Skicka tillbaka paket till CDON

Permalänk

Skicka tillbaka paket till CDON

Jag har letat i forumet, men inte kunnat hitta svar på min fråga.

Jag beställde nyligen en dator från CDON, men då jag läste många negativa saker om just den datorn jag hade beställt (Fujitsu NH532) här på Sweclockers, valde jag att avbeställa den. Problemet var att CDON redan hade hunnit packa datorn och kunde inte avbryta.

Nu har jag fått avi och har fått reda på deras chatt att jag inte ska hämta ut paketet, utan gå till utlämningsstället och säga åt dem att skicka tillbaka paketet.

Jag frågade CDON om det skulle bli någon kostnad för mig, men fick inget svar.

Har ni någon erfarenhet av detta?

Ska jag ta med min avi och bara säga, skicka tillbaka paketet? Hur vet jag att det inte kommer fel på något sätt, ska jag begära något slags kvitto på utlämningsstället att datorn har skickats tillbaka?

CDON nämnde något om "företagspaket"; så jag antar att det är så det ska skickas tillbaka till dem.

Visa signatur

"Humanis Veritas"

Permalänk

Du ska nyttja ångerrätten enligt distansköplagen.
Det som står i CDON:s avtal angående ångerrätt och retur gäller.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk

Du har 14 dagars ångerrätt enligt distansköplagen.

Permalänk
Skrivet av LennieBoy91:

Du har 14 dagars ångerrätt enligt distansköplagen.

Ja, men företaget får ta betalt för returfrakten. OP efterfrågar kostnaden. Det står i avtalet från CDON.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem

såhär står det på cdon.com

Du måste själv bekosta returporto. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav. Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar för returförsändelsen!
Observera att vi inte tar emot returer på vårt kontor, kontrollera vart du ska skicka din produkt i retur på garantisedelns baksida.

Permalänk

Som vanligt på sweclockers så gissas det hej vilt.
Jo. CDon KAN ta betalt utav dig, men det gör de troligtvis inte.
Har själv ångrat ett par köp (bla ett par tunga högtalare). Jag betalade nada.
Det bör du också slippa. Men som sagt. Har de inte ändrat policy nyligen så slipper du betala.
Så säg att paketet ska gå i retur till personen på utlämningsstället bara.
Skulle du hämta ut paketet och sedan bestämma dig för att skicka tillbaks det måste du skicka det som företagspaket vilket är ganska dyrt.
Jag vet andra förretag brukar ta ut en avgift på 100kr för returfrakten.
Hursomhelst är det bra mycket billigare än vad en returfrakt du bekostar själv med företagspaket kostar.

Och ja. Det är skillnad på att nyttja ångerrätten enligt distansavtalslagen och att annullera en order. Troligtvis är det detta och tolkningen därav som kommer avgöra om du får stå för frakten eller inte.

Lycka till.

Permalänk

Har varit med om samma scenario innan där Cdon hunnit "packa" varan och att det inte går att avbryta ordern eftersom den har kommit för långt i processen. Precis som Cdon säger åt en, så ska man bara låta paketet skickas tillbaka och då står Cdon för fraktkostnaden.

Detta har hänt mig flera gånger och jag har bara låtit det ligga kvar på posten. Jag har inte ens gått till posten och bett om att de ska skicka tillbaka det.

Permalänk
Skrivet av twebbas:

Som vanligt på sweclockers så gissas det hej vilt.
...

Gissar? Du menar att det som står i avtalet inte gäller? Jo, go'middag...

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Skrivet av johan.sallman:

Gissar? Du menar att det som står i avtalet inte gäller? Jo, go'middag...

Har du skickat tillbaks ngt?
Läsa innantill kan ju vem som helst göra.
Frågan gäller OM han kommer få betala.
Min ERFARENHET säger att han INTE kommer få göra det.
Du läser innantill och just det. Gissar hejvilt.

Det är precis sånt som tyvärr är fel med det här forumet ibland. Folk ger gärna svar utan att veta säkert.

Permalänk
Skrivet av pasta med ingon:

Har varit med om samma scenario innan där Cdon hunnit "packa" varan och att det inte går att avbryta ordern eftersom den har kommit för långt i processen. Precis som Cdon säger åt en, så ska man bara låta paketet skickas tillbaka där och då står Cdon för fraktkostnaden.

Detta har hänt mig flera gånger och jag har bara låtit det ligga kvar på posten. Jag har inte ens gått till posten och bett om att de ska skicka tillbaka det.

Precis min erfarenhet. Tack för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

Som vanligt på sweclockers så gissas det hej vilt.
Jo. CDon KAN ta betalt utav dig, men det gör de troligtvis inte.
Har själv ångrat ett par köp (bla ett par tunga högtalare). Jag betalade nada.
Det bör du också slippa. Men som sagt. Har de inte ändrat policy nyligen så slipper du betala.
Så säg att paketet ska gå i retur till personen på utlämningsstället bara.
Skulle du hämta ut paketet och sedan bestämma dig för att skicka tillbaks det måste du skicka det som företagspaket vilket är ganska dyrt.
Jag vet andra förretag brukar ta ut en avgift på 100kr för returfrakten.
Hursomhelst är det bra mycket billigare än vad en returfrakt du bekostar själv med företagspaket kostar.

Och ja. Det är skillnad på att nyttja ångerrätten enligt distansavtalslagen och att annullera en order. Troligtvis är det detta och tolkningen därav som kommer avgöra om du får stå för frakten eller inte.

Lycka till.

Skrivet av johan.sallman:

Gissar? Du menar att det som står i avtalet inte gäller? Jo, go'middag...

håller men om att cdon kan tänkas betala, men när det står att kunden ska betala så måste man ju kunna utgå ifrån det utan att folk ska kunna påstå att att folk gissar för att dom skriver så.

CITAT från cdon's hemsida med info angående ångerrätten

Du måste själv bekosta returporto. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav. Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar för returförsändelsen!
Observera att vi inte tar emot returer på vårt kontor, kontrollera vart du ska skicka din produkt i retur på garantisedelns baksida.

källa: http://cdon.se/kundservice/leverans/byte%2c_%C3%A5nger_och_fe...

Permalänk
Skrivet av fax110:

håller men om att cdon kan tänkas betala, men när det står att kunden ska betala så måste man ju kunna utgå ifrån det utan att folk ska kunna påstå att man gissar,

CITAT från cdon's hemsida med info angående ångerrätten

Du måste själv bekosta returporto. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav. Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar för returförsändelsen!
Observera att vi inte tar emot returer på vårt kontor, kontrollera vart du ska skicka din produkt i retur på garantisedelns baksida.

källa: http://cdon.se/kundservice/leverans/byte%2c_%C3%A5nger_och_fe...

Som jag skrev. Det är nog skillnad på ett ångrat köp och enbart nyttjande utav ångerrätten. I det sistnämnda åker man nog på frakten. I trådskaparens fall är det ju glasklart att det handlar om alternativ nummer ett, då varan ej skickats när han ångrade sig och kontaktade cdon. Så jo. Det är mycket gissande här på forumet.

Permalänk

Gjorde exakt samma sak med en Fujitsu bärbar dator från cdon som jag felbeställt, gick grymt smidigt och fakturan ströks 2 dagar efter att dom mottagit paketet inga extra avgifter eller något.
Gick bara till mitt utlämningsställe och bad dom returnera paketet till avsändaren, och dom fyllde i att mottagaren nekar paketet.
Så neka paketet och be dem skicka tillbaka det.
Hämta alltså inte ut det.

Du får inget kvitto att det returnerats men kolli numret blir det samma så du kan spåra paketet hela vägen tillbaka till cdon, och se när dom får paketet och det blir kvitterat

Permalänk

Tackar för många svar. Jag har aldrig varit i den sitsen att jag behövt skicka tillbaka något förut, men den här gången valde jag att avbeställa / be om att skicka tillbaka varan, då det uppenbarligen fanns massor av "fel" på produkten.

Jag går till utlämningstället imorgon och säger åt dem att skicka tillbaka det till CDON. CDONs kundtjänst har varit snabba på att svara på mina mail och nämnde även idag att Klarna skulle pausa fakturan tills dess att paketet hade kommit tillbaka till CDON, det är ju bra.

Riktigt fint att vi har ångerrätt i det här landet.

Visa signatur

"Humanis Veritas"

Permalänk

Har aldrig hört nån som får betala till ett företag när man har ångerrätt. Tror inte det är lagligt. Man betalar till posten när man skickar tillbaka och inte till företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LennieBoy91:

Har aldrig hört nån som får betala till ett företag när man har ångerrätt. Tror inte det är lagligt. Man betalar till posten när man skickar tillbaka och inte till företaget.

Varför skulle det inte vara lagligt? Om företaget står för kostnaden för utelämnad upphämtning av skickat paket, med frakt tillbaka till sig själva så får givetvis köparen betala det om företaget ber om det. Om ångerrätten utnyttjas ska all eventuell frakt betalas av köparen om företaget inte själva vill ta det av vänlighet.

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa alla svar. Jag beställde en grej från CDON som jag sedan ångrade. Kontaktade CDON support och meddelade att jag ångrar mitt köp. Gick till posten men istället för att hämta ut paketet så sa jag åt personalen att skicka tillbaka det. De tog inget betalt. En månad senare fick jag brev från klarna med förseningsavgift på betalningen. Kontaktade då Klarna och sa att jag hade skickat tillbaka produkten. De svarade då med att nästa gång kontakt oss efter att du skickat tillbaka varan så vi inte behöver skicka betalningspåminnelse.

Permalänk

Dem kan ta betalt för frakten men inte nån avgift för man tar ångerrätt. CDON verkar inte det minsta seriösa som inte kontaktar Klarna utan låter kunderna får betalningspåminnelse.

Permalänk
Skrivet av twebbas:

Har du skickat tillbaks ngt?
Läsa innantill kan ju vem som helst göra.
Frågan gäller OM han kommer få betala.
Min ERFARENHET säger att han INTE kommer få göra det.
Du läser innantill och just det. Gissar hejvilt.

Det är precis sånt som tyvärr är fel med det här forumet ibland. Folk ger gärna svar utan att veta säkert.

Grattis till dig som inte behövde betala trots att det står i AVTALET.
Att DU inte behövde betala är ingen garanti för att OP inte behöver betala. DU gissar att han inte behöver det.

Jag hänvisar till avtalet som du som kund indirekt skrivit under när du beställde. Det anger att kunden står för returfrakt. Om sen CDON väljer att inte följa sitt eget avtal är en annan sak, men absolut inte regel.

Jämför exempelvis att åka tåg utan biljett. Företaget har RÄTT att ta ut en kontrollavgift. Ibland ser ombordpersonalen genom fingrarna och låter dig gå av och köpa biljett på nästa station. Det betyder ju inte att de gör så i ALLA förekommande fall.

Slut från mig.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk

Det går inte att jämställa att åka tåg utan billjet och lämna tillbaka på ångerrätten. Man kan få böter om man åker tåg utan billjet men man får inga böter när man lämnar tillbaka på ångerrätten. Bara möjligen frakten.

Permalänk
Skrivet av o0ski:

Orkar inte läsa alla svar. Jag beställde en grej från CDON som jag sedan ångrade. Kontaktade CDON support och meddelade att jag ångrar mitt köp. Gick till posten men istället för att hämta ut paketet så sa jag åt personalen att skicka tillbaka det. De tog inget betalt. En månad senare fick jag brev från klarna med förseningsavgift på betalningen. Kontaktade då Klarna och sa att jag hade skickat tillbaka produkten. De svarade då med att nästa gång kontakt oss efter att du skickat tillbaka varan så vi inte behöver skicka betalningspåminnelse.

Tackar för tipset. Jag ska kontakta dem samma dag.

Visa signatur

"Humanis Veritas"

Permalänk

Jag återkommer med info om hur de sköter sig efter att de har fått paketet tillbaka.

Visa signatur

"Humanis Veritas"