Får inte access till Windows Update (XP)

Permalänk
Medlem

Får inte access till Windows Update (XP)

Har någon här har lite erfarenhet om att återställa ett XP-system? Jag har en 7 år gammal dator som används av mina barn. Vi har genom åren installerat en hel del programvara/spel. Säkert 1,000 patchar också för Windows. Nu är den så långsam att vi knappast kan använda den längre.

Det är en Compaq-system och det finns en del reserverad för Systemåterställning. Så i helgen återställde jag XP till fabriksinställningarna. Efter en timme var datorn igång igen med full fart. Jag installerade Comodo som brandvägg och avast som virusskydd, för att ha ett grundläggande skydd innan jag kunde börja installera alla patchar igen.

Men sedan började problemet. Jag kan inte komma åt Windows Update längre! När jag försöker, omdirigeras jag till http://support.microsoft.com/kb/2497281 vilket är en instruktion hur man gör. Vilket bland annat är:
- Ladda ner och installera Service Pack 3
- Få den senaste versionen av Windows Update Agent

Service Pack installerades utan problem, och så även Windows Update Agent. Jag försökte också att uppdatera Windows automatiskt. Men även om jag har det alternativet som standard, så hämtas eller installeras ingenting. Detta är inte den enda problemet för dessutom har jag följande saker som inte fungerar
- Avast är installerat och laddat på start. Men det är inte aktiv. Det finns en knapp i avast säger "Fix it", men ingenting hände när jag trycker på den.
- För varje omstart, säger Comodo att den saknar en cmdhtml.dll fil
- Jag kan inte installera uppdateringar på Internet Explorer. Det visar bara ett felmeddelande när jag försöker
- Jag kan inte uppdatera .NET Framework (som föreslogs på en webbsida). Återigen visar det bara ett felmeddelande när jag försöker.

På något sätt tror jag alla dessa frågor är relaterade, och jag har en känsla av att de alla kommer att lösas om jag bara kunde komma åt Windows Update.

Några förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BosseMB:

Har någon här har lite erfarenhet om att återställa ett XP-system? Jag har en 7 år gammal dator som används av mina barn. Vi har genom åren installerat en hel del programvara/spel. Säkert 1,000 patchar också för Windows. Nu är den så långsam att vi knappast kan använda den längre.

Det är en Compaq-system och det finns en del reserverad för Systemåterställning. Så i helgen återställde jag XP till fabriksinställningarna. Efter en timme var datorn igång igen med full fart. Jag installerade Comodo som brandvägg och avast som virusskydd, för att ha ett grundläggande skydd innan jag kunde börja installera alla patchar igen.

Men sedan började problemet. Jag kan inte komma åt Windows Update längre! När jag försöker, omdirigeras jag till http://support.microsoft.com/kb/2497281 vilket är en instruktion hur man gör. Vilket bland annat är:
- Ladda ner och installera Service Pack 3
- Få den senaste versionen av Windows Update Agent

Service Pack installerades utan problem, och så även Windows Update Agent. Jag försökte också att uppdatera Windows automatiskt. Men även om jag har det alternativet som standard, så hämtas eller installeras ingenting. Detta är inte den enda problemet för dessutom har jag följande saker som inte fungerar
- Avast är installerat och laddat på start. Men det är inte aktiv. Det finns en knapp i avast säger "Fix it", men ingenting hände när jag trycker på den.
- För varje omstart, säger Comodo att den saknar en cmdhtml.dll fil
- Jag kan inte installera uppdateringar på Internet Explorer. Det visar bara ett felmeddelande när jag försöker
- Jag kan inte uppdatera .NET Framework (som föreslogs på en webbsida). Återigen visar det bara ett felmeddelande när jag försöker.

På något sätt tror jag alla dessa frågor är relaterade, och jag har en känsla av att de alla kommer att lösas om jag bara kunde komma åt Windows Update.

Några förslag?

Har du provat att köra in dom första packen först innan 3:an? D v s 1:an & 2:an.

Sen vill jag även klargöra så att du vet detta:
"Supporten för Windows XP upphör den 8 april 2014. Om du kör den här versionen efter att supporten har upphört får du inga säkerhetsuppdateringar för Windows"

Så om ett år så sitter du i skiten ):

Datorn är 7 år gammal, prova att lägga in 8:an i den istället, och du slipper allt strul!
Min sex år gammal bärbara som var tungdriven med XP blev som ny med 8:an (och jag överdriver verkligen inte, den blev verkligen TesteronNy )

8: an är inte så hemsk som många vill tro, och min erfarenhet är att barn älskar 8:an.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Skulle gärna köra in win8 eller win7, men det är ju tveksamt om min gamla burk orkar dra runt ett nytt OS.

Den använder en Pentium CPU med en kärna (3 Ghz) och RAM är bara på 1,5 GB. GPU'n är nog ok, ett ATI AD2600.

Tror nog att akilleshälen är minnet, och det kanske är svårt att hitta nytt minne som passar på ett sånt gammalt moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av BosseMB:

Skulle gärna köra in win8 eller win7, men det är ju tveksamt om min gamla burk orkar dra runt ett nytt OS.

Den använder en Pentium CPU med en kärna (3 Ghz) och RAM är bara på 1,5 GB. GPU'n är nog ok, ett ATI AD2600.

Tror nog att akilleshälen är minnet, och det kanske är svårt att hitta nytt minne som passar på ett sånt gammalt moderkort

Men det är väl vanliga DDR2 minne? Släng in en köpesannons på Marknaden här, och medlemmar kommer att kasta till dig DDR2 minne (har själv gjort det och fick 20+ svar)

Min gamla bärbara Kör med, Pentium M 750 1.8 Ghz, 2GB RAM och ett Geforce 6600 Go och den blev verkligen ny med 8.an.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BosseMB:

Skulle gärna köra in win8 eller win7, men det är ju tveksamt om min gamla burk orkar dra runt ett nytt OS.

Den använder en Pentium CPU med en kärna (3 Ghz) och RAM är bara på 1,5 GB. GPU'n är nog ok, ett ATI AD2600.

Tror nog att akilleshälen är minnet, och det kanske är svårt att hitta nytt minne som passar på ett sånt gammalt moderkort

har kört w7 home på sämre specar än den du har

det som du får kolla e om det finns drivisar till graffen framförallt

Permalänk
Medlem

Dotterns dator (3,5år är hon)

Amd athlon 64 3000+
Msi ms 7010 ver 1,0 moderkort
Maxtor 80gb ide hd
Agp ati 128mb grafikkort något ting.
1Gb ram (512*2)

Tidigare win XP tog 2.37 min start upp.
Nu med win 8 och Classic Shell tar det 33 sec till skrivbord
Så hon kan stoppa in sin cd skiva i datorn och börja spela.

Jag kan rekommendera win 8 i den gamla burk och den blir snabbare.

Win 8 hitta allt själv som behövdes för att kunna spela spel hennes spel det ända jag fick göra var win update.

Putte

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Så Win8 rekommenderas på gammal burk?

Resten av familjen kör Win7. Både Win7 och Win8 har samma "minimum requirements". Är ändå Win8 snällare mot gammal hårdvara?

Permalänk
Medlem

Kollade just efter drivisar för gammla GPU'n. Det finns för Win7 men inte för Win8.

Kan man installera Win7 drivisar på ett Win8 OS? Vågar man chansa?

Permalänk
Medlem

Jag hadde inga problem med dotterns dator när jag installerade den med win 8.. var bara att köra win uppdate och starta om några gånger. Efter det installera jag hennes spel och och prova dom utan problem. Några av spelen är 16bits format från win 98 tiden. Om du är osäker så ladda ner win 8 test 90 dagars. Men vill du ha win 8 sen får du installera om datorn igen med win 8. Har aldrig använt win 7 så den vet jag inte hur den fungerar på en gammal dator.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Från win 8

När du uppgraderar till Windows 8 med hjälp av Windows Upgrade Assistant händer följande:
Windows Upgrade Assistant verifierar att datorn kan köra Windows 8 och du får en detaljerad kompatibilitetsrapport. Rapporten innehåller information om olika problem som du eventuellt måste lösa före eller efter uppgraderingen samt program- och enhetskompatibilitet.

I Windows Upgrade Assistant finns även en inbyggd hämtningshanterare med vilken du kan starta, stoppa och återuppta hämtningen när som helst. Den kontrollerar också att hämtningen slutförs som den ska.
När hämtningen är klar kan du välja hur och när du vill installera Windows 8. Du kan fortsätta installationen på datorn som du använder när du hämtar, eller så kan du skapa installationsmedia så att du kan installera det på en annan Windows-baserad dator.

Kör Windows Upgrade Assistant verifierar att datorn kan köra Windows 8 och titta på Rapporten om eventuellt problem.
Den borde säga till om du kan installera Win 8 eller inte.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BosseMB:

Kollade just efter drivisar för gammla GPU'n. Det finns för Win7 men inte för Win8.

Kan man installera Win7 drivisar på ett Win8 OS? Vågar man chansa?

Min XP bärbara hade inte drivisar för 7:an ens. Och 8:an var inga problem alls.
Så jag vågar säga att du ska chansa.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och tips. Nu har jag lite skojiga saker att göra nästa helg

Permalänk
Medlem

Hade något liknande problem. Prova detta:

Läs "narenxp" inlägg på bleppingcomputer..
källa: http://www.bleepingcomputer.com/forums/topic468461.html

upgrade to IE 8

Download

Windows update agent

Save the download to your C drive

Click Start, and then click Run.

Type C:\WindowsUpdateAgent30-x86.exe /wuforce and then click OK,install WU agent

Restart the PC and try to update

Visa signatur

~~W0ds

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips.

Skall test W0ds förslag ikväll.

Igår körde jag Windows Upgrade Assistant för att kolla om jag kan använda Win8. Det enda som hände var ett error "Platform not supported". Jag tror på något sätt att vissa filer i C:\Windows\System32\ mappen blivit knasade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BosseMB:

Tack för alla tips.

Skall test W0ds förslag ikväll.

Igår körde jag Windows Upgrade Assistant för att kolla om jag kan använda Win8. Det enda som hände var ett error "Platform not supported". Jag tror på något sätt att vissa filer i C:\Windows\System32\ mappen blivit knasade.

Platform not supported kan vara att det krävs XP SP3.. eller hade du det?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

ja, SP3 var redan installerat. Provade igår att installera IE8, men det gick inet heller. Blev bara ett "unexpected error" under installationen.

Permalänk
Medlem

Jag kommer ny prova Windows Repair all in one. http://www.tweaking.com/content/page/windows_repair_all_in_on...

Ibland gör ju dessa typer av sw mer skada än nytta, men eftersom jag inte får XP att funka som det ska, så kan jag lika gärna prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

[...]Nu med win 8 och Classic Shell tar det 33 sec till skrivbord[...]

Hybridsovläge, ingen full kallstart av OS :D.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Hybridsovläge, ingen full kallstart av OS :D.

Går säkerligen fortare än 2 och en halv minut i vilket fall som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Går säkerligen fortare än 2 och en halv minut i vilket fall som helst

Okej då :D.
Blev nämligen skeptisk när folk förra året började nämna hur snabbt Windows 8 var på uppstart från en full kallstart. Hittade en grafisk beskrivning på nätet som visar en ordinarie W8 start och en full kallstart.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BosseMB:

[...]Några förslag?

Installera om hela operativsystemet med hjälp av återställningspartitionen. Anslut datorn till ditt nätverk men låt inte datorn ha kontakt med Internet om Du inte har en hårdvarubrandvägg mot Internet. Installera service pack 3, ladda ner full version. Installera minst Internet Explorer 7. Prova nu Windows update. När Du är nöjd med Windows update, installera de program som Du vill ha i burken. När allt lirar som Du vill ha det, klona hela hårddisken med hjälp av något kostnadsfritt hårddiskkloningsverktyg till en komprimerad fil och lägg denna fil långt ifrån denna burk. Testa nu att återställa ifrån denna fil bara för att bekräfta att Du kan återställa i framtiden.

Jag kommer att inom dagarna att återställa en gammal HP xw5000 från 2003 med återställningsskivan så den kör Windows XP då den skall bli en CNC-styrdator om någon/några veckor. Jag antar att Microsoft ej kan vara så korkade att de strular till det för dem som kör XP. Jag kör XP på arbetsdator samt bärbara datorer. Speldatorn har dock Windows 7.

Bara för det så skall jag prova att återställa den redan imorgon :D.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Då var det testat och maskinen har fått nytt liv. Återställningsskivorna hade Windows XP med servicepack 1. Internet Explorer 6 hängde sig så fort den försökte visa sin standardsida msn.se. Grafikkortet är ett nVidia Geforce 2 GTS och Windows XP hade stöd för den men inte för skärmupplösningen(1680x1050) direkt, men det är struntsamma eftersom den faktiska skärmen kommer bli en gammal hederlig CRT @ 1600x1200. Och Windows Update klagade men det gick inte att se exakt vad den klagade på eftersom Internet Explorer 6 fick hjärnblödning och senaste Firefox krävde minst servicepack 2, så det blev enligt mitt eget recept:

* Servicepack 3 nätverksinstallation.
* Internet Explorer 7.
* Windows Update uppdatering(lite WGA och WUA uppdateringar).
* Uppdatering utav XP via Windows Update(blev runt 150-160 poster, hoppade över Internet Explorer 8, Windows Search 4.0 och några drivrutiner).
* Drivrutin till grafikkort(datorn levererades utan grafikkort) från nVidia, version 70 något från år 2005.
* Senaste Firefox.
* Säkerhetskopierat hela offline via True Image Home 14.
* Installerat Red Hat 9.
* Återställt offline via True Image.
* XP fungerar klockrent.

Maskinen kommer att sitta på ett slutet nätverk så separat brandväggsprogram hoppade jag över och antivirus kommer inte på tal eftersom risken för att CNC maskinen får spel om antiviruset hänger datorn vid någon uppdatering eller kontroll är alldeles för hög.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Då var det äntligen löst!!!

Windows XP fungerar som det ska igen. Tipset från W0ds gjorde susen. Egentligen hade jag provat allt tiodigare men det som gjorde skillnad var switchen /wuforce

Vad switchen egentligen gör är att skriva över existerande Windows Update Agent oavsett om den är installerad tidigare eller inte.
När det väl var klart var det bara att installera några patchar. 117 st

Det enda som inte fungera nu är att uppdatera .net, men det löser sig nog.

Tack för alla tips. Nu ska jag ev. även uppdatera till Win8