Permalänk
Medlem

köpt ny skärm / ont i ögonen

Hej sweclockers!

Behöver lite råd det är nämligen så att jag väldigt nyligen köpte en ny skärm (asus 27 led pb278q) och jag har lyckats vinna skärmlotteriet och få en skärm med minimalt BLB och inga döda pixlar. Skärmen även vara hyfsat uniform med färgerna som ofta brukar vara problem med större skärmar. I det stora hela så har jag alltså fått en väldigt bra skärm.

Nu till problemet, jag får ont i ögonen av den, jag blir inte spänd i ögonen och jag behöver inte anstränga mig för att se på den men av någon anledning så får jag värk i ögonen relativt fort (ingen huvudvärk dock). Skärmen har så kallad PWM inget jag kan märka av när jag tittar på den men flimmret kanske uppfattas undermedvetet av mig och det är det som stör. Saken är dock att jag hade en CRT-Skärm för 3 år sedan och som jag har förstått så har det CCFL bakgrundsbelysning och även pwm, men på den skärmen hade jag inga problem, samma sak med skärmen jag skaffade sen som var en e-ips lg w220p med CCFL bakgrundsbelysning (vet inte om den hade pwm eller ej).

Om någon har några allmänna råd eller om någon med samma skärm vet några inställningar som är lättare för ögonen. Jag vill verkligen inte lämna tillbaka denna skärm när man haft tur och fått ett riktigt bra exemplar (enligt mig).

Tack på förhand.

Visa signatur

Uppdateras..

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa programvaran f.lux, den ger visserligen inte helt korrekta färger eftersom att den lägger en gul ton på skärmen men för min del så kan det vara ganska skönt när jag är trött i ögonen t.ex. Jag vet inte om det hjälper om det nu skulle bero på PWM men det är värt ett försök.

Länk till f.lux: http://stereopsis.com/flux/

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Justera ner ljustyrkan på skärmen.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Kan vara PWM som om jag har förstått det hela rätt, tänder och släcker dioderna snabbt med en frekvens som beror på hur högt eller lågt man har ljustyrkan på.

CTR skärmar har inte bakgrundsbelysning.

Mer orsaker kan vara du har för hög ljusstyrka, sådana här skärmar brukar vara väldigt ljusstarka och inte ovanligt att man får ställa ner till 20% eller lägre.

Du matar den med icke dual link DVI eller DP kabel kanske.

Samt kan ju vara att du inte har perfekt synskärpa, men det brukar yttra sig med huvudvärk också.

Jag tror på PWM kan vara orsaken, CCFL har inte PWM finns bara på vissa nyare LED belysningar och är antagligen så av kostnadskäl, utan PWM är alltid bättre skulle jag tro.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Alla CCFL-belysta skärmar har switchad nätdel (inverter) för lysröret. Fast du kör nog bara med för hög styrka. Din LED-skärm har ju PWM, men CCFL är också inget som matas med en konstant frekvens och ser du det inte så lär du ju inte störas av det. Det är en stark ljuskälla.

Permalänk
Medlem

Ljusstyrkan kan vara en orsak, likaså PWM som vissa nämnt. Också storleken på skärmen kan vara problemet, jag blev väldigt trött i ögonen (fick dock inte ont) när jag bytte från en 21" skärm till en 24", troligtvis för att ögonen fick ett större område att fokusera på (hade nya skärmen på samma avstånd som den gamla). Så om skärmen du hade innan var märkbart mindre så kan det kanske vara problemet. Jag vande mig dock efter någon vecka eller så.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, då kanske det inte är pwm som är problemet eftersom mina äldre skärmar i princip har haft liknande teknologi?

Jag har också tänkt på det där med ljusstyrkan, men jag har jämfört min nya och gamla skärm och tycker att jag denna redan är mörkare som det är. Skärmen jag hade förut var 22" denna är 27" så visst är det än ganska stor skillnad och troligen har jag skärmen för nära, hur som helst ska jag försöka testa den mer i veckan och se om det blir bättre, annars åker den tillbaka.. vilket är synd för det är en riktigt bra skärm enligt mig.

Visa signatur

Uppdateras..

Permalänk
Medlem

Jag fick väldigt trötta och torra ögon när jag köpte min Dell U2412M. Tänk på att inte ha för mörkt i rummet och sänk ljustyrkan, det hjälpte mig massor.

Permalänk

ner med skärmstyrka.

flimmrar det för ögonen när du släcker ned allt i rummet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proer:

Tack för alla svar, då kanske det inte är pwm som är problemet eftersom mina äldre skärmar i princip har haft liknande teknologi?

Jag har också tänkt på det där med ljusstyrkan, men jag har jämfört min nya och gamla skärm och tycker att jag denna redan är mörkare som det är. Skärmen jag hade förut var 22" denna är 27" så visst är det än ganska stor skillnad och troligen har jag skärmen för nära, hur som helst ska jag försöka testa den mer i veckan och se om det blir bättre, annars åker den tillbaka.. vilket är synd för det är en riktigt bra skärm enligt mig.

Testa f.lux som är nämt ovan.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Dom allra flesta LCD-skärmar både med CCFL och LED använder PWM. Hur många gånger den slår på och av belysningen per sekund skiljer sig från modell till modell och inställningen för ljusstyrka.

"CCFL backlights can be dimmed by reducing the current through the bulb, but only by about a factor of 2 because of their strict current and voltage requirements. This leaves PWM as the only simple method of achieving a large range of luminance. A CCFL bulb is in fact normally driven by the inverter to cycle on and off at a rate in the 10's of kilohertz and well outside the range of flicker visible to humans. However, the PWM cycling typically occurs at a much lower frequency, around 175Hz, which can produce artefacts visible to humans.

The luminance of LED backlights can be adjusted greatly by altering the current passing through them, though this has the effect of altering the colour temperature slightly. This analogue approach to LED luminance is also undesirable since the accompanying circuits must take into account the heat generated by the LED's. LED's heat up when on, which reduces their resistance and further increases the current flowing through them. This can quickly lead to runaway current use in very high-brightness LED's and cause them to burn out. Using PWM the current can be forced to hold a constant value during the duty cycle, meaning the colour temperature is always the same and current overloads are not a problem.

" -tftcentral

LED är dock mycket snabbare på att slå av och på och CCFL lyser också lite efter att dom slutat matas med ström vilket gör det lite jämnare.
Hela artikeln om PWM på tftcentral finns att läsa här:
http://www.tftcentral.co.uk/articles/pulse_width_modulation.h...

I praktiken är det väl väldigt få personer som tycker att dom har ont utav det.

Permalänk
Skrivet av Proer:

Hej sweclockers!

Behöver lite råd det är nämligen så att jag väldigt nyligen köpte en ny skärm (asus 27 led pb278q) och jag har lyckats vinna skärmlotteriet och få en skärm med minimalt BLB och inga döda pixlar. Skärmen även vara hyfsat uniform med färgerna som ofta brukar vara problem med större skärmar. I det stora hela så har jag alltså fått en väldigt bra skärm.

Nu till problemet, jag får ont i ögonen av den, jag blir inte spänd i ögonen och jag behöver inte anstränga mig för att se på den men av någon anledning så får jag värk i ögonen relativt fort (ingen huvudvärk dock). Skärmen har så kallad PWM inget jag kan märka av när jag tittar på den men flimmret kanske uppfattas undermedvetet av mig och det är det som stör. Saken är dock att jag hade en CRT-Skärm för 3 år sedan och som jag har förstått så har det CCFL bakgrundsbelysning och även pwm, men på den skärmen hade jag inga problem, samma sak med skärmen jag skaffade sen som var en e-ips lg w220p med CCFL bakgrundsbelysning (vet inte om den hade pwm eller ej).

Om någon har några allmänna råd eller om någon med samma skärm vet några inställningar som är lättare för ögonen. Jag vill verkligen inte lämna tillbaka denna skärm när man haft tur och fått ett riktigt bra exemplar (enligt mig).

Tack på förhand.

Jag köpte samma skärm i mitten av december och bytte ut min gamla crt. Jag hade samma problem som du några dagar i början men det har gått över helt nu. Det troligste är väl nåt av det som redan nämnts här i tråden, men det skulle eventuellt kunna vara flamskyddsmedel som förångas en del när elektronikprylar är helt nya och är ganska ohälsosamma.
Hur som helst så gick det över av sig själv för mig utan att jag behövde göra något.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en jämförelse nyss med mina gamla skärm och den är helt klart ljusare, vill inte gå ner i brightness för mycket för då ser det inte så bra ut :/ Jag körde med Displayport förut och har nu bytt till dual link DVI får se om det är någon förbättring.

@MSCB Jag kan tycka att det flimmrar lite, men jag vet inte om det är bara ett resultat av att jag stirrar på samma ställe för länge, annars flimmrar det inte vad jag kan se.

@Whippoorwill Okej det var bra att höra, jag får se om detsamma kanske gäller för mig och att det går över av sig själv.

Jag har suttit vid massor av skärmar under min tid i dåliga ljusförhållanden och jag vet hur det känns när skärmen är för ljus, jag har även känt av en spänning i ögonen ibland när jag har koncentrerat mig för mycket när jag suttit vid andra skärmar. Just den här känslan som jag har nu i ögonen har jag aldrig känt förut av någon annan skärm, det är som en pulserande smärta.

Tack för svaren igen

Visa signatur

Uppdateras..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proer:

Jag gjorde en jämförelse nyss med mina gamla skärm och den är helt klart ljusare, vill inte gå ner i brightness för mycket för då ser det inte så bra ut :/ Jag körde med Displayport förut och har nu bytt till dual link DVI får se om det är någon förbättring.

@MSCB Jag kan tycka att det flimmrar lite, men jag vet inte om det är bara ett resultat av att jag stirrar på samma ställe för länge, annars flimmrar det inte vad jag kan se.

@Whippoorwill Okej det var bra att höra, jag får se om detsamma kanske gäller för mig och att det går över av sig själv.

Jag har suttit vid massor av skärmar under min tid i dåliga ljusförhållanden och jag vet hur det känns när skärmen är för ljus, jag har även känt av en spänning i ögonen ibland när jag har koncentrerat mig för mycket när jag suttit vid andra skärmar. Just den här känslan som jag har nu i ögonen har jag aldrig känt förut av någon annan skärm, det är som en pulserande smärta.

Tack för svaren igen

Jag har liknande problem som dig. Så fort jag sätter mig vid en led skärm/tv så börjar det efter ett tag att bli en märklig smärta i vänster öga. Det spelar ingen roll om jag drar ner ljuset. Forsätter jag att sitta där så bli ögat alldeles rött och det tar flera dagar innan smärtan släpper. Har aldrig haft dessa problem med ccfl lcd skärmar eller gamla crt. Jag gick till optikern och undersökte ögonen, men han kunde inte hitta något fel eller förklaring på symptomen.
För några månader sedan så köpte jag en Ipad 3, men tyvärr så blev det samma förb symptom av den.
Men när man läser på olika forum så verkar det vara många som har problem med led upplysta skärmar/tv.
Det finns en undersökning gällande ögonens påverkan av led http://www.lifesciencesite.com/lsj/life0901/072_8366life0901_...

Man kan ju fråga sig om det verkligen är säkert????

Permalänk

Bara en liten alternativ avstickare; det är vinter, luften är väldigt torr. själv har jag skaffat en luftfuktare för inte ha ont i ögonen. Något jag inte tänkt på tidigare åren. Eller så har jag blivit känslig nu.

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare haft rätt låg ljusstyrka på mina skärmar. Det hjälpte men det blev inte så bra. När jag testade f.lux blev jag där emot riktigt imponerad. F.lux hjälper att anpassa färgen på skärmen efter solljuset. Det känns mer naturligt att färgen på skärmen varierar efter dagsljuset. Jag tycker verkligen att F.lux hjälper!

Permalänk
Medlem

Provar F.lux för första gången nu. Riktigt imponerad!

Permalänk
Medlem

F.Lux är svinigt bra!

Permalänk

F.lux va riktigt bra, tack för den!

Jag är oxå en av de stackarna som får ont i ögonen av vissa bildskärmar/tv. Har nog ärvt det av min mor som har samma problem. Vi har "perfekt" syn, inga brillor.

Men mina erfarenheter:
Plasma-tv har jag aldrig fått ont i ögonen av, därför har jag alltid kört på Plasma.
Datorskärmen är en LED (ASUS VE276Q) och den sitter jag alldeles för många timmar om dagen framför men märker ingenting.
Använder min smartphone dagligen (samsung galaxy S3), även där så märker jag ingenting.

När jag får ont i ögonen så kommer det direkt. Får liksom ont i pannan och det blir en plåga att titta. Det kan sitta i nån timme efteråt.

Har fått den upplevelsen på de flesta LED-tv jag har kikat på. LCD-tv brukar funka de flesta jag sett. Köpte en surfplatta som ska vara LED-teknik på men den kunde jag inte ens titta på i 3 minuter utan att jag var tvungen att lägga ifrån mig den. Fick lämna tillbaka den.

Så det verkar som att jag är extra känslig för LED-tekniken. Men min datorskärm funkar bra däremot. Så det vore ju kul om man kunde hitta den exakta orsaken eftersom det verkar vara många som har det här problemet.

Permalänk
Medlem

Kan vara så enkelt att du har skärmen för högt i förhållande till din ögonhöjd.
Googla fram någon skärm ergonomi sida. Bra sätt att utesluta endel saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av DeltaMelta:

Bara en liten alternativ avstickare; det är vinter, luften är väldigt torr. själv har jag skaffat en luftfuktare för inte ha ont i ögonen. Något jag inte tänkt på tidigare åren. Eller så har jag blivit känslig nu.

Dom bästa luftfuktarna är blommor samt akvarium blommor äger ren samt fuktig luft och är fina

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Avstängd

Den enda lösningen är väl ett skärmfilter man klistrar på som förhindra den stickiga effekten. De som har glasögon skyddas ju av glasögonen.

Är det nåt nytt som senaste skärmar har som äldre inte har?
Ha en gammal platt skärm Flatron L1930SQ som inte har stickigt ljus. Min första laptop var en Philips Freevents x59, inget stickigt ljus. Min nuvarande laptop rätt gammal Acer Aspire 5733, inget stickigt ljus.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Gzerd: Nu lyfter du iofs en fyra år gammal tråd....

Vad som hänt de tolv år sedan 2005 som en Flatron L1930SQ lanserades är en hel del. Inte minst har branschen bytt från lysrörsbaserad (CCFL) bakgrundsbelysning till vita lysdioder (blå LED, gult fosfor). Överlag ha ljusstyrkan i skärmarna ökat 50 procent eller mer. Energifördelningen i ljuset är mer energirikt i det blå segmentet (som följd av blå lysdiod) vilket också är mer uttröttande för ögonen. Jämför man också med en begagnad skärm som puttrar på i många timmar i flera år har den belysningen med tiden mattats av rejält. Då kommer den nya skärmen, direkt ur kartong vara för alldeles ljusstark.

Framför allt kör väldigt många med alldeles för stark belysning på sin skärmar och de blir bländande. Vilket också är ganska enkelt att åtgärda. Även om det i en del fall finns en del skärmar som är för ljusstarka för att fungera i mörkt rum eller ens rum med dämpad belysning.

Problemet med en del äldre modeller samt nyare budgetmodellet är att en LED inte alltid låter sig regleras i ljusstyrka. Det är allt eller inget och därför reglerar man ljusflödet genom att pulsbreddmodulera (PWM) lysdioden av och på med en frekvens, runt 120 – 480 Hz. Detta skapar ett flimmer vilket sällan syns men märks som trötta ögon och huvudvärk. Därför riskerar man hamna i en lose-lose-situation. Max ljusstyrka är för starkt och bländande. När man sänker styrkan börjar skärmen flimra.

Därav att alla bildskärmstester jag gör så kollar stämmer jag av flimmernivåer. Nya skärmar bör ha lysdioder som kan direktregleras utan PWM-flimmer. De bör också kunna sänkas under 80 nits i ljusstyrka för att fungera i mörka rum.

Permalänk
Avstängd

@Laxpudding:

Jag tog min Flatron L1930SQ som exempel för att den LCD-skärmen inte har irriterat ljus och blir inte flimrig när man sänker ljusstyrkan. Tog min laptop Philips Freevents x59 som exempel eftersom LCD-skärmen inte heller hade irriterat ljus.

Hur är det möjligt att äldre LCD-skärmar upplevs som en LED-skärm, mjuk och behagligt ljus, pixlarna lyser inte så bländande, men dagens skärmar är det skitvass pixlar

Varför har dagens laptopar börjat med irriterat ljus och det spänner i ögonen, så var det inte på min Philips Freevents x59 som har LCD.skärm

Skärmarna tycks funnits sen fyra år sen när folk beskriver som jag upplever det.

Onödigt att starta ny debatt när det redan finns en tråd som är relevant, ska man inte kunna haka på bara för den är några år gammal. Jamen stäng trådarna som är inaktuella och gör dom inte sökbara för det blir en besvikelse att hitta inaktuella trådar.

Att få en träff på massa gamla trådar hur kul är det. När anses en tråd för gammal att haka på?

Men det skulle väl inte vara på frågan om gammal tråd om den fortfarande var aktiv sen fyra år?