SATA 2 till SATA 3 efter installation, HJÄLP!!

Permalänk

SATA 2 till SATA 3 efter installation, HJÄLP!!

Hej Swec!

Bygget är nu klart! Dock märkte jag i bench, samt bootup att min Samsung 840 PRO 128GB SSD inte betedde sig som förväntat.
Jag fick "endast" 250 MB/Write samt READ i benchmarks.
Manualen till mitt Moderkort "ASUS Rampage III Extreme" nämner att SATA 3 (6GB-Portarna) är röda, något jag förbisåg under installationen av operativ systemet (windows 8) samt alla filer och program.
Därav installerade jag operativ systemet på SSD'n som var i "IDE"-läget (NOTERA: INTE AHCI) samt inpluggad i en SATA 2 port (3gb).
Nu inser jag mitt grymma misstag och undrar om det finns någon lösning så jag kan låsa upp SSD''ns fulla potential!

Min fråga lyder:
Hur får jag min SSD att rulla igång på SATA 3 ingången (6gb) utan att behöva ominstallera allt?

Vad jag testat:
Genom att, med den händiga funktionen, shift-klicka "restart" i windows 8 kan jag "Safe-Boota". Något som möjligör ett uteslutande av "regfile-hacket" varav jag direkt vid omstart kan gå in i BIOS och ändra diskarnas "Storage Configuration" till den korrekta (från IDE till AHCI) och sedan boota up normalt. Dock får jag inte den fulla kapaciteten då SSD'n är inkopplad till SATA 2 ingången.

Kopplar jag sedan in SSD'n till SATA 3 och försöker Boota kommer följande upp:
"Marvell 88se91xx adapter - BIOS Version 1.0.0.1019,
PCIe x1 5.0Gbps
MODE: CPU IDE
Virutal Disk: No Virutal Disk!
Physical Disk
[ID] [Disk Name]
0 SATA Samsung SSD 840 PRO series 128 GB
Size 128gb
Speed
6Gb/s

För att sedan gå över till:
"Reboot And Select proper Boot device or insert Boot Media in selected Boot device and pres a key"

OBS!!
NÄR SSD'n är inpluggad i SATA 2 fungerar allt som smort, i SATA 3 porten 6GB kommer dessa problem upp.

Hjälp!!!
Tack på förhand !

MVH
- K

Permalänk

Mer info:
http://linustechtips.com/main/forum/software/operating-system...

Slutade med att jag ominstallerade OS'et p.g.a redigeringen i regedit.exe gick snett!

MVH
- K