Permalänk
Medlem

Asus laptop, riktigt seg!

Hallå sweclokers. Är så att jag köpte mig en laptop och det visar sig vara riktigt seg! Har laddad ner Java och även gjort lite uppdateringar till windows men fortfarande lika seg.
Den har bara 1,6 ghz processor och 6 gb i ram, så visst grymt snabb är den ju inte, men fan så här segt ska det inte vara! Fire fox fryser ibland, uppstarten av windows tar många minuter.

Så min fråga är: Hur säkert är det att överklocka en laptop? hade vela få upp den till 2 Ghz iaf...
Orkade inte skriva så mycket information om datorn så ta er en titt här:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/167608-asus_k73br-ty0...

Tack på förhand!

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Avstängd

Fixa in en ssd så flyter allt som en gud

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Fixa in en ssd så flyter allt som en gud

En ssd skulle sitta bra. Men har inte råd med det just nu så några andra tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Avstängd

Hårddisken är det som avgör snabbheten i alla menyer och laddning av program, det bästa du kan Göra är att göra det lättare för hårddisken att jobba. Hur du gör det är välgenom att rensa och hålla den ren aantar jag.

Permalänk
Medlem

Gör en ren installation av Windows om du inte gjort det sen du köpte den. Brukar göra underverk

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Hårddisken är det som avgör snabbheten i alla menyer och laddning av program, det bästa du kan Göra är att göra det lättare för hårddisken att jobba. Hur du gör det är välgenom att rensa och hålla den ren aantar jag.

Den har ju 7200rpm, om jag nu inte minns fel. Så då ska den inte vara så jäkla seg...

Skrivet av basse1978:

Gör en ren installation av Windows om du inte gjort det sen du köpte den. Brukar göra underverk

Glömde att nämna att jag lade in ett nytt windows i den. Den kör ju med windows 7 homepremium och jag skulle då lägga in ultimate.
Sen då installationen var klar så fanns det som inga drivrutiner till vissa saker. Wifi slutade fungera, eller den kunde inte hitta några trådlösa anslutningar, satte även i och testade köra med sladd ansluten och inget hände där heller. Och sen så vart jag så less så jag återställde systemet till normalt igen och nu upptäckte jag att hårddisken inte är uppdelad längre, nu finns det bara en C, kan det kanske beror på det?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

"Lagring 500 GB HDD / 5400 rpm" står det på sidan du länkade. Är C: 500gb stor?
Normalt sätt så får man skapa paritioner när man formaterar datorn/installerar på nytt.

Du är nästan tvingade att formatera om, om du ska skapa fler partitioner.
Om C: inte är ~500gb stor så kan det vara så att den döljer en partition... då hittar du den dolda genom Kontrollpanelen/Administrationsverktyg/Datahantering .. sen under Diskhantering

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Medlem

Det står att det är en 5400 rpm disk i din dator, sen så får du självklart ladda ner alla drivrutiner från tillverkarens hemsida och installera när du kinstallerat nytt Windows.

Ofta är OEM Windows som följer med laptops fulla med skit från tillverkaren som inte behövs och det drar ner disken en hel del ibland.
Du kan starta MSconfig och stänga av allt onödigt som ligger i autostart så snabbas nog allt upp en smula.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crow2:

"Lagring 500 GB HDD / 5400 rpm" står det på sidan du länkade. Är C: 500gb stor?
Normalt sätt så får man skapa paritioner när man formaterar datorn/installerar på nytt.

Du är nästan tvingade att formatera om, om du ska skapa fler partitioner.
Om C: inte är ~500gb stor så kan det vara så att den döljer en partition... då hittar du den dolda genom Kontrollpanelen/Administrationsverktyg/Datahantering .. sen under Diskhantering

Skrivet av som99:

Det står att det är en 5400 rpm disk i din dator, sen så får du självklart ladda ner alla drivrutiner från tillverkarens hemsida och installera när du kinstallerat nytt Windows.

Ofta är OEM Windows som följer med laptops fulla med skit från tillverkaren som inte behövs och det drar ner disken en hel del ibland.
Du kan starta MSconfig och stänga av allt onödigt som ligger i autostart så snabbas nog allt upp en smula.

5400 rpm, mitt fel. Men om jag nu lägger in windows 7 ultimate, hur ska jag lyckas få ner alla drivrutiner till datorn då inte internet går att få igång, tror inte heller usb osv funkar då. Så om ni kan vara snälla också skriva bara från punkt 1 hur jag ska göra nu då jag lägger in windows ultimate i min laptop, även skapar en till partition osv.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

5400 rpm, mitt fel. Men om jag nu lägger in windows 7 ultimate, hur ska jag lyckas få ner alla drivrutiner till datorn då inte internet går att få igång, tror inte heller usb osv funkar då. Så om ni kan vara snälla också skriva bara från punkt 1 hur jag ska göra nu då jag lägger in windows ultimate i min laptop, även skapar en till partition osv.

Ladda ner drivrutiner före och lägg de på ett USB minne eller bränn på en CD-skiva, USB/CD läsare fungerar direkt efter Windowsinstallation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

5400 rpm, mitt fel. Men om jag nu lägger in windows 7 ultimate, hur ska jag lyckas få ner alla drivrutiner till datorn då inte internet går att få igång, tror inte heller usb osv funkar då. Så om ni kan vara snälla också skriva bara från punkt 1 hur jag ska göra nu då jag lägger in windows ultimate i min laptop, även skapar en till partition osv.

Ladda ner från en annan dator, släng på USB-sticka. USB kommer fungera i din nya installation det gör det alltid då det är generiska USB drivrutiner.

Var kreativ, har du ingen sticka? Skapa en partition på några hundra MB och tanka ner allt dit INNAN du kör om windows, sedan når du allt från den partitionen senare ifall du inte har ett USB-minne eller en annan dator.

EDIT: Glöm inte att ladda ner Winrar då många drivrutinspaket ofta inte är själv extraherande.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Ladda ner från en annan dator, släng på USB-sticka. USB kommer fungera i din nya installation det gör det alltid då det är generiska USB drivrutiner.

Var kreativ, har du ingen sticka? Skapa en partition på några hundra MB och tanka ner allt dit INNAN du kör om windows, sedan når du allt från den partitionen senare ifall du inte har ett USB-minne eller en annan dator.

EDIT: Glöm inte att ladda ner Winrar då många drivrutinspaket ofta inte är själv extraherande.

Ska göra det, tack för ditt svar!

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Fortfarande riktigt seg dator.... Laptopen fryser vid uppdateringar, surfning, spel osv. Kan det vara något som är defekt?

Visa signatur

Punch a fish make a wish