Microsoft Surface Pro släpps i februari

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Arie:

I teorin så kan du köra Photoshop WinRT på samma sätt som photoshop x86. Begränsningarna är inte där för att OS:et har tillkortakommanden. Du skulle kunna få x86 kompabilitet genom att översätta binärakoden tex. Som sagt så är Windows RT begränsat artificiellt.

Windows RT finns för att dels få Intel som du säger tillverka bättre SoC, dels är det ett sätt för Micrsosoft att bli av med legacy support berget som man dras med.

Problemet är att även om du översätter binärkoden så går det fortfarande inte att köra "vanliga" Windows-program då Microsoft inte kommer låta det översatta programmet använda win32 APIn.

Sedan skulle jag gissa på att översätta x86 till ARM inte blir speciellt effektivt. Göra det omvända är hyfsat lätt då x86 innehåller en motsvarande assembler-instruktion för var enda existerande ARM-instruktion, enda relevanta undantaget jag kan komma på är multiregister push/pop, men x86 gör motsvarande sak på ett sätt som är väldigt enkelt att använda när man går från ARM -> x86, men det omvända är inte sant.

Det ger aldrig samma prestanda att översätta binärer, så det är ett problem om den CPU du vill köra den översatta koden på är klenare än den som normalt kör ursprungskoden. ARM är i bästa fall lika snabb som Atom, du vill inte köra binäröversatta program på en sådan plattform.

Men som referens kan säga att x86-baserade Android-telefoner i vissa lägen kör just binäröversatta funktion och det är inget man alls tänker på. Har skaffat en x86 baserad Android och den är (trots single core Atom) betydligt snabbare än någon Android-telefon jag testat tidigare. Dock är det väldigt få applikationer där binäröversättning behövs, det är de applikationer som använder NDK och inte har x86 stöd inbyggt (något de flesta har då man får det "gratis" då Android-simulatorn numera kör x86).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Arie:

Du får gärna visa om du hittar bättre alternativ för dom pengarna.
En platta/ultrabook med i5, 4GB RAM, 128GB SSD, Stylus, hyffsad batteritid, 10 point multitouch skärm, 1080p, bra byggkvalite och materialval...visa billigare alternativ med dom specsen.

4 timmar är långt ifrån hyfsat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Problemet är att även om du översätter binärkoden så går det fortfarande inte att köra "vanliga" Windows-program då Microsoft inte kommer låta det översatta programmet använda win32 APIn.

Sedan skulle jag gissa på att översätta x86 till ARM inte blir speciellt effektivt. Göra det omvända är hyfsat lätt då x86 innehåller en motsvarande assembler-instruktion för var enda existerande ARM-instruktion, enda relevanta undantaget jag kan komma på är multiregister push/pop, men x86 gör motsvarande sak på ett sätt som är väldigt enkelt att använda när man går från ARM -> x86, men det omvända är inte sant.

Det ger aldrig samma prestanda att översätta binärer, så det är ett problem om den CPU du vill köra den översatta koden på är klenare än den som normalt kör ursprungskoden. ARM är i bästa fall lika snabb som Atom, du vill inte köra binäröversatta program på en sådan plattform.

Men som referens kan säga att x86-baserade Android-telefoner i vissa lägen kör just binäröversatta funktion och det är inget man alls tänker på. Har skaffat en x86 baserad Android och den är (trots single core Atom) betydligt snabbare än någon Android-telefon jag testat tidigare. Dock är det väldigt få applikationer där binäröversättning behövs, det är de applikationer som använder NDK och inte har x86 stöd inbyggt (något de flesta har då man får det "gratis" då Android-simulatorn numera kör x86).

Givetvis förespråkade jag inte att man skulle börja köra binäröversättning, menade bara att möjligheten finns. Alternativ att emulerar x86. Men ingendera skulle vara trevligt för batterietiden :/

Skrivet av FeedHurley:

4 timmar är långt ifrån hyfsat

Nja, det kanske man kan tycka. Men jämför man med många andra Ultrabooks så ligger dom oftast runt 4-5 timmar.

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt osexigt på alla sätt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Skillnaden är att Windows RT är ett "riktigt" OS, iOS och Android är smartphone operativsystem.

Detta var nog det löjligaste jag hört detta året..

Skrivet av Arie:

Du får gärna visa om du hittar bättre alternativ för dom pengarna.
En platta/ultrabook med i5, 4GB RAM, 128GB SSD, Stylus, hyffsad batteritid, 10 point multitouch skärm, 1080p, bra byggkvalite och materialval...visa billigare alternativ med dom specsen.

Vi vet ju inte ens slutpriset i Sverige..
Det kan bli allt från 8000 till 12000.

Permalänk
Skrivet av Sears:

Detta var nog det löjligaste jag hört detta året...

Tyck vad du vill, men det stämmer nog väldigt bra. Kolla på iPad och android tablets, och jämför operativsystemen med respektive mobila variant.. Det är så otroligt tydligt hur mycket storebror bygger på lillen. Jag förstår folk som köper tablets för att mer komfortabelt läsa nyheter, se film på tåg osv., men att lägga 3k+ för en apparat (dubbla för dom tomtarna som uppgraderar vart år) som ger samma upplevelse (fast med större skärm) som telefonen jag redan har är absolut inte det minsta intressant för mig. Just därför ser jag Windows RT som ett sjukt mycket fräshare alternativ, som verkligen känns som något NYTT när jag packar upp de. Det har samma känsla och struktur som Windows Phone, men erbjuder det på ett sätt som verkligen tar vara på alla extra pixlar.

Fick f.ö. hem nya iPad 4 och en iPhone 5 idag till företaget. Höll i polarens iPhone 4S (som jag suttit med ett tag, annars är jag väl ingen Apple-användare precis), startade vår iPhone 5 och tittade runt lite, startade iPaden och tittade runt lite... Förstår verkligen inte; Vad är det som får folk att förnya sig så fort Apple pumpar ut en hemmatrimmad version? Det ser EXAKT lika dant ut från generation till generation. Som sagt, jag är absolut ingen apple-boy så har inte läst om alla nya features (mer än om de otympliga multitouch-funktioner), men när jag håller i iPaden får jag bara en "jahapp..."-känsla då jag inte ser den som något mer än en iPhone med större skärm (och utan ringfunktionalitet).

^Typ det tänket får mig att vattnas efter en Windows-platta, men ja, de är ju jag de...

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ozzed:

Fast det gälde väl RT-desktop vs RT-platta... alltså fortfarande RT-arkitektur. Det är mig veterligen omöjligt att "låsa upp" så att man kan köra x86-program på en platta med ARM-arkitektur.

Helt omöjligt om man inte kan trolla..... Dubbelmening? xD

Skrivet av SnowJim:

Det ända som skiljer är väll egentligen spären som MS lagt in för vilka program som kan köras? Vad jag förstår ska någon ha lyckats låsa upp den spären dessutom, problem är bara att batteriet går åt lite snabbare.

Finns ingen spärr. inlaggd. Det är olika instruktioner.

Skrivet av Arie:

Skillnaden är att Windows RT är ett "riktigt" OS, iOS och Android är smartphone operativsystem.

iOS och Android är exakt lika "riktiga" OS som vilket annat operativsystem.
Windows RT Körs på en ARM processor med en ARM arkitektur och där av även helt limiterad till att följa ARM instruktionerna och kan således inte köra x86 Instruktioner.

Därför kan man inte köra Windowsprogram

Precis lika lite som du kan addera genom att endast använda Cos, eller ². Det fungerar bara inte.

Ska man hålla på och binär-översätta så har man helt klart tagit vatten över huvudet.
Då kan man ju köpa ett lok bara för att man åker och handlar på ica 300m bort en gång i veckan. Ungefär lika effektivt om ni hänger med på mina liknelser.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Helt omöjligt om man inte kan trolla..... Dubbelmening? xD

Finns ingen spärr. inlaggd. Det är olika instruktioner.

iOS och Android är exakt lika "riktiga" OS som vilket annat operativsystem.
Windows RT Körs på en ARM processor med en ARM arkitektur och där av även helt limiterad till att följa ARM instruktionerna och kan således inte köra x86 Instruktioner.

Därför kan man inte köra Windowsprogram

Precis lika lite som du kan addera genom att endast använda Cos, eller ². Det fungerar bara inte.

Ska man hålla på och binär-översätta så har man helt klart tagit vatten över huvudet.
Då kan man ju köpa ett lok bara för att man åker och handlar på ica 300m bort en gång i veckan. Ungefär lika effektivt om ni hänger med på mina liknelser.

ARM arkitekturen gör inte program eller operativsystem begränsade per automatik. Hade du läst i tråden vad virtual void skrev så skulle du förstå att begränsningen är att Microsoft inte tillåter användning av Win32 API av olika anledningar.
Men! Man kan köra fullfjädrade Win32 program på Windows RT (ARM) om man omkompilerar koden och kommer förbi Microsoft kodsignering.

Permalänk
Medlem

Som jag längtar till Pro kommer. Personerna som sitter bredvid mig på tågen jag åker med kommer bli glada utan att veta om det, till de som jag har suttit brevid tycker jag synd om för när man drar upp en ASUS ROG laptop blir det inte mycket plats över. 17.3" version. X86 eller inget, förutom mobilen på 4.8"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Arie:

ARM arkitekturen gör inte program eller operativsystem begränsade per automatik. Hade du läst i tråden vad virtual void skrev så skulle du förstå att begränsningen är att Microsoft inte tillåter användning av Win32 API av olika anledningar.
Men! Man kan köra fullfjädrade Win32 program på Windows RT (ARM) om man omkompilerar koden och kommer förbi Microsoft kodsignering.

Nej jag snackar mer om att instruktionerna som ARM har är färre (där av strömsnålare att använda och billigare att tillverka).
Men detta gör även självklart att om man ska binär-omkoda så måste man köra samma x86 instruktion i ARM processorns bitar upprepade gånger för att få fram samma beräkning.

IPS sjunker således rejält.

Jag erkänner att mitt "omöjligt" inte stämmer utan att det bara är ineffektivt att försöka göra denna omkodning då x86 program kommer blir 4-5ggr slöare på en ARM om man har otur.

Självklart förstod jag Voids inlägg:

  1. Du måste kompilera om koden för att passa ARM instruktionerna

  2. Komma förbi microsofts mjukvarusignering för att använda sig av windows API.

Ha en bra dag!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej jag snackar mer om att instruktionerna som ARM har är färre (där av strömsnålare att använda och billigare att tillverka).
Men detta gör även självklart att om man ska binär-omkoda så måste man köra samma x86 instruktion i ARM processorns bitar upprepade gånger för att få fram samma beräkning.

IPS sjunker således rejält.

Jag erkänner att mitt "omöjligt" inte stämmer utan att det bara är ineffektivt att försöka göra denna omkodning då x86 program kommer blir 4-5ggr slöare på en ARM om man har otur.

Självklart förstod jag Voids inlägg:

  1. Du måste kompilera om koden för att passa ARM instruktionerna

  2. Komma förbi microsofts mjukvarusignering för att använda sig av windows API.

Ha en bra dag!

Börjar bli lite OT. Vad jag menade med, dåligt uttryckt, "riktigt" OS var att du kan kompilera om koden till ARM och få nästintill samma funktionalitet i programmet vare sig du kör Windows RT eller x86, tex Photoshop, Word etc. Kan man göra samma sak i motsvarande smartphone OS?

Windows RT = Windows On ARM

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Arie:

Börjar bli lite OT. Vad jag menade med, dåligt uttryckt, "riktigt" OS var att du kan kompilera om koden till ARM och få nästintill samma funktionalitet i programmet vare sig du kör Windows RT eller x86, tex Photoshop, Word etc. Kan man göra samma sak i motsvarande smartphone OS?

Windows RT = Windows On ARM

Bör inte vara omöjligt.
ARM = en viss mäng instruktioner som stöds.

Bara att kompilera efter operativsystemets API:er.
Android finns på mer än bara smartphones.
ChromeBooks t ex.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Bör inte vara omöjligt.
ARM = en viss mäng instruktioner som stöds.

Bara att kompilera efter operativsystemets API:er.
Android finns på mer än bara smartphones.
ChromeBooks t ex.

Är inte så insatt i Android, men kör inte Chromebooks Chromium OS ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av helmesjoe:

Tyck vad du vill, men det stämmer nog väldigt bra. Kolla på iPad och android tablets, och jämför operativsystemen med respektive mobila variant.. Det är så otroligt tydligt hur mycket storebror bygger på lillen. Jag förstår folk som köper tablets för att mer komfortabelt läsa nyheter, se film på tåg osv., men att lägga 3k+ för en apparat (dubbla för dom tomtarna som uppgraderar vart år) som ger samma upplevelse (fast med större skärm) som telefonen jag redan har är absolut inte det minsta intressant för mig. Just därför ser jag Windows RT som ett sjukt mycket fräshare alternativ, som verkligen känns som något NYTT när jag packar upp de. Det har samma känsla och struktur som Windows Phone, men erbjuder det på ett sätt som verkligen tar vara på alla extra pixlar.

För det första så borde du ta en titt på Nexus 7. 2300kr för 32GB modellen.
För det andra så är plattor ofta snabbare än mobiler och har bättre batteritid.
För det tredje så ändras stora delar av UI:t på större skärmar i Android och jag skulle gissa att det samma gäller för iPhone/iPad. Bara för att det ser likt ut betyder det inte att de är likadana. Det gör emellanåt en otrolig skillnad med större skärm. Precisionen på pek-rörelser blir mycket högre och du får en otroligt mycket bättre överblick.

Alla system "tar vara på" alla pixlarna. Det skulle ju vara rätt pinsamt att inte göra det..
Att de sedan är mycket lika till stilen stör mig inte, bara stilen är snygg. (och jag älskar den Cyan-Svarta stilen i Android 4.0+)

Det verkar lite som att du tröttnar snabbt på saker

I Android har man dessutom möjligheten att byta "launcher" (typ skrivbord) till någonting som fungerar helt annorlunda och ser helt annorlunda ut. Lycka till med det i iOS eller Windows..

Citat:

Fick f.ö. hem nya iPad 4 och en iPhone 5 idag till företaget. Höll i polarens iPhone 4S (som jag suttit med ett tag, annars är jag väl ingen Apple-användare precis), startade vår iPhone 5 och tittade runt lite, startade iPaden och tittade runt lite... Förstår verkligen inte; Vad är det som får folk att förnya sig så fort Apple pumpar ut en hemmatrimmad version? Det ser EXAKT lika dant ut från generation till generation. Som sagt, jag är absolut ingen apple-boy så har inte läst om alla nya features (mer än om de otympliga multitouch-funktioner), men när jag håller i iPaden får jag bara en "jahapp..."-känsla då jag inte ser den som något mer än en iPhone med större skärm (och utan ringfunktionalitet).

När det kommer till Apples grejer så måste jag hålla med. Det är sällan skillnaderna mellan versioner av samma sak är så speciellt intressanta.
Nu har jag inte så speciellt mycket koll på vad exakt det är som ändrats mellan upplagorna av iPhone/iPad, men jag har fått uppfattningen att det sällan sker några stora förändringar. Det jag sett ändras i iOS har varit mer gradvisa förändringar.

Stegen mellan vissa Android versioner kan göra en otrolig skillnad. 2.3->4.0 gav ett helt (verkligen ALLTING) omdesignat UI som hade en otroligt snygg enhetlig stil. 4.0->4.1 gav ett otroligt bra flyt i allt (man får leta ordentligt för att hitta något som laggar), lade till Google Now (en extremt snabb röststyrningstjänst) och omdesignade musikprogrammet och kameran(+lite annat fint). 4.1->4.2 var mindre intressant, men lade ändå till en del roliga saker (framför allt den nya klock-"appen" som är löjligt snygg och funktionell).
Jag hoppade på Android först vid 2.3, så jag kan inte säga mycket om hur det var innan dess, men kortfattat tror jag man kan säga att iOS var bättre än Android till 4.0+, då tog Android några enorma kliv och just nu har inte iOS en chans i mitt tycke. Även Windows Phone/RT får nog extremt svårt att konkurrera med Android då de är precis lika låsta som iOS.
Det ända mobila operativet jag tror kan konkurrera ordentligt med Android är Ubuntu, då det kommer ha precis lika bra hårdvarustöd som Android (det kommer kunna köras på de flesta Android telefoner ute just nu) och kommer vara lika modifieringsbart.