Spontana avstängningar på en Asus G73jw

Permalänk
Medlem

Spontana avstängningar på en Asus G73jw

Jag har haft denna datorn ett tag nu, den har varit lite av ett problem ända sen början.

Först fick jag problem med disken som följde med, va någon hybrid men den skapade sjuka laggspikar. Asus bytte ut den men mitt förtroende till den va inte högt och jag hade ändå tänkt köpa en SSD, så det gjorde jag. så det är inte ett problem längre!

MEN... den gör 2 andra skumma saker den här datorn, den väljer spontant att antingen stendö, ingen BSOD eller något sånt. bara dör. ELLER så hänger den sig vilket gör att jag måste stänga av den manuellt genom att hålla in knappen.

Jag har kollat de mest grundliga saker som temp på CPU och GPU, ingen av dom stiger till någon kritisk nivå, jag har dock plockat isär datorn och gjort rent fläktarna fasten tempen är bra, gör ju inget med rena fläktar... skulle föredra att slippa göra om det NÅGONSIN igen eftersom man va tvungen att plocka isär ALLT för att komma åt dom :/ (bra design...)

Problemet jag har nu är att jag vet inte hur jag ska kunna felsöka vad som får datorn att stänga av sig, windows loggar visar inget över huvud taget.

Finns det nått program man låta gå i bakgrunden som loggar allt som händer så jag kan kolla efter att datorn stängt av sej?

Spec:
CPU: Intel Core i7 q740
GPU: GTX 460M
Minne: 6gb... osäker på typ nu faktiskt
Diskar: OCZ Agility 3 som system, WD 500gb black edition som sekundär