Försäkringsbolag värdering Iphone 5

Permalänk
Medlem

Försäkringsbolag värdering Iphone 5

Jag tappade min Iphone 5 (16gb) ute i början av december och hittade inte den igen när jag gick tillbaks för att leta.
Men i alla fall så anmälde jag till försäkringsbolaget och jag undrar lite hur dom tänker här.
En Iphone 5 16gb kostar 6000kr överallt vilket dom räknat med men de räknar också med att den har gått ner 25% i värde, på 2 månader.
Jag skulle i alla fall tro att om någon skulle sälja en 1,5 månad gammal Iphone 5 begagnad så skulle han få betydligt mer än 4500kr för den.
Med självrisk får jag ut 3000kr, vilket jag kan leva med då det faktiskt ändå till största delen var mitt fel bara att den inte gick att hitta i snön (eller om norpat den ur snön) men att det uppskattade värdet är så litet, är det rimligt?

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du kan köpa en iPhone 5 16GB med kvitto och garanti på blocket för 4000-4500kr så tycker jag nog att deras värdering stämmer ganska bra.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sh1ft:

Jag tappade min Iphone 5 (16gb) ute i början av december och hittade inte den igen när jag gick tillbaks för att leta.
Men i alla fall så anmälde jag till försäkringsbolaget och jag undrar lite hur dom tänker här.
En Iphone 5 16gb kostar 6000kr överallt vilket dom räknat med men de räknar också med att den har gått ner 25% i värde, på 2 månader.
Jag skulle i alla fall tro att om någon skulle sälja en 1,5 månad gammal Iphone 5 begagnad så skulle han få betydligt mer än 4500kr för den.
Med självrisk får jag ut 3000kr, vilket jag kan leva med då det faktiskt ändå till största delen var mitt fel bara att den inte gick att hitta i snön (eller om norpat den ur snön) men att det uppskattade värdet är så litet, är det rimligt?

Antar att du har en s.k. drulleförsäkring? Vilket bolag har du? Låter orealistiskt med -25% på 2 månader, jag har Folksam där man får 100% minus självrisken så länge mobilen är under ett år gammal.

Skrivet av TiasE:

Med tanke på att du kan köpa en iPhone 5 16GB med kvitto och garanti på blocket för 4000-4500kr så tycker jag nog att deras värdering stämmer ganska bra.

Mjo man kan oftast lämna in mobilen på garantiärendet, dock kan man glömma allt om reklamationsrätt. Dessutom är det inte riskfritt att köpa på Blocket, speciellt när det gäller mobiler. Kvitto i all ära men vad gör du när du upptäcker att telefonen tex. är fuktskadat? Visst finns köplagen (mellan privatpersoner) men ingen känner till den och lätt att säljaren tvärvägrar lösa problemet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Med tanke på att du kan köpa en iPhone 5 16GB med kvitto och garanti på blocket för 4000-4500kr så tycker jag nog att deras värdering stämmer ganska bra.

Kan inte säga att jag letat speciellt mycket (hittar ingen iphone 5 på blocket för tillfället) men känns som att folk ger rätt så mycket för dom för tillfället.

Skrivet av screamin-daemon:

Antar att du har en s.k. drulleförsäkring? Vilket bolag har du? Låter orealistiskt med -25% på 2 månader, jag har Folksam där man får 100% minus självrisken så länge mobilen är under ett år gammal.

Drulleförsäkring igenom länsförsäkringar är det. Men det systemet känns ju lite drygt endå då en telefons värdetapp kan skilja väldigt mycket beroende på nya släpp med mera.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sh1ft:

Kan inte säga att jag letat speciellt mycket (hittar ingen iphone 5 på blocket för tillfället) men känns som att folk ger rätt så mycket för dom för tillfället.

Drulleförsäkring igenom länsförsäkringar är det. Men det systemet känns ju lite drygt endå då en telefons värdetapp kan skilja väldigt mycket beroende på nya släpp med mera.

Om jag har fattat länsförsäkringars väldigt luddiga villkor borde du få 100% minus självrisken:

Värderingsgrupp 4
Värderingsgrupp 4 består av alla andra föremål än de som ingår i
värderingsgrupperna 1–3.
Egendomen värderas och ersätts med hänsyn till värdeminskning på grund av ålder, slitage, omodernitet, minskad
användbarhet och annan omständighet.
Förutsättning för nyprisersättning
Huvudregeln är att vi gör avdrag för ålder med mera, men
• om värdeminskningen är mindre än 1/3 av priset för ett nytt
likvärdigt föremål och
• du återanskaffar motsvarande föremål inom sex månader
från vårt besked lämnar vi ersättning med dagens nypris.
Om du har rätt till nyprisersättning men väljer att inte återanskaffa
egendomen får du ersättning med 70 procent av dagens nypris.

Källa: http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/norrbotten/Docum...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Länsförsäkringar och drulleförsäkring kostar enbart 800:-, inte 1500:-. Fast det kanske är olika beroende på län / ort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Om jag har fattat länsförsäkringars väldigt luddiga villkor borde du få 100% minus självrisken:

Värderingsgrupp 4
Värderingsgrupp 4 består av alla andra föremål än de som ingår i
värderingsgrupperna 1–3.
Egendomen värderas och ersätts med hänsyn till värdeminskning på grund av ålder, slitage, omodernitet, minskad
användbarhet och annan omständighet.
Förutsättning för nyprisersättning
Huvudregeln är att vi gör avdrag för ålder med mera, men
• om värdeminskningen är mindre än 1/3 av priset för ett nytt
likvärdigt föremål och
• du återanskaffar motsvarande föremål inom sex månader
från vårt besked lämnar vi ersättning med dagens nypris.
Om du har rätt till nyprisersättning men väljer att inte återanskaffa
egendomen får du ersättning med 70 procent av dagens nypris.

Källa: http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/norrbotten/Docum...

Tyvärr hade inte länsförsäkringar i min stad samma listor om ersättning...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sh1ft:

Tyvärr hade inte länsförsäkringar i min stad samma listor om ersättning...

Känns som det är dags att byta bolag.....

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

För en iPhone får man i regel bara det som mellanskillnaden är upp till att få ut en ny från Apple, alltså runt 300-1000 kr efter självrisk.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lndv:

För en iPhone får man i regel bara det som mellanskillnaden är upp till att få ut en ny från Apple, alltså runt 300-1000 kr efter självrisk.

Wut? Kanske jag som är trög men jag fattar 0

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv

Man ska nog vara glad för att man får tillbaka några pengar alls för borttappade mobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Man ska nog vara glad för att man får tillbaka några pengar alls för borttappade mobiler.

Om man tecknat en försäkring som täcker sådana incidenter finns det väl ingen anledning varför man inte ska få det?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Deathdancer:

Om man tecknat en försäkring som täcker sådana incidenter finns det väl ingen anledning varför man inte ska få det?

Med tanke på att folk myglar till sig försäkringspengar med orsaken att deras mobil är stulen/borttappad så kan man vara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Med tanke på att folk myglar till sig försäkringspengar med orsaken att deras mobil är stulen/borttappad så kan man vara det.

Nej? Skall man vara glad om butiken du köper telefonen ifrån ger dig en telefon istället för en tom låda också?

Du köper en försäkring, då skall du inte vara glad om du får ersättning när en skada inträffar utan det är precis det du betalat för.

Permalänk
Medlem

Tänk på att saker förlorar en stor del av sitt värde sekunden du tar bort skyddsplasten och startar den och den blir "begagnad". 25% för 2 månader är inte orimligt.

Permalänk
Medlem

Men om du väljer att få tillbaka pengar med försäkringen får du mindre. Varför inte ta en motsvarande produkt istället så får du en ny telefon?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Wut? Kanske jag som är trög men jag fattar 0

Apple tar i Applestore 1800 kronor för att lämna in sin gamla och få ut en ny "refurbished"-lur. på telia tar man 1999:- och på Tele2 2500kr till exempel. Men allting är samma sak egentligen.

Dessa listor med priser har försäkringsbolagen och betalar ut mellanskillnaden från självrisken upp till dessa priser. Alltså betalas inte ett värdeminskningsbelopp ut på samma sätt, utan pengar så du får en likvärdig lur..

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lndv:

Apple tar i Applestore 1800 kronor för att lämna in sin gamla och få ut en ny "refurbished"-lur. på telia tar man 1999:- och på Tele2 2500kr till exempel. Men allting är samma sak egentligen.

Dessa listor med priser har försäkringsbolagen och betalar ut mellanskillnaden från självrisken upp till dessa priser. Alltså betalas inte ett värdeminskningsbelopp ut på samma sätt, utan pengar så du får en likvärdig lur..

Detta är ju helt ointressant då TS inte har kvar sin mobil. Gäller det en borttappad/totalskadat mobil som kostar 6000:- ny och vill man ha pengar från försäkringsbolaget (tex Folksam), får man 3150:- i handen och inte 300-1000:- som enligt din beräkning.
Väljer man att återanskaffa slipper man undan med självrisken. (inom 12mdr)

Edit: Stavfel (finns säkert fler )

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Detta är ju helt ointressant då TS då har inte har kvar sin mobil. Gäller det en borttappad/totalskadat mobil som kostar 6000:- ny och vill man ha pengar från försäkringsbolaget (tex Folksam), får man 3150:- i handen och inte 300-1000:- som enligt din beräkning.
Väljer man att återanskaffa slipper man undan med självrisken. (inom 12mdr)

Bra att man läser allt haha... Kanske hjälpte någon!

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >