H100i i fronten på en Define R4

Permalänk

H100i i fronten på en Define R4

Hallå där,

Är i tagen att beställa ny låda. Kan jag ha en h100i med 2 st fläktar i fronten?

Googlar man runt och kollar på filmer så är det mest lösa svar tycker jag. Jag vill ha ja eller nej mer

Visa signatur

Data...

Permalänk
Medlem

Låter inte som en bra ide. Oftast har man ju insug i fronten. Tänkte du då suga in varmluften från radiatorerna?

Permalänk

Ja. Så kommer det att bli.Tjejen i filmen säger att det är en feature:

http://www.youtube.com/watch?v=mqLxS38SCVA

Men jag vill helst ha en bild där man lös det och är nöjd.

Jag tycker inte luften från radiatorn är speciellt varm heller.

Visa signatur

Data...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiod:

Låter inte som en bra ide. Oftast har man ju insug i fronten. Tänkte du då suga in varmluften från radiatorerna?

Kommer så mycket luft att den inte hinner värmas upp märkbart.
Mätte en gång, hade 23C i rummet samt 27C efter radden i load

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Kommer så mycket luft att den inte hinner värmas upp märkbart.
Mätte en gång, hade 23C i rummet samt 27C efter radden i load

Vad menar du? Jag menar temperaturen i chassit. Inte i rummet.

Permalänk
Medlem

TS. Om du har mycket utsug kan det fungera. Men det beror också på hur din rigg ser ut och ifall du vill överklocka. Men sätt radiatorn helst i taket.

Permalänk
Medlem

Varför sätter du dom inte bara i toppen? Där är min placerad och de fungerar kanon!

Permalänk

Verkar vara lite si och se med att det passar och det blir väldigt tight där uppe m.m.

Därför jag kollar på alternativ.

Visa signatur

Data...

Permalänk
Medlem

Köpte en h100i själv. Sjukt besviken på den. Samma eller sämmre temps än med min Noctua D-14 (1 fläkt). Dessutom låter den mer.
Sämst monteringssystem och ingen kvalitetskänsla alls. Hade verkligen inte rekomenderat den, förstår inte varför den fått så bra kritik överallt?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Skrivet av Fissure:

Köpte en h100i själv. Sjukt besviken på den. Samma eller sämmre temps än med min Noctua D-14 (1 fläkt). Dessutom låter den mer.
Sämst monteringssystem och ingen kvalitetskänsla alls. Hade verkligen inte rekomenderat den, förstår inte varför den fått så bra kritik överallt?

Tack för din åsikt. Man ska säga vad man tycker. Men det är inte det som tråden handlar om.

Visa signatur

Data...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

Köpte en h100i själv. Sjukt besviken på den. Samma eller sämmre temps än med min Noctua D-14 (1 fläkt). Dessutom låter den mer.
Sämst monteringssystem och ingen kvalitetskänsla alls. Hade verkligen inte rekomenderat den, förstår inte varför den fått så bra kritik överallt?

Jag tar alltid alla amatör-kritiker på youtube/hemsidor med en nypa salt, dom får hem en gratis testprodukt, testar och sedan skickar tillbaks. Allt är bra när det är gratis!

Har dock inte läst på om just H100i men om sidor som Swec osv rekommenderat produkten låter det väldigt märkligt i jämförelse med D-14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Jag tar alltid alla amatör-kritiker på youtube/hemsidor med en nypa salt, dom får hem en gratis testprodukt, testar och sedan skickar tillbaks. Allt är bra när det är gratis!

Har dock inte läst på om just H100i men om sidor som Swec osv rekommenderat produkten låter det väldigt märkligt i jämförelse med D-14.

Skrivet av BillyBobCraskin:

Tack för din åsikt. Man ska säga vad man tycker. Men det är inte det som tråden handlar om.

Vart tvungen att säga det bara, men att ha den i fronten på define r4? Det känns som att slangarna inte kommer räcka för en front montering.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Det är fullt möjligt, allt man behöver göra är att flytta tillbaka hårdiskburen, hade det själv ett tag och det fungerade som det skulle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

Vart tvungen att säga det bara, men att ha den i fronten på define r4? Det känns som att slangarna inte kommer räcka för en front montering.

Det räcker och dom är inte änns fullt spända

Permalänk
Skrivet av Yellow_:

Det är fullt möjligt, allt man behöver göra är att flytta tillbaka hårdiskburen, hade det själv ett tag och det fungerade som det skulle

Tack. Äntligen någon som inte bara antar.

Satte du hårddisk-buren framför nätagget?

Har mina funderingar på att vänta på en R2 XL där den får plats i taket. Ska fundera lite under dagen så man har ett projekt till helgen

Visa signatur

Data...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BillyBobCraskin:

Tack. Äntligen någon som inte bara antar.

Satte du hårddisk-buren framför nätagget?

Har mina funderingar på att vänta på en R2 XL där den får plats i taket. Ska fundera lite under dagen så man har ett projekt till helgen

Ja jag fick flytta tillbaks hårdiskburen till fläktplatsen som finns där

Permalänk

Förstår inte dom som kör fläkten så den kyler processorn med luft från chassiet. Då blir tempen säkerligen inte bättre än med en vanlig fläkt. Kör man "kall" luft utifrån in i lådan istället får man betydligt bättre temps. Är ju en fördel att ha ett bra ventilerat chassi dock. Min i5a ligger kring 25c idle och 55c i load och då är den överklockad till 3,8Ghz

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --

Permalänk
Medlem

Min i5a låg på 21 grader i idle på högsta kärnan i standarklock med H100i i fronten.

Permalänk
Medlem

Jag hade en H100i monterad i taket på mitt R4 chassi med ASUS Maximus V GENE. Jag skulle nog säga att om H100i får plats i taket med mitt moderkort så får det plats med ALLA eftersom mitt moderkort har 8-pin CPU kontakten på absoult sämsta tänkbara ställe för R4 chassit, men det gick som sagt precis in på millimetern. Anledningen till att jag hade den i taket beror på att min H100i fick åka tillbaka till affären eftersom det är stora problem med denna serie, troligtvis fläktarna som är boven. Enligt Corsair ska det finnas exemplar som inte har problem men om man får tag i just ett sådant exemplar är lite gambling.

Tyckte emellertid att videon som bifogades om montering i fronten var väldigt intressant. Enda verkliga problemet som jag ser är att man då blåser lite varmare luft på hårddiskarna vilket leder till att korta livstiden för dessa. Jag har under mina år sett väldigt en tydlig trend på vilka hårddiskar som kraschar och det är alltid de som håller den högsta temperaturen vid ingen belastning, förutsatt att det inte är ett söndagsexemplar.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiod:

Låter inte som en bra ide. Oftast har man ju insug i fronten. Tänkte du då suga in varmluften från radiatorerna?

De är väl snarare så man vill ha det. Du vill ju ha så kall luft som möjligt över radiatorn. De är allafall så jag har konfigurerat alla mina radiatorer så de suger in luft. Men du kanske sitter på någon termodynamisk hemlighet jag inte vet om?

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

De är väl snarare så man vill ha det. Du vill ju ha så kall luft som möjligt över radiatorn. De är allafall så jag har konfigurerat alla mina radiatorer så de suger in luft. Men du kanske sitter på någon termodynamisk hemlighet jag inte vet om?

Asså, du får ju överväga situationen här. Processorn är inte ensam om att behöva kylas ner. Fråga dig själv vart i chassit du blåser in den heta luften ifall du har en frammonterad radiator. Jo, den går rakt mot grafikkortet, vilket också råkar vara det sämst ventilerade området i r4 chassit. Samtidigt blåser du också rakt på hårddiskburen, som inte har någon aktiv kylning alls.

Så, nej. Jag rekomenderar inte en frontmonterad radiator. Och med en så stor radiator är processorkylningen nog inget som helst problem även om luften den får är 30 grader. Däremot om du blåser 40 grader varm luft på grafikkortet kan du faktiskt få problem eftersom dom flesta grafikkorten inte blåser ut luften ur chassit, utan bara cirkulerar luften omkring sig.

Permalänk
Medlem

Och räcker verkligen slangarna till fronten ?
För man vill ju ha slangarna på undersidan för att dom inte skall suga luft.

Permalänk

Här är det monterat fast med den gamla h100:n. Försök att kolla upp om det är någon längd skillnad på slangarna bara.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Det är så mycket ljuddämpande skum i fronten på R4 att det nog inte är det smartaste att använda fronten för utblås heller. Måste ha ordentligt med statiskt tryck då om luftens ska komma ut genom både radiator och alla galler / skum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

http://i46.tinypic.com/116qqf7.jpg

Här är det monterat fast med den gamla h100:n. Försök att kolla upp om det är någon längd skillnad på slangarna bara.

Fast med den monteringen så har du ju garanterat luft i pumpen.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Fast med den monteringen så har du ju garanterat luft i pumpen.

Ja, jag har inte sagt det motsatta heller.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Med andra chassin hade jag nog sagt ja till att ha den i fronten, vad spelar det för roll att ha insug på toppen och utsug i fronten? "värmen stiger" ja men det är en så liten låda att luften är pretty much the same i det utrymmet. Men iaf luckan där fram tror jag inte är så bra för varken in-/utsug framförallt inte för processorn.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Skrivet av FudgieCars:

http://i46.tinypic.com/116qqf7.jpg

Här är det monterat fast med den gamla h100:n. Försök att kolla upp om det är någon längd skillnad på slangarna bara.

en fläkt som blåser ut luft och 5 som suger in, hmm.. Kan du förklara varför du arragerat dem på detta vis?

Visa signatur

To See That Which Is Not There,
Gaze Upon What Is

Permalänk

Funderar själv på att montera en h100i fronten! Ifall du får det att gå ta gärna en bild på hur det ser ut!

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av Frozensweetness:

en fläkt som blåser ut luft och 5 som suger in, hmm.. Kan du förklara varför du arragerat dem på detta vis?

Inte min dator men den som har byggt den ville säkert ha högt positivt tryck inne i lådan.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!