"Förbrukas" tidigare CD:er med OS mm vid uppgradering till W8?

Permalänk
Medlem

"Förbrukas" tidigare CD:er med OS mm vid uppgradering till W8?

Till min dator medföljde
- förinstallerad version av Vista, och
- CD skivor med Vista (business) och xp (business).

På CD skivorna verkar finnas förutom operativsystemet även maskinrelaterad information, såsom t ex drivrutiner mm.

Jag funderar på att uppgradera till W8 Pro Sve genom att köpa paketet med både 32-bits och 64-bits skivor.

Efter inköpet av W8 tänkte jag
- ta backup på mina "privata" filer,
- formatera datorn och få den helt "ren"
- installera original skivor med xp eller Vista,
- installera W8
- installera alla tilläggsprogram, typ office, spel mm.

Här på forumet diskuteras olika frågor kring W8 och bland annat anges något typ att tidigare OS nycklar, koder förbrukas vid en uppgradering.

- Vilken variant av originalskivorna skall jag använda efter att jag formaterat datorn, skivorna med xp eller med Vista?

- Är det så att om jag har uppgraderat till W8 kan jag aldrig mer använda xp eller Vista från de skivor som medföljde datorn?

Permalänk
Inaktiv

Ja den licensen du använder för uppgradering förbrukas. Sen, kan använda är väl mer en fråga om moral och god nattsömn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Ja den licensen du använder för uppgradering förbrukas. Sen, kan använda är väl mer en fråga om moral och god nattsömn...

Innebär detta att jag inte fysiskt kan gå tillbaka till xp eller Vista ifall jag inte är nöjd med W8?

Permalänk
Medlem

Som jag fattar det, så kan du installera 7an igen, och aktivera den, och då slutar 8an att fungera, samma tvärtom om du aktiverar w8, så slutar 7an att fungera. Sen on det slutar vet jag inte, man antar att dom registrerar nycklarna, eftersom dom spärrar piratnycklar.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

zosma: Tack, då skulle det inte vara något problem om det nu går att "vandra" fram och tillbaka mellan os:en. (Jag utgår ifrån att när du anger W7 skulle det lika gärna gälla xp eller Vista.)

Någon som har ytterligare kommentarer så tas de tacksamt emot.

Den andra frågan gäller från vilket os, utav xp resp. Vista, som man bäst uppgraderar till W8 (32-bit).
- Bygger W8 uppgraderingen på tidigare os genom att ta tillvara något där eller är tidigare os bara till för att "legalisera" uppgraderingen till W8 som egentligen är helt "fristående" från tidigare os, med resultatet att det inte spelar någon roll från vilket os man uppgraderar?

Förtydligande
Permalänk
Medlem

Det är ju fristående, men kravet är xp med service pack 3, vista eller windows 7. Sen om man vill behålla alla filer och program, då är det 7an, vista kunde behålla begränsat antal saker, och xp kunde nog inte behålla nåt.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Hmm... varför göra något dyrt och krångligt i stället för billigt och enkelt?

Köp windows 8 onlajn, bränn ner till dvd och installera rent genom att starta från dvd:n. Sedan väljer du nyinstallation (eller vad det nu kallas i menyn som dyker upp, det andra alternativet är uppdatering om jag inte missminner mig, vilket du alltså inte ska välja). Sedan får du möjlighet att välja partition och att formatera hårddisken.

Om du har 32-bitar installerat på maskinen och vill installera 64bitar (vilket väl är det vettigaste idag om datorn inte är urgammal) behöver du ladda ner uppdateringen på en 64-bitars dator. Men det är viktigt att du genomför köpet på den maskin som ska installeras. (Du får ett mejl med en länk till nerladdningen. Öppna mejlet på en 64-bitars-maskin och ladda hem windows 8 där.)

Lycka till

Permalänk
Medlem

oxxyyd: Tack, men förstår inte riktigt;

Är dina två alternativ, nyinstallation resp. uppdatering, två valmöjligheter inom samma nedladdning, eller är det olika nedladdningar?

----------

Permalänk
Medlem

Samma nedladdning. Det finns bara två nedladdningar; en 32bitars och en 64bitars. Vilken du får bestäms av den maskin du laddar ner uppdateringen på. Du får ingen möjlighet att välja vid nedladdningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxxyyd:

Samma nedladdning. Det finns bara två nedladdningar; en 32bitars och en 64bitars. Vilken du får bestäms av den maskin du laddar ner uppdateringen på. Du får ingen möjlighet att välja vid nedladdningen.

Det förstår jag... Min fråga var om du menar olika nedladdningar vad gäller omfång på versionen; uppgradering eller fullständig.

Permalänk
Medlem

När du har laddat ner det. Så får du välja om du gör en ny installation, eller om du vill behålla program och filer (beroende lite kanske från vilket os du installerar).

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200