Hörlurar? [Ska man headset eller separat mic och lur? Budget runt 1500:- /mod]

Permalänk
Medlem

Hörlurar? [Ska man headset eller separat mic och lur? Budget runt 1500:- /mod]

nu är det så att jag hade tänkt sluta med headsets och kört på hörlurar samt en separat mikrofon. men har lite frågor kring det..

- bör man köpa grymma lurar och köpa någon "skit" mic? eller ska man balansera ut det?

- finns det några bra lurar för 1,5k ish~?

- är det värt att köra hörlurar med en separat mic eller ska man köra på headsets?

det var mina frågor kring detta ämne, hoppas nån tar sig sin tid och svarar på detta.

ha en fortsatt trevlig kväll.

mvh David

Förtydligad rubrik
Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem

1. Köp ett schysst ljudkort så kommer en skitmic att låta bra samtidigt som ljudet i lurarna blir bättre.
2. Audio Technica ath m50 är väldigt populära och runt det priset.
3. Hörlurar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Extrapaj:

1. Köp ett schysst ljudkort så kommer en skitmic att låta bra samtidigt som ljudet i lurarna blir bättre.
2. Audio Technica ath m50 är väldigt populära och runt det priset.
3. Hörlurar

Definiera 'skitmic'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Definiera 'skitmic'.

Billig mikrofon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Definiera 'skitmic'.

skitmic brukar oftast inte vara speciellt dyra, som personen över säger "billig" alltså en mic för ca 100-300 kr...

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

1. Köp ett schysst ljudkort så kommer en skitmic att låta bra samtidigt som ljudet i lurarna blir bättre.
2. Audio Technica ath m50 är väldigt populära och runt det priset.
3. Hörlurar

tackar! ska kolla lite noggrannare på dom samt checka in lite ljudkort.

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem

"- är det värt att köra hörlurar med en separat mic eller ska man köra på headsets? "

Sennheiser PC 360 röstar för att du skall hålla dig till headsets.

www.prisjakt.nu/produkt.php?p=587879 När prisjakt väl kommer up igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

"- är det värt att köra hörlurar med en separat mic eller ska man köra på headsets? "

Sennheiser PC 360 röstar för att du skall hålla dig till headsets.

www.prisjakt.nu/produkt.php?p=587879 När prisjakt väl kommer up igen.

är det värt att skaffa ljudkort till dom om jag nu skulle köra på headset?

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Inaktiv

Superlux 660/330 + Beyerdynamic DT770 Pad (velour/läder) = 330kr/230kr + 160kr
cMoy = 500kr
Samson Go Mic = 400kr

Inkl. frakt så borde du hamna strax under 1500kr, jag hade kompletterat med ett ljudkort/dac senare, typ något från Asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Superlux 660/330 + Beyerdynamic DT770 Pad (velour/läder) = 330kr/230kr + 160kr
cMoy = 500kr
Samson Go Mic = 400kr

Inkl. frakt så borde du hamna strax under 1500kr, jag hade kompletterat med ett ljudkort/dac senare, typ något från Asus.

vet inte vad hälften av det där är, har du länk till något?

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon116323:

Superlux 660/330 + Beyerdynamic DT770 Pad (velour/läder) = 330kr/230kr + 160kr
cMoy = 500kr
Samson Go Mic = 400kr

Inkl. frakt så borde du hamna strax under 1500kr, jag hade kompletterat med ett ljudkort/dac senare, typ något från Asus.

Dock så är inte ljudkort till någon nytta till USB-mikrofoner. Men för hörlurar kan det vara en boost om ljudkortet har förstärkare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Seetela:

vet inte vad hälften av det där är, har du länk till något?

http://www.thomann.de/se/superlux_hd660.htm
http://www.thomann.de/se/superlux_hd_330.htm
http://www.thomann.de/se/beyerdynamic_dt770_ohrpolster.htm
http://www.thomann.de/se/beyerdynamic_ohrmuschelsatz.htm

http://www.jdslabs.com/item.php?fetchitem=cMoyBB203

http://www.thomann.de/se/samson_go_mic.htm

*edit, glömde läderkuddarna

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrNeikter:

Dock så är inte ljudkort till någon nytta till USB-mikrofoner. Men för hörlurar kan det vara en boost om ljudkortet har förstärkare.

I den setupen så behövs ingen hörlursförstärkare från ljudkort då cMoy är en hörlursförstärkare.

Permalänk
Medlem

Tja är inne på samma sak har kört med headset nu och vill byta till hörlurar.
Och jag har kollat på Sennheiser 558, men då har jag inget bra ljudkort så vad ska jag ha budgeten ligger på max 1000 kr och mikrofon har jag sen tidigare så kom med förslag.

Hörlurarna ska vara till gaming/filmer:)

Permalänk
Inaktiv

Jag äger allt förutom Samson Go Mic, har beställt den men inte fått den än, finns säkert prisvärdare mikrofoner, jag kunde i vilket fall inte hitta någon, men det verkar i varje fall låta sjukt bra från den.

Superlux hörlurarna är så sjukt prisvärda så det är nästan löjligt, jag hade personligen köpt 660 + läderkuddar och velour (om jag hade haft råd).

660 har grymt mellanregister, lite vass diskant, inte speciellt mycket bas (det är här cMoy kommer in, den har en funktion kallad "Bass Boost" och även här blir nog dom flesta basfanatiker nöjda.) Stängd hörlur

330 är ungefär som 660 fast mer bas, inte lika detaljerad heller i övrigt, mörkare ljud. Öppen hörlur

Permalänk

Köpte beyerpads på ebay för ca 70kr, förmodligen inte lika fina som originalet. men lär vara väldigt mycktet bättre än padsen som kommer med hd330/660 lurarna. Lurarna är dock sjukt prisvärda så dom kan jag rekomendera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PangarN:

Tja är inne på samma sak har kört med headset nu och vill byta till hörlurar.
Och jag har kollat på Sennheiser 558, men då har jag inget bra ljudkort så vad ska jag ha budgeten ligger på max 1000 kr och mikrofon har jag sen tidigare så kom med förslag.

Hörlurarna ska vara till gaming/filmer:)

Hade själv Sennheiser 558 innan sålde dom och bytte upp mig till Superluxarna, tyckte dom lät dåligt jämförelsevis, men dom var dock komfortablare. Så jag skulle rekommendera dig någon Superlux + Kuddar + Asus ljudkort med hörlursförstärkare, typ DGX.

Permalänk
Medlem

Är dem här bra eller ska man ta ett snäpp dyrare?

www.thomann.de/se/superlux_hd681.htm som sagt det ska vara till gaming och filmer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PangarN:

Är dem här bra eller ska man ta ett snäpp dyrare?

www.thomann.de/se/superlux_hd681.htm som sagt det ska vara till gaming och filmer

Skickades från m.sweclockers.com

aa, dom eller
http://www.thomann.de/se/superlux_hd_330.htm
http://www.thomann.de/se/superlux_hd668_b.htm

Permalänk
Medlem

Okej kollat som tusan på 330 och de verkar riktigt nice och måste man köpa velour pass till dem?

Och vad har du för några?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Riktigt billiga, är dom nåt att ha dom där?

Vilka lite mer kända lurar skulle man kunna jämföra dom med?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Extrapaj:

Riktigt billiga, är dom nåt att ha dom där?

Vilka lite mer kända lurar skulle man kunna jämföra dom med?

Nu vet jag inte riktigt vilka hörlurar som har liknande karaktär. Jag har läst att vissa har sålt sina t. ex. Sennheiser 650 för dessa lurarna då dom helt enkelt slutade använda dom. Allt är självklart subjektivt, men något säger det i alla fall om deras hörlurar. Jag skulle gå in på Superlux hemsida och bläddra igenom lurarna, det finns uppmätta frekvensomfång på vissa lurar, titta även igenom head-fi.org för info eller enkla mods, vilket jag rekommenderar att göra! http://www.superlux.com.tw/productInfo.do?pdctid=f2a8f501-4f4...

Permalänk
Medlem

aldrig provat dom, men dom verkar väldigt billiga. är det ens bra ljud i dom?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv

En god vän till mig tänkte köpa ett par Denon D5000, men valde att köra på Superlux 660 då skillnaden inte var så stor mellan en 5-6000kr lur och bomulls, kudd och bågmoddade 450kr "Beyerluxare".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

aldrig provat dom, men dom verkar väldigt billiga. är det ens bra ljud i dom?

Jag har ett par moddade Superlux 660 enl. den förra posten, väldigt enkel mod. Och jag föredrar dom ibland framför mina moddade Fostex T50RP (Mad Dog, också en väldigt prisvärd hörlur) vilket flitigt jämförs med LCD-2 (bland världens mest omtyckta highend lurar 999$). Mina 660 är mer Hifi än mina T50RP då dom har ett lite mer färgat ljud, men det passar som sagt mig väldigt bra, båda är väldigt bra men passar till olika saker. Jag är dock lite mer lagd åt det mer analytiska och neutrala ljudet, jag valde att stega in i hörlursvärlden denna vägen då jag inte visste vilket ljud som skulle passa mig (tänkte att det var bäst att börja resan från det neutrala perspektivet). Men eftersom Superlux har så många olika modeller så tror jag nog det finns någon modell som passar hyfsat för alla. Jag äger bara 3 lurar av Superlux, men jag kan försöka hjälpa er om ni har något önskemål, både med hörlursval eller modifikation!

Permalänk
Permalänk

superlux gör jävligt bra grejer! 330/660 har även dom riktigt bra byggkvalitet vilket är trevligt. Har själv ett par 330 och en vän har ett par 668B. 330 skämmer fasan inte ut sig om man jämför med andra lurar jag har för ca 1-2000 kr.

Tänkte beställa ett par 660 då sambon upskattar slutna lurar, samt att jag får en bra motivering till att köpa på mig ytterligare ett par ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av =ezco=:

superlux gör jävligt bra grejer! 330/660 har även dom riktigt bra byggkvalitet vilket är trevligt. Har själv ett par 330 och en vän har ett par 668B. 330 skämmer fasan inte ut sig om man jämför med andra lurar jag har för ca 1-2000 kr.

Tänkte beställa ett par 660 då sambon upskattar slutna lurar, samt att jag får en bra motivering till att köpa på mig ytterligare ett par ;D

Okej tänkte också beställa 330 hur är dem och vad använder du dem till?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Dom är väl kanske ingen riktig finlirare men gör det mesta bra, värt att veta är att dom spelar massor bas. Kul ibland, men även tröttsamt beroende på musikgenre. Går väl att använda till allt egentligen, bara man gillar signaturen och är nöjd med ljukvalitén.

jag använder dom mest till metal/rock...jazz,singer/songwriter osv fungerar ju självklart men där föredrar i alla fall jag något mer neutralt och detaljerat.

för 236 kr är det helt löjligt hur pass mycket ljudkvalitet man får för pengarna. I mina ögon platens fynd. Antar att det gäller de flesta superluxlurar då dom i princip är gratis Värt att notera är att kuddarna är lite av billigaste sorten så därför köpte jag nya liknande dom på beyerdynamics DT serie från ebay för 70 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =ezco=:

Dom är väl kanske ingen riktig finlirare men gör det mesta bra, värt att veta är att dom spelar massor bas. Kul ibland, men även tröttsamt beroende på musikgenre. Går väl att använda till allt egentligen, bara man gillar signaturen och är nöjd med ljukvalitén.

jag använder dom mest till metal/rock...jazz,singer/songwriter osv fungerar ju självklart men där föredrar i alla fall jag något mer neutralt och detaljerat.

för 236 kr är det helt löjligt hur pass mycket ljudkvalitet man får för pengarna. I mina ögon platens fynd. Antar att det gäller de flesta superluxlurar då dom i princip är gratis Värt att notera är att kuddarna är lite av billigaste sorten så därför köpte jag nya liknande dom på beyerdynamics DT serie från ebay för 70 kr.

Tror det går att spela med dem och kolla film?

Skickades från m.sweclockers.com