Laptop dör slumpmässigt efter windows 8 "uppgradering"

Permalänk
Medlem

Laptop dör slumpmässigt efter windows 8 "uppgradering"

Jag uppgraderade min Hp Pavillion m6-1040eo till windows 8 idag. Men nu dör den plötsligt efter ca 15min användning. Skärmen och powerled:n slocknar och fläcktarna och hdd:n slutar snurra. Pang bom död. Vid ett tillfälle fick den BSOD för WDF_Violation. Fast då hade jag ipod nanon ikopplad och verkar hända då enligt en snabb googling.

Sedan på en orelaterad fråga så dyker det upp ett meddelande som säger USB 3.0 monitor has already started. Antar det är drivrutinerna jag blev rådd att installera efter en total ominstallation som jag tydligen inte hade iaf. Någon som vet hur jag tar bort den?

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P55-CD53 | Intel i5 750@2.667GHz | Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 | ASUS GTX 560 Ti | Coolermaster 520w | WD Caviar Black 1TB SATA 600 | Maxtor 300Gb SATA 150 | 2x2Gb 1033GHz [OCZ Gold Edition] |

Permalänk
Hedersmedlem

När datorn bara dör på sättet du beskriver är det hårdvarufel, då du kan inte anta att Windows 8 har något med saken att göra.

Det kan vara överhettning - kollat temperaturer under belastning?

Permalänk
Medlem

Min dator dog också flera gånger efter att jag hade skaffat Windows 8 men jag fixade det genom att uppdatera biosen och grafik drivrutinerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

När datorn bara dör på sättet du beskriver är det hårdvarufel, då du kan inte anta att Windows 8 har något med saken att göra.

Det kan vara överhettning - kollat temperaturer under belastning?

Nej, ska kolla det efter ram-minnet är genomkollat. Bara underligt att det inte varit något problem med att köra varken windows 7 och ubuntu...

Skrivet av Nerdgazm:

Min dator dog också flera gånger efter att jag hade skaffat Windows 8 men jag fixade det genom att uppdatera biosen och grafik drivrutinerna

Kan funka lite rädd att pröva att installera grafikrutinerna om den slår av under installationen, kan gå åt skogen då:/

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P55-CD53 | Intel i5 750@2.667GHz | Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 | ASUS GTX 560 Ti | Coolermaster 520w | WD Caviar Black 1TB SATA 600 | Maxtor 300Gb SATA 150 | 2x2Gb 1033GHz [OCZ Gold Edition] |

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut kolla om det går att uppgradera BIOS, känns som den mest logiska förklaringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunatech:

Jag skulle absolut kolla om det går att uppgradera BIOS, känns som den mest logiska förklaringen.

Bios uppdaterade jag för ett par veckor sen när jag gjorde en ren installation windows 7 och installerade drivrutiner etc etc så det borde vara up to date.=)

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P55-CD53 | Intel i5 750@2.667GHz | Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 | ASUS GTX 560 Ti | Coolermaster 520w | WD Caviar Black 1TB SATA 600 | Maxtor 300Gb SATA 150 | 2x2Gb 1033GHz [OCZ Gold Edition] |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Manyhigh:

Bios uppdaterade jag för ett par veckor sen när jag gjorde en ren installation windows 7 och installerade drivrutiner etc etc så det borde vara up to date.=)

Vilket antivirusprogram kör du?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vilket antivirusprogram kör du?

Kör windows egna bara.

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P55-CD53 | Intel i5 750@2.667GHz | Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 | ASUS GTX 560 Ti | Coolermaster 520w | WD Caviar Black 1TB SATA 600 | Maxtor 300Gb SATA 150 | 2x2Gb 1033GHz [OCZ Gold Edition] |

Permalänk
Medlem

Jag har samma fel på min gamla HP HDX X16.
Efter ca 30 minuter bara dör den från ingenstans med windows 8.
Jag har spelat i timtall utan problem med den när jag hade windows 7.
Känns knappast som ett hårdvarufel.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag får nog ta tillbaka det jag skrev om hårdvarufel, då så många verkar ha eller ha haft samma problem. Mycket intressant. Det kan ju vara så att datorn dör "istället" för att få BSOD (trots att BSOD finns i W8 också). Jag har bara aldrig varit med om att en dator som bara dör har haft mjukvarufel.

Uppdatera BIOS låter som en god idé. Har tyvärr inga andra förslag, förutom att trots allt kolla de klassiska källorna till plötsliga avstängningar, såsom nätagg, överhettning, RAM och hårddisk.