PCIe x1 grafikkort för HD-ljud och 1080p

Permalänk
Medlem

PCIe x1 grafikkort för HD-ljud och 1080p

Jag kan inte få DTS-HD eller Dolby TrueHD att funka via mitt Radeon HD5770 varken i Windows eller Linux i något uppspelningsprogram med några inställningar (trots att recievern stöder det) så nu letar jag efter något annat grafikkort att spela upp från. Jag har bara en PCIe x16 på mitt gamla 775 moderkort och där sitter HD5770 nu men jag har även en PCIe x1 som jag skulle kunna använda för ett grafikkort med HDMI.

På prisjakt så hittar jag bara ett kort med PCIe x1 som klarar att skicka ut HD-ljudformaten:
Zotac GeForce GT 610 HDMI 512MB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1257878

Kortet har:
HDMI 1.4a (w/audio 8-channel)
Lossless audio bitstream capable
xvYCC Color & Deepcolor technologies
Blu-ray 3D ready
HDMI Full HD 1080p
HDCP-compliant
Dual simultaneous display capable

Jag har ju PCIe 1.1 på mitt moderkort och det är ju inte så snabbt med 1 lane (250MByte/s) men kortet borde funka fint för enbart uppspelnig av video och ljud trots den låga bandbredden eller vad tror ni?

Blir det problem med att blanda AMD och Nvidia kort i datorn tro?

Är det här värt 500 spänn eller kan jag hitta nåt begagnat prisvärt att ersätta mitt HD5770 med istället? Hur hade ni löst det?

Har ni nåt bra att sälja som löser problemet för mig så får ni gärna skicka ett meddelande om det också men inget jättedyrt grafikkort då eftersom jag väldigt sällan spelar.

Permalänk
Medlem

5770 skall stödja detta utan problem. Iaf i hårdvaran. Sedan vet jag inte vad för filer eller program du testat med.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

5770 skall stödja detta utan problem. Iaf i hårdvaran. Sedan vet jag inte vad för filer eller program du testat med.

Det ska ju göra det men jag kan inte få det att funka i alla fall. Jag skriver om problemet i den här tråden om du eller nån annan har några förslag på lösning får ni gärna skriva i den:
#13144809

Permalänk
Medlem

Googlade snabbt och verkar inte som din Onkyo receiver är den enda som har problem med TrueHD ifrån grafikkort.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Googlade snabbt och verkar inte som din Onkyo receiver är den enda som har problem med TrueHD ifrån grafikkort.

Tack för det. Du fick mig att googla på problemet lite till och nu hittade jag lösningen. Det är en bugg i drivrutinerna för Radeon HD5xxx-serien kort när man kör med en 5.1 reciever och det gick att fulhacka runt det
Jag postade lösningen på det i den andra tråden:
#13153435