Permalänk
Medlem

Luftkompressor

Har en http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompres...

Får inget tryck i den : / ville blåsa rent datorn är det något tillbehör jag har missat?

har en sån här till den http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Verktyg/Trycklufts...

men blir inget tryck helt enkelt

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem

Provat att låta den stå på och brumma (bygga upp tryck i tanken) en stund?
Ny? kan vara DOA...

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Buffer:

Provat att låta den stå på och brumma (bygga upp tryck i tanken) en stund?
Ny? kan vara DOA...

Ser inte ut som den har mycket till tank och det var inte mycket till kapacitet. Det kan vara där det brister.
Jag hade testat att ta loss munstycket och känt direkt mot slangen om det händer något. Är den till för Airbrush så kan det ju vara så att den ger för lite flöde för att den ska klara av att blåsa rent damm. Jämför kapaciteten på munstycket och på kompressorn...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Den där har ingen tank och kan således inte pumpa upp något tryck.

Kommer det någon luft alls?

Det skall vara så att när du sätter på strömbrytaren så skall det komma luft ur slangen. Så känn direkt på "kompressorn" om det kommer något. Och testa sen och se om du får ungefär samma flödet när du har ditt munstycke på.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ser inte ut som den har mycket till tank och det var inte mycket till kapacitet. Det kan vara där det brister.
Jag hade testat att ta loss munstycket och känt direkt mot slangen om det händer något. Är den till för Airbrush så kan det ju vara så att den ger för lite flöde för att den ska klara av att blåsa rent damm. Jämför kapaciteten på munstycket och på kompressorn...

har använt den till en airbrush tidigare , tänkte eftersom den hade benämningen "kompressor" att den borde funka till annat också
nej det är inte direkt mkt tryck som kommer ur den när jag kopplar bort allt

Skrivet av oobum:

Den där har ingen tank och kan således inte pumpa upp något tryck.

Kommer det någon luft alls?

Det skall vara så att när du sätter på strömbrytaren så skall det komma luft ur slangen. Så känn direkt på "kompressorn" om det kommer något. Och testa sen och se om du får ungefär samma flödet när du har ditt munstycke på.

Har samma flöde med och utan

men någon som kan rekommendera något billig kompressor som fungerar för att blåsa rent? typ från jula eller biltema

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Berrich:

har använt den till en airbrush tidigare , tänkte eftersom den hade benämningen "kompressor" att den borde funka till annat också
nej det är inte direkt mkt tryck som kommer ur den när jag kopplar bort allt

Har samma flöde med och utan

men någon som kan rekommendera något billig kompressor som fungerar för att blåsa rent? typ från jula eller biltema

Kompressor betyder bara något som ökar trycket på en gas. Din kompressor ger två bar och väldigt låga flöden vilket passar bra till airbrush eftersom du inte vill ha så högt tryck och den extremt lilla öppningen kräver inga stora flöden. I andra sammanhang kan du behöva flöden på tusentals liter per minut eller tryck på ett par hundra bar och det är fortfarande en kompressor. Som ett extremfall kan nämnas de där fläktbladen man ser i luftinsugen på en jetmotor faktiskt är en kompressor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Berrich:

Har en http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompres...

Får inget tryck i den : / ville blåsa rent datorn är det något tillbehör jag har missat?

har en sån här till den http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Verktyg/Trycklufts...

men blir inget tryck helt enkelt

Du får väldigt många burkar "tryckluft på burk" för de pengar du annars måste lägga på en kompressor och munstycke.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa "tryckluft på burk" istället för en kompressor. Om det är enbart för att blåsa rent lite du skall ha den till.

Känns onödigt att lägga 4-500 på en kompressor om du knappt skall använda den.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Nej den är till airbrush, det går absolut inte blåsa rent något med.
Krävs en tank som kan bygga upp tryck som klarar av att blåsa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Avstängd

http://www.jula.se/kompressor-8-l-200012 är en bra hemma eller hobby. Allt annat mindre är bra skräp. Ska du ha kompressor får du tåla att den inte är superliten, Men det går ju ha den i något förråd.

Jag är lite galen i kompressorer och har 5 st i olika storlekar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Jag skulle köpa "tryckluft på burk" istället för en kompressor. Om det är enbart för att blåsa rent lite du skall ha den till.

Känns onödigt att lägga 4-500 på en kompressor om du knappt skall använda den.

Men det beror ju på hur mycket /ofta man ska blåsa rent! Köper man en kompressor för 4-800kr eller köper en "burk på luft" en gång i månader, och ska köra i flera år. Så blir det väldigt dyra burkar

Skrivet av lolight:

http://www.jula.se/kompressor-8-l-200012 är en bra hemma eller hobby. Allt annat mindre är bra skräp. Ska du ha kompressor får du tåla att den inte är superliten, Men det går ju ha den i något förråd.

Jag är lite galen i kompressorer och har 5 st i olika storlekar.

Kul att läsa att det inte bara är jag som älskar kompressor & tryckluftsutrustning

Min finaste och den jag använder mest är en Atlas Copco från 1957 med stående tank Älskar den maskinen.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Jag skulle satsa på luft på burk. Det finns en punkt i nördheten då man inte sitter och pilla HELA TIDEN i sina maskiner xDD
Det räcker med att ta och rengöra två gånger om året, även om jag brukar hålla mig till en gång per kvartal.

Sitter man och rensar icke-onödigt mycket (dvs praktiskt nog) så blir det inte dyrt med luft på burk. Man ska bara se till att använda det rätt och plocka loss vissa komponenter (tex Grafik och diskar, gärna även om man har tornkylare.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke_92:

Jag skulle satsa på luft på burk. Det finns en punkt i nördheten då man inte sitter och pilla HELA TIDEN i sina maskiner xDD
Det räcker med att ta och rengöra två gånger om året, även om jag brukar hålla mig till en gång per kvartal.

Sitter man och rensar icke-onödigt mycket (dvs praktiskt nog) så blir det inte dyrt med luft på burk. Man ska bara se till att använda det rätt och plocka loss vissa komponenter (tex Grafik och diskar, gärna även om man har tornkylare.

Men glöm inte att man kan ha en kompressor till mycket annat med. Inte bara blåsa rent med!

Och vadå: "En punkt i nördheten då man inte sitter och pilla HELA TIDEN i sina maskiner" väldigt många hjälper släkt/vänner/vänners vänner och då blåser man rent väldigt ofta!

Finns hur mycket tryckluftsutrustning som helst att utnyttja med en kompressor.

Och en sak är sant! Köper man en kompressor, så kommer man att köpa tryckluftsutrustning med tiden med.

Tar bara 2 enkla Ex, men väldigt uppskattade saker av hela familjen.

Pumpa en Cykel

Måla med "en riktig" spruta

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Men glöm inte att man kan ha en kompressor till mycket annat med. Inte bara blåsa rent med!

Och vadå: "En punkt i nördheten då man inte sitter och pilla HELA TIDEN i sina maskiner" väldigt många hjälper släkt/vänner/vänners vänner och då blåser man rent väldigt ofta!

Finns hur mycket tryckluftsutrustning som helst att utnyttja med en kompressor.

Och en sak är sant! Köper man en kompressor, så kommer man att köpa tryckluftsutrustning med tiden med.

Tar bara 2 enkla Ex, men väldigt uppskattade saker av hela familjen.

Pumpa en Cykel

Måla med "en riktig" spruta

Jag måste hålla med dig där. Men personligen så räcker det med alla datorer och annan utrustning på jobbet, man måste sätta en gräns och leva livet också. Notera att det är min personliga synpunkt.

Men i grund å botten. Ska man inte använda kompressor för annat än datorer så säger jag luft på burk. Enda anledningen till att jag anser kompressor vara ett dåligt val för mig är ju för att jag skulle lägga ner minst 800 och använda den i mindre än 30 min om året xD

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Entusiast
Skrivet av skog1s:

Men glöm inte att man kan ha en kompressor till mycket annat med. Inte bara blåsa rent med!

Och vadå: "En punkt i nördheten då man inte sitter och pilla HELA TIDEN i sina maskiner" väldigt många hjälper släkt/vänner/vänners vänner och då blåser man rent väldigt ofta!

Finns hur mycket tryckluftsutrustning som helst att utnyttja med en kompressor.

Och en sak är sant! Köper man en kompressor, så kommer man att köpa tryckluftsutrustning med tiden med.

Tar bara 2 enkla Ex, men väldigt uppskattade saker av hela familjen.

Pumpa en Cykel

Måla med "en riktig" spruta

Varje gång jag tittar på verktyg och snubblar in på tryckluftsverktyg och jämför priserna blir jag lite sugen på en kompressor...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Varje gång jag tittar på verktyg och snubblar in på tryckluftsverktyg och jämför priserna blir jag lite sugen på en kompressor...

Om du är en kille/man som gillar verktyg, och framförallt håller på mycket med att skapa/laga saker.

Så köp en! Man kan ha den till så mycket olika användningsområde så att det är sjukt!

Blåsa
Slipa/polera
borra
klippa plåt
Sprutmåla (Både vanlig & Airbrush är riktigt roligt och resultaten blir mycket bra)
"Mutterknackare" är ovärderlig när det gäller
Sista tillbehöret jag köpte var en "dremmel handslip" som är som en penna! Och det var för ett år sen, och sen dess har min eldremmel legat orörd
E t c.

Jag har min kompressor i klädkammaren, sen har jag en 15 meters rulle så att det är bara att dra ut slangen. Väldigt smidigt.

Det mesta finns ju till el med, men! Det är känslan, gensvaret och styrkan som inte går att finna i elverktyg!

Och ljudet sen.... Jag älskar ljudet Bara det är i en liga för sig.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av skog1s:

Om du är en kille/man som gillar verktyg, och framförallt håller på mycket med att skapa/laga saker.

Så köp en! Man kan ha den till så mycket olika användningsområde så att det är sjukt!

Blåsa
Slipa/polera
borra
klippa plåt
Sprutmåla (Både vanlig & Airbrush är riktigt roligt och resultaten blir mycket bra)
"Mutterknackare" är ovärderlig när det gäller
Sista tillbehöret jag köpte var en "dremmel handslip" som är som en penna! Och det var för ett år sen, och sen dess har min eldremmel legat orörd
E t c.

Jag har min kompressor i klädkammaren, sen har jag en 15 meters rulle så att det är bara att dra ut slangen. Väldigt smidigt.

Det mesta finns ju till el med, men! Det är känslan, gensvaret och styrkan som inte går att finna i elverktyg!

Och ljudet sen.... Jag älskar ljudet Bara det är i en liga för sig.

Är student och är inneboende hos en kompis så det finns varken plats eller pengar för en kompressor och verktyg.

Fast när jag får köpt mig ett hus med en liten verkstad (läs lekrum) så kommer det lätt bli en kompressor och tryckluftsverktyg. Inte för att jag kommer behöva dem utan för att det är kul med leksaker.

Håller med om ljudet. Blir till och med kul att byta hjul på bilen med tryckluftsprylar för man får rätt ljud.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24