Försäkringskassan betalar godis, hårspray och dylikt till kvinna

Permalänk
Medlem

Försäkringskassan betalar godis, hårspray och dylikt till kvinna

Citat:

Den 35-åriga kvinnan hetsäter och ägnar sig tvångsmässigt mycket åt sitt utseende.

Försäkringskassan gav henne då ersättning för att kunna köpa 92 flaskor hårspray per år och drygt 800 kronor i månaden i godispengar. Men nu har fallet överklagats.

– Jag tycker att det är förjäkligt att de vill sänka ytterligare, säger kvinnan.

http://www.expressen.se/nyheter/f-kassan-ger-kvinna-ersattnin...

Hur fan är detta ens möjligt? 10.000kr om året i bidrag för att köpa lite godis? Någon som vet vart denna ansökan finns att hämta?

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

På ett sätt tycker jag det är lite komiskt på ett annat väldigt sorgligt, antar att det är någon slags OCD eller liknande och isåfall är det ju synd om kvinnan i fråga. Undrar dock om det inte vore bättre att arbeta lite proaktivt i såna här fall och istället betala för någon form av vård?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Hedersmedlem

Ja är det inte rimligare att hon får hjälp med tillståndet istället? Känns som pengar bättre spenderat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Ja är det inte rimligare att hon får hjälp med tillståndet istället? Känns som pengar bättre spenderat.

Det du skriver säger en hel del om hur det svenska systemet fungerar idag.
I många fall är det lättare att få den ersättningen än det är att få hjälp.

Sen vet man inte om hon genomgår någon behandling eller så, det framgår inte av texten.
Det nämns i förbifarten att det är "medicinskt styrkt" men jag tycker det är en skrämmande dålig artikel då den inte tar upp tvångssyndrom som psykisk åkomma mer än så utan bara fokuserar på hårsprej och godis.

Jag tycker det känns helt orimligt med dom ersättningsnivåerna, men jag är inte insatt nog i fallet för att egentligen uttala mig mer än så.

Sen vill jag påpeka att "handikappersättning" är någonting som man enligt lag har rätt till. Det är till för att täcka eventuella merkostnader som olika handikapp för med sig.
Jag tycker nivåerna är lite för lågt satta överlag, även om det känns som hon ligger på en lite för hög nivå i det här fallet.

Permalänk

Som sagt en aftonblad/expressen är inte den bästa källan att göra en diskussion från.

Men fallet belyser lite kring problemet bland "politisk korrekta problem". Medans många mår riktigt förbaskat dåligt och det svar man får från läkaren är typ: Ja jag förstår att du måste må väldigt dåligt med ditt handikapp, men du har aldrig funderat på självmord?

Så jag tycker att det bör till en uppryckning, dalteri på småproblem får tas bort och att de läkare istället sjukskriver de som mår förbaskat dåligt. (t.ex. personer som snart ska gå bort i canser)

Nu är det svårt att säga som icke insatt i hur det ligger till, men i min värld så skulle aldrig några extrapengar gå till ändamålet sjukligt behov av godis, märkekläder m.m

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Som sagt en aftonblad/expressen är inte den bästa källan att göra en diskussion från.

Men fallet belyser lite kring problemet bland "politisk korrekta problem". Medans många mår riktigt förbaskat dåligt och det svar man får från läkaren är typ: Ja jag förstår att du måste må väldigt dåligt med ditt handikapp, men du har aldrig funderat på självmord?

Nja, det du tar upp är väldigt allvarigt och reglerna kring det har blivit väldigt mycket hårdare.
Men handikappbidraget som det handlar om här går man en helt annan väg för att ansöka om och reglerna kring det är relativt generösa och reglerna har inte skärpts på sistone på det viset som aktivitetsersättning, sjukersättning osv har.

Men min poäng är att dom olika sakerna inte har med varandra att göra och jag tycker det är bra att handikappersättningen är relativt lättingänglig. Det är inte mycket pengar men det betyder otroligt mycket för många som är sjuka och lever knapert.

Skrivet av bud_bundy:

Så jag tycker att det bör till en uppryckning, dalteri på småproblem får tas bort och att de läkare istället sjukskriver de som mår förbaskat dåligt. (t.ex. personer som snart ska gå bort i canser)

Som sagt, det är helt olika saker.
Jag tycker dom hårdare reglerna och dom nya riktlinjerna vad gäller sjukförsäkringen är helt åt helvete. Det är verkligen helt galet hur det går till i praktiken.
Men handikappersättning är någonting helt annat och ska inte ställas emot sjukskrivningar och sjukförsäkringar.

Skrivet av bud_bundy:

Nu är det svårt att säga som icke insatt i hur det ligger till, men i min värld så skulle aldrig några extrapengar gå till ändamålet sjukligt behov av godis, märkekläder m.m

Jag tycker det är bra att våra system är politiskt blinda. Besluten ska ta på medicinskt underlag och enligt dom lagar och riktlinjer som är satta, inte på åsikter om att man tycker att det är bra saker att lägga pengar på eller inte.
Om den medicinska bedömningen är att personen har extrautgifter som direkt anledning av sin sjukdom, sitt handikapp eller liknande så ska ersättning betalas ut.
Det tycker jag är så som systemet ska fungera.

Men samtidigt reagerar jag otroligt känslomässigt negativt på det här, framförallt att det är på såpass hög nivå. Det finns så många människor som får lägre nivå än vad dom hade velat ha och inte kan leva att bra liv med stora fysiska handikapp och behöver pengar till grundläggande saker.

Permalänk
Medlem

Nej dra åt HELV****! Är det sånt våra skattepengar går till?!

Jag vill då också ha snusbidrag, kan enkelt få det styrkt av läkaren att jag har ett beroende som gör att jag är tvungen att stoppa i en prilla efter en viss tid och inte kan stå emot begäret för annars så blir jag sur, grinig och tar ut det på omgivningen

Wait for it ..
...
.....
Wait ..
.......
Here we go ..
.........
Ironi för den som inte förstod stycket ovan.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2