Far Cry 3 har slutat fungera

Permalänk
Medlem

Far Cry 3 har slutat fungera

Detta driver mig till vansinne! Min längsta session har varit 30min, ibland kraschar det så tätt som efter 30 sec. Oftast spelar jag 10min åt gången.

Lösningar jag har provat:

Köra DirectX9
Uppdatera drivrutiner - v13.1
Uppdatera spelet - v1.04
Köra spelet i offline mode
Köra spelet i windowed mode
Inaktivera uPlay ingame overlay
Underklocka grafikkortet (HD4890 @800Mhz)

Nån som har några fler tips? Datorn är Stationär datorn i signatur.
Graffikkortet går aldrig över 80C. Den har en Accelero S1 kylare, med 120mm fläkt.

Permalänk
Medlem

Spelar du något annat spel som är lika krävande som farcry 3? Bara för att utesluta hårdvarufel.

Annars har de ju varit mycket problem med det spelet.
Men du har ju uppdaterat allt så nästa grej är väl att installera om spelet. Glöm inte spara din save fil!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Spelar du något annat spel som är lika krävande som farcry 3? Bara för att utesluta hårdvarufel.

Annars har de ju varit mycket problem med det spelet.
Men du har ju uppdaterat allt så nästa grej är väl att installera om spelet. Glöm inte spara din save fil!

Skickades från m.sweclockers.com

OBS! Savefilen ligger i ubisoft game launcher i program mappen på datorn. Inte i dokumentmappen

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Väldigt konstigt att vissa har problem med spelet själv har jag spelat hela spelet utan minsta problem. Skulle tro det är något med din dator som ger dig problemen.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Spelar du något annat spel som är lika krävande som farcry 3? Bara för att utesluta hårdvarufel.

Annars har de ju varit mycket problem med det spelet.
Men du har ju uppdaterat allt så nästa grej är väl att installera om spelet. Glöm inte spara din save fil!

Skickades från m.sweclockers.com

Det som jag annars speler är WoW som mer är krävade för CPU. Och det krashar aldrig, vilket borde visa att CPU-klocken är stabil iaf.
Testar installera om FC3 i detta nu, så får jag se om det blir bra.

Permalänk

Jag hade GROVA problem med FC3, testade allt möjliga kombinationer för att få detta att starta, oftast kraschade spelet efter par minuter in, vilket var väääldigt frustrerande.

Lösningen kom av att klocka NER mitt grafik kort ( Gigabyte 660 tii ) 10-15 % och det fungerar spelet. Jag sitter med lurar på mig så jag hör inte datorn när jag spelar, men när jag har game:at ett tag och tar av mig lurarna så hör jag hur hårt fläktarna jobbar för att hålla kortet svalt. 600 serien är ju inte känt för att vara varma av sig med det är något med nvidia opch farcry 3 som får det allt BALLA ut Totalt!

Värt ett försök, spelet flyter på mkt bra ändå om jag har minskat kortets kapacitet ( tar emot att göra det, men hellre det än att inte så spel alls )

Lycka Till!

Visa signatur

[Fractal Design Define R4] [FD Newton R2, 1000W] [P8P67 EVO]
[ i7 3770K@4.5GHz] [Noctua NH-D14] [Gigabyte GTX 780 TI]
[16GB Corsair XMS3] [Kingston 480GB]
[WD Black 2TB] | [WD Green 4TB]

Permalänk

Har med haft lite små problem dock inga nu på ett tag, Spelet kan ibland helt hänga sig eller sluta svara så förlorar man allt man gjorde och sen får man starta om spelet.

Ibland så buggar det så sjukt att har man har 0-0 i stats -_-

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Spelar du något annat spel som är lika krävande som farcry 3? Bara för att utesluta hårdvarufel.

Annars har de ju varit mycket problem med det spelet.
Men du har ju uppdaterat allt så nästa grej är väl att installera om spelet. Glöm inte spara din save fil!

Skickades från m.sweclockers.com

Nepp, hjälpte inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toddy_inc:

Jag hade GROVA problem med FC3, testade allt möjliga kombinationer för att få detta att starta, oftast kraschade spelet efter par minuter in, vilket var väääldigt frustrerande.

Lösningen kom av att klocka NER mitt grafik kort ( Gigabyte 660 tii ) 10-15 % och det fungerar spelet. Jag sitter med lurar på mig så jag hör inte datorn när jag spelar, men när jag har game:at ett tag och tar av mig lurarna så hör jag hur hårt fläktarna jobbar för att hålla kortet svalt. 600 serien är ju inte känt för att vara varma av sig med det är något med nvidia opch farcry 3 som får det allt BALLA ut Totalt!

Värt ett försök, spelet flyter på mkt bra ändå om jag har minskat kortets kapacitet ( tar emot att göra det, men hellre det än att inte så spel alls )

Lycka Till!

Har klockat ner från 950Mhz till 800, fortfarande samma.

Permalänk
Medlem

Näe, nu lägger jag spelet på hyllan. Visst är det kul att spela, men jag använder mer tid på att starta om spelet än att spela det.

Permalänk

Använder mig av Afterburner för att klocka ner kortet och här är mina inställningar.

core Voltage: +0
power limit: 85%
core clock -20
Memory clock: +0

fläkt på auto.

Synd att du inte får igång det på ett bra sätt, förbannat roligt!

Visa signatur

[Fractal Design Define R4] [FD Newton R2, 1000W] [P8P67 EVO]
[ i7 3770K@4.5GHz] [Noctua NH-D14] [Gigabyte GTX 780 TI]
[16GB Corsair XMS3] [Kingston 480GB]
[WD Black 2TB] | [WD Green 4TB]

Permalänk
Medlem

Far Cry 3 är väldigt CPU-krävande min i7 930 är en flaskhals för mitt GTX 670 och den går rätt ofta på 100%. Far Cry 3 har orsakat rätt många krasher för överklockade CPU och GPU trots att dessa funkar bra med andra krävande spel som t.ex. BF3 mm. Så testa köra allt @stock och se om det fungerar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Far Cry 3 är väldigt CPU-krävande min i7 930 är en flaskhals för mitt GTX 670 och den går rätt ofta på 100%. Far Cry 3 har orsakat rätt många krasher för överklockade CPU och GPU trots att dessa funkar bra med andra krävande spel som t.ex. BF3 mm. Så testa köra allt @stock och se om det fungerar.

Men om inte klocken hade fungerat så hade det väl mer troligen skapat en blåskärm? Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Men om inte klocken hade fungerat så hade det väl mer troligen skapat en blåskärm? Eller?

Jo visst det bör det bli men jag har haft andra krasher i spel bl.a. CTD när min klock inte varit 100% stabil, kan inte förklara hur det är möjligt men Windows har inte krashat alla gånger för mig.

Hittar inte vart du skrivit vad det är för krasher du får men antar att du får just CTD.

Men det kanske är värt att testa med stock klock eller?

Annars kanske nåt program som t.ex. skype eller iTunes ligger igång å orsakar krasher.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Jo visst det bör det bli men jag har haft andra krasher i spel bl.a. CTD när min klock inte varit 100% stabil, kan inte förklara hur det är möjligt men Windows har inte krashat alla gånger för mig.

Hittar inte vart du skrivit vad det är för krasher du får men antar att du får just CTD.

Men det kanske är värt att testa med stock klock eller?

Annars kanske nåt program som t.ex. skype eller iTunes ligger igång å orsakar krasher.

Jo precis, det är crash to desktop jag får. Den vanliga rutan "det programmet har slutat svara" och så klickar man för att avsluta.

Nu har jag provat att sänka klocken till 3.0Ghz (stock är 3.3) och då lyckades jag spelar 2-3 timmar tills den krashade.
FC3 är inte just optimerat får man väl säga....

Permalänk

Tjena mannen!
Jag hade samma problem! testade avinstallera funkade ej! det slutade med att jag blåste om datorn och la in Windows 8. Funkade galant efter det. Lite jobbigt men helt klart värt. Far Cry 3 är bland det roligaste jag har spelat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jo precis, det är crash to desktop jag får. Den vanliga rutan "det programmet har slutat svara" och så klickar man för att avsluta.

Nu har jag provat att sänka klocken till 3.0Ghz (stock är 3.3) och då lyckades jag spelar 2-3 timmar tills den krashade.
FC3 är inte just optimerat får man väl säga....

Så med andra ord har du tidigare lyckats spela 30min och när du klockar ner så lyckas du spela 2-3timmar?

Kanske är nåt i ditt system som inte är 100% "stabilt" och därav så krashar spelet?

Hur varm blir din CPU? Min blir mellan 5-10°C varmare än när jag spelar BF3. Visst spelet är inte "optimalt" portat men det fungerar väldigt bra på ett stabilt system.

Nu kan jag inte säga att mitt system är stabilt men jag har inte haft en enda krash när jag spelat FC3 i alla fall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Så med andra ord har du tidigare lyckats spela 30min och när du klockar ner så lyckas du spela 2-3timmar?

Kanske är nåt i ditt system som inte är 100% "stabilt" och därav så krashar spelet?

Hur varm blir din CPU? Min blir mellan 5-10°C varmare än när jag spelar BF3. Visst spelet är inte "optimalt" portat men det fungerar väldigt bra på ett stabilt system.

Nu kan jag inte säga att mitt system är stabilt men jag har inte haft en enda krash när jag spelat FC3 i alla fall.

30min om jag hade tur! Med en 4.0Ghz klock har jag inte fått blåskärm dem senaste 2-3 månaderna trots att den är på 24/7.
Och som sagt, WoW är det jag spelar mest, och då ligger CPU-usage nära 100%.

CPUn snittar runt 65C och maxar på 68-69C, så det ska vara ok vad jag har förstått.

Men men, nu när jag har klockat ner den så kraschar det inte alls. Spela klart spelet och klocka tillbaka då alltså