Hur mycket laddar ni i hus och stuga i Sverige?

Permalänk

Hur mycket laddar ni i hus och stuga i Sverige?

Jag är förvånad över alla svar som jag får förklarad, när jag fråger supporten till min internett leverantör om varför det blir x antall mbits tapad vid mitt nuvarande abbo som utlovar upptil max 60 mbits via telejacket(adsl).Jag laddar nu 40 mbits med mitt "nya" modem
För att förklara lite:
Mitt gamla abbo utlovade upptil 30 mbits, något som visade sej att inte stämma,jag frågade supporten och fick till svar att jag låg för långt från basstasjonen etc.etc.......bla bla bla... jag kom sällan över 27 mbits med mitt dåvarande modem(Zyxel) levererad av min net leverantör.
Det blev så ändring i avtalet,så att jag nu kunne hyra(29 pr mnd) ett nytt och bättre modem (Thompson TG789vn)ochså mht till bättre streaming osv.
Nu kunne jag ladda max 30 mbits utan problem.?
Varför kunne jag då plötsligt ladda 30 mbits på samma linjen med "ny" router?

Jag fann så ut vid jultider 2012 att jag kunne tänka mej ännu högre hastighet ,och beställde upptil 60 mbits och jag pratar fortfarande om adsl via telejacket för det då inte finns fiber änn där jag bor.
Jodå dom koplade upp mej ,jag mäter, och laddar 40 mbits + - enligt speedtest och bredbandskollen,jag menar då detta är 66% under maximalt utlovat hastighet,men forfarande "godkjänt"jamför min leverantör.(Varför tusan kunne jag då plötsligt ladda 30 mbits på förra samma linjen med "ny" router)

Jag begynner undersöka och köper ändå till ny router (Asus RT-AC66U)....,samma sak... inte en bit över 40 mbits,byter nettvärks kabel til samma jag anvvänd förut (CAT6)bara ny .Samma sak 40 mbits +-......
Kontakter supporten och får svaret att jag ligger för langt undan basstasjonen etc.. etc.. bla.. bla....
Jag startar en undersökning i mitt nätvärk här hemma och finner då ut at det är modemet här i huset som bromsar??? inte linjen,parametrarna i modemet sejer at max download är 41,588 mbits....något min leverantör näkar kan vara fälet.?

Så min fråga är: hur mycket loadar ni på ers linja mht. utlovat från eran net.leverantör?
tästa gärna med speedtest och bredbandskollen

Capsrubrik lagad. / Mod
Visa signatur

AIR COOLING MANIAC

Permalänk
Medlem

Alltså ett V/ADLS modem fungerar ju inte helt olika vanliga modem.
Det skakar hand med stationen och justerar hastigheten efter hur bra signal som finns.
Så kortare avstånd till stationen är bättre.
Och precis som med dom vanliga modemen så är det ovanligt med maxfart.
40mbit är faktiskt ett ganska bra resultat, ofta så hamnar man under 20mbit även med VDSL.

Permalänk

För att sätta saken lite på spetsen:
Ville du "Svensktiger"i normalt läge funnit dej i att betala full pris ,när du får en vara som i detta tilfället bare är 33% komplett?
Jag kunne nöjd mej med 66%... om du förstar vad jag menar

Visa signatur

AIR COOLING MANIAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazycooler:

För att sätta saken lite på spetsen:
Ville du "Svensktiger"i normalt läge funnit dej i att betala full pris ,när du får en vara som i detta tilfället bare är 33% komplett?
Jag kunne nöjd mej med 66%... om du förstar vad jag menar

Du är inte direkt den första som har dom här funderingarna
Och japp du skulle nog kunna nöja dig med en lägre hastighet och få ut i princip samma bandbredd.
Frågan är dock bara om din ISP går med på det då du troligen har bundigt dig ett tag framöver.

Permalänk
Medlem

Skulle Thompson TG789vn vara bättre än nya Zyxelmodem? Det tvivlar jag på. :-/ Har bara hört negativa saker om Felias VDSL-modem, eller har dom införskaffat något bättre/annan modell?

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Du är inte direkt den första som har dom här funderingarna
Och japp du skulle nog kunna nöja dig med en lägre hastighet och få ut i princip samma bandbredd.
Frågan är dock bara om din ISP går med på det då du troligen har bundigt dig ett tag framöver.

Jag har 3 mnds ångerrätt.
och går jag tilbaka till mitt gamla abbo betalar jag för upp till 30 mbits och får leverad 30 mbits,
Dom leverade det före bytet...sparar då 70 kr pr mnd

Visa signatur

AIR COOLING MANIAC

Permalänk
Medlem

Det varierar kraftigt. Allt från 30-100Mbit kan jag ha.

Permalänk
Hedersmedlem

Men det står upp till 60 Mbit/s internet, Det vill säga inget är garanterat. satt innan med ADSL 8 Mbit/s internet och fick 1-2 Mbit/s o det fick man "nöja" sig med, då det är "ok" då allt beror på hur bra ledningarna är från station till datorn, hur långt det är mellan station och dator o så vidare..

men som sagts tidigare i tråden om du inte är nöjd med ditt "upp till 60 Mbit/s internet" så byt till ditt tidigare abonnemang om du känner att det är värt det.

och, nej modemet är det inget fel på.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.