Snart slut med billiga uppgraderingar

Permalänk
Medlem

Snart slut med billiga uppgraderingar

Enligt http://www.idg.se/2.1085/1.487470/fem-ganger-dyrare-att-byta-... kommer Microsoft att ta ut ett mer "normalt" pris för en uppgradering till Windows 8 efter den 31 Januari.

Detta innebär förmodligen att de inte tar efter apples modell med billiga uppgraderingar.

Det har spekulerats här på forumet att Windows 8 blir billigt då Microsoft räknar med ökade intäkter från Store, men nu ser det alltså inte ut att bli så.

Var lämnar det här Windows Blue och tal om årliga versioner?

Visserligen har jag för mig att jag har hört att möjligheten att uppgradera billigt var tidsbegränsad från början. Men frågan är ju om Microsoft gör rätt, och enligt netmarketshares statistik för förra veckan var det knappt 2% som körde Windows 8, så det är ju inte direkt något jättesug efter det nya operativet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kan kanske vara smart att ta lite mer för det. För dom som köper en uppdatering köper inte det för att det är billigt utan för dom vill ha det.

För min del så spelar det inte nån roll om jag skulle få det eller måste köpa det för 1000:- skiten kommer inte få smitta ner min dator.

Permalänk
Rekordmedlem

Ms kanske har en ny affärsmodell på gång?
Snart får man bara hyra win, 199kr/månad och så låser de så att man bara kan surfa via msn (det nya AOL? ) som portalsida och inte installera något annat än godkänd mjukvara och man får även köpa uppdateringar eller ha ett serviceavtal för 99kr(månad som gör att man gratis kan ta emot 3 st och om det kommer flera så kostar de 50kr/st
Perfekt
De vill helt enkelt bara ha in mer pengar och försöker lura användarna mot en ny affärsmodell där mjukvarans kvalitet inte spelar roll, bara de kan få folk att abonnera på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag ser inget som motsäger att Microsoft är på väg att gå över till årliga uppdateringar av sitt os bara för att dom höjer priserna på uppdatering till W8.

Angående suget på W8 så är det ganska väntat tycker jag, väldigt många har ju precis släppt Xp för att gå över till W7 och dom är nog inte så sugna på att byta direkt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Mitt största problem är att jag tycker win7 funkar. Jag har hållt på med datorer i 28 år (är 36) och ärligt talat är jag lite less... Idag är "funkar" ett bra ord. Förr ville jag ha allt som andra inte hade och om dom nu prompt hade samma så var iaf mina prylar klockade högre Ni fattar

Win8 med nya gränssnittet är faktiskt något jag inte ser fram emot, jag gillar mitt skrivbord (visst finns det program för att ändra det, men jag vill inte betala ännu mer för dom). Visst folk kanske tycker jag är en bakåtsträvare men jag hoppas iaf MS drar in en update så man kan välja typ "desktop version" för oss som inte vill ha "Modern UI".

Men samtidigt är det ju nice att ha riktiga licenser... det ska inte vara lätt

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallor:

Jag ser inget som motsäger att Microsoft är på väg att gå över till årliga uppdateringar av sitt os bara för att dom höjer priserna på uppdatering till W8.

Angående suget på W8 så är det ganska väntat tycker jag, väldigt många har ju precis släppt Xp för att gå över till W7 och dom är nog inte så sugna på att byta direkt.

Jo, befinner mig också i den situationen, gick över till W7 i våras, mest bara för att XP inte är kompis med SSD:s. Hade det inte varit för den sakens skull hade jag nog fortfarande suttit i XP, bakåtsträvare som jag är. Tycker fortfarande XP har ett bättre användargränssnitt, allt bling-bling i 7:ans UI stjäl uppmärksamheten från det relevanta, programmens innehåll, och blir tröttsamt i längden.

Kör W8 på HTPC:n, där kortare boottider och ett UI som är anpassat för att man ska kunna använda det med pekdon som har lägre precision än en mus är bra koncept, men har mycket svårt att se mig själv använda det på min workstation, som står på dygnet runt och har riktig mus.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Sedan när har Apple billiga uppdateringar? Är glad att MS inte tar betalt för sina Service Pack, vilket i princip är vad Apple gör.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Kanske skulle slå till på en w8 licens nu då, men kommer troligen köra vidare på w7 ultimate men är inte helt säker innan jag testat w8. Jag gissar att jag fortfarande kan installera W7 även om jag köper W8.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Enligt http://www.idg.se/2.1085/1.487470/fem-ganger-dyrare-att-byta-... kommer Microsoft att ta ut ett mer "normalt" pris för en uppgradering till Windows 8 efter den 31 Januari.

Detta innebär förmodligen att de inte tar efter apples modell med billiga uppgraderingar.

Det har spekulerats här på forumet att Windows 8 blir billigt då Microsoft räknar med ökade intäkter från Store, men nu ser det alltså inte ut att bli så.

Var lämnar det här Windows Blue och tal om årliga versioner?

Visserligen har jag för mig att jag har hört att möjligheten att uppgradera billigt var tidsbegränsad från början. Men frågan är ju om Microsoft gör rätt, och enligt netmarketshares statistik för förra veckan var det knappt 2% som körde Windows 8, så det är ju inte direkt något jättesug efter det nya operativet.

Jag har redan skapat en tråd om detta Ozzed. http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1180859-nu-hoj...

Jag gissar att även Windows Blue kommer att vara billigt i början, dvs 279kr för en uppdatering. Det gör att vi som är tidiga på att hoppa på nya versioner sparar mycket pengar, så det gillar jag

Skrivet av mrqaffe:

Ms kanske har en ny affärsmodell på gång?
Snart får man bara hyra win, 199kr/månad

Det här är absolut inte en så otrolig tanke som man kan tro. Office är redan där, för 99 dollar per år får man alltid den senaste versionen.

http://winsupersite.com/article/office-2013-beta2/office-2013...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Phew! När jag läste trådrubriken tänkte jag: "NEJ! Ska EU införa någon sorts skatt på datorkomponenter?!".
Men jag hade fel som tur var.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag gissar att även Windows Blue kommer att vara billigt i början, dvs 279kr för en uppdatering. Det gör att vi som är tidiga på att hoppa på nya versioner sparar mycket pengar, så det gillar jag :)]

Konceptet i sig ser jag inget fel med. Billigt är bättre än dyrt, men det som är lite tramsigt är ju att man inte kan göra en ren installation utan Windows.OLD-mappas osv osv.

Sedan ur Microsofts synvinkel är detta ett galet beslut tycker jag. Efterfrågan på Windows 8 har ju varit under förväntan, och de som är tveksamma lär ju inte direkt bli lockade av det högre priset, så jag tycker de skjuter sig själva i foten. Sedan vill folk ha vad folk vill ha tror jag. Om man får betala 300Kr eller 1500Kr spelar mindre roll, men som sagt... Det högre priset lär inte motivera folk, om de nu inte slår till nu innan prishöjningen för att komma undan billigare. Uppgraderingen har ju inget "bäst före" datum så att säga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

600 kr betalade jag för ny proo licens när jag bytte ut alla komponenter utom hårdisk. Överkomligt tycker jag men som sagt höjer de priset snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Konceptet i sig ser jag inget fel med. Billigt är bättre än dyrt, men det som är lite tramsigt är ju att man inte kan göra en ren installation utan Windows.OLD-mappas osv osv.

Sedan ur Microsofts synvinkel är detta ett galet beslut tycker jag. Efterfrågan på Windows 8 har ju varit under förväntan, och de som är tveksamma lär ju inte direkt bli lockade av det högre priset, så jag tycker de skjuter sig själva i foten. Sedan vill folk ha vad folk vill ha tror jag. Om man får betala 300Kr eller 1500Kr spelar mindre roll, men som sagt... Det högre priset lär inte motivera folk, om de nu inte slår till nu innan prishöjningen för att komma undan billigare. Uppgraderingen har ju inget "bäst före" datum så att säga.

Visst kan man göra en ren installation när man uppgraderar, det är bara att välja "behåll ingenting". Windows.old ligger kvar i två veckor som en säkerhet och tas sedan bort automatiskt.

Det verkar inte som att Microsoft håller med dig om att efterfrågan på Windows 8 har varit under förväntan. I pressreleasen angående tillbakagången till ett normalt pris säger man "We are seeing good momentum with Windows 8 today." och länkar till sidan där de berättar att de sålt 60 miljoner licenser. Självklart är det stor skillnad på 300kr och 1500kr och det kommer påverka hur många som är villiga att uppgradera.

http://blogs.windows.com/windows/b/bloggingwindows/archive/20...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Visst kan man göra en ren installation när man uppgraderar, det är bara att välja "behåll ingenting". Windows.old ligger kvar i två veckor som en säkerhet och tas sedan bort automatiskt.

Det verkar inte som att Microsoft håller med dig om att efterfrågan på Windows 8 har varit under förväntan. I pressreleasen angående tillbakagången till ett normalt pris säger man "We are seeing good momentum with Windows 8 today." och länkar till sidan där de berättar att de sålt 60 miljoner licenser. Självklart är det stor skillnad på 300kr och 1500kr och det kommer påverka hur många som är villiga att uppgradera.

http://blogs.windows.com/windows/b/bloggingwindows/archive/20...

Som sagts tidigare så betyder ju inte 60 milkoner sålda licenser 60 miljoner slutanvändare. Men om man enbart rälnar intäkter för Microsoft spelar det ju mindre roll förståss.

Den delen som gäller OEM är ju dessutom irrelevant eftersom det inte är en "uppgradering" man köper då utan en ny licens, och jag har ingen aning om hur mycket Microsoft tar betalt av sina partnertillverkare. Det blir dock intressant att se hur nästa rapport ser ut. Alltså om de fortsätter sälja licenser i samma takt eller om det bromsas upp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av kaput:

Tycker fortfarande XP har ett bättre användargränssnitt, allt bling-bling i 7:ans UI stjäl uppmärksamheten från det relevanta, programmens innehåll, och blir tröttsamt i längden.

Det går ju att stänga av mycket av "blinget" i W7. Säger absolut inte att du har "fel åsikt" - bara att det finns vägar att gå för att närma sig XP-looken

Visa signatur

Antec P280, Corsair AX760, Asus P8Z77-V, Asus HD7970-DC2T, Corsair Vengeance 8GB DDR3,
Samsung 840 250 (?) GB, WD Red 2TB, Creative X-Fi Titanium HD m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ms kanske har en ny affärsmodell på gång?
Snart får man bara hyra win, 199kr/månad och så låser de så att man bara kan surfa via msn (det nya AOL? ) som portalsida och inte installera något annat än godkänd mjukvara och man får även köpa uppdateringar eller ha ett serviceavtal för 99kr(månad som gör att man gratis kan ta emot 3 st och om det kommer flera så kostar de 50kr/st
Perfekt
De vill helt enkelt bara ha in mer pengar och försöker lura användarna mot en ny affärsmodell där mjukvarans kvalitet inte spelar roll, bara de kan få folk att abonnera på den.

Dock så försvinner ju msn snart?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 13ers3rk:

Dock så försvinner ju msn snart?

Ska msn bort ? Det är inget jag hört nått om, men iofs så kanske de byter domän till live eller outlook.
Du tänker inte på msn messenger/live messenger för den ska slås ihop med skype ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Undra vad det var för licens jag köpte?

Citat:

Med den här licensen beviljar vi dig rätten att installera och köra endast ett exemplar på en dator (den licensierade datorn), för användning av en person åt gången

Så ni som har morsor som börjar pilla på avstängningsknappen när ni inte vill lägga er, kan ni säga:
- Låt bli, du begår ett licensbrott!

Citat:

Du får överföra programvaran till en annan dator som du äger

Låter ju lovande om man uppgraderar igen i en nära framtid.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

Microsoft kan ta sitt win 8 och stoppa upp där solen inte skiner. Jag kommer att fortsätta med 7:an ett bra tag till.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

600 kr betalade jag för ny proo licens när jag bytte ut alla komponenter utom hårdisk. Överkomligt tycker jag men som sagt höjer de priset snart.

Skickades från m.sweclockers.com

239 kr betalade jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska msn bort ? Det är inget jag hört nått om, men iofs så kanske de byter domän till live eller outlook.
Du tänker inte på msn messenger/live messenger för den ska slås ihop med skype ?

nej microsoft kommer sluta ge ut nya msn messengers.

Tjänsten finns i skype messenger alltså.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hjorten66:

Microsoft kan ta sitt win 8 och stoppa upp där solen inte skiner. Jag kommer att fortsätta med 7:an ett bra tag till.

Good for you..

Själv kommer jag använda win 8 ett bra tag till.

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska msn bort ? Det är inget jag hört nått om, men iofs så kanske de byter domän till live eller outlook.
Du tänker inte på msn messenger/live messenger för den ska slås ihop med skype ?

Haha mitt fel, var nyvaknen och tänkte inte på att MSN var mer än deras live messenger. Ursäktar.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av in2it:

Mitt största problem är att jag tycker win7 funkar. Jag har hållt på med datorer i 28 år (är 36) och ärligt talat är jag lite less... Idag är "funkar" ett bra ord. Förr ville jag ha allt som andra inte hade och om dom nu prompt hade samma så var iaf mina prylar klockade högre Ni fattar

Win8 med nya gränssnittet är faktiskt något jag inte ser fram emot, jag gillar mitt skrivbord (visst finns det program för att ändra det, men jag vill inte betala ännu mer för dom). Visst folk kanske tycker jag är en bakåtsträvare men jag hoppas iaf MS drar in en update så man kan välja typ "desktop version" för oss som inte vill ha "Modern UI".

Men samtidigt är det ju nice att ha riktiga licenser... det ska inte vara lätt

Haha.
Exakt så tänker jag med (33år) när det det handlar om teknik och datorer. Funkar det inte vid första eller kanske andra försöker är det skit som inte är färdigt att släppas till kund var ändå en 19 år sedan jag byggde min första dator som var allt annat än bara att koppla in lite kort och en cd skiva windows och sedan köra.
Fipplandet har man helt enkelt ledsnat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomasr_15:

Det går ju att stänga av mycket av "blinget" i W7. Säger absolut inte att du har "fel åsikt" - bara att det finns vägar att gå för att närma sig XP-looken

Givetvis har jag gjort det, men det blir ändå inte riktigt samma sak, det är fortfarande mycket plottrigare än det var i XP. Dessutom blir det massa konstigheter med färger i menyerna i en del program, förmodligen förväntar de väl sig att man kör med "visual styles" påslaget i w7. Visst, det är väl egentligen bara smådetaljer, men det känns ändå synd att de tagit ett steg tillbaka. Windows XP gör helt enkelt ett bättre jobb med det gamla, oskinnade stuket.

Ja, och så kan vi ju ta startmenyn när vi ändå håller på. Vad är hela idén med att det inte går att organisera sina program som man vill direkt i "första nivån" eller vad man ska kalla det, det som dyker upp direkt när man trycker startknappen? Vill man på något sätt organisera shortcutsen måste man göra det under "All programs".

Nu går det problemet förvisso att lösa genom att fixa en startmeny som funkar som den gamla medelst Classic Shell, men hade det inte varit nice att kunna kategorisera genvägarna där de senast startade programmen dyker upp?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Om man köper win 8 finns det något sätt att bara få tag i nyckeln och göra en installation senare. Jag har läst vad som står och det verkar ju i princip som att du måste installera det på en gång eftersom du måste köra "install.exe" eller nåt. Har jag missat något?

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av in2it:

Om man köper win 8 finns det något sätt att bara få tag i nyckeln och göra en installation senare. Jag har läst vad som står och det verkar ju i princip som att du måste installera det på en gång eftersom du måste köra "install.exe" eller nåt. Har jag missat något?

Du kan göra det senare man får bara vara uppmärksam när man kör upgrade programmet. Så klickar du rätt får du ladda ner en ISO och får se koden + koden skickas till din e-post.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av in2it:

Mitt största problem är att jag tycker win7 funkar. Jag har hållt på med datorer i 28 år (är 36) och ärligt talat är jag lite less... Idag är "funkar" ett bra ord. Förr ville jag ha allt som andra inte hade och om dom nu prompt hade samma så var iaf mina prylar klockade högre Ni fattar

Win8 med nya gränssnittet är faktiskt något jag inte ser fram emot, jag gillar mitt skrivbord (visst finns det program för att ändra det, men jag vill inte betala ännu mer för dom). Visst folk kanske tycker jag är en bakåtsträvare men jag hoppas iaf MS drar in en update så man kan välja typ "desktop version" för oss som inte vill ha "Modern UI".

Men samtidigt är det ju nice att ha riktiga licenser... det ska inte vara lätt

Jag tillhör väl också den gruppen(35 år)..Jag får väl vänta på en W9..Sen har jag mina konspirationsteorier att Microsoft ibland skickar uppdateringar till gamla Windows versioner som gör dom sämre, för att folk ska byta upp sig till nyare..Jag bytte till W7 förra året(i samband med att jag byggde ny burk) , då jag tyckte att det blev fler och fler småirriterande buggar här och där, som inte fanns innan..
Jag saknar t ex visuell grafik i diskdefragmenteraren som fanns i XP..inte för att det är något viktigt..det försvann när Vista kom till..
Sen är det riktigt jobbigt att W7 saknar Outlook-klient, alltså gammal hederlig e-mail som sparar post på hårdisken, så man var tvungen att skapa nån webb-baserad skit eller ladda ner Thunderbird..Riktig Outlook finns i Office-paketet men den är svindyr..Allt nytt är inte till det bättre..Vill jag ha webb-baserad mail, så kan jag väl själv skaffa den utan att den ska ha någon samband med min "vanliga" så att säga..Nej, jag tror att jag hoppar över W8 om jag inte blir tvungen till att byta av någon anledning..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Jag köpte mitt för 239 kronor mest för att jag va less på att ha en WIn7 kopia installerad.Vart förvånad över hur bra win8 faktiskt är.Älskar alla nya grejer och metro använder jag dagligen.

Finns en massa bra appar och fler blir dom.

Win7 känns helt plötsligt old

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quorthon:

Jag tillhör väl också den gruppen(35 år)..Jag får väl vänta på en W9..Sen har jag mina konspirationsteorier att Microsoft ibland skickar uppdateringar till gamla Windows versioner som gör dom sämre, för att folk ska byta upp sig till nyare..Jag bytte till W7 förra året(i samband med att jag byggde ny burk) , då jag tyckte att det blev fler och fler småirriterande buggar här och där, som inte fanns innan..
Jag saknar t ex visuell grafik i diskdefragmenteraren som fanns i XP..inte för att det är något viktigt..det försvann när Vista kom till..
Sen är det riktigt jobbigt att W7 saknar Outlook-klient, alltså gammal hederlig e-mail som sparar post på hårdisken, så man var tvungen att skapa nån webb-baserad skit eller ladda ner Thunderbird..Riktig Outlook finns i Office-paketet men den är svindyr..Allt nytt är inte till det bättre..Vill jag ha webb-baserad mail, så kan jag väl själv skaffa den utan att den ska ha någon samband med min "vanliga" så att säga..Nej, jag tror att jag hoppar över W8 om jag inte blir tvungen till att byta av någon anledning..

Det behöver inte vara medvetet. Det är ofta så att när de lagar något så pajar de samtidigt också något annat som funkade. En buggfix är därför: Ta bort saker som är trasigt och addera nya trasiga saker.

När MS går mot nyare OS så brukar de bästa byta från att utveckla på t.ex Win 7 till det nya. Och kvar blir då bara några få personer som pillar på saker de inte riktigt vet hur de funkar. Det är varje fall min teori.