Vad är dagens definition av fast telefon?

Permalänk
Medlem

Vad är dagens definition av fast telefon?

Idag med fast telefon så står det ofta pris till fast telefon, men vad kallas det idag? Är idag fast telefon bara gamla hederliga telefontrådarna eller är det också telefoni över TV-trådarna och "fiber"? Idag finns också "fast telefon" över mobilnätet och nu Telia river ner fungerande infrastruktur, fasta telefonnätet, och ersätter det med "fasta mobiltelefoner" på landsbygden. Mobiltelefoner kan också ha vanliga fasta nummer.

Så vad är idag fast telefon då det står i avtalet att det kostar 0kr i minuten till fasta telefoner?

Är det någon som vet mer kring detta ämne?

Permalänk
Avstängd

Ingen aning om svaret faktiskt, men kände ändå att jag är tvungen att säga att det var en förbaskat bra fråga! Det har inte ens slagit mig att det knappast är självklart!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag kollade på Bredbandsbolagets IP-telefoni och dom har "Fast nät" och "Sverigesamtal" i sin prislista. Jag för skoj skull ringde och frågade dom om detta. Svaret var att hederliga fasta telefoner, IP-telefoni och "fasta telefoner som går över mobilnätet" var klassade som "Fasta telefoner". Jag frågade inte angående Telias ersättning av redan fungerande infrastruktur med "fasta mobiltelefoner" men jag förmodar att det garanterat är "Fasta telefoner". Sverigesamtal var deras klassning på "Fasta telefoner".

Om mobiltelefoner som hade vanliga riktnummer vågade dom inte svara på.

Deras svar till mig klargjorde lite för mig. Om det är korrekt svar är en annan femma.

Svar från någon mer insatt efterfrågas fortfarande.

Permalänk
Medlem

Så länge man slår ett traditionellt riktnummer till geografiskt område så bör det vara fast telefoni. Vad sen mottagarens teleoperatör gör med samtalet kan inte uppringaren veta.

Precis som när jag är utomlands. Det påverkar inte uppringarens telefonkostnad. Det regleras mellan mig och min operatör.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardware guy:

Så länge man slår ett traditionellt riktnummer till geografiskt område så bör det vara fast telefoni.

Så tänker jag med, men man vet aldrig med teleoperatörer.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vatten:

Om mobiltelefoner som hade vanliga riktnummer vågade dom inte svara på.

Det är garanterat likadant med det. Priserna säkerligen av riktnumret man ringer till. Efter vad jag förstår är det egentligen inte tillåtet med fasta nummer till mobiltelefoner, men operatörerna kommer runt det genom att genom att på något sätt utnyttja en vidarekopplingstjänst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GAPa:

Det är garanterat likadant med det. Priserna säkerligen av riktnumret man ringer till. Efter vad jag förstår är det egentligen inte tillåtet med fasta nummer till mobiltelefoner, men operatörerna kommer runt det genom att genom att på något sätt utnyttja en vidarekopplingstjänst.

Så länge operatören själv sköter (och framför allt: betalar) "sista milen" fram till den mobila telefonen så räknas det som fast ur alla hänseenden för den som ringer upp. Det är i min förståelse detta som händer med "fast mobiltelefoni".

En analog är utlandssamtal till mobiltelefoner registrerade i Sverige: bara för att Lisa med sin Teliaregistrerade mobiltelefon råkar vara i Bangladesh när jag ringer upp henne, så behöver jag inte betala ett samtal till Bangladesh. Jag betalar mobiltelefonstaxa till Telias växel i Sverige, och där löser Telia det genom att låta Lisa få betala resten av vägen. Med "Fast mobiltelefoni" inom landet så "bjuder" de på denna kostnad, eller snarare: bakar in den i abonnemangsavgiften.

Det ska sägas att mina resonemang främst bygger på rimlighet och att det går att göra en jämförelse med utlandssamtal, snarare än att jag faktiskt kollat upp saken .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.