Finns fördel med W8 jämfört med xp, om man ändå bara kör applikationer från förr?

Permalänk
Medlem

Finns fördel med W8 jämfört med xp, om man ändå bara kör applikationer från förr?

Ursäkta min kanske något egendomliga fråga men med oro för att äldre program inte kommer att fungera under W8,

- finns det egentligen någon fördel med att ha W8 i jämförelse med xp/Vista om man ändå är så gråmossig att man på en 4-5 år gammal dator kör t ex Office för xp, IE 8 och äldre program utgivna under "xp- resp. Vistatid"?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SthR:

Ursäkta min kanske något egendomliga fråga men med oro för att äldre program inte kommer att fungera under W8,

- finns det egentligen någon fördel med att ha W8 i jämförelse med xp/Vista om man ändå är så gråmossig att man på en 4-5 år gammal dator kör t ex Office för xp, IE 8 och äldre program utgivna under "xp- resp. Vistatid"?

Det är klart att så gamla program kan ha problem med Windows 8. Kanske finns det nyare versioner av samma program som då fungerar bättre.

Det är ljusår mellan XP och Windows 8 anser jag. Tänk på att om du uppgraderar från XP kan du inte välja att behålla någonting, varken filer eller program.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är klart att så gamla program kan ha problem med Windows 8. Kanske finns det nyare versioner av samma program som då fungerar bättre.

Det är ljusår mellan XP och Windows 8 anser jag. Tänk på att om du uppgraderar från XP kan du inte välja att behålla någonting, varken filer eller program.

Jo, jag förstår att det är en skillnad mellan OS:en i layout mm, men när jag väl har startat min applikation som ex. Word för xp eller Excel för xp, märker jag då någon skillnad i ex hastighet eller annat, på samma sätt som om man går upp i RAM-minne?

Permalänk
Medlem

Kör XP eller W7 de är de ända som är vettiga W8 är värdelöst och inte kompatibelt med något.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SthR:

Ursäkta min kanske något egendomliga fråga men med oro för att äldre program inte kommer att fungera under W8,

- finns det egentligen någon fördel med att ha W8 i jämförelse med xp/Vista om man ändå är så gråmossig att man på en 4-5 år gammal dator kör t ex Office för xp, IE 8 och äldre program utgivna under "xp- resp. Vistatid"?

Det beror helt på vad du kör, och vad för hårdvara du kör på. Om jag vore dig och ville testa skulle jag klona disken med selfimage, eller vad man nu kör med nu för tiden, och köra in Windows 8 och testa. Är du inte nöjd så är det bara att gå tillbaka,

Windows 8 har även en funktion som talar om ifall ett visst program inte funkar. Tänk också på att om du kör 16-bits applikationer måste du ha 32-bitarsversionen av Windows 8 för att det ska funka.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Kör XP eller W7 de är de ända som är vettiga W8 är värdelöst och inte kompatibelt med något.

På något sätt känns det lika onödigt att byta till W8 som ifall Ferrari skulle komma ut med en ny bilmodell där effekten ökat med 20 % och luftmotståndet minskat med 10 %, och den gamle gubben med hatt som bara kör i 80 km/h på motorväg funderar på att byta sin Amazon till en Ferrari? Är jag rätt på det?

Permalänk
Medlem

Strejf svarar inom 10min på en post med windows 8 i titeln? Vem kunde ha anat det

Vista/7/8 är ljusår bättre ur ett säkerhetsperspektiv.

Vista är långsamare än XP, 7 är ungefär samma som XP, 8 är snabbast.

Program som inte fungerar i nya OS vill du ändå inte köra eftersom det finns nya versioner av dem. Om du är riktigt beroende av något gamalt skräp så kan du alltid simulera en WindowsXP i nyare OS. T.ex. VirtualBox. Det är inte svårt.

Windows 8 är avskytt av väldigt många (Strejf är undantaget). Windows 7 är älskat och vista finns ingen anledning att köra jämnfört mot 7.

Permalänk
Medlem

Windows 8 fungerar utmärkt, riktigt snabbt i start och drar inte mycket resurser heller. Word och liknande fungerar utmärkt, iaf nya versioner, som har många trevliga nya funktioner du säker kommer att uppskatta om du byter upp dig
Det har skett en hel del förbättringar med både IE, Office och Windows sen XP tiden, utvecklingen går frammåt minst sagt.
Och kan man nu inte leva utan klassisk startmeny går det att ordna också.

Permalänk
Medlem

Jag håller med Ozzed men utvecklar svaret lite mer.

Om jag vore dig så skulle jag först kopiera över all data (dokument, bilder etc.) till en USB disk, sen skapa en skiva med redobackup och skapa en backup av hela hårddisken. Sen skulle jag installera windows 8 och testa. Med stor sannolikhet hatar du det eftersom steget från XP till 8 är ganska stort. Sen kan du testa 7an. Gillar du inget av dem så har du backupen och kan återställa datorn till precis hur den var innan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av exodeus:

Strejf svarar inom 10min på en post med windows 8 i titeln? Vem kunde ha anat det

Vista/7/8 är ljusår bättre ur ett säkerhetsperspektiv.

Vista är långsamare än XP, 7 är ungefär samma som XP, 8 är snabbast.

Program som inte fungerar i nya OS vill du ändå inte köra eftersom det finns nya versioner av dem. Om du är riktigt beroende av något gamalt skräp så kan du alltid simulera en WindowsXP i nyare OS. T.ex. VirtualBox. Det är inte svårt.

Windows 8 är avskytt av väldigt många (Strejf är undantaget). Windows 7 är älskat och vista finns ingen anledning att köra jämnfört mot 7.

Jag är Sweclockers egna lilla Windows 8 support och försöker hjälpa till så gott jag kan

38% på Sweclockers verkar köra Windows 8 så det kan ju inte vara extremt hatat...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SthR:

På något sätt känns det lika onödigt att byta till W8 som ifall Ferrari skulle komma ut med en ny bilmodell där effekten ökat med 20 % och luftmotståndet minskat med 10 %, och den gamle gubben med hatt som bara kör i 80 km/h på motorväg funderar på att byta sin Amazon till en Ferrari? Är jag rätt på det?

DUDE! sorry läste helt fel på ditt inlägg

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

"Finns fördel med W8 jämfört med xp, om man ändå bara kör applikationer från förr?"
Nej, i de flesta fall finns det inte det. Vissa enstaka program kan funka bättre.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

38% på Sweclockers verkar köra Windows 8 så det kan ju inte vara extremt hatat...

Sweclockers är visserligen en entusiast sida och entusiaster har en tendens att villja testa det senaste, om det fanns en Windows Blue alpha så hade förmodligen 20-30% kört den. Det betyder inte att de gillar den

Och de flesta kör classic-shell osv. för att få bort så mycket av Windows8 som möjligt.

Men visst. Hatat kanske var att ta i.

Permalänk
Inaktiv

Bytte från win 7 till win 8 i mina 2 stationära och laptopen och prestanda höjningen är grym + man kommer åt allt mycket snabbare.
Laptopen "Asus G53" hade lite problem med drivrutiner men det gick att använda win 7 drivrutinerna utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Kör XP eller W7 de är de ända som är vettiga W8 är värdelöst och inte kompatibelt med något.

Visar endast din brist på kompetens när du skriver ett sånt inlägg!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Håller med föregående talare till 100% !

Riktigt nöjd efter jag testa uppgradera på 1 av 5 så fick dom resterade sedan bytet också

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk

då XP väl supportas allt mindre med uppdateringar så skulle jag rekommendera ett byte, dock kan du få kompatiblitetsproblem. Men jag har en del gamla spel och sådant som jag dock inte märkt det med.... Förövrgit är Windows 8 väldigt snabbt när man väl lärt sig hur det fungerar och startar på typ 2 sekunder osv.. med W7 han man fan gå och pissa innan den var ens halvfärdig

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallor:

Visar endast din brist på kompetens när du skriver ett sånt inlägg!

Visst men visa ett b ättre förslag till någon som endast använder XP?
W8 är absolut inte kompatibelt med alla XP program snarare typ 10% av dem...

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Strejf svarar inom 10min på en post med windows 8 i titeln? Vem kunde ha anat det

Vista/7/8 är ljusår bättre ur ett säkerhetsperspektiv.

Vista är långsamare än XP, 7 är ungefär samma som XP, 8 är snabbast.

Program som inte fungerar i nya OS vill du ändå inte köra eftersom det finns nya versioner av dem. Om du är riktigt beroende av något gamalt skräp så kan du alltid simulera en WindowsXP i nyare OS. T.ex. VirtualBox. Det är inte svårt.

Windows 8 är avskytt av väldigt många (Strejf är undantaget). Windows 7 är älskat och vista finns ingen anledning att köra jämnfört mot 7.

Windows 7 är så mycket snabbare än XP, du kan även köra ett system med mer minne, och Windows 7 fungerar bättre
med multi-core processorer (syftar på 4 kärnor och över).
Nej XP är skräp, har du gammal dator, fine men ska du ha en ny så kommer du inte få tillgång till senaste drivrutiner,
sämre säkerhet och mindre kompabilitet (utvecklare börjar sluta göra program/spel som funkar på XP)
Kör man gamla program så varför inte Virtuel maskin som du nämnde? Hade XP Home i VirtualBox innan, funkade kanon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Visst men visa ett bättre förslag till någon som endast använder XP?
W8 är absolut inte kompatibelt med alla XP program snarare typ 10% av dem...

Tack, det är ju precis detta jag ville veta.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att windows 8 är mycket bättre än xp. Säkrare, snabbare och stöd för mer saker(hårdvara osv.). Så länge du inte sitter på en single core processor som är över 7 år gammal så kommer det nog gå bra. Tycker att windows 8 flyter på bättre på min 5 år gamla bärbara än xp.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Windows 7 är så mycket snabbare än XP, du kan även köra ett system med mer minne, och Windows 7 fungerar bättre
med multi-core processorer (syftar på 4 kärnor och över).
Nej XP är skräp, har du gammal dator, fine men ska du ha en ny så kommer du inte få tillgång till senaste drivrutiner,
sämre säkerhet och mindre kompabilitet (utvecklare börjar sluta göra program/spel som funkar på XP)
Kör man gamla program så varför inte Virtuel maskin som du nämnde? Hade XP Home i VirtualBox innan, funkade kanon.

Köper jag en ny dator blir det förståss med W8 och lite nya program.

Nu gällde frågan om det var någon fördel att stoppa in W8 i en äldre dator som körs med xp- resp. Vista-applikationer.

Kan tillägga att de aktuella datorna har en processor med en kärna, Pentium M, och xp samt en annan har två kärnor, Intel Core Duo, och Vista. Den senare kommer att få xp istället för Vista och det var på den som jag funderade att lägga W8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Visst men visa ett b ättre förslag till någon som endast använder XP?
W8 är absolut inte kompatibelt med alla XP program snarare typ 10% av dem...

Vilka program funkar inte? Jag har fått många program att funka och de som inte funkade hittade jag ersättare till.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av SthR:

Köper jag en ny dator blir det förståss med W8 och lite nya program.

Nu gällde frågan om det var någon fördel att stoppa in W8 i en äldre dator som körs med xp- resp. Vista-applikationer.

Kan tillägga att datorn har en processor med två kärnor, Intel Core Duo.

Borde funka fint. Min bärbara har core duo på 1.6GHz och 2GB ram.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Borde funka fint. Min bärbara har core duo på 1.6GHz och 2GB ram.

Har också Core Duo 1.6 Ghz (T2330) och 4 GB RAM.

Men frågan är inte om W8 funkar i datorn, utan om mina applikationer utgivna under, och för xp resp. Vista funkar även under W8. Behovet att hitta ersättare känns inte akut utan frågan var om det fanns en fördel med W8 istället för xp (eller Vista), allt annat lika, (som ekonomer brukar ange).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SthR:

Köper jag en ny dator blir det förståss med W8 och lite nya program.

Nu gällde frågan om det var någon fördel att stoppa in W8 i en äldre dator som körs med xp- resp. Vista-applikationer.

Kan tillägga att de aktuella datorna har en processor med en kärna, Pentium M, och xp samt en annan har två kärnor, Intel Core Duo, och Vista. Den senare kommer att få xp istället för Vista och det var på den som jag funderade att lägga W8.

Låter inte som en dator som kommer köra något nyare Windows något vidare.

Edit: Om Windows 8 kommer vara en fördel eller ej beror helt på dina behov.
Inte lätt att svara på. Är du nöjd med det du har så finns det ingen större anledning för byte förutom säkerheten då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Låter inte som en dator som kommer köra något nyare Windows något vidare.

Edit: Om Windows 8 kommer vara en fördel eller ej beror helt på dina behov.
Inte lätt att svara på. Är du nöjd med det du har så finns det ingen större anledning för byte förutom säkerheten då

Tack för svaret dock måste jag bara fråga om säkerheten. Är det intrångssäkerhet eller stabilitetssäkerhet i allmänhet som du menar, eller är det någon annan säkerhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SthR:

Tack för svaret dock måste jag bara fråga om säkerheten. Är det intrångssäkerhet eller stabilitetssäkerhet i allmänhet som du menar, eller är det någon annan säkerhet?

Du får ju inga mer uppdateringar från Microsoft (tror de ska sluta uppdatera XP i Februari om de inte redan gjort det)
vilket innebär att fel inte blir fixade osv. Kanske blir enklare att ta sig in i XP datorer för hackare mm.
Tror inte heller du får någon support från MS, men inte helt hundra på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Du får ju inga mer uppdateringar från Microsoft (tror de ska sluta uppdatera XP i Februari om de inte redan gjort det)
vilket innebär att fel inte blir fixade osv. Kanske blir enklare att ta sig in i XP datorer för hackare mm.
Tror inte heller du får någon support från MS, men inte helt hundra på det.

Supporten kan jag vara utan (har inte ringt till MS någon gång, i alla fall inte på de senaste åren)

däremot känns det där med uppdateringar lite mer jobbigt. (Fortfarande får jag uppdateringar.)

Räcker det inte med en brandvägg för att hålla hackare utanför? [Var vänlig och slå mig inte om den frågan är korkad ;)]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SthR:

Ursäkta min kanske något egendomliga fråga men med oro för att äldre program inte kommer att fungera under W8,

- finns det egentligen någon fördel med att ha W8 i jämförelse med xp/Vista om man ändå är så gråmossig att man på en 4-5 år gammal dator kör t ex Office för xp, IE 8 och äldre program utgivna under "xp- resp. Vistatid"?

håll dig borta från windows 8, har haft problem med alla spel som släpptes tidigare än 2010 i windows 8 så kan tänka mig att äldre program är ännu värre, kolla hellre på att uppgradera till windows 7 om du är trött på XP!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.