Stort fel på Windows 8!

Permalänk
Medlem

Stort fel på Windows 8!

hejsan!
Jo, min kompis dator, som har windows 8 förinstallerat sedan hon fick den i julklapp, har nu denna kväll fått fnatt!
alltså, vi startar upp datorn, hon loggar in, metro dyker upp, men så fort hon försöker göra något;
hon kan gå in i "Desktop" sedan så vill hon kanske starta något annat... Det ENDA Som hon kan få upp är Explorer (filhanteraren), och även den är extremt seg på att bläddra runt i mapparna.

så jag har försökt genom att starta om datorn... gå in i "safe mode" men det enda som händer om jag klickar på F8 under tiden den startar upp... är att det tar kortare tid att starta upp och hon kan inte logga in.

Permalänk
Medlem

Det beror på att datorn aldrig startas om på riktigt. Mycket skräp samlas och segar ner. Det finns trådar om problemet. Lösningen är att ändra i Windows inställningar, så att den gör "riktiga" omstarter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag ska fan vänta 1 år innan jag köper windows 8 så dom hinner släppa 1-2 sericepacks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alven72:

Det beror på att datorn aldrig startas om på riktigt. Mycket skräp samlas och segar ner. Det finns trådar om problemet. Lösningen är att ändra i Windows inställningar, så att den gör "riktiga" omstarter.

Fast det är ju om man stänger av datorn som vissa servicar sparas undan. Om man gör en omstart så startas allting om, det behövs inga inställningar för det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av F4rm0r:

hejsan!
Jo, min kompis dator, som har windows 8 förinstallerat sedan hon fick den i julklapp, har nu denna kväll fått fnatt!
alltså, vi startar upp datorn, hon loggar in, metro dyker upp, men så fort hon försöker göra något;
hon kan gå in i "Desktop" sedan så vill hon kanske starta något annat... Det ENDA Som hon kan få upp är Explorer (filhanteraren), och även den är extremt seg på att bläddra runt i mapparna.

så jag har försökt genom att starta om datorn... gå in i "safe mode" men det enda som händer om jag klickar på F8 under tiden den startar upp... är att det tar kortare tid att starta upp och hon kan inte logga in.

Du löser det nog enklast genom att prata med dom som du köpte den av.

Safe mode kommer du åt inifrån Windows 8. Win+I, ändra datorinställningar, allmänt, avancerad start.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Jag ska fan vänta 1 år innan jag köper windows 8 så dom hinner släppa 1-2 sericepacks

Eller så köper du den nu för 140kr istället för de många fler hundralappar det kommer kosta efter 31 januari.

Ifall du vill veta hur man gör så har du länken här. Ladda ner upgrade assistant och sen får du en rabattkod på denna sida:

Infon du skriver in där kan vara precis vad som helst, namn på pokemon, you name it. Du får din kod ändå. Dessutom får du Windows Media Center gratis en begränsad period (om du nu har användning av det).

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av Azodan:

. Om man gör en omstart så startas allting om, det behövs inga inställningar för det.

Nej. Windows 8 stänger aldrig program utan gömmer interfacet och swappar ut dem till disk (det är därför program laddar så snabbt andra gången du "startar" dem), och Windows 8 stänger aldrig av sig helt utan går ned i hibernate (det är därför den "bootar" så snabbt). Det går atttvinga Win 8 att göra normal shut down & kallstart .

Skrivet av Zache_:

Eller så köper du den nu för 140kr istället för de många fler hundralappar det kommer kosta efter 31 januari.

Det kommer säkerligen nya rabatter när denna rabatt går ut.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananas2thebeat:

Nej. Windows 8 stänger aldrig program utan gömmer interfacet och swappar ut dem till disk (det är därför program laddar så snabbt andra gången du "startar" dem), och Windows 8 stänger aldrig av sig helt utan går ned i hibernate (det är därför den "bootar" så snabbt). Det går atttvinga Win 8 att göra normal shut down & kallstart .

Det kommer säkerligen nya rabatter när denna rabatt går ut.

Fel. Windows 8 swappar inte ut någonting. Den "fryser" helt enkelt appen så att det inte använder någon CPU men fortfarande har minne reserverat.

Om det kommer någon rabatt i framtiden så blir det knappast för Windows 8. Möjligtvis för Windows Blue.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du löser det nog enklast genom att prata med dom som du köpte den av.

Safe mode kommer du åt inifrån Windows 8. Win+I, ändra datorinställningar, allmänt, avancerad start.

Det som är så synd är att inget funkar.... bara metro och desktop... samt enbart filhanteraren...

inte ens inställningar i metro fungerar, eller någon annan app för den delen

så någon som vet vad tusan man kan göra åt det här så att man kan få det att fungera...?

tror ni att det finns någon snabbfix, så som att dra en supermagnet över disken? xD

Edit:
eller kanske gå o boota via linux... sedan plocka bort en fil som håller koll på vad tusan som var igång, så att man kan göra en SK (cold boot)
alltså tvinga fram en sådan boot så att säga.....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av F4rm0r:

Det som är så synd är att inget funkar.... bara metro och desktop... samt enbart filhanteraren...

inte ens inställningar i metro fungerar, eller någon annan app för den delen

så någon som vet vad tusan man kan göra åt det här så att man kan få det att fungera...?

tror ni att det finns någon snabbfix, så som att dra en supermagnet över disken? xD

Edit:
eller kanske gå o boota via linux... sedan plocka bort en fil som håller koll på vad tusan som var igång, så att man kan göra en SK (cold boot)
alltså tvinga fram en sådan boot så att säga.....

Du kan också komma till avancerad start genom att hålla in skift och klicka på restart. Så länge du kan få fram inloggningsrutan så klarar du dig, du har ikonen längst nere till höger.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du löser det nog enklast genom att prata med dom som du köpte den av.

Safe mode kommer du åt inifrån Windows 8. Win+I, ändra datorinställningar, allmänt, avancerad start.

Skrivet av strejf:

Du kan också komma till avancerad start genom att hålla in skift och klicka på restart. Så länge du kan få fram inloggningsrutan så klarar du dig, du har ikonen längst nere till höger.

Inte ens programmet som stänger av datorn fungerar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du kan också komma till avancerad start genom att hålla in skift och klicka på restart. Så länge du kan få fram inloggningsrutan så klarar du dig, du har ikonen längst nere till höger.

jag läste inte klart nog...

TACK felsäkert läge fungerar! tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Nej. Windows 8 stänger aldrig program utan gömmer interfacet och swappar ut dem till disk (det är därför program laddar så snabbt andra gången du "startar" dem), och Windows 8 stänger aldrig av sig helt utan går ned i hibernate (det är därför den "bootar" så snabbt). Det går atttvinga Win 8 att göra normal shut down & kallstart .

Citat:

We have an option in the UI to revert back to the Windows 7 shutdown/cold boot behavior, or since that’s likely a fairly infrequent thing, you can use the new /full switch on shutdown.exe. From a cmd prompt, run: shutdown /s /full / t 0 to invoke an immediate full shutdown. Also, choosing Restart from the UI will do a full shutdown, followed by a cold boot.

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/09/08/delivering-fast...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du kan också komma till avancerad start genom att hålla in skift och klicka på restart. Så länge du kan få fram inloggningsrutan så klarar du dig, du har ikonen längst nere till höger.

fesäkert läge fungerar...
det är bara det att när man startar upp den igen så är den fortfarande likadan som innan :c

Permalänk
Avstängd

Vad kör du för antivirus?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vad kör du för antivirus?

Skickades från m.sweclockers.com

om jag ser rätt på ikonen i metro så är det norton...

Permalänk

Hmm. Mitt tips är att installera Windows 7. Och att använda Malwarebytes istället för Norton. Det lär lösa de flesta problem.

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo

Permalänk
Skrivet av strejf:

Fel. Windows 8 swappar inte ut någonting. Den "fryser" helt enkelt appen så att det inte använder någon CPU men fortfarande har minne reserverat.

Minne reserverat, ja.Gissa vad Windows gör med applikationer som har minne reserverat men inte begär CPU?

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

så var det problemet löst....
Det slog mig som en blixt från ingenstans;
Jag skapade en ny profil, lät den skapas o allting sådant i felsäkert läge
sedan startade jag upp datorn normal, och nu flyttar hon över filerna från det gamla kontot, och allting är frid och fröjd :3
tack så mycket för eran hjälp, den behövdes

Permalänk
Avstängd
Skrivet av F4rm0r:

så var det problemet löst....
Det slog mig som en blixt från ingenstans;
Jag skapade en ny profil, lät den skapas o allting sådant i felsäkert läge
sedan startade jag upp datorn normal, och nu flyttar hon över filerna från det gamla kontot, och allting är frid och fröjd :3
tack så mycket för eran hjälp, den behövdes

Härligt! Om det händer för dig fler gånger tycker jag att du ska fundera på om det kan vara Norton som ställer till det.

Skrivet av Bananas2thebeat:

Minne reserverat, ja.Gissa vad Windows gör med applikationer som har minne reserverat men inte begär CPU?

Faktiskt ingenting så länge inte något annat behöver minnet.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robie76:

Jag ska fan vänta 1 år innan jag köper windows 8 så dom hinner släppa 1-2 sericepacks

Om ett år är inte Windows 8 aktuellt längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Härligt! Om det händer för dig fler gånger tycker jag att du ska fundera på om det kan vara Norton som ställer till det.

mjo, direkt när du frågade vilket AV hon har så slog det mig att det skulle kunna var just det :b

men jag misstänker att det var mest du som hjälpte till här, så tack så mycket c:

Skrivet av e-lite:

Om ett år är inte Windows 8 aktuellt längre

då är det väl kanske dags för windows 9 eller något sådant :b