Nu höjs priset REJÄLT för Windows 8

Permalänk
Avstängd

Nu höjs priset REJÄLT för Windows 8

http://winsupersite.com/windows-8/windows-8-pricing-update

Från 39.99 dollar till 199.99 dollar kommer en digital uppgradering via hemsidan kosta efter den 1:a februari.
39.99 dollar innebär 279kr så med samma matematik blir det nya priset 1395kr.

Det kan ju läggas till att detta är exakt samma priser som för en uppgraderingsversion av Windows 7.

http://winsupersite.com/windows-8/fact-check-windows-8-pricin...

Windows 8 (Core) Upgrade: $119.99
Windows 8 Pro Upgrade: $199.99

Windows 7 Home Premium Upgrade: $119.99
Windows 7 Professional Upgrade: $199.99

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

kan man köpa en uppgradering men inte använda den utan spara den tills senare?

är uppgraderingen bunden till datorn eller är koden helt fristående?

kanske kan vara bra att köpa en kod om windows 8 blir bättre i framtiden. (vill inte installera nu)

tar väl minst 2 år innan nästa uppdatering och om jag ändå ska uppgradera dator eller köpa ny dator så är det fortfarande billigare än att köpa OEM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dammskog:

kan man köpa en uppgradering men inte använda den utan spara den tills senare?

är uppgraderingen bunden till datorn eller är koden helt fristående?

kanske kan vara bra att köpa en kod om windows 8 blir bättre i framtiden. (vill inte installera nu)

tar väl minst 2 år innan nästa uppdatering och om jag ändå ska uppgradera dator eller köpa ny dator så är det fortfarande billigare än att köpa OEM

1. Ja

2. Bunden till en dator som jag förstått det, licensen tillåter att du flyttar den till en ny dator eller att du uppgraderar din befintliga dator.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Hur gör man då? Bara köra uppgraderingsassistenen och spara nyckeln?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Agile:

Hur gör man då? Bara köra uppgraderingsassistenen och spara nyckeln?

Ja spara nyckeln och spara installationsmediat. Du får i installationsguiden välja att spara ut W8-installationen till en ISO-fil eller att skapa en bootbar USB-sticka.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

De lär gå i konka med w8 lika snabbt som popeye förlorar kraften utan spenat om de höjer såpass. Gl&hf. kör på win7 jag.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Blir nog att införskaffa en sådan nyckel då, kanske även på syrrans och morsans laptop

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

De lär gå i konka med w8 lika snabbt som popeye förlorar kraften utan spenat om de höjer såpass. Gl&hf. kör på win7 jag.

Det var ju ändå bara uppgraderingslicensen som kostade så lite.

Nepp, ingen konka lär det bli tack vare alla OEM licenser som säljs varje dag.

Permalänk
Rekordmedlem

Vem i hela friden kommer att köpa win 8 löst när det kostar så mycket, det sålde dåligt när var billigt och att betala "7 pris" kommer (förhoppningsvis) att betyda att det slutar sälja till annat än de som påtvingas det när de köper märkesdatorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

M$ säljer väl inte bara Windows 8, eller hur? Kolla vad MS office pro kostar. :-/

Permalänk
Medlem

Undertiden, i Microsofts högkvarter.

"Gubbar, Windows 8 säljer inte så bra på PC-marknaden som vi hade hoppats, trots att vi tvingar in det i alla OEM-datorer."

"Sant, något måste göras. Trots det låga uppgraderingspriset så är det väldigt få som har gått från Windows 7 till Windows 8."

"Hmm, men vad? Om vi slutar uppdatera Windows 7 blir det upplopp."

"Jag vet vad vi gör, vi höjer priset, för alla vet ju att dyrt = bättre!"

"Bra idé, nu ska vi tjäna $torkovan!"

"Highfive! :D"

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Har en lite fråga angående detta med USB-sticka.
Om jag skulle köpa Windows 8 och lägga det på USB. kan man ha både windows 7+8 på samma sticka och boota som vanligt? Eller kommer det bli någon konflikt?

Edit* varför jag frågar är såklart att jag har en sticka med W7 på just nu.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Undertiden, i Microsofts högkvarter.

"Gubbar, Windows 8 säljer inte så bra på PC-marknaden som vi hade hoppats, trots att vi tvingar in det i alla OEM-datorer."

"Sant, något måste göras. Trots det låga uppgraderingspriset så är det väldigt få som har gått från Windows 7 till Windows 8."

"Hmm, men vad? Om vi slutar uppdatera Windows 7 blir det upplopp."

"Jag vet vad vi gör, vi höjer priset, för alla vet ju att dyrt = bättre!"

"Bra idé, nu ska vi tjäna $torkovan!"

"Highfive! :D"

Fan ta dig, Cola över hela skärmen nu

Aldrig förstått ett sånt högt pris på att uppgradera upp till ett nyare OS, det borde ju iaf kosta hälften mot en ny skiva...eller?

Permalänk

Jag tippar det är en höjning av "rekommenderat cirkapris", så den permanenta rabatten ska verka som en ännu bättre deal. För närvarande är rekommenderat cirkapris nästan 2000:- för Windows 8, undrar hur många som betalat det.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd

Det kan ju läggas till att detta är exakt samma priser för uppgraderingsversion av Windows 7.

http://winsupersite.com/windows-8/fact-check-windows-8-pricin...

Windows 8 (Core) Upgrade: $119.99
Windows 8 Pro Upgrade: $199.99

Windows 7 Home Premium Upgrade: $119.99
Windows 7 Professional Upgrade: $199.99

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Minsc S2, Tack för skrattet! Var riktigt välkommet.

Men man undrar verkligen hur de tänker på Microsoft. Windows 8 går trögt och då höjer man priset till matchande Windows 7 nivåer. Tror knappast detta är Windows 8 till hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mor5ives:

Minsc S2, Tack för skrattet! Var riktigt välkommet.

Men man undrar verkligen hur de tänker på Microsoft. Windows 8 går trögt och då höjer man priset till matchande Windows 7 nivåer. Tror knappast detta är Windows 8 till hjälp.

det känns ju lite dumt eftersom det är på appstore de kan tjäna pengar på lång sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiga:

Har en lite fråga angående detta med USB-sticka.
Om jag skulle köpa Windows 8 och lägga det på USB. kan man ha både windows 7+8 på samma sticka och boota som vanligt? Eller kommer det bli någon konflikt?

Edit* varför jag frågar är såklart att jag har en sticka med W7 på just nu.

Du kan göra det men då måste du göra en med hjälp av MDT eller något annat verktyg.

Om du använder MS USB tool så kan du bara ha ett operativsystem pär USB sticka.

Kör en usb hemma med win 7,8 samt Server 2012 , riktigt gött

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

http://winsupersite.com/windows-8/windows-8-pricing-update

Från 39.99 dollar till 199.99 dollar kommer en digital uppgradering via hemsidan kosta efter den 1:a februari.
39.99 dollar innebär 279kr så med samma matematik blir det nya priset 1395kr.

Det kan ju läggas till att detta är exakt samma priser som för en uppgraderingsversion av Windows 7.

http://winsupersite.com/windows-8/fact-check-windows-8-pricin...

Windows 8 (Core) Upgrade: $119.99
Windows 8 Pro Upgrade: $199.99

Windows 7 Home Premium Upgrade: $119.99
Windows 7 Professional Upgrade: $199.99

Ett klassiskt knep för att hetsa folk till köp: "Köp innan vi höjer priserna". På mig får det direkt motsatt effekt. Jag blir avogt inställd och väljer en annan produkt/firma om jag har möjlighet.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

1. Ja

2. Bunden till en dator som jag förstått det, licensen tillåter att du flyttar den till en ny dator eller att du uppgraderar din befintliga dator.

Är du helt säker på detta? Jag har läst annorlunda. Att du bara har fram till maj eller något att aktivera en 279 kr licens. En köpt i butik än annorlunda. Troligen behöver du bara installera och aktivera så är du hemma sen.
Edit: Kan dock inte hitta något om det nu. Så det kanske är lungt.

Permalänk
Medlem

Har en liten fråga så här innan de höjer priserna och när det finns en tråd om detta.

Sitter på en kopia av windows 7 som jag hade tänkt att använda till min kommande htpc. Htpcn är alltså inte byggd än och min stationära har jag redan installerat windows 8 på. Om jag nu skulle vilja uppgradera min w7 key till en w8 key går det att göra och få ner det på en usp sticka. Så att jag bara kan plugga in usb stickan och installera w8 när jag har byggt min htpc klart?

Kan inte hitta svaret på nätet just nu, men någon här kanske kan svaret på frågan.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Är du helt säker på detta? Jag har läst annorlunda. Att du bara har fram till maj eller något att aktivera en 279 kr licens. En köpt i butik än annorlunda. Troligen behöver du bara installera och aktivera så är du hemma sen.
Edit: Kan dock inte hitta något om det nu. Så det kanske är lungt.

Nej jag är faktiskt inte helt säker, vore bra om du kunde hitta info om vad som gäller. Det hade varit sjukt om man köper en licens, betalar 279kr och så går den ut efter en viss tid.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Du kan göra det men då måste du göra en med hjälp av MDT eller något annat verktyg.

Om du använder MS USB tool så kan du bara ha ett operativsystem pär USB sticka.

Kör en usb hemma med win 7,8 samt Server 2012 , riktigt gött

Okej. Är det något som är svårt att göra utan att vara något vidare insatt i MDT?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Nej jag är faktiskt inte helt säker, vore bra om du kunde hitta info om vad som gäller. Det hade varit sjukt om man köper en licens, betalar 279kr och så går den ut efter en viss tid.

Jag har letat efter detta och kan inte hitta något om vad som gäller. Det skulle varit typ att "online erbjudandet" är sådant att du måste uppgradera och aktivera före ett visst datum i vår (så att du får ett installations-ID). Annars anses erbjudandet förbrukat.
Kan kanske vara så att de inte vill att det ska gå att köpa licenser som du sen kan sälja vidare när priset blir högre? Dvs så att de vet att det är till dig och din dator som erbjudandet säljs till? Jag vet inte. Kan dock inte hitta det igen. Och orkar inte leta mera just nu.

Permalänk
Medlem

Priset höjs inte utan rabatt tiden är slut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muki91:

Priset höjs inte utan rabatt tiden är slut.

Helt rätt av dig.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

oem priserna som är nu tycker jag har vart rimliga - har de åxå varit rabatterade ??? jag köpte oem pro 64bitars för 1279kr höjer dom även det priset är dom dumm då slutar det bara med mer pirat versoner av oprativet - *host* ja windows 7 ultimate köpte man ju *host*
höjning kommer nog isåfall nu åxå ge ubuntu till folket då steam gett sig in på Linux.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av muki91:

Priset höjs inte utan rabatt tiden är slut.

Fem bagis på att det kommer nya rabatter. Och att "rekommenderat cirkapris" fortsätter vara lika väldigt, väldigt, "cirka" som det varit hitintills.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av livsnjutaren:

Har en liten fråga så här innan de höjer priserna och när det finns en tråd om detta.

Sitter på en kopia av windows 7 som jag hade tänkt att använda till min kommande htpc. Htpcn är alltså inte byggd än och min stationära har jag redan installerat windows 8 på. Om jag nu skulle vilja uppgradera min w7 key till en w8 key går det att göra och få ner det på en usp sticka. Så att jag bara kan plugga in usb stickan och installera w8 när jag har byggt min htpc klart?

Kan inte hitta svaret på nätet just nu, men någon här kanske kan svaret på frågan.

Jag är preics i samma sits som du! Så eftersom min dator "är ny", även om jag inte fått hem min HTPC än så ska jag köra med uppgraderingsvarianten för oss som har nya datorer, för 139SEK eller vad det nu kan vara:
https://www.windowsupgradeoffer.com/sv-SE/Registration

Eller den vanliga för 279SEK
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/buy?ocid=GA8_O_WOL...

_MEN_ kör jag upgrade advisor programmet här så står det att Win8 inte säljs online i min region...?? Och utan upgrade advisorn kan jag inte köpa ytterligare en Win8 key (*Erbjudandet gäller från 26 oktober 2012 till och med 31 januari 2013 och gäller enskilda personer och småföretag som behöver uppgradera upp till fem enheter. ). Någon som har länken? Så nu när jag inte kan gå vidare med advisorn kan jag heller inte köpa Win8 till min andra dator. Någon som har en lösning? Börjar bli ont om tid nu.

Permalänk
Medlem

Vill inte ha smörjan ens om den va gratis...