Permalänk
Medlem

Höga temps med en ny CM Hyper 212 EVO

Tjena! har precis monterat min nya kylare, en CM hyper 212 EVO. har hört på nätet om andra som har samma cpu som mig (I5 2500k) som får typ 50 grader max i load osv, men min går upp till 63 C som max med intelburn test.
Har ett par frågor:

Ska man ha mer kylpasta på denna kylare eftersom den har små dalar mellan heatpipsen?

Har två stycken Noctua NF-F12 PWM 120 mm som pnp, dom kyler väl bättre än den ensamma coolermaster fläkten som följer med kylaren?

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

det tar lite tid innan kylpastan tar sin effekt. du kommer märka att temperaturen kommer sänkas när kylpastan har fått full effekt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

det tar lite tid innan kylpastan tar sin effekt. du kommer märka att temperaturen kommer sänkas när kylpastan har fått full effekt.

okej får se om det blir bättre hur länge brukar det ta innan det blir bättre då?

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Dannekkk:

okej får se om det blir bättre hur länge brukar det ta innan det blir bättre då?

ett par dagar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

ett par dagar.

Okej tack! men kommer det bli så stor skillnad då?

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Dannekkk:

Okej tack! men kommer det bli så stor skillnad då?

kan nog blir några grader. kan inte säga helt säkert.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

När jag kör med en ny kylare eller helt enkelt om jag bytt pasta så brukar jag köra igång burken
utan fläkten kopplad. När jag väl är inne i operativet kollar jag tempen då den sakta ökar.
När man är nära processorns max temp så stänger jag ner datorn kopplar på fläkten och sen
är det bara att tuta och köra.
Tror jag läst om detta nånstans för länge sen för att minnas. Du kan ju testa och se om
du får bra temps

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabraja:

När jag kör med en ny kylare eller helt enkelt om jag bytt pasta så brukar jag köra igång burken
utan fläkten kopplad. När jag väl är inne i operativet kollar jag tempen då den sakta ökar.
När man är nära processorns max temp så stänger jag ner datorn kopplar på fläkten och sen
är det bara att tuta och köra.
Tror jag läst om detta nånstans för länge sen för att minnas. Du kan ju testa och se om
du får bra temps

Du menar att du värmer upp pastan ordentligt för att den ska liksom smälta in? ska testa sätta på lite mer kylpasta med tanke på att det är som små dalar på kylaren

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2

Permalänk
Medlem

När jag köpte min 212 Evo hittade jag denna guide om hur kylpastan skulle appliceras på bästa vis, som synes på bilderna från testet är inte den berömda riskornsmetoden det bästa sättet på denna kylare.
http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelleboj:

När jag köpte min 212 Evo hittade jag denna guide om hur kylpastan skulle appliceras på bästa vis, som synes på bilderna från testet är inte den berömda riskornsmetoden det bästa sättet på denna kylare.
http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

använda du den sista av dom metoderna?

sen en annan fråga, jag använder NORMAL på Vcore, kan höga temps ha o göra med att den kanske ställer in lite för hög volt?

för klockade min förut med en annan kylare och sen visste jag inte vad stockvolten var.

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannekkk:

använda du den sista av dom metoderna?

sen en annan fråga, jag använder NORMAL på Vcore, kan höga temps ha o göra med att den kanske ställer in lite för hög volt?

för klockade min förut med en annan kylare och sen visste jag inte vad stockvolten var.

Ja, sista metoden. Du kan ju alltid kolla vad du har för spänning i CPU-Z under full load och se om den är för hög eller ej.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelleboj:

Ja, sista metoden. Du kan ju alltid kolla vad du har för spänning i CPU-Z under full load och se om den är för hög eller ej.

Nu kanske jag går lite OT men det handlar trots allt om mina värmeproblem, har i load 1,200 i Vcore, är det mycket eller lite för stock i5 2500k?

får testa den metoden imorgon och se om den funkar bättre! tack

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2

Permalänk
Medlem

När jag tar av sidopanelen så blir tempraturerna mycket bättre på cpun, ca 52 C i full load så antagligen är det inte kylaren det är fel på utan luftflödet, har ett define r4 och har någon nån idé på hur jag ska placera mina fläktar?

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannekkk:

Du menar att du värmer upp pastan ordentligt för att den ska liksom smälta in? ska testa sätta på lite mer kylpasta med tanke på att det är som små dalar på kylaren

Japp då jag upplevt att det blir små fickor med luft som blir instängda i pastan annars och det är ju inte bra
Jag har också provat olika metoder för att lägga ut pastan och då jag lagt flera riskorn eller 2 streck
så var det just då bubblorna uppstod då pastaklickarna möttes på olika ställen med lite luft emellan.

Permalänk
Medlem

Ja. Det första du skall göra är kolla upp vad du får för vCore(CPU spänning) när du kör burntest.

Det andra du skall göra är skriva ned vad du har Använt för kylpasta då det är lika intressant som vCore nästan

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Ja. Det första du skall göra är kolla upp vad du får för vCore(CPU spänning) när du kör burntest.

Det andra du skall göra är skriva ned vad du har Använt för kylpasta då det är lika intressant som vCore nästan

Den kommer upp i 1.200 Vcore i full load, kylpastan är Artic silver 5

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2