Hur gör man +/- knappar som sparas automatiskt i databas?

Permalänk
Medlem

Hur gör man +/- knappar som sparas automatiskt i databas?

Hej!

Något luddig rubrik men ska försöka förklara vad jag vill.

Jag vill ha ett formulär där man kan trycka på en plus-knapp eller en minus-knapp så att värdet i formuläret automatiskt ökar/minskar och automatiskt sparas i en MySQL-databas. Precis som när man handlar i en webbshop och i kassan ser artikeln och antal och där kan trycka på plus för att öka antalet och minus för att minska antalet.

Gör hemsidan i PHP med MySQL-databas och det jag vill veta är vilket språk jag ska skriva detta i, jQuery? Och i så fall om det finns någon bra sida att lära sig på eller ett bra skript som redan gör detta åt mig. Det känns spontant som att det inte borde vara jätteavancerat..

Mvh Linus

Visa signatur

» Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare
» Mac mini, G4 1,42GHz, 512MB ram

Permalänk

HTML + jQuery som kommunicerar med ett php-skript

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte alls kunnig på området och vet inte hur detta brukar hanteras i verkligheten.
Men JAG tycker det känns som att skicka en förfrågan till databasen varje gång en användaren trycker på nåt inte är optimalt?
Kan ju vara 1000 användare som håller på och ändra sina kundvagnar men det kanske inte påverkar nåt, vad vet jag.
Tycker det låter mer som det hanteras lokalt sedan skickas det vid senare tidpunkt.

Nån mer kunnig får gärna rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Skrivet av NoPaiN^:

Nu är jag inte alls kunnig på området och vet inte hur detta brukar hanteras i verkligheten.
Men JAG tycker det känns som att skicka en förfrågan till databasen varje gång en användaren trycker på nåt inte är optimalt?
Kan ju vara 1000 användare som håller på och ändra sina kundvagnar men det kanske inte påverkar nåt, vad vet jag.
Tycker det låter mer som det hanteras lokalt sedan skickas det vid senare tidpunkt.

Nån mer kunnig får gärna rätta mig om jag har fel.

Det blir nog ett senare problem. Vad gäller kundvagnar är det lättast att spara med cookies eller nått, kanske?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Om du använder <input type="number" /> så kommer fältet ha 2st pilar för att steppa upp och ner.
http://www.w3schools.com/html/tryit.asp?filename=tryhtml5_input_type_number
Stöds av de flesta webbläsare idag.

Att skicka datan sen så skulle jag nog köra på en uppdatera-knapp längst ner i kundvagnen.

Visa signatur

MOBO: ASUS Sabertooth Z77, CPU: Intel Core i7-3770K 3,5GHz, VGA: EVEGA GTX 780ti Classified, PSU: Corsair HX 1050W 80+, RAM: Corsair 32GB (4x8Gb) Vengeance DDR3 1600MHz CL10, CASE: NZXT H2 Midi Tower White
LAPTOP: Macbook Pro 15" Early 2013 + DISP: Apple 27" Thunderbolt Display.

Permalänk

Mest rimligt är nog att lagra data i cookies eller i aktuellt session. Det är inte optimalt att köra onödiga roundtrips till db (speciellt inte om du planerar att skala upp). Men det beror på antalet användare i slutändan och som blomqvist skriver är det ett senare problem

Jag hade väl använt javascript/JSON för att skicka data till serverside iaf. Programerar inte i PHP dagligen så någon kanske har bättre tips att komma med?

Lycka tilll!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av superzebb:

Mest rimligt är nog att lagra data i cookies eller i aktuellt session. Det är inte optimalt att köra onödiga roundtrips till db (speciellt inte om du planerar att skala upp). Men det beror på antalet användare i slutändan och som blomqvist skriver är det ett senare problem

Precis vad jag hade tänkt skriva. Det skulle vara onödig belastning på MySQL att lagra den typen av data i databasen. Den ska ju dessutom vara kvar nästa gång användaren besöker sajten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers