Qualcomm anklagar Samsung för falsk marknadsföring av "åttakärnig" processor

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det är sant. Informationen är korrekt men det är rätt uppenbart vilket syfte den har.

Rätt ofta man stöter på folk t o m här på Sweclockers som tror en processor med fler antal kärnor automatiskt är bättre en än med färre, vad skall då vanliga "svenssons" tro? Rätt givet svar på det, speciellt när antal kärnor har blivit ett marknadsföringsord som används flitigt i reklam i TV/tidningar m.m. Precis som många fortfarande tror att antalet megapixlar avgör hur bra kameran är o.s.v.

Är de tydliga med att framställa det så att det i praktiken har 4-kärnor för krävande arbete och sen 4-avlastningkärnor vid lättare arbete så ser jag inget fel med det. Men har svårt att tro att det kommer lyftas fram tydligt i reklam

Förstår inte varför antal kärnor över huvudtaget har blivit så viktigt att lyfta fram för telefoner...

Allt är LGs fel, 'Nuff said!

http://www.youtube.com/watch?v=1H9-I_PNVnQ

Självklart föredrar folk det snabba logiska svaret, ett fler kärnor presterar bättre.
Vem väljer inte en V8 framför en 4Cyl motor bara spontant så här utan vidare mer ingående info hur det fungerar?

Rätt ofta man träffar på personer som överhuvudtaget inte bryr sig/vet vad en processor är också.

Jag tror kanske folk vill också ha valuta för pengarna även om det rent praktiskt inte visar sig
Bara att veta att man har sig och så många kärnor under skalet osv är ju faktiskt kul.

Självklart har Samsung valt att det ska stå 8 kärnig för att det drar uppmärksamhet, det låter bra även för såna som är intresserade av teknik och rent spontant vill vi veta mer om telefonen.
Men att Octa är uppbyggd på det sättet den är, är ju betydligt smartare (och givet för Samsung) än att konstruera efter vad okunniga kunderna vill ha

Nu verkar de satsa på strömeffektiv design, hoppas det visar sig i praktiken också.

"Retina" är också en klassisk missuppfattad marknadsföring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag får det i alla fall till åtta. Försök själv, 4+4=?

Biltillverkare av valfri sportbil med t.ex. V8 motor och som för att spara bränsle stänger av tändning och insprutning till några cylindrar har fortfarande en 8-cylindrig motor trots att den går på sparlåga ibland.

Biltillverkare som utrustar bilen med en liten 4-cylindrig och en större 4-cylindrig motor har visserligen 8 cylindrar men det gör det inte till en 8-cylindrig motor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkeyee:

Jag håller nog med Qualcomm...

Skrivet av backfeed:

Qualcomm har rätt. Samsung borde skämmas.

..och detta tillför vad exakt?

Nej håller med Gender Bender här faktiskt, vilket fjanteri indeed! Men vänta bara, snart blir det all out war här i stil med apple vs samsung fjanteri, hehe..

Dock tycker jag inte att Sweclockers är löjliga på något sätt bär dom skriver såna här nyheter (som det nämnts i många apple vs samsung trådar) då dom bara rapporterar just nyheter, upp till oss att beter sig som folk efter att vi läst och vill kommentera efteråt.

Snart kommer bil analogierna också, ja då vet vi verkligen att det går "söderut" hahaha...

Ang själva nyheterna i sig så ja det må vara fel att kalla 8 kärnigt chip för 8 kärnigt om det inte kan använda alla på en gång? Vad vet jag?

...försöker verkligen men allt jag kan se är: företag A kasta ur sig en massa strunt om företag: B samtidigt som dom lyfter sina egna produkter till skyarna, dvs: business as usual folks...

Ouuups, EDIT: För sent med bil analogierna redan ser jag... Hahaha, wow va oväntat.. Hade aldrig kunnat lista ut att det skulle gå åt det hållet själv, helt fantastiskt, lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Biltillverkare av valfri sportbil med t.ex. V8 motor och som för att spara bränsle stänger av tändning och insprutning till några cylindrar har fortfarande en 8-cylindrig motor trots att den går på sparlåga ibland.

Biltillverkare som utrustar bilen med en liten 4-cylindrig och en större 4-cylindrig motor har visserligen 8 cylindrar men det gör det inte till en 8-cylindrig motor.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på om du menar två helt separata motorer eller om de sitter ihop ? Dessa kärnor är ju inbäddade i samma processorn/chipset och hela SoC är ju motor kan man säga.
Bugatti veyron är en W16 och är byggd på två st ihopsatta V8or och man kallar det W16, 16Cyl. Samma sak med Radical, finns en version som har V8, den är byggd på 2st hayabusa 4or och man säger V8.

Permalänk
Medlem

Så qualcomms egna marknadsföring var inte vilseledande då?

http://www.youtube.com/watch?v=v7qTHbOEiDY

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Det du beskriver kallas vanligtvis biturbo, även av bilfabrikanterna.

Själv är jag mest förvånande över att så många bryr sig om vad Samsung väljer att kalla den.

Det beror lite på tillverkare vad dom kallar det, i USA, Japan kallas det ofta för twin turbo medan i europa kallas det biturbo, men även den regeln har undantag, t.ex. på audi RS4 heter det biturbo och där används 2 likadana turbon för 3 cylindrar vardera.

Twin = 2
Bi = 2
man kunde även kalla det stereoturbo och det skulle betyda samma sak

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Avstängd

Är ju precis som vanligt, siffror säljer och köpare är dumma nog att gå på det, har ju varit den strategi Samsung har kört med nu

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Mycket fjant i denna tråd. 4+4=8, det är ingen som ifrågasätter det.

Men det här är vilseledande. Man låter folk tro att den är åttakärnig på samma sätt som exempelvis 3570 är fyrkärnig.