3 st windows i samma hårddisk

Permalänk
Medlem

3 st windows i samma hårddisk

hej, byggde precis ny dator åt päronen. Och nu till problemet. Det är så att jag har använt deras gamla hårddisk som jag formaterade via min dator innan jag installerade ett nytt windows. Men även så visas det 3 olika operativsystem att välja mellan i bios? hur kan jag få bort detta?

Permalänk
Skrivet av asdarn:

hej, byggde precis ny dator åt päronen. Och nu till problemet. Det är så att jag har använt deras gamla hårddisk som jag formaterade via min dator innan jag installerade ett nytt windows. Men även så visas det 3 olika operativsystem att välja mellan i bios? hur kan jag få bort detta?

I bios visas inga operativsystem.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne Anka:

I bios visas inga operativsystem.

Nähe men står fortfarande 3 st windows 7 att välja mellan innan jag kommer in i windows. hur tar jag bort det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av asdarn:

Nähe men står fortfarande 3 st windows 7 att välja mellan innan jag kommer in i windows. hur tar jag bort det?

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Change-the-defaul...
Eller så tömmer du hela hårddisken nästa gång och inte bara formaterar om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Om jag kommer ihåg rätt....Dator - högerklick - Avancerade inställningar - Avancerat - Start och återställning......Kan också varit i msconfig.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

För den som vill göra det enkelt så finns det en fil i root som heter något i stil med boot.ini som du kan öppna med notepad och redigera. Om du bara har en version installerad av Windows så borde det vara lätt att lista ut vad som skall ändras eller raderas i filen. Filen är troligen dold.

Permalänk
Medlem

Helt onödigt och bara omständligt att formatera hårddisken i en annan dator, allt sånt gör man mycket bättre i den dator hårddisken ska sitta i, bara risk att man trasslar till det om man kör i en annan dator.

Starta datorn bara med Windows skiva eller USB sticka, ta bort alla partioner som finns, sen skapar du ny, eller nya, och installerar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Vatten:

För den som vill göra det enkelt så finns det en fil i root som heter något i stil med boot.ini som du kan öppna med notepad och redigera. Om du bara har en version installerad av Windows så borde det vara lätt att lista ut vad som skall ändras eller raderas i filen. Filen är troligen dold.

Ja det där känner jag ju igen. Har själv varit där och bökat nån gång.

Edit: Ja det var nog så jag gjorde.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg