Problem med WIN8 aktivering - gaaaah!

Permalänk

Problem med WIN8 aktivering - gaaaah!

Hej! Tog ms erbjudande om att köpa win8 för 279kr, tankade hem allt och betalade och enligt en artikel jag hittade skulle man ta "spara ingenting" då man fixade till USB minnet för att kunna göra en clean-install. Allt fungerade fint, installerade om o formaterade och allt fungerar fint.
Nu till problemet: min vän gjorde EXAKT samma sak på sin dator, förutom att välja "spara inget" så valde han "spara filer och windowsinställningar". Då han installerat om, clean-install, så säger windows att han inte kan aktivera sitt windows8 då hans nyckel endast stödjer uppgradering?!?! Vidare skillnad var att han hade en fulversion av windows som inte var aktiverat då han tankade ner o skapade sin win8 nyckel o USB, kan det ha påverkat? Vad göra nu för att aktivera hans inköpta win8? Känns långsökt att installationsprogrammet ska göra hans USB till "endast uppgradering"? Medan mitt fungerade fint, iofs har jag köpt mitt win7.

Dave

Visa signatur

Just because u aint paranoid it dosent mean they aint after you...

Permalänk
Medlem

Fick samma knas själv, jag gjorde som så att jag installerade en ren Windows 8 från mitt USB och sedan uppgraderade jag den till Windows 8 och då började det fungera igen med licensen.

Edit: Kan tilllägga att det gick på nån minut att uppgradera bara.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Ja det han kan göra är att uppgradera Win8 till Win8, det är det enklaste, dock måste du ha en riktig licensnyckel sen tidigare så att du följer MS avtal, om det nu är en uppgraderings version han har.

Annars så ringer ni MS bara och förklarar situationen och så kanske ni får en riktig nyckel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dangerousdave:

Hej! Tog ms erbjudande om att köpa win8 för 279kr, tankade hem allt och betalade och enligt en artikel jag hittade skulle man ta "spara ingenting" då man fixade till USB minnet för att kunna göra en clean-install. Allt fungerade fint, installerade om o formaterade och allt fungerar fint.
Nu till problemet: min vän gjorde EXAKT samma sak på sin dator, förutom att välja "spara inget" så valde han "spara filer och windowsinställningar". Då han installerat om, clean-install, så säger windows att han inte kan aktivera sitt windows8 då hans nyckel endast stödjer uppgradering?!?! Vidare skillnad var att han hade en fulversion av windows som inte var aktiverat då han tankade ner o skapade sin win8 nyckel o USB, kan det ha påverkat? Vad göra nu för att aktivera hans inköpta win8? Känns långsökt att installationsprogrammet ska göra hans USB till "endast uppgradering"? Medan mitt fungerade fint, iofs har jag köpt mitt win7.

Dave

Nej det påverkar inte om han kommer från en laglig version eller inte. Gör som PMJ säger och uppgradera till Windows 8 från Windows 8 (inifrån Windows med samma USB-sticka som han först installerade Windows 8 med) för att få den aktiverad.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Ja det han kan göra är att uppgradera Win8 till Win8, det är det enklaste, dock måste du ha en riktig licensnykel sen tidigare så att du följer MS avtal.

Annars så ringer ni MS bara och förklarar situationen.

Kanske skulle nämnt det, jag ringde MS själv med problemet och eftersom jag inte hade något annat installationsmedia att tillgå förutom Windows 8 så tyckte dom att det lät som en bra ide om jag fick det att fungera då han själv var osäker på detta.

Tillägger att du inte ska knappa in nån licensnyckel första gången du gör en ren installation från USB enbart när du gör själva uppgraderingen.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

http://www.guidingtech.com/16405/probable-fix-activating-wind...

Har funkat för mig annars får du aktivera via telefon.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Tack grabbar, ni är enastående snabba. Testar o uppgradera win8 med... win8

Dave

Visa signatur

Just because u aint paranoid it dosent mean they aint after you...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PMJ:

Kanske skulle nämnt det, jag ringde MS själv med problemet och eftersom jag inte hade något annat installationsmedia att tillgå förutom Windows 8 så tyckte dom att det lät som en bra ide om jag fick det att fungera då han själv var osäker på detta.

Tillägger att du inte ska knappa in nån licensnyckel första gången du gör en ren installation från USB enbart när du gör själva uppgraderingen.

Men han frågade inte om du hade en licens nyckel sen tidigare då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Men han frågade inte om du hade en licens nyckel sen tidigare då?

Han frågade inte ens om någon nyckel alls lustigt nog utan sade bara att jag var tvungen att ha ett Windows i grunden för min nyckel att fungera.
Grejen var den att min uppgradering (att inte spara någonting gammalt) fungerade klanderfritt men jag skulle ju självklart börja joxa och labba med datorn som vanligt så jag tänkte prova mig på en helt ren installation direkt från USB minnet jag redan gjort iordning och då jag inte hade tillgång till varken licens eller installationsmedia från min föregående installation så blev jag tvungen att göra som jag gjorde för att få datorn till ett fungerande stadie.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PMJ:

Han frågade inte ens om någon nyckel alls lustigt nog utan sade bara att jag var tvungen att ha ett Windows i grunden för min nyckel att fungera.
Grejen var den att min uppgradering (att inte spara någonting gammalt) fungerade klanderfritt men jag skulle ju självklart börja joxa och labba med datorn som vanligt så jag tänkte prova mig på en helt ren installation direkt från USB minnet jag redan gjort iordning och då jag inte hade tillgång till varken licens eller installationsmedia från min föregående installation så blev jag tvungen att göra som jag gjorde för att få datorn till ett fungerande stadie.

Jo, det stämmer ju att man är tvungen att ha ett Windows i grunden för att nyckeln skall fungera. Men det är jäkligt konstigt att han inte frågade om du hade en licensnyckel sen tidigare eftersom avtalet säger att man måste ha det för att få ens installera en uppgradering på oaktiverat OS.

Men, men det är ju bara ett avtal, så skit samma.:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Jo, det stämmer ju att man är tvungen att ha ett Windows i grunden för att nyckeln skall fungera. Men det är jäkligt konstigt att han inte frågade om du hade en licensnyckel sen tidigare eftersom avtalet säger att man måste ha det för att få ens installera en uppgradering på oaktiverat OS.

Men, men det är ju bara ett avtal, så skit samma.:D

Jo lite skumt, jag frågade honom t.o.m om han skulle ha nyckeln så han kunde se men han tyckte jag skulle prova först och återkomma om det inte gick att lösa, kanske inte orkade ta itu med det eller nåt, vad vet jag

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD