Permalänk
Medlem

Windows 7 oem

Kan någon förklara hur oem licens fungerar? jag har en datorn som har gått sönder men hårddisken är ok, det är windows 7 oem licens på denna kan jag använda denna hårddisk i en annan dator? eller är licensen knuten till gamla datorn?
och hur är det med en så kallad fullversion går denna att installera på flera hårddiskar (kanske inte samtidigt)?

Tacksam om någon kunde hjälpa med dessa funderingar

Janne...

Permalänk
Medlem
Skrivet av norddal2:

Kan någon förklara hur oem licens fungerar? jag har en datorn som har gått sönder men hårddisken är ok, det är windows 7 oem licens på denna kan jag använda denna hårddisk i en annan dator? eller är licensen knuten till gamla datorn?
och hur är det med en så kallad fullversion går denna att installera på flera hårddiskar (kanske inte samtidigt)?

Tacksam om någon kunde hjälpa med dessa funderingar

Janne...

OEM-licenser får du inte flytta mellan datorer, det är ett av skälen till att de är billigare i inköp, de är bundna till en specifik dator, och när du skrotar datorn upphör licensen. En retail-licens får du flytta hur du vill, men det kan krävas att du ringer MS aktiveringstelefonnummer och aktiverar installationen, det kan strula att använda aktivering över nätet när man flyttar den.

Retailversionerna tillåter en dator per licens, du får inte installera samma licens på fler datorer. Det finns volymlicenser, men de är knappast aktuella för privatpersoner, utan snarare för företag med hundratals installationer.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Okey då kan jag inte använda operativsystemet med min gamla hårddisk i annan dator, Tack för en bra redogörelse hur dessa licenser fungerar.

Janne...

Permalänk
Medlem
Skrivet av norddal2:

Okey då kan jag inte använda operativsystemet med min gamla hårddisk i annan dator, Tack för en bra redogörelse hur dessa licenser fungerar.

Janne...

Du kan försöka att aktivera Windows 7 om det inte fungerar med den vanliga online aktiveringen så försök använda det automatiserade telefonsystemet och om inte detta fungerar så blir du överförd till en kundtjänstrepresentant som kanske kan hjälpa dig, läs mer på denna sida http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/activate-windows-...

Edit: Det är inte säkert att du lyckas aktivera Windows 7 OEM om du har bytt moderkort men det kostar ingenting att försöka.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Du menar retailversionen? den har jag inte bara funderade hur denna fungerar.

Janne,,,

Permalänk
Medlem
Skrivet av norddal2:

Du menar retailversionen? den har jag inte bara funderade hur denna fungerar.

Janne,,,

Jag menar OEM.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Jaha så du tror att detta fungerar? helt klart värt prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norddal2:

Jaha så du tror att detta fungerar? helt klart värt prova.

Det finns ingen garanti att du lyckas med som sagt det kostar ingenting att försöka.

Visa signatur

janee

Permalänk

stjäl tråden en stund.... kommer alla nya bärbara med OEM? hur vet man det...

frågar för jag köpt en ny billig laptop med win8...

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker att alla laptop datorer som har färdig installerat Windows 8 har OEM versionen, och dessutom har dom börjat lägga in licensnyckeln för W8 i datorns BIOS/UEFI och då behöver man inte någon nyckel vid en ny Windows 8 installation på laptopen.

Du kan själv kontrollera om det finns någon klisterlapp med licensnyckel på din laptop.

Visa signatur

janee