Funderingar om Microsoft.

Permalänk
Medlem

Funderingar om Microsoft.

Som konsument finns det mycket man kan fundera över, och mycket att förhålla sig till.

Jag tycker mig ha märkt en tendens här på forumet, och även på andra ställen, och jag vill veta om det bara är jag eller om det är fler som funderat kring detta.

Det verkar som att fler och fler accepterar Microsofts egna ord om saker och ting. T. ex kan det heta att man "förstår att de gjort så för det är klart att de vill tjäna pengar, så det är bara att finna sig i. Eller "Microsoft säger ju själva att ditten och datten går bra för att det här och det där", och alltså är det fakta, eller? Jag vet inte, men jag tycker det känna bakvänt, alltså att man tar ett företag på orden för att de säger ju så... Det känns lite som att lyssna på cigarettillverkarna när de säger att cigaretter är inte så himla farligt.

"Microsofts vision är att..." Jaha, och? Jag skiter fullständigt i vad deras vision är. Jag begriper mig inte på ett affärsbeslut som jag tycker gör mindre nytta för mig bara för att det råkar vara deras vision.

"Microsoft säger att X går lika bra som Y därför att Z." Jaha? Skulle det göra saken mer trovärdig eller sannorlik för att Microsoft påstår något om sina egna produkter? Det borde snarare vara tvärt om.

"Klart att de gör X, de vill ju tjäna pengar. Det får man finna sig i." Ja, det är klart att de vill tjäna pengar, men varför har jag plötsligt någon slags skyldighet att finna mig i deras beslut?

Någon annan som känner igen det här och vet vad det handlar om? Har folk helt tappat förmågan till eget tänkande eller vad är det frågan om? Jag fattar inte.

Nej, jag tänker inte på några särskillda personer eller produkter. Detta är rent allmänt. Det som stör mig mest är faktiskt "Ja men de vill tjäna pengar, det vill alla företag, jag finner mig i beslutet"-köret, och det gäller ju inte bara just Microsot eller Windows, men någonstans måste ju tråden hamna och då fick det bli här.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om inte företaget X ska sälja in sina produkter till konsumenterna, vem ska då göra det? Inte deras konkurrenter...
Det är väl upp till var och en själv att tolka all reklam som de själva vill,
vissa är mer lättpåverkade än andra.
End of story.

Permalänk
Medlem

Vad snackar du om egentligen?

Om du inte vill ha deras senaste produkter undvik att köp. Om du är så svag att du inte kan stå emot pr och maraknadsföring är det väl knappast pga av något företag. Utan på dig som konsumet. Det finns massor med alternativ. Flera stycken är gratis. Man kan inte beskylla sina egna problem på storföretag.
Men du går säkerligen till mcdonalds flera gånger i månaden som säljer smaksatt luft till ockerpriser.

Permalänk
Medlem

Precis som du skiter i "MS vision" så skiter MS i vad DU behöver. Precis som alla företag så kan MS inte lyssna på människor på olika forum för att dessa människor är väldigt liten del utav deras marknad. Dom lyssnar på siffror och dom följer siffror. Sen kan man säga att enorma företag som MS tänker inte bara 3 månader framåt. Win8 kommer säljas 3 år fram (gissning) och dom måste göra produkt nu som ska säljas 3 år framåt.
Sen tycker jag också att Apple få mycket mer pålitlighet utav människor och media än vad MS får.
Sen kan det bero på att människor har fattat att dom är bara en siffra i kalkylen i ekonomi avdelningen och sluta försöka

Permalänk
Medlem
Citat:

"If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses."

Henry Ford
(Tvistas visst om det är sant eller inte iofs)

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuusko:

Om inte företaget X ska sälja in sina produkter till konsumenterna, vem ska då göra det? Inte deras konkurrenter...
Det är väl upp till var och en själv att tolka all reklam som de själva vill,
vissa är mer lättpåverkade än andra.
End of story.

Jag förstår inte hur detta är relevant för det jag skrev.

Skrivet av lang666:

Vad snackar du om egentligen?

Om du inte vill ha deras senaste produkter undvik att köp. Om du är så svag att du inte kan stå emot pr och maraknadsföring är det väl knappast pga av något företag. Utan på dig som konsumet. Det finns massor med alternativ. Flera stycken är gratis. Man kan inte beskylla sina egna problem på storföretag.
Men du går säkerligen till mcdonalds flera gånger i månaden som säljer smaksatt luft till ockerpriser.

Jag har inte sagt något om huruvida produkt X ÄR bra eller inte, bara att jag tycker att det är flummeri att ta ett företags måttstock för fakta. Sedan begriper jag absolut inte varför det är relevant hur ofta jag går till McDonnalds, men du har fel. Det händer kanske 2-3 gånger om året och det är inte jag som är initiativtagare till det hela i de fallen det händer.

Skrivet av muki91:

Precis som du skiter i "MS vision" så skiter MS i vad DU behöver. Precis som alla företag så kan MS inte lyssna på människor på olika forum för att dessa människor är väldigt liten del utav deras marknad. Dom lyssnar på siffror och dom följer siffror. Sen kan man säga att enorma företag som MS tänker inte bara 3 månader framåt. Win8 kommer säljas 3 år fram (gissning) och dom måste göra produkt nu som ska säljas 3 år framåt.
Sen tycker jag också att Apple få mycket mer pålitlighet utav människor och media än vad MS får.
Sen kan det bero på att människor har fattat att dom är bara en siffra i kalkylen i ekonomi avdelningen och sluta försöka

Det är ju precis det jag menar. För några år sedan fanns det inte en människa som bara accepterade saker de tyckte var idiotiska, men nu gör folk det.

Om du nu tar Windows som exempel så snackas det ju om att Windows blue ska lanseras till sommaren, så någon långsiktighet vet jag inte om de har. Sedan i just fallet "Windows 8", så kan man ta exemplet att folk klappar i takt till 60 MILJONER SÅLDA LICENSER men ingen reflekterar över 2% marknadsandel, utan lyssnar på vad Microsoft anser vara en viktig måttstock. Och det är klart att 60 miljoner låter häftigare än 2%, men det jag var nyfiken på är varför folk bara sväljer det rakt av utan minsta reflektion.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Henry Ford
(Tvistas visst om det är sant eller inte iofs)

Skillnaden där är väl i så fall att en majoritet kunde se uppenbara fördelar med bilen som transportmedel jämfört med hästen.

Du kan fråga folk vad dom vill ha, inte lyssna, och göra något som de tycker är bättre.
Eller så kan du fråga folk vad de vill ha, inte lyssna, och göra något som majoriteten tycker är sämre. Nytänk behöver inte vara positivt i alla lägen, menar jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag känner tvärtom att Microsoft är ett företag man ser ned på och skrattar åt. Exempelvis när man jämför Windows 8 GUI med AOL från 1995. Men många verkar ändå slaviskt köpa Windows och använda programvaror från Microsoft ändå. Många lever inte riktigt som de lär. De ser ner på Windows 8 och tycker Microsoft är idioter, men i nästa mening hyllar de ändå Windows 7 som är en produkt skpad av samma företag och i grunden fungerar på samma sätt (ett oprativsystem är så mycket mer än ett grafiskt skal). De säger att de aldrig ska överge Windows 7 och aldrig köpa Windows 8. Nämenvisst, vad gör de när Windows 7 slutar supportas då? Ska de vänta tills dess med att byta till något alternativt operativsystem eller ska de bita i sura äpplet och fortsätta med Windows 9 eller vad som kommer (som med alla säkerhet inte blir mer anpassningsbart än tidigare Windowsversioner utan troligtvis än mer inlåst)?

Själv är jag hängiven användare av Linux och bryr mig inte om vad Microsoft hittar på så länge de inte sätter käppar i hjulen för oss som använder Linux. Ett exempel där är det där med secure boot som de påstår är till för att förbättra säkerheten, men samtidigt försvårar det för den som vill installera Linux på Windows 8 certifierade ARM-baserade datorer (det går att lösa med hjälp av certifikat från Microsoft, helt vansinnigt att Microsoft ska bestämma vilka linuxdistar som tillåts). Själv insåg jag att jag inte ville fortsätta med Windows i längden när Vista kom, men körde ändå XP och senare Windows 7 ett tag parallellt med Linux innan jag blev bekväm nog att byta helt och hållet. Kör nu Arch Linux på mina datorer hemma. Nu kan jag anpassa min miljö precis som jag vill. Jag låter ingen bestämma vilket GUI jag ska använda, jag väljer själv. I värsta fall lägger jag in openbox och bygger upp gränssnittet själv.

På de linuxforum jag är inne på så finns det många som verkligen hatar Microsoft. Andra bara skrattar åt dem. Själv måste jag ändå säga att jag är impoerad över hur Microdoft lyckats få en sådan marknadsdominans på PC-programvaror. Bara här på sweclockers som är fullt av datornördar där man tycker att de flesta borde köra Linux eller andra alternativa operativsystem så verkar det ändå bara vara väldigt få som verkligen gör det.

Jag använder dock en del hårdvara från Microsoft såsom mus och webkamera. Är det en bra produkt så visst kan jag köpa även om den är gjord av Microsoft. Är det produkter som jag inte gillar (exempelvis om de har secure boot som inte går att stänga av) ja då låter jag bli att köpa dem.

Permalänk
Medlem

Microsoft har gjort ett del smarta saker som har gett dem dess dominans på OS.
Det första var att se till att MS-DOS och de första versionerna av Windows (och Office) kunde kopieras och användas utan problem med licenser.
Det andra var att få med sig spelindustrin och enbart porta spelen till Windows.
Det tredje var att licensiera sig med hårdvaruleverantörena så att Windows var förinstallerat och fungerade ”out of the box” och upplevdes som gratis.
Man har genom att privatanvändarna var vana vid Windows fått in Windows på företagen som var mer konservativt inställda till Windows.
Nu har bilden förändrats på så sätt att Microsoft vill ha betalt för uppgraderingar och som det verkar oftare än tidigare. De anser sig så stora att de kan behandla kunderna lite sämre än tidigare utan att kunderna försvinner, för de flesta normalanvändare känner inte till andra OS än Windows och möjligtvis att Apple har ett OS.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är bra att förstå hur företaget tänker.
Om företaget resonerar på ett visst sätt för att det tror att de kommer att tjäna pengar så kan man antingen försöka hoppas eller rentav övertyga dem om att de tänkt fel eller så kan man själv bli övertygad om att de gjort rätt analys. Om de gjort rätt analys så spelar det ingen som helst roll vad jag tycker eller har för behov och då har jag valet att låta bli deras produkt eller bita i det sura äpplet. Thats it.

(bortsett från om deras agerande visar sig strida mot svensk eller annan lagstiftning förstås)

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Microsoft börjar mer och mer ta efter Apple dvs om du har en grej från dom så måste du ha resten annars kommer det inte att lira ihop..Retar mig som fan på att de tog bort e-mail client från XP ..Och vill man ha Microsoft Outlook i W7 så går det utmärkt mot en summa på 1600:- för bara Outlook eller 3300 : - för Office paketet för hem och småföretag där Outlook ingår..tja vad ska man säga..De tyckte inte att man ska ha 2 versioner av W8 en med och en utan Metro, så måste du ta Metro..Jo, jag vet att man kan ladda ner 3:parts startmeny, men ändå..Borde man inte serva och ta hand om sina kunder och inte bara leda dom in i fållan? Jag tror att Apple har lärt dom en läxa angående det här med appar..så nu kör de också med samma koncept..Det senaste Office-paketet ska vara CLoud-baserad..Tjenare villket företag vill ha det så egentligen? Man vill ju ha fullständigt kontroll själv..Sen det här med POP3 som inte stöds av W8. Känns som att det går åt fel håll..Microsoft behöver ännu fler konkurrenter känns det som...då börjar de lyssna på konsumenter..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Givetvis vill ju alla företag framstå som bäst på vad de gör, så har det väl alltid varit?
Att många slaviskt kör Windows tror jag beror på, som ovan nämnt, att de lyckats få sitt OS till mer eller mindre standard.
Att folk inte ser sig om så mycket efter andra OS är inte så lustigt egentligen. Datorkunskaps kurserna på grund och gymnasieskolor är ju baserade på Windows, i de allra flesta fall. Sen finns det ju idag ingen större poäng att köra något annat om man vill kunna spela spel, (något steam kanske lyckas ändra på?).
Hur som helst... Hur man än vrider och vänder på saker och ting är det ju omöjligt att göra ett OS som tillfredsställer en så stor kundbas som ms har till 100%, det begriper väl vem som helst. De kan ju knappast sitta och skräddarsy en version till var och en av deras kunder.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Själv är jag hängiven användare av Linux och bryr mig inte om vad Microsoft hittar på så länge de inte sätter käppar i hjulen för oss som använder Linux. Ett exempel där är det där med secure boot som de påstår är till för att förbättra säkerheten, men samtidigt försvårar det för den som vill installera Linux på Windows 8 certifierade ARM-baserade datorer (det går att lösa med hjälp av certifikat från Microsoft, helt vansinnigt att Microsoft ska bestämma vilka linuxdistar som tillåts). Själv insåg jag att jag inte ville fortsätta med Windows i längden när Vista kom, men körde ändå XP och senare Windows 7 ett tag parallellt med Linux innan jag blev bekväm nog att byta helt och hållet. Kör nu Arch Linux på mina datorer hemma. Nu kan jag anpassa min miljö precis som jag vill. Jag låter ingen bestämma vilket GUI jag ska använda, jag väljer själv. I värsta fall lägger jag in openbox och bygger upp gränssnittet själv.

På de linuxforum jag är inne på så finns det många som verkligen hatar Microsoft. Andra bara skrattar åt dem. Själv måste jag ändå säga att jag är impoerad över hur Microdoft lyckats få en sådan marknadsdominans på PC-programvaror. Bara här på sweclockers som är fullt av datornördar där man tycker att de flesta borde köra Linux eller andra alternativa operativsystem så verkar det ändå bara vara väldigt få som verkligen gör det.

Jag använder dock en del hårdvara från Microsoft såsom mus och webkamera. Är det en bra produkt så visst kan jag köpa även om den är gjord av Microsoft. Är det produkter som jag inte gillar (exempelvis om de har secure boot som inte går att stänga av) ja då låter jag bli att köpa dem.

Det är nog många personer som inte orkar/kan "anspassa sin miljö" i Linux utan är glada med att ett annat OS täcker deras behov utan något tjafs

Visa signatur

i7 9700K OC 4.9GHz | Gigabyte RTX 3080 10Gb VISION OC | ASUS PRIME Z390-A | 16Gb/3200MHz Corsair Vengeance RGB | Asus Swift PG278Q 144Hz/2560x1440 | NZXT H510 Elite vit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Någon annan som känner igen det här och vet vad det handlar om? Har folk helt tappat förmågan till eget tänkande eller vad är det frågan om? Jag fattar inte.

Folk kan visst tänka, men vanliga svenssons bryr sig inte så mycket om t.ex. vad för operativsystem deras dator har, de vill bara ha något som fungerar för att surfa på internet med och inte krångla till det med att installera något annat os än det som följer med datorn från början. Vad gäller entusiaster så är hat-religionen på diverse Linuxforum och forum som Sweclockers lika stark som alltid, det råder ingen brist på både kritiker/hatare och förespråkare/älskare av t.ex. Windows 8 (vilket nog är det som främst syftas på i denna tråd trots allt) så nog tänker folk något alltid.

För ett företag som Microsoft så är det omöjligt att vara alla konsumenter till lags, det kommer alltid finnas de som ogillar deras produkter och de som gillar deras produkter, även om det i första hand gäller entusiaster mer för entusiaster än vanliga svenssons. Och ibland måste ett företag förnya sin produkt eller introducera nåt helt nytt om de vill fortsätta vara framgångsrika även om konsumenter kanske inte direkt efterfrågat det nya. För att ta ett exempel: Innan Apple lanserade Ipad visste folk inte att de vill ha surfplattor, nu några år senare är surfplattor extremt populära.

Microsoft lyssnar mycket på sina kunder, mer än många andra företag, men även de måste ibland ta större kliv och komma med nåt nytt om de ska hänga med på teknikmarknaden som snabbt förändras. Sen är det ju Microsoft själva som bestämmer över sina egna produkter, inte konsumenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Randomretard:

Det är nog många personer som inte orkar/kan "anspassa sin miljö" i Linux utan är glada med att ett annat OS täcker deras behov utan något tjafs

Ja är man lat och inte vill lära sig så får man väl stå sitt kast och välja ett mer färdigt alterntiv. Nu finns det många linuxdistar med färdiganpassad miljö som inte svåra att installera heller. Perfekt för de som vill köra något "utan tjafs". Där kommer de flesta program man behöver förinstallerade så man behöver inte tjafsa med att installera en massa program i efterhand.

Skrivet av Zicsoen:

Givetvis vill ju alla företag framstå som bäst på vad de gör, så har det väl alltid varit?
Att många slaviskt kör Windows tror jag beror på, som ovan nämnt, att de lyckats få sitt OS till mer eller mindre standard.
Att folk inte ser sig om så mycket efter andra OS är inte så lustigt egentligen. Datorkunskaps kurserna på grund och gymnasieskolor är ju baserade på Windows, i de allra flesta fall. Sen finns det ju idag ingen större poäng att köra något annat om man vill kunna spela spel, (något steam kanske lyckas ändra på?).
Hur som helst... Hur man än vrider och vänder på saker och ting är det ju omöjligt att göra ett OS som tillfredsställer en så stor kundbas som ms har till 100%, det begriper väl vem som helst. De kan ju knappast sitta och skräddarsy en version till var och en av deras kunder.

Man skulle kunna göra operativsystemet modulärt där man som användare kan välja olika moduler som man vill använda. Vill man ha "metro" (som nu heter något annat som jag inte minns) så kryssar man i det under installationen. Man skulle också kunna kryssa bort det i efterhand om man inte längre vill ha det. Samma sak skulle man kunna göra med startknappen. Det är fullt möjligt att bygga upp ett operativsystem på det viset, där man i grunden har ett baspaket som bara ger en terminalprompt och sedan kan man bygga på med grafiska miljöer och så vidare där varje användare själv kan välja vilka moduler man ska köra efter inloggningen. Då kan man ha en standardinstallation med möjlighet att anpassa.

Det finns faktiskt en standard för operativsystem som heter ISO/IEC 9945.
http://en.wikipedia.org/wiki/POSIX
Känns inte som att Windows hör till dem som uppfyller denna standard bäst även om de delvis följer den.
Ska man göra ett standardoperativsystem får man väl se till att uppfylla gällande standard?

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Skillnaden där är väl i så fall att en majoritet kunde se uppenbara fördelar med bilen som transportmedel jämfört med hästen.

Kan, inte kunde.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Microsoft lyssnar mycket på sina kunder, mer än många andra företag, men även de måste ibland ta större kliv och komma med nåt nytt om de ska hänga med på teknikmarknaden som snabbt förändras. Sen är det ju Microsoft själva som bestämmer över sina egna produkter, inte konsumenterna.

I en normalt fungerande konkurrens kan kunderna välja något annat om de inte är nöjda med en produkt, i Microsofts fall fungerar det inte på det sättet eftersom många kunder inte vet att det finns alternativ. Därför kan Microsoft, än så länge, göra som de vill mot kunderna. Att tvinga in Metro är inte att lyssna på kunderna.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Ozzed:

Om du nu tar Windows som exempel så snackas det ju om att Windows blue ska lanseras till sommaren, så någon långsiktighet vet jag inte om de har. Sedan i just fallet "Windows 8", så kan man ta exemplet att folk klappar i takt till 60 MILJONER SÅLDA LICENSER men ingen reflekterar över 2% marknadsandel, utan lyssnar på vad Microsoft anser vara en viktig måttstock. Och det är klart att 60 miljoner låter häftigare än 2%, men det jag var nyfiken på är varför folk bara sväljer det rakt av utan minsta reflektion.

Vadå "sväljer"? Om 60 miljoner licenser ÄR 2% marknadsandel, så är det ju sant, ett "faktum" som du tidigare jagade. Hur de väljer att presentera det är ju upp till deras marknadsavdelning att avgöra. Och jag kan lova dig att alla företag, även de du har varmt om hjärtat, använder de siffror som ser bäst ut för deras position på marknaden. Att just Microsoft skulle vara bundna till att använda siffror du tycker speglar deras position bäst är ju bara fnys. Så länge de håller sig inom gällande lagstiftning är de fria att presentera sina siffror hur fan de vill.
I lila på rosa bakgrund med blåa elefanter, om så vore.

Jag fattar inte vad ditt problem med Microsoft är, egentligen. De är ett stort, multinationellt företag som gör vad de anser krävs för sin överlevnad och framgång. Att det inte stämmer överens med vad du anser de borde göra är så verkligheten är. Gillar du inte vad de gör, byt leverantör av OS, möss eller vad du nu har för produkter. Det är så marknaden fungerar, och så företag märker att deras produkter är bra eller inte. Säljer det inte, så får de ändra strategi. Vad du tycker och tänker på ett forum gör varken till eller från om du i nästa stund köper en Win8-licens på rea.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

I en normalt fungerande konkurrens kan kunderna välja något annat om de inte är nöjda med en produkt, i Microsofts fall fungerar det inte på det sättet eftersom många kunder inte vet att det finns alternativ. Därför kan Microsoft, än så länge, göra som de vill mot kunderna. Att tvinga in Metro är inte att lyssna på kunderna.

Jag tror nog att de flesta som använder datorer känner till Apple och deras Mac-datorer. Och de som faktiskt är intresserade av att byta OS kommer också att leta reda på vilka alternativ som finns.
Sen om t.ex. Apple enbart hade lyssnat på vad kunderna säger så hade Ipad nog aldrig lanserats, för när Ipad precis lanserats hur många var det inte då som ställde sig frågan vad sjutton nyttan med en surfplatta är och varför de skulle skaffa en sådan (och som fortfarande gör) ?

Permalänk

Vad är det du försöker komma fram till egentligen?

Är det Microsoft du klagar på för att de använder statistik till sin fördel (som alla andra företag i hela världen)? Eller att folk lyssnar på Microsofts marknadsföring?

Det är ju inte konstigt att marknadsföring påverkar folk, det är ju därför marknadsföring är en så stor bransch som det faktiskt är. Sen får du tänka på att folk som inte har ett intresse eller någon kunskap om IT-marknaden blir lättare påverkad av marknadsföring, utan att för den delen vara lättpåverkade i övrigt. Precis som att jag blir mer påverkad av marknadsföring om jag skulle köpa penslar, då jag inte har någon kunskap om "penselbranschen" och jag har inte något intresse att lära mig mer om den. Jag skulle bara vilja ha några penslar som fungerar.

Efter att ha sett dina kommentarer i de flesta nyheter om Microsoft och Windows 8, så känns det ärligt talat mest som att du skapat den här tråden för att få chansen att klaga ännu mer på Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Det är bra att förstå hur företaget tänker.
Om företaget resonerar på ett visst sätt för att det tror att de kommer att tjäna pengar så kan man antingen försöka hoppas eller rentav övertyga dem om att de tänkt fel eller så kan man själv bli övertygad om att de gjort rätt analys. Om de gjort rätt analys så spelar det ingen som helst roll vad jag tycker eller har för behov och då har jag valet att låta bli deras produkt eller bita i det sura äpplet. Thats it.

(bortsett från om deras agerande visar sig strida mot svensk eller annan lagstiftning förstås)

Ja, man kan förstå hur ett företag tänker, men att lägga sig platt för deras snack och vara helt likgiltig till diverse konstigheter de sysslar med är en annan sak.

Skrivet av Quorthon:

Jag tycker att Microsoft börjar mer och mer ta efter Apple dvs om du har en grej från dom så måste du ha resten annars kommer det inte att lira ihop..Retar mig som fan på att de tog bort e-mail client från XP ..Och vill man ha Microsoft Outlook i W7 så går det utmärkt mot en summa på 1600:- för bara Outlook eller 3300 : - för Office paketet för hem och småföretag där Outlook ingår..tja vad ska man säga..De tyckte inte att man ska ha 2 versioner av W8 en med och en utan Metro, så måste du ta Metro..Jo, jag vet att man kan ladda ner 3:parts startmeny, men ändå..Borde man inte serva och ta hand om sina kunder och inte bara leda dom in i fållan? Jag tror att Apple har lärt dom en läxa angående det här med appar..så nu kör de också med samma koncept..Det senaste Office-paketet ska vara CLoud-baserad..Tjenare villket företag vill ha det så egentligen? Man vill ju ha fullständigt kontroll själv..Sen det här med POP3 som inte stöds av W8. Känns som att det går åt fel håll..Microsoft behöver ännu fler konkurrenter känns det som...då börjar de lyssna på konsumenter..

Windows 7 hade 8% marknadsandel efter samma tid som Windows 8 har 2%, och Microsoft säger ändå att de är nöjda och har lyckats och att det finns en stark efterfrågan etc etc... Det hör inte riktigt ihop, tycker jag.

Skrivet av Zicsoen:

Givetvis vill ju alla företag framstå som bäst på vad de gör, så har det väl alltid varit?
Att många slaviskt kör Windows tror jag beror på, som ovan nämnt, att de lyckats få sitt OS till mer eller mindre standard.
Att folk inte ser sig om så mycket efter andra OS är inte så lustigt egentligen. Datorkunskaps kurserna på grund och gymnasieskolor är ju baserade på Windows, i de allra flesta fall. Sen finns det ju idag ingen större poäng att köra något annat om man vill kunna spela spel, (något steam kanske lyckas ändra på?).
Hur som helst... Hur man än vrider och vänder på saker och ting är det ju omöjligt att göra ett OS som tillfredsställer en så stor kundbas som ms har till 100%, det begriper väl vem som helst. De kan ju knappast sitta och skräddarsy en version till var och en av deras kunder.

Nej, men de kan utforma operativsystemet på ett sätt så att det går att ställa in så att fler blir nöjda. Det är den här passiva "Nu har Microsoft beslutat X och de vet rimligtvis bäst"- attityden jag har svårt att förstå.

Skrivet av Shudnawz:

Vadå "sväljer"? Om 60 miljoner licenser ÄR 2% marknadsandel, så är det ju sant, ett "faktum" som du tidigare jagade. Hur de väljer att presentera det är ju upp till deras marknadsavdelning att avgöra. Och jag kan lova dig att alla företag, även de du har varmt om hjärtat, använder de siffror som ser bäst ut för deras position på marknaden. Att just Microsoft skulle vara bundna till att använda siffror du tycker speglar deras position bäst är ju bara fnys. Så länge de håller sig inom gällande lagstiftning är de fria att presentera sina siffror hur fan de vill.
I lila på rosa bakgrund med blåa elefanter, om så vore.

Jag fattar inte vad ditt problem med Microsoft är, egentligen. De är ett stort, multinationellt företag som gör vad de anser krävs för sin överlevnad och framgång. Att det inte stämmer överens med vad du anser de borde göra är så verkligheten är. Gillar du inte vad de gör, byt leverantör av OS, möss eller vad du nu har för produkter. Det är så marknaden fungerar, och så företag märker att deras produkter är bra eller inte. Säljer det inte, så får de ändra strategi. Vad du tycker och tänker på ett forum gör varken till eller från om du i nästa stund köper en Win8-licens på rea.

Exakt precis det där resonemanget jag har så oerhört svårt att förstå. "Företag gör som företag gör". Förr i tiden fanns det något som hette "Kunden har alltid rätt" men nu har det blivit "Företagen har alltid rätt att diktera vad dess kunder skall anse om företaget och dess produkter".

I ett strikt juridiskt sammanhang så, visst... Företag får göra vad de vill så länge de inte gör något olagligt eller mutar rätt personer", men måste det betyda att vi som konsumenter skall acceptera att vissa företag gör på vissa sätt, bara för att det gynnar DEM?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag känner tvärtom att Microsoft är ett företag man ser ned på och skrattar åt...

Skrivet av ronnylov:

På de linuxforum jag är inne på så finns det många som verkligen hatar Microsoft. Andra bara skrattar åt dem..

Skrivet av ronnylov:

Ja är man lat och inte vill lära sig så får man väl stå sitt kast och välja ett mer färdigt alterntiv.

Hade ni lagt ner det där elitist attityden och istället vart mer sociala och trevliga mot nya användare som vill prova på, så hade kanske Linux andel ökat med nån promille.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Exakt precis det där resonemanget jag har så oerhört svårt att förstå. "Företag gör som företag gör". Förr i tiden fanns det något som hette "Kunden har alltid rätt" men nu har det blivit "Företagen har alltid rätt att diktera vad dess kunder skall anse om företaget och dess produkter".

Och du tror på fullaste allvar att den gamla klyschan "Kunden har alltid rätt" var något som företag körde med för att vara snälla? Det handlade om att dra kunder då precis som nu, för att tjäna pengar. Det är pengar som styr. Vad man som kund anser om företaget sen är upp till varje person. Själv har jag betydligt mindre emot MS än Apple som företag sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Windows 7 hade 8% marknadsandel efter samma tid som Windows 8 har 2%, och Microsoft säger ändå att de är nöjda och har lyckats och att det finns en stark efterfrågan etc etc... Det hör inte riktigt ihop, tycker jag.

Igår publicerades kvartalsrapporten. Windows divisionen ökat omsättningen med 24% så varför ska dom inte vara nöjda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Och du tror på fullaste allvar att den gamla klyschan "Kunden har alltid rätt" var något som företag körde med för att vara snälla? Det handlade om att dra kunder då precis som nu, för att tjäna pengar. Det är pengar som styr. Vad man som kund anser om företaget sen är upp till varje person. Själv har jag betydligt mindre emot MS än Apple som företag sett.

Microsoft som företag och vad de gör ör inte det jag har svårt att förstå, utan snarare kundernas attityder mot företaget i fråga. Dvs att det är mera "Jaha, det är såhär de tycker jag ska göra. OK!" istället för "Jag vill göra såhär, och anser att de tillgodoser mitt behov bra/dåligt".

Men jag tror det börjar klarna nu. Kundinflytande är inte lika viktigt för många som det är för mig, och det är inget fel med det.

Jag har inte startat tråden för att gnälla, som sagt, utan för att bättre försöka förstå vad mycket av de olika uppdelningarna handlar om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Igår publicerades kvartalsrapporten. Windows divisionen ökat omsättningen med 24% så varför ska dom inte vara nöjda?

Ytterligare ett exempel på en siffra som möjligtvis är en bra måttstock på hur lönsamt Microsoft är, men knappast på hur majoriteten av användarna ser på deras produkter.

Sedan kan det ju vara så att det har vänt också, det vet vi ju inte. Om det går fortsatt bra Q1 2013 är jag beredd att lita mer på just relevansen i den siffran.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ytterligare ett exempel på en siffra som möjligtvis är en bra måttstock på hur lönsamt Microsoft är, men knappast på hur majoriteten av användarna ser på deras produkter.

Sedan kan det ju vara så att det har vänt också, det vet vi ju inte. Om det går fortsatt bra Q1 2013 är jag beredd att lita mer på just relevansen i den siffran.

Vilka produkter pratar du om?

Permalänk
Skrivet av Randomretard:

Det är nog många personer som inte orkar/kan "anspassa sin miljö" i Linux utan är glada med att ett annat OS täcker deras behov utan något tjafs

Min största anledning till att köra windows är spel.

Jag är nyfiken på linux, men tänker inte byta till ett operativsystem där jag inte kan göra allt jag kan göra nu.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Gå över till linux . Problem solved.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Arie:

Hade ni lagt ner det där elitist attityden och istället vart mer sociala och trevliga mot nya användare som vill prova på, så hade kanske Linux andel ökat med nån promille.

Jag tror det största problemet är att många är spelnördar och vill kunna spela. Då behövs fortfarande Windows (tyvärr) och DirectX för full bibehållen prestanda.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|