Hjälp! VLC-problem windows 8. Konstanta frysningar/buffrar för att sen fortsätta.

Permalänk
Medlem

Hjälp! VLC-problem windows 8. Konstanta frysningar/buffrar för att sen fortsätta.

EDIT: Tycks vara relaterat hårddiskfrysningar i Windows 8. Där är jag tydligen inte ensam, och det finns en hel del lösningar att hämta in på google. Tack för hjälpen allesammans.

Hej på er.
Jag installerade om Win8 häromdagen och allt var frid och fröjd, i alla fall tills jag upptäckte att jag inte längre kan se på filmer genom VLC;
Jag kan se på en film i 4-6 minuter, men sen fryser filmen, och allt, inklusive ljud, står stilla för att sen fortsätta igen som om inget hänt 1 minut senare. Det här upprepas konstant, och det gör det omöjligt att se på film.
Jag har sökt på google men inte kommit fram till någon vettig lösning för mina problem. En tanke var att jag saknar någon form av system-drivisar sen ominstallationen, och att det nu sätter käppar i hjulen för mig, men det är rena spekulationer från min sida.

Är det någon annan som upplevt dessa problem med VLC/videouppspelning överlag tidigare och som kanske kan hjälpa mig med detta huvudbry?

Mvh FeeSpray

Problemet pinpoint:at
Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Entusiast

Låter konstigt, fungerar det i andra mediaspelare, typ windows media player eller mediaplayer classic?

Permalänk
Medlem

EDIT: Jag tar tillbaka det jag jag just skrev. Fick precis en likadan frysning i windows mediaspelare.

Nja, det tycks vara relaterat VLC. Det borde göra det hela enkelt, men gamla vanor dör långsamt...

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem

Har märkt att VLC har blivit sämre och sämre. Speciellt om man spelar upp en stor fil från en annan källa över nätverk. MPC är bättre på alla punkter.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Måhända, men nu tycks det röra all form av videouppspelning.

Finns det någon codec jag kan testa att installera om? - Det jag ser på är främst HD-film. Jag är inte så pass insatt att jag på rak arm vet vad jag ska ge mig på för codec-installationer.

Något annat som jag nämnde i inledande posten var just det där med system-drivrutiner. Jag kan passa på att berätta att jag hade problem med att hårddiskarna fick för sig att frysa på samma sätt som mina filmer direkt efter ominstallationen. Jag tog bort indexering i windows och har därefter enbart haft en enda frysning så länge, men det fick mig att fundera på om det kanske inte är relaterat videouppspelning alls utan snarare att hårddiskarna stannar upp (av någon outgrundlig anledning).

Jag får väl återkomma.

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem

Bara spekulationer här, men det kan inte vara en aggressiv energibesparing som varvar ner hårddisken hela tiden? Låter mycket med pauser på en minut dock...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FeeSpray:

Måhända, men nu tycks det röra all form av videouppspelning.

Finns det någon codec jag kan testa att installera om? - Det jag ser på är främst HD-film. Jag är inte så pass insatt att jag på rak arm vet vad jag ska ge mig på för codec-installationer.

Något annat som jag nämnde i inledande posten var just det där med system-drivrutiner. Jag kan passa på att berätta att jag hade problem med att hårddiskarna fick för sig att frysa på samma sätt som mina filmer direkt efter ominstallationen. Jag tog bort indexering i windows och har därefter enbart haft en enda frysning så länge, men det fick mig att fundera på om det kanske inte är relaterat videouppspelning alls utan snarare att hårddiskarna stannar upp (av någon outgrundlig anledning).

Jag får väl återkomma.

Det bör inte vara problem med codecs då vlc inte använder sådana (eller bara dess egna inbyggda, inte de man installerar i Windows).

Permalänk
Medlem

Alright. Tack så mycket för svaren gott folk, jag går igenom drivrutiner, energiåtergärder och hela programmet så får vi se!

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem

Okej. Det är ej relaterat videuppspelning, det är hårddiskarna som fryser konstant. Jag har inga energisparåtgärder aktiverade, indexering är påslagen igen, så vad felet kan vara har jag inte den blekaste. Jag installerade om Win 8-drivisar för mitt moderkort och styrkretsar, och fortfarande krångel.

Herregud.

Passar på att editera trådens titel och inledande post.

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd flyttad till Windows 8-forumdelen.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.