Permalänk
Medlem

Fläktbyte på Corsair H80

Hej!

Jag tänkte byta fläktar på min Corsair H80 eftersom "original" fläktarna är alldeles för högljudda och flyttar ganska lite luft.

KRAV:

  1. 120mm

  2. Tysta

  3. Flyttar mycket luft

Kom väldigt gärna på förslag om några bra fläktar. Notera även att fläktarna inte får vara för "tjocka" eftersom två fläktar och radiatorn tar upp ganska mycket plats.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k @ 3.3 GHz - Clocked 4.2 GHz - nVIDIA GTX 690 ASUS - Samsung 830 SSD 128 GB - 1.5 TB Western Digital Blue
Skärm: BenQ XL2410RT
Chassi: Fractal Desig Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thazify:

Hej!

Jag tänkte byta fläktar på min Corsair H80 eftersom "original" fläktarna är alldeles för högljudda och flyttar ganska lite luft.

KRAV:

  1. 120mm

  2. Tysta

  3. Flyttar mycket luft

Kom väldigt gärna på förslag om några bra fläktar. Notera även att fläktarna inte får vara för "tjocka" eftersom två fläktar och radiatorn tar upp ganska mycket plats.

Noctua eller Cougar

Dessa två är väldigt bra enligt väldigt många + att de flyttar en massa luft

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

använder dessa till min H70, dom fungerar bra och jag tycker inte dom låter mycket. http://www.inet.se/produkt/5322111/corsair-air-series-sp120-q...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Noctua eller Cougar

Dessa två är väldigt bra enligt väldigt många + att de flyttar en massa luft

Dessa Noctua har bättre lufttryck och kostar samma http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=656781

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem

jag har läst lite här och var att för radiatorer så är det statiskt tryck du vill ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thazify:

Hej!

Jag tänkte byta fläktar på min Corsair H80 eftersom "original" fläktarna är alldeles för högljudda och flyttar ganska lite luft.

KRAV:

  1. 120mm

  2. Tysta

  3. Flyttar mycket luft

Kom väldigt gärna på förslag om några bra fläktar. Notera även att fläktarna inte får vara för "tjocka" eftersom två fläktar och radiatorn tar upp ganska mycket plats.

Prestanda vinsten vid PnP gentemot enbart en fläkt är ganska liten. Är det ett måste med 2 fläktar?

Permalänk
Medlem

Jag har 2x Scythe Gentle Typhoon 1850rpm runt min H80.
Är nöjd över fläktarna och tempen, men pumpen låter ju dessvärre en del.

Permalänk

PnP:s vara eller inte vara beror ju delvis på om man ska suga in luften (bästa kylningen av CPU, att rekommendera vid överklockning) eller blåsa ut den (minsta temperaturhöjningen i chassit). PnP gör skillnad när man blåser ut luften men märks knappt när man suger in den (i alla fall enligt den test som finns länkad till i en tråd här).