är det bara jag eller är reor usla nu för tiden?

Permalänk
Avstängd

är det bara jag eller är reor usla nu för tiden?

(ursäkta för eventuella stavfel och grammatik fel)

iallafall jag har börjat märka iallafall när det har med dator butiker att göra att reor är rent av usla

kompletts GALNA rea hade mest saker på 9% tror högst 20% fanns absolut inget intressant från dem inte ens på mellandags rean

enligt min mening så ska "galna" reor ha 50% och upp

vet inte vad andra tycker men jag tycker reor är riktigt dåliga nu

Permalänk
Hedersmedlem

Jag antar att du menar datorkomponenter o. dyl. i svenska nätbutiker?

Vinstmarginalerna på datorkomponenter är praktiskt taget obefintliga i många fall - därav klena reor i den branschen. Går inte att jämföra med t ex kläder och skor.

Permalänk
Medlem

Konsumenter vill köpa sina saker så billigt som möjligt och företag sälja med så mycket vinst, så är det och kommer alltid att vara.

Själv tycker jag att priset på elektronik har gått ner överlag och ligger på en bra nivå(Även om billigare alltid är bäst), men som du säger så är det många som gör dessa "galna" reor som egentligen bara drar ner priserna på saker till lägst på prisjakt(eller liknande). Dock så finns det alltid undantag, t.ex. CDON:s SweC 15% rabatt i slutet av månaden, där tycker jag det är bra priser på vissa varor(bruklar vara något "high-end" grafikkort och någon i5:a och liknande från båda lagen).

TL;DR: Alla vill tjäna pengar -> rear ut skit och något guldkorn ibland, bara att vaska tills guldet kommer fram.

Permalänk
Medlem

Det var ju mkt bättre rea på Komplett och DustinHome förra året lite efter sommaren. Men mot vintern och nu iår så tycker jag de har blivit skit, tjänar typ ingenting på att köpa på rea nu.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av widL:

Jag antar att du menar datorkomponenter o. dyl. i svenska nätbutiker?

Vinstmarginalerna på datorkomponenter är praktiskt taget obefintliga i många fall - därav klena reor i den branschen. Går inte att jämföra med t ex kläder och skor.

Word. Många tror att återförsäljarna plockar ut 10-20% i vinst när de säljer grejorna, men så är ju som bekant inte fallet.

Datorkomponenter är för övrigt äckligt billiga i dagsläget.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

teknikreor är väl usla pga. vinsten per såld enhet är extremt liten, som någon redan skrivit.

Annat är det på kläder, därav också de "sjuka" priserna. Ett par Diesel, G-star och dyl. som egentligen kostar <1500kr för 3-400 kr. Det e grejer det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jao ibland dyker det ju upp bra priser på grejer. Men på reorna så verkar det inte göra det. Jag skulle vilja spekulera i att det beror på att butikerna riktar sig till lättlurade kunder med reor. Dvs inte oss.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Igelkott:

Jao ibland dyker det ju upp bra priser på grejer. Men på reorna så verkar det inte göra det. Jag skulle vilja spekulera i att det beror på att butikerna riktar sig till lättlurade kunder med reor. Dvs inte oss.

kanske därför dem kallas för GALNA CRAZY 16 hour SALE!

Permalänk
Medlem

Hemelektronik rent generellt är bland den billigaste i europa iom vi har kedjor som elgiganten/mediamarkt, komplett/inet/dustin där dom pressar priserna till det yttersta för att konkurera ut varandra. Detta medför att när det väl blir rea så går det inte att sänka priserna något mer då det nästan är - marginal på allt dom redan säljer.

Så vi får helt enkelt finna oss med att vi är bortskämda och inte kan få bättre priser än vi redan har

Permalänk
Medlem

Såklart lockar ju ordet "galen rea" folk till butiken, och många köper säkert bara för att det är rea, även om det inte är så mycket billigare än vanligt.

Permalänk
Medlem

En rea i dagsläget är inte vad den har varit.

Förr i tiden reade man ut gamla produkter som ersatts av nya. Idag förväntar "man" sig att det ska dyka upp super-duper-erbjudanden på nya produkter med redan små marginaler.

Permalänk
Avstängd

hade nog varit billigare om vi kunde köpa från usa utan tull skatt

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att kolla prisjakt så ser man vilken som är billigast...
Men nuförtiden så har ordet rea bleknat, då det finns överallt

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Dom bästa reorna är ju Kompletts "SUPER 6H REA! BEGRÄNSAD TID!! KÖPKÖPKÖP!!!"-reor.

99% av varorna är nersatta med kanske 5%.
Där finns ett och annat kap (~30-50%), men det är väldigt specifika varor och knappast något generiskt som ett grafikkort eller en cpu.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Dom bästa reorna är ju Kompletts "SUPER 6H REA! BEGRÄNSAD TID!! KÖPKÖPKÖP!!!"-reor.

99% av varorna är nersatta med kanske 5%.
Där finns ett och annat kap (~30-50%), men det är väldigt specifika varor och knappast något generiskt som ett grafikkort eller en cpu.

det är ofta värdelösa saker som ingen egentligen vill ha (iallafall inte jag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

hade nog varit billigare om vi kunde köpa från usa utan tull skatt

Ja eller köpa direkt från fabriken svart....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

hade nog varit billigare om vi kunde köpa från usa utan tull skatt

För då kommer verkligen Sverige att gå runt som land...
USA går det verkligen bra för just nu.

Visa signatur

2600k 4,5 - Asus P8Z77-V PRO - ASUS 660 ti DCII 2 GB - 16 GB 1600 MHz - 120 GB SSD - 1000 GB HDD - 750W 80+

QPAD mk-50 - QPAD 5K - Sennheiser PC 360

Citera mera!

Permalänk
Medlem

Så länge dom har rea kvittar egentligen hur mycket rea det är för folk kommer ändå tro att det är jättebilligt. Vi människor har viss förmåga att falla för stora skyltar med oftast röd och stor text som skriker ut "REA!!!".
jag har läst böcker om sånt här och man tycker nästan det är lite skrämmande när man väl tänker på det men oftast så går man väldigt gärna in i affärer med "REA".

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbeo:

För då kommer verkligen Sverige att gå runt som land...
USA går det verkligen bra för just nu.

Jo men man kan ändå sänka momsen på elektronik tycker jag.
Min ena dator kostade som ny 8000kr, 2000kr av de går till staten.
Tänk om de sänkte momsen till 15% istället? Då skulle staten få ca 1200kr från de 8000.
Och då skulle de kunna sänka priserna ytterligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Dom bästa reorna är ju Kompletts "SUPER 6H REA! BEGRÄNSAD TID!! KÖPKÖPKÖP!!!"-reor.

99% av varorna är nersatta med kanske 5%.
Där finns ett och annat kap (~30-50%), men det är väldigt specifika varor och knappast något generiskt som ett grafikkort eller en cpu.

japp och dom som är nedsatta 30-50% är bara lockvaror och finns oftast bara i små volymer. Dom kan vara slut efter nån timme.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av zzcool:

vet inte vad andra tycker men jag tycker reor är riktigt dåliga nu

Reor har alltid varit usla. Det har alltid varit så att begärliga varor som sätts ner mycket är lockvaror som aldrig har funnits eller bara funnits i ett fåtal ex i hela landet, medan alla andra reaprodukter varit överblivet skräp och/eller bara nedsatta litegrann.
Man kan ha tur, men nästan alltid är reor bara lurendrejeri.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jo men man kan ändå sänka momsen på elektronik tycker jag.
Min ena dator kostade som ny 8000kr, 2000kr av de går till staten.
Tänk om de sänkte momsen till 15% istället? Då skulle staten få ca 1200kr från de 8000.
Och då skulle de kunna sänka priserna ytterligare.

Jo, så klart att man skulle kunna sänka momsen, men vad skulle vi då få dra in? Minska studiebidraget eller höja sjukvårdsavgifterna? Och de kronorna som folk får över när priserna på elektronik sjunker kommer bara att sparas och sparande ger ingenting till den ekonomiska utvecklingen.

Visa signatur

2600k 4,5 - Asus P8Z77-V PRO - ASUS 660 ti DCII 2 GB - 16 GB 1600 MHz - 120 GB SSD - 1000 GB HDD - 750W 80+

QPAD mk-50 - QPAD 5K - Sennheiser PC 360

Citera mera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbeo:

Jo, så klart att man skulle kunna sänka momsen, men vad skulle vi då få dra in? Minska studiebidraget eller höja sjukvårdsavgifterna? Och de kronorna som folk får över när priserna på elektronik sjunker kommer bara att sparas och sparande ger ingenting till den ekonomiska utvecklingen.

Hur många är det som sparar? Här hemma sparas ingenting (nästan).
Pengarna som blir över läggs antagligen på annat istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hur många är det som sparar? Här hemma sparas ingenting (nästan).
Pengarna som blir över läggs antagligen på annat istället

Saken är att folk i allmänhet blir försiktigare i lågkonjunkturer, men det beror ju från familj till familj. Jag själv sparar som en galning, men det är sån jag är

Visa signatur

2600k 4,5 - Asus P8Z77-V PRO - ASUS 660 ti DCII 2 GB - 16 GB 1600 MHz - 120 GB SSD - 1000 GB HDD - 750W 80+

QPAD mk-50 - QPAD 5K - Sennheiser PC 360

Citera mera!

Permalänk
Medlem

Håller med! speciellt komplett! de har ju blivit som typ expert o alla andra som alltid har "rea" sen är priserna helt kassa när de väl kör något också majoriteten av tiden...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Gabbeo:

Jo, så klart att man skulle kunna sänka momsen, men vad skulle vi då få dra in? Minska studiebidraget eller höja sjukvårdsavgifterna? Och de kronorna som folk får över när priserna på elektronik sjunker kommer bara att sparas och sparande ger ingenting till den ekonomiska utvecklingen.

Håller med dig fullständigt.
Förstår inte varför folk vill ha mindre moms och skatt, se bara på Grekland, Spanien och USA. Skulle aldrig vilja bo i något av länderna, då deras infrastruktur är helt uppbyggd på att tjäna så mycket pengar som möjligt på allt medans man sparar så mycket som möjligt.

Sverige skulle ha samma system som på 70-80-talet, med hög skatt, statliga skolor och riktig blandekonomi.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Håller inte med. Tycker att CDONs 25%-rabatt härommånaden var ganska episk.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Hur många är det som sparar?

Ska du ha nån stans att bo i storstockholmsområdet måste du spara - en skokartong på motorvägen långt ute i en förort kostar från cirka miljonen, och du får inte låna till handpenningen. Dvs spara ihop minst 150 000, eller bo kvar hos mamma & pappa.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Ska du ha nån stans att bo i storstockholmsområdet måste du spara - en skokartong på motorvägen långt ute i en förort kostar från cirka miljonen, och du får inte låna till handpenningen. Dvs spara ihop minst 150 000, eller bo kvar hos mamma & pappa.

Att bo i Stockholm utan riktigt bra inkomst tycker jag är bara ren dumhet.
Finns så mycket trevligare platser att bo på som är billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jo men man kan ändå sänka momsen på elektronik tycker jag.
Min ena dator kostade som ny 8000kr, 2000kr av de går till staten.
Tänk om de sänkte momsen till 15% istället? Då skulle staten få ca 1200kr från de 8000.
Och då skulle de kunna sänka priserna ytterligare.

Om du köper en dator för 8000kr går 1600kr till staten i form av moms.

Kanske bättre att lägga de extra 400kr till bättre skola?