Overklockade nyss, ser det bra ut? Snabb hjälp tack

Permalänk
Medlem

Overklockade nyss, ser det bra ut? Snabb hjälp tack

Klockade nyss min i5 3570k till 4.2 ghz och undrar om volten ser bra ut osv?

Permalänk
Avstängd

vi kan knappt se, bättre bild tack!

Edit: ser okej ut när det gäller temp men kan klockas mycket mer än det.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Alle22:

vi kan knappt se, bättre bild tack!

högre klicka och sen öppna i en flik

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Ni kanske inte ser voltage men den ligger mellan 1.144-1.160V och max temp är 68°C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EvilWord:

högre klicka och sen öppna i en flik

Går inte, inte i ie iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johodu:

Ni kanske inte ser voltage men den ligger mellan 1.144-1.160V och max temp är 68°C

Tempen ser bra ut men låt prime95 köras i längre stunder säger 30min så kommer coun hamna lite strax över 70 grader antar jag. Vilken kylare kör du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Tempen ser bra ut men låt prime95 köras i längre stunder säger 30min så kommer coun hamna lite strax över 70 grader antar jag. Vilken kylare kör du på?

Cooler Master 212 hyper EVO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johodu:

Cooler Master 212 hyper EVO

ok, en duglig kylare iaf. kör du offset? eller rent av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

ok, en duglig kylare iaf. kör du offset? eller rent av?

Kör Offset

Permalänk

Ser bra ut, Skulle inte gå så mycket högre dock om max tempen är nästan 70, Fast det är bara jag,
Tror dock att du kommer få BSOD på den volten, Kan ha fel jag fick det iaf var tvungen att gå upp till 1.2v för att få 4.2ghz 100% stabilt. och på 1.2v kunde jag även gå till 4.5 vilket jag kör än idag 99% stabilt. (ibland när jag sover kan datorn hängt sig, Vilket händer kanske 1 gång i månaden, Dock aldrig i load.)

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CitroFrukten:

Ser bra ut, Skulle inte gå så mycket högre dock om max tempen är nästan 70, Fast det är bara jag,
Tror dock att du kommer få BSOD på den volten, Kan ha fel jag fick det iaf var tvungen att gå upp till 1.2v för att får 4.2ghz och på 1.2v kunde jag även gå till 4.5 vilket jag kör än idag.

Max temp är 105 grader när sänktes den till 70 grader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Max temp är 105 grader när sänktes den till 70 grader?

Läs på lite om överklockning innan du skriver något om det är du snäll
Du får gärna visa källa på att 105 är max temperatur på en klockad processor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iSw3de:

Läs på lite om överklockning innan du skriver något om det är du snäll
Du får gärna visa källa på att 105 är max temperatur på en klockad processor

Du, jag har överklockat min 3570k till 4,7ghz och kom upp över till 80 grader utan problem och köptes in ett phanteks kylare som sänkte tempen med ~10 grader. Hållt på med överklockning men säger inte att jag har 100% koll men jag har en erfarenhet i en lång tid.

Om det du hade sagt har stämt så skulle aldrig man kunna överklocka en bit med en intel cpu med en luftkylare eller färdig vattenkylarlösning.

Så snälla kommentera inte när du inte har en erfarenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Du, jag har överklockat min 3570k till 4,7ghz och kom upp över till 80 grader utan problem och köptes in ett phanteks kylare som sänkte tempen med ~10 grader. Hållt på med överklockning men säger inte att jag har 100% koll men jag har en erfarenhet i en lång tid.

Om det du hade sagt har stämt så skulle aldrig man kunna överklocka en bit med en intel cpu med en luftkylare eller färdig vattenkylarlösning.

Så snälla kommentera inte när du inte har en erfarenhet

Förstår inte riktigt vad du säger, när du säger att jag inte har en erfarenhet, men det är inte utan anledning jag har fått min överklockningsguide klistrad på forumet....
Du har överklockat en processor som kom ut nyligen och "köptes in ett phanteks kylare" sen har du erfarenhet i en lång tid....

Jag har faktiskt överklockat till 4.8GHz utan att ens röra vid de temperaturerna, nu tycker jag du lugnar ner dig innan du råkar säga något dumt som att

"snälla kommentera inte när du inte har en erfarenhet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Läs på lite om överklockning innan du skriver något om det är du snäll
Du får gärna visa källa på att 105 är max temperatur på en klockad processor

105 e max för 3570k. Dock så stämmer det inte till 100% heller.. min gamla amd phenom II 955 var uppe i 78 grader I ett par timmar pga fel monterad kylare. Och max på den e 62.

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iSw3de:

Förstår inte riktigt vad du säger, men det är inte utan anledning jag har fått min överklockningsguide klistrad på forumet....
Du har överklockat en processor som kom ut nyligen och "köptes in ett phanteks kylare" sen har du erfarenhet i en lång tid....

Jag har faktiskt överklockat till 4.8GHz utan att ens röra vid de temperaturerna, nu tycker jag du lugnar ner dig innan du råkar säga något dumt som att

"snälla kommentera inte när du inte har en erfarenhet"

Det jag menar är att du kan inte komma in hit och säga att det inte går att överklocka när temperaturerna hamnar över 70 grade, för det har du helt fel i. Jag har en hel del erfaremhet sedan 5 år.

Jag tycker du ska lugna ner dig innan du håller på att komma med fel info och att du kommer med:'

"Läs på lite om överklockning innan du skriver något om det är du snäll"

DU har ett klipp här som kan du gärna kan kika på: http://www.youtube.com/watch?v=UCIWTX-jy9A

Permalänk
Medlem
Skrivet av makkesk8:

105 e max för 3570k. Dock så stämmer det inte till 100% heller.. min gamla amd phenom II 955 var uppe i 78 grader I ett par timmar pga fel monterad kylare. Och max på den e 62.

Då tar vi om det igen

Citat:

Du får gärna visa källa på att 105 är max temperatur på en klockad processor

Leta inte reda på någon länk hos intel, där står det att max temp är 105 grader och max spänning på 1.5v för en oklockad processor, väntar på den där länken

Permalänk
Medlem

Tj Max är olika mellan olika modeller av processorer går därför inte att jämnföra en 3570k och en 955
Det stämmer att TjMax ligger på 105 grader på de flesta Ivy, men det är ju långt ifrån rekommenderat att köra ens i närheten av det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Azured:

Tj Max är olika mellan olika modeller av processorer går därför inte att jämnföra en 3570k och en 955
Det stämmer att TjMax ligger på 105 grader på de flesta Ivy, men det är ju långt ifrån rekommenderat att köra ens i närheten av det.

Exakt, tj max är beroende på vilken cpu. Amd har vanligare fall lägre Tj max än intel.

Permalänk
Medlem

105c är den Max temp kan bli, men i det läget har den börjat trottlat vid ca 95c och sen met och mer och vid 105 så har den stängt av sig helt.

Nåja 70c är ingen farligt temp och man kan dra det en bit till, är ju ändå vid prime95 det blir den tempen och man kan nog utan nån som helst fara egentligen gå till 85c då, men skulle stanna tidigare, då sommaren kommer med värmeböljan kan tempen sticka iväg en bra bit till mot det man får nu.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Då tar vi om det igen
Leta inte reda på någon länk hos intel, där står det att max temp är 105 grader och max spänning på 1.5v för en oklockad processor, väntar på den där länken

Verkar som att Intel inte längre ger ut max temp för sina processorer.

http://www.intel.com/support/processors/sb/CS-033342.htm

Does Intel provide temperature ranges for each processor?

Intel does not provide temperature ranges for each processor, as it varies by processor.

Annars så finns alla publika datablad på den här länken:
http://www.intel.com/content/www/us/en/processors/core/CoreTe...

Thermal/mechanical specifications (om nån orkar gå igenom):
http://download.intel.com/design/processor/designex/322912.pd...

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Medlem

Bara en dåre låter sin cpu passera 85c för vardagsbruk. Om man inte är beredd på att byta en gång i mån..

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Bara en dåre låter sin cpu passera 85c för vardagsbruk. Om man inte är beredd på att byta en gång i mån..

Det kan finnas folk som inte har en aning om detta, hur datorn i sig fungerar eller hår de håller osv. Vi vet kanske inte om medicin. Det är därför vi försöker lära oss ifrån varandra och göra varandra smartare ;).

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört Prime 95 i ungefär en timme och inga errors, max temp var 70°C.

Men en annan sak jag undrar över är att nu så har jag enligt Windows Experience Index i kontrollpanelen bara 5,9 i prestanda, tidigare hade jag 7,9 Det är Primär hårddisk som har sjunkit till 5,9. Dock vet jag inte om den har sänkts tidigare, eftersom det var 3 veckor sen jag kollade sist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johodu:

Nu har jag kört Prime 95 i ungefär en timme och inga errors, max temp var 70°C.

Men en annan sak jag undrar över är att nu så har jag enligt Windows Experience Index i kontrollpanelen bara 5,9 i prestanda, tidigare hade jag 7,9 Det är Primär hårddisk som har sjunkit till 5,9. Dock vet jag inte om den har sänkts tidigare, eftersom det var 3 veckor sen jag kollade sist.

Okey innan du går och lägger dig. Kör igång och låt vara på tills imorgon Då vet du om den är stabil! Ibland tar det några timmar innan den räknar fel och du får blurscreen.

Faktum är ju vill du ha 98% Stabil OC eller 100%. Bluescreens kommer alltid när det minst passar!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johodu:

Nu har jag kört Prime 95 i ungefär en timme och inga errors, max temp var 70°C.

Men en annan sak jag undrar över är att nu så har jag enligt Windows Experience Index i kontrollpanelen bara 5,9 i prestanda, tidigare hade jag 7,9 Det är Primär hårddisk som har sjunkit till 5,9. Dock vet jag inte om den har sänkts tidigare, eftersom det var 3 veckor sen jag kollade sist.

Windows Experience Index är faktiskt inget att kolla i faktiskt (inte vad jag ser iaf).

Kör istället på:

3dmark
PCMark 7
Cinebench
x264 Benchmark
7-Zip
Frybench
Blender
Truecrypt

dessa brukar vara vettigare program att köra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Då tar vi om det igen
Leta inte reda på någon länk hos intel, där står det att max temp är 105 grader och max spänning på 1.5v för en oklockad processor, väntar på den där länken

Vad är max då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Vad är max då?

max vadå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Vad är max då?

Max är en variabel på hur snabbt du vill bränna din CPU, men att säga att en klockad processor på 4GHz + skulle ha en maxtemp på 105 är bara korkat, då har man läst på för lite...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

max vadå?

Jag var kanske lite otydlig.
Du skrev att max temp var 105° varpå iSw3de säger nej. Så då var min fråga till iSw3de, vad är max temp då?