Problem med Windows 7 installation!

Permalänk
Medlem

Problem med Windows 7 installation!

Hallå Sweclockers!

Jag har ett litet problem..

Jag håller på att hjälpa min kusin med en ominstallation av hans dator. När jag kört igång det hela och ska välja vilken hårddisk jag vill lägga installationen på får jag upp meddelandet:

"Det går inte att installera Windows på den här disken. Den markerade disken har en MBR-partitionstabell. I EFI-baserade system kan Windows endast installeras på GPT-diskar."

Vet någon hur man ska gå tillväga?

Ni kanske undrar varför vi har köpt en helt nytt windows och inte bara gjort en systemåterställare så är det så att när datorn kördes igång första gången valdes det ett administratör-lösenord och det har nu lillkusinen glömt bort. Alltså går det i princip att inte göra någonting på datorn utan lösenordet. Om ni har en lösning på det problemet så mottages det gärna.

Tack på förhand

MrKenta

Permalänk
Medlem

Antingen ändrar du i BIOS/UEFI så att datorn inte kräver GPT (kan heta ngt i stil med (U)EFI-boot...det skall avaktiveras) eller så väljer du att ta bort (system)partitionerna vid installationen av Windows och skapar nya (om jag kommer ihåg rätt räcker det att ta bort, nya skapas då automatiskt).

Finns dock möjligheter att återställa Windowslösenordet. Googla på typ "reset windows password linux live cd" för att hitta några vägar att göra detta på.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD