Problem att installera Windows 8

Permalänk

Problem att installera Windows 8

Tydligen så går det inte att installera Windows 8 över nuvarande Windows Vista 32-Bit:

"Your Installation Media cannot be used to install Windows

Your current version of Windows is 32-Bit and does not match the architecture of the 64-Bit installation media. Please insert the 32-Bit media and restart Windows Setup"

Någon kunnig som vet vad jag ska ta mig till ?

Mvh Miguel

Permalänk
Medlem

Du har ett 32 bitars OS och försöker uppgradera till ett 64 till att börja med, går ej. Sen är jag osäker på om det ens går att gå direkt från vista till win 8 men det vet jag inte säkert. Det du måste göra för att få in win 8 är en ny installation

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk

"Det du måste göra för att få in win 8 är en ny installation" - En ny installation av vad? Vårt nuvarande Windows Vista?

Permalänk
Medlem

Nej en ny installation av windows 8. Det du har installerat just nu är windows vista 32 bitars. Du försöker uppgradera till win 8 64 bitars men operativsystemen är inte kompatibla på det sättet. Du kan inte bara uppgradera utan du måste installera en ny färsk installation av windows 8 utan att ha något med ditt gamla operativsystem att göra.'

Saxxat från microsoft

Kan jag uppgradera från en 32-bitarsversion av Windows till en 64-bitarsversion av Windows 8?
Ja, men du kan inte göra det med Uppgraderingsassistenten. Om datorn har en 64-bitarsprocessor men för närvarande kör en 32-bitarsversion av Windows kan du installera en 64-bitarsversion av Windows 8 Pro, men du måste köpa det på DVD och göra en anpassad installation. Om det är tillgängligt i ditt land eller din region kan du köpa Windows 8 Pro från en butik. Du kan också köpa det online från Microsoft Store i Österrike, Belgien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Irland, Italien, Japan, Nederländerna, Spanien, Schweiz, Storbritannien och USA.

Obs! Windows 8 Pro Pack används för att uppgradera från Windows 8 till Windows 8 Pro, och det kan inte användas för installationer mellan olika arkitekturer och innehåller heller inga media. Köp Windows 8 Pro om du vill byta arkitektur.

Du kan inte behålla några filer, inställningar eller appar om du uppgraderar från en 32- till en 64-bitarsversion.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem

The complete guide to a Windows 8 clean installation http://www.techrepublic.com/blog/window-on-windows/the-comple...

Visa signatur

janee

Permalänk

Färlåt om jag är trög men går det att göra i min nuvarande situation på nåt sätt eller måste jag gå en annan väg för att kunna installera Windows 8

Permalänk
Skrivet av janee:

The complete guide to a Windows 8 clean installation http://www.techrepublic.com/blog/window-on-windows/the-comple...

Tack ska läsas på dirren

Permalänk
Medlem

Vad har du för dator? Funderar mest på varför du hade en 32-bitars win vista till att börja med.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

The complete guide to a Windows 8 clean installation http://www.techrepublic.com/blog/window-on-windows/the-comple...

Hoppas det hjälper men vad jag förstått så har TS en uppgraderingslicens och mig veterligen kan man inte installera den som vanligt. Tror den där guiden förutsätter att man har en vanlig licens för win 8 och ej en uppgradering.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Skrivet av Wishy:

Nej en ny installation av windows 8. Det du har installerat just nu är windows vista 32 bitars. Du försöker uppgradera till win 8 64 bitars men operativsystemen är inte kompatibla på det sättet. Du kan inte bara uppgradera utan du måste installera en ny färsk installation av windows 8 utan att ha något med ditt gamla operativsystem att göra.'

Saxxat från microsoft

Kan jag uppgradera från en 32-bitarsversion av Windows till en 64-bitarsversion av Windows 8?
Ja, men du kan inte göra det med Uppgraderingsassistenten. Om datorn har en 64-bitarsprocessor men för närvarande kör en 32-bitarsversion av Windows kan du installera en 64-bitarsversion av Windows 8 Pro, men du måste köpa det på DVD och göra en anpassad installation. Om det är tillgängligt i ditt land eller din region kan du köpa Windows 8 Pro från en butik. Du kan också köpa det online från Microsoft Store i Österrike, Belgien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Irland, Italien, Japan, Nederländerna, Spanien, Schweiz, Storbritannien och USA.

Obs! Windows 8 Pro Pack används för att uppgradera från Windows 8 till Windows 8 Pro, och det kan inte användas för installationer mellan olika arkitekturer och innehåller heller inga media. Köp Windows 8 Pro om du vill byta arkitektur.

Du kan inte behålla några filer, inställningar eller appar om du uppgraderar från en 32- till en 64-bitarsversion.

Jag har köpt en Windows CD-skiva från webhallen den kom idag men det funkar inte. Fungerar det med Windows 8 pro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayhallilfallah:

Jag har köpt en Windows CD-skiva från webhallen den kom idag men det funkar inte. Fungerar det med Windows 8 pro?

Om det du köpt er en helt vanlig windows 8 skiva så kan du följa den länkade guiden för att installera om men förstå att om du inte kör en "uppgradering" utan installerar om så kommer du förlora den data du har på hårddisken om du vill installera på samma hårddisk. Vill du ha windows 8 så är det så du måste göra för du kan ej köra uppgraderingsprocessen.

läste runt lite och om du får tag på en 32 bitars windows 8 licens så ska du kunna uppgradera till den utan att förlora din data.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Skrivet av Wishy:

Om det du köpt er en helt vanlig windows 8 skiva så kan du följa den länkade guiden för att installera om men förstå att om du inte kör en "uppgradering" utan installerar om så kommer du förlora den data du har på hårddisken om du vill installera på samma hårddisk. Vill du ha windows 8 så är det så du måste göra för du kan ej köra uppgraderingsprocessen.

Guiden var tyvärr inte till någon vidare hjälp för jag kommer aldrig till Figure A som guiden beskriver, istället kommer texten jag skrev i första inlägget som kommer upp. Men läste jag rätt när du sa att Windows 8 pro kommer att fungera att gå från windows Vista 32-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishy:

Hoppas det hjälper men vad jag förstått så har TS en uppgraderingslicens och mig veterligen kan man inte installera den som vanligt. Tror den där guiden förutsätter att man har en vanlig licens för win 8 och ej en uppgradering.

Guiden från Techrepublic använder W8 Pro uppgradering versionen som han har laddat hem och bränt till en DVD skiva http://www.techrepublic.com/blog/window-on-windows/take-advan...

Visa signatur

janee

Permalänk

"läste runt lite och om du får tag på en 32 bitars windows 8 licens så ska du kunna uppgradera till den utan att förlora din data."
Tror du att det från 32-bit windows 8 går att gå till Windows 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Guiden från Techrepublic använder W8 Pro uppgradering versionen som han har laddat hem och bränt till en DVD skiva http://www.techrepublic.com/blog/window-on-windows/take-advan...

okej jag skumtittade lite på bilderna och tyckte det såg ut som när jag installerade färskt, läste aldrig texten, problemet är dock att TS har 32 bitars os. och en 64 bitars ver av win 8 han vill uppgradera till.

Fast jag vill fortfarande veta vad du har för dator, för om du sitter på en maskin som inte klarar av 64 bitars är det lika bra att lägga ner detta direkt och skaffa en 32 bitars ver av windows 8.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayhallilfallah:

"läste runt lite och om du får tag på en 32 bitars windows 8 licens så ska du kunna uppgradera till den utan att förlora din data."
Tror du att det från 32-bit windows 8 går att gå till Windows 64-bit

nej,

edit: Kanske, är inte någon expert på uppgradering från 32 till 64 då jag lämnade 32 när jag slutade använda xp. men http://www.ghacks.net/2012/10/27/windows-8-upgrade-from-32-bi... kanske kan ge någon ledtråd. Annars får du googla runt lite.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk

Har en Intel Core 2 Quad CPU Q666 @ 2.40 2.40

Permalänk

"Om datorn har en 64-bitarsprocessor men för närvarande kör en 32-bitarsversion av Windows kan du installera en 64-bitarsversion av Windows 8 Pro, men du måste köpa det på DVD och göra en anpassad installation."

Men då är det väl bara köpa en Windows 8 Pro 64-Bit, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayhallilfallah:

"Om datorn har en 64-bitarsprocessor men för närvarande kör en 32-bitarsversion av Windows kan du installera en 64-bitarsversion av Windows 8 Pro, men du måste köpa det på DVD och göra en anpassad installation."

Men då är det väl bara köpa en Windows 8 Pro 64-Bit, eller?

Absolut, dock kommer du inte kunna göra en uppgrade utan får installera ett rykande färskt windows 8 utan något kvar från ditt gamla OS förutom sådana filer som du sparat på annan plats.

Vad står det på skivan du redan köpt? Skriv ej någon eventuell licensnyckel.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk

Vi har sparat det vi ville ha lvar från nuvarande OS på en extern hårddisk. Tack för all hjälp du gav och då får jag väl ta och köpa en Windows 8 Pro

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Som sagt så går det EJ att göra en UPPGRADERING av 32-bit till 64-bit.

Däremot så går det utmärkt att göra en REN/NY installation genom att "boota" ifrån installationsskivan.

Installations skivan har man ju bara om man vill installera om Vista men jag skulle vilja ha bort vista helt och hållet

Permalänk
Skrivet av Wishy:

Vad står det på skivan du redan köpt? Skriv ej någon eventuell licensnyckel.

Endast avsedd för nya persondatorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayhallilfallah:

Endast avsedd för nya persondatorer

Det hjälpte inte, jag vill veta om det du köpt är en uppgradering eller en vanlig installation. För du behöver då inte ha någon pro version av windows 8 om du nu inte vill det.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Avstängd

Om ni läser min Windows 8 FAQ så står allt där

Citat:

Kan jag uppgradera mitt Windows 7 32-bit till Windows 8 Pro 64-bit?
Nej, det går inte att använda sig av uppgraderingsmetoden där program, inställningar och filer flyttas till det nya Windows 8 systemet. Detta om du vill byta till 64-bitars versionen av Windows 8. Det samma gäller om du vill gå från en 64-bitars Windows 7 till en 32-bitars Windows 8. Det du kan göra är en 'uppgradering' på det sätt att du uppgraderar ditt system, men endast dina personliga filer kommer att sparas. 'Uppgraderar' du genom att starta från en installationsskiva eller USB-minne (Nyckeln från din tidigare installation sparas då i minnet), så kan du där under avancerat läge helt rensa hårddiskens partitioner (eller så behåller du dem). Så det blir en form av 'uppgradering' även om inga program eller inställningar kan/kommer sparas. Det är i praktiken en form av ren installation.

Andra filer som han har på disken kommer inte raderas om du inte väljer att formatera disken. Men gör backup. Det är bara att köra install från USB så ska det funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayhallilfallah:

Installations skivan har man ju bara om man vill installera om Vista men jag skulle vilja ha bort vista helt och hållet

Vad han menar är att boota från windows 8 installations skivan, inte vista skivan

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Skrivet av Wishy:

Vad han menar är att boota från windows 8 installations skivan, inte vista skivan

Ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Om ni läser min Windows 8 FAQ så står allt där

Andra filer som han har på disken kommer inte raderas om du inte väljer att formatera disken. Men gör backup. Det är bara att köra install från USB så ska det funka.

Kommer inte den gamla installationen ligga kvar om man inte samtidigt formaterar disken?

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wishy:

Om det du köpt er en helt vanlig windows 8 skiva så kan du följa den länkade guiden för att installera om men förstå att om du inte kör en "uppgradering" utan installerar om så kommer du förlora den data du har på hårddisken om du vill installera på samma hårddisk. Vill du ha windows 8 så är det så du måste göra för du kan ej köra uppgraderingsprocessen.

läste runt lite och om du får tag på en 32 bitars windows 8 licens så ska du kunna uppgradera till den utan att förlora din data.

Det finns inga 32 eller 64 bit licenser till Win8. En licens funkar till båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Det finns inga 32 eller 64 bit licenser till Win8. En licens funkar till båda.

smidigt, men dock så lär det krävas olika installations filer för 32 eller 64.

Personligen är jag lite förbluffad av att dom ens har 32 bitar kvar.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wishy:

Kommer inte den gamla installationen ligga kvar om man inte samtidigt formaterar disken?

Om du kör Win 8 upg media så kommer den flyttas till en mapp som heter Windows.old den finns på datorn i två veckor och raderas sedan av systemet. Hur det blir med en vanliga Win 8 CD vet jag ej. Men det borde gå att uppgradera även med den.