AMD A-serien "Richland" går upp till 4,4 GHz

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att AMD kommer med ett par bra processorer som slår Intel på fingrarna. Har haft två AMD system innan jag bytte till Intel och de har alltid fungerat toppen! Om AMD kommer med bra grejer så hoppar jag gärna tillbaka!

Go AMD <3

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk
Medlem

Richland verkar bli en stark konkurrent. Frekvensökningen mot minnet är väl det som jag uppskattar mest då GPU-prestandan skalar bra mot minnet på grund av en rätt så smal buss. Blir nog en Richland i en HTPC framåt hösten.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Vore trevligt om AMD kunde återhämta sig på Pc marknaden nu med dessa processorer
Då de tycks ha lyckats bra på konsolmarknaden så borde det kunan ge de intäkter som behövs för att kunna konkurrera med Intel igen

Permalänk
Hedersmedlem

kan dom inte satsa på högre ipc

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

kan dom inte satsa på högre ipc

De jobbar de nog med till näste arkitektur

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att AMD valt en annan väg än Intel. Betyder att man har ett alternativ. AMD-processorerna är ett bra val om man är en användare som kan dra nytta av fördelarna. Dom har fortfarande ingen klockren hit för oss överklockare, som t.ex. 955Be och 1055T var men det kommer nog ändras med nästa sockelbyte. Som det verkar kommer ju intel gå åt motsatt håll.

Sen var det någon som sa att i3 ska jämföras med AMD's E-processorer. Detta stämmer väl absolut inte. En i3 kör i cirklar runt en E-450 (finns kanske nyare också). Faktum är att en i3 duger alldeles utmärkt i en budgetspelburk, eller en maskin för ganska tunga matlab-beräkningar. Min gamla E-350 körde snabbt in i väggen där, och att köra brandsimuleringar i FDS var bara att glömma. En i3 har däremot inga problem och dom bästa kan nog lätt mäta sig med min gamla 1055T@4GHz tack vare överlägsen IPC.

Heja AMD!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av bl0m1:

kan dom inte satsa på högre ipc

Steamroller kommer ge mera IPC då den kommer ha mera beräkningsenheter bla och mer finslipningar.
Osäker på om vi kommer ha kvar dom här höga frekvenserna då utan den sjunker nog något.
Kommer kanske inte ge så mycket mer i multitrådprestanda där dom här redan presterar väldigt bra utan det blir i singeltrådprestanda som den stora vinsten med Steamroller blir.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av heatm:

Jag tycker det är bra att AMD valt en annan väg än Intel. Betyder att man har ett alternativ. AMD-processorerna är ett bra val om man är en användare som kan dra nytta av fördelarna. Dom har fortfarande ingen klockren hit för oss överklockare, som t.ex. 955Be och 1055T var men det kommer nog ändras med nästa sockelbyte. Som det verkar kommer ju intel gå åt motsatt håll.

Sen var det någon som sa att i3 ska jämföras med AMD's E-processorer. Detta stämmer väl absolut inte. En i3 kör i cirklar runt en E-450 (finns kanske nyare också). Faktum är att en i3 duger alldeles utmärkt i en budgetspelburk, eller en maskin för ganska tunga matlab-beräkningar. Min gamla E-350 körde snabbt in i väggen där, och att köra brandsimuleringar i FDS var bara att glömma. En i3 har däremot inga problem och dom bästa kan nog lätt mäta sig med min gamla 1055T@4GHz tack vare överlägsen IPC.

Heja AMD!

Skickades från m.sweclockers.com

Nu tänkte jag mest då båda är gjorda för att vara lättare strömsnåla varianterna.
Sen så pratar jag inte om E-350 då den är flera generationer gammal utan E-1800 och dom andra nyare och snart då dom nya som släpps snart. Den är svagare på CPU delen men har vinner på den inbyggda grafikdelen.
Och ska du ha som budget speldator så behöver du ändå åtminstone ett lättare grafikkort på sidan om för att det ska vara spelbart och då är du uppe i högre strömförbrukning.
Så nej AMD drar inte mer än Intel och har man typ FX CPUerna så är det ganska marginellt mer ändå i slutändan om man räknar medel under 1 dag. Om man inte gör saker som låtar CPU jobba järnet 24/7 då i det fallet så vinner Intel.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

De drar fortfarane mer än Intels på lägre frekvenser...och det är fortfarande en onödigt hög hastighet

Skickades från m.sweclockers.com

Ehh?
Så du vill att AMD medvetet ska begränsa sina processorer och bara släppa långsamma modeller?

Om dom nu kan släppa en ny version som är snabbare och ligger på samma TDP som förra modelen, varför inte göra det?
Om du nu inte vill ha en så kraftigt processor som drar så mycket ström så säljer dom även långsammare modeller som drar mindre.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

Precis dom 100W TDP modellerna som finns idag kommer bli jämförbara med 65W TDP modellerna i lägre hastigheter. Och som sagt 65/100W TDP betyder inte att dom drar det utan i vid lättare saker som surfning, chat osv drar hela systemet bara kring 50W. Det om du då såklart kör på interna grafikdelen utan diskreta grafikkort utöver det. Då räknar jag bort skärmen då den inte har med jämförelsen att göra.
Vem här med Intel klarar lättare saker med sin burk med en motsvarande stark GPU del med 50W?
Och med Richland så blir det ytterligare upp till 40% prestanda där.
Sen med både billigare och bättre moderkort och APU så är det ju en besparing på säkert 2000:- minst för hela systemet så även om man skulle göra mycket med sin dator och det skulle dra lite extra så tar det lång tid att komma upp i dom där 2000:-.
Dessutom funkar också moderkortet i flera generationer med undantag för Llano då.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Har tidigare inte märkt när AMD visar sina produkter med någon tjej kan det vara något nytt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

De drar fortfarane mer än Intels på lägre frekvenser...och det är fortfarande en onödigt hög hastighet

Skickades från m.sweclockers.com

Den här sidan heter Sweclockers lixom, här finns det inget som heter "onödigt hög hastighet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Nu tänkte jag mest då båda är gjorda för att vara lättare strömsnåla varianterna.
Sen så pratar jag inte om E-350 då den är flera generationer gammal utan E-1800 och dom andra nyare och snart då dom nya som släpps snart. Den är svagare på CPU delen men har vinner på den inbyggda grafikdelen.
Och ska du ha som budget speldator så behöver du ändå åtminstone ett lättare grafikkort på sidan om för att det ska vara spelbart och då är du uppe i högre strömförbrukning.
Så nej AMD drar inte mer än Intel och har man typ FX CPUerna så är det ganska marginellt mer ändå i slutändan om man räknar medel under 1 dag. Om man inte gör saker som låtar CPU jobba järnet 24/7 då i det fallet så vinner Intel.

Det är möjligt. Sen vet jag att E-350 är gammal nu, men E-1800 (E2-1800) är knappast något prestandamonster. Räknar du totala antalet Wh en beräkning drar så tror jag nog att i3:an kommer vara betydligt strömsnålare. Räknar man bara antalet Watt en processor drar vid idle så är ju en processor Atom mycket strömsnålare än en i7. Den kan däremot dra mycket mer i slutändan för att beräkningen tar längre tid.

Men jag förstår ditt resonemang, så missförstå mig inte. Allt handlar om vad man ska ha processorn till men räcker GPU'n i en i3 så är den absolut en mer effektiv arkitektur. Att jämföra en i3 mot en E-processor är fortfarande lite som att jämföra äpplen mot kokosnötter.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Nej i3 är inte strömsnålare med en vettig GPU i den burken.
Vet att E2-1800 är inget prestandamonster men det är just GPU som gör den till ett bra val t.ex för HTPC.
Tror faktiskt tom E-450 piskar E2-1800 då det gäller CPU delen men E2-1800 har bättre GPU.
Som sagt jag räknar total förbrukning för hela datorn inklusive GPU.
Visst den kanske ligger på ungefär samma nivå om man kör inbyggda Intel grafiken men den ligger ljusår efter i prestanda så dom flesta med ett i3 system lär vilja ha ett diskret grafikkort och då är du uppe i minst 60-70W iaf för hela systemet vid låg belastning.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jo det är visst mening att göra processorer med flera kärnor eftersom det finns annat än spel. Komprimera videofilmer exempelvis.

Såklart. Men jag anser att spel är en större marknad på iaf 1155. Vill man hålla på med filmkomprimering och liknande så anser jag att man bör gå på 2011 där man kan få lite mer RAM o.s.v.

Om man då kollar just 1155 så används den ju först och främst till spel. Och där är det inte nån större mening med mer än 4cores då spelen inte stödjer det. Ba kolla alla som kör 3770k och spelar. Dom får knappt nå mer prestanda från en 3770k än 3570k för att spelen inte har stöd för mer än 4cores. Därför jag tycker att 1155 borde hållas på 4cores och 2011 får fler cores, där dom faktiskt kommer att användas.

Visa signatur

Chassi: Phantom 410 SE | Moderkort: MSI Z77A-GD65 | CPU: I5 3570K + H100 | GPU: Sapphire HD7970 Dual-X
PSU: OCZ ZS750W | RAM: Vengeance 1600MHz 8GB | SSD: Samsung 830 128GB | HDD: Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

AMD drar lite mer vid FULL LOAD men vid LOW LOAD/IDLE så drar AMD system mindre vilket blir att skillnaden blir inget märkvärdigt. Vem här har sin dator alla 4 kärnor i full load 24/7?

Man foldar väl?

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jo det är visst mening att göra processorer med flera kärnor eftersom det finns annat än spel. Komprimera videofilmer exempelvis.

Behöver inte flera kärnor till det heller för sådant jobb gör man med grafikkortet.

Permalänk

Vilket är inbyggt i APU så du kan använda grafikdelen i den för beräkningar i GPU också utan att behöva ett diskret grafikkort.
Dessutom blir systemet rappare ju fler kärnor du har. Även om du inte har så många program igång så har ju ett system ett 100 tal processer igång i bakgrunden och om dom sprids ut på 4 eller mer kärnor så blir de mindre belastning på varje kärna där.
Så det handlar inte bara om vad enskilda program utnyttjar som många enbart bryr sig om.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gelantious:

Ehh?
Så du vill att AMD medvetet ska begränsa sina processorer och bara släppa långsamma modeller?

Om dom nu kan släppa en ny version som är snabbare och ligger på samma TDP som förra modelen, varför inte göra det?
Om du nu inte vill ha en så kraftigt processor som drar så mycket ström så säljer dom även långsammare modeller som drar mindre.

Jag vill inte ha en AMD alls, så det är bra med det...men är inte heller vad jag påpekade

Skrivet av Lordsqueak:

Den här sidan heter Sweclockers lixom, här finns det inget som heter "onödigt hög hastighet".

Tänka sig att det finns det, finns inget som drar nytta av det, det är något du bara inbillar dig, visst, du kanske får lite högre siffror i 3DMarks, so what?! De siffrorna har du ingen som helst praktisk nytta av, sen spelar det ingen roll vad sidan heter, diskussionen är den samma oavsett hårdvaruforum

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk

Siffor är ju just det som Inten fanboys bryr sig om utan att se till helheten.
Vill man ha bättre spelprestanda som många här bryr sig om kan man lika gärna bygga ett billigare AMD system och lägga dom 2000:- minst man sparar med billigare moderkort bla på ett bättre grafikkort istället så har du mer prestanda för samma pengar.
Visst värsta i7an spöar den en hel del med samma grafikkort men det systemet blir oxo ordentligt dyrare och är menat till den målgruppen som FX är till för och med Steamroller så har AMD en vinnare.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Jag vill inte ha en AMD alls, så det är bra med det...men är inte heller vad jag påpekade

Tänka sig att det finns det, finns inget som drar nytta av det, det är något du bara inbillar dig, visst, du kanske får lite högre siffror i 3DMarks, so what?! De siffrorna har du ingen som helst praktisk nytta av, sen spelar det ingen roll vad sidan heter, diskussionen är den samma oavsett hårdvaruforum

Skickades från m.sweclockers.com

Den nuvarande A-seriens prestanda är ju inte direkt imponerande. Det är väl alltså bra att flaggskeppet A10-6800K blir snabbare. Eller hur? A8-6500 blir mer strömeffektiv och passar alltså de som vill ha mer prestanda/W.

Och vem vet, hela Richlandserien kanske är strömsnål.

Permalänk

Kommer ligga på samma strömförbrukning eftersom AMD väljer att höja frekvenserna istället för att sänka TDP. Men prestanda/W blir ju bättre på Richland än Trinity om man kollar på det.
Tar man en med lägre frekvens med likvärdig prestanda som dagens A10-5800 så kommer den ju ha lägre TDP däremot.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej, det är det inte.
Kärnan är Piledriver efterföljaren till Bulldozer.
Misstänker också de har moddat den lite sen Triniity.

fast då är den ju i princip ännu sämre? kan man ens kalla den för 4-kärnig då den bara har 2 flyttalsberäkningsenheter

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

[quote="Xblaze;13155723"]Såklart. Men jag anser att spel är en större marknad på iaf 1155. Vill man hålla på med filmkomprimering och liknande så anser jag att man bör gå på 2011 där man kan få lite mer RAM o.s.v.

Om man då kollar just 1155 så används den ju först och främst till spel. Och där är det inte nån större mening med mer än 4cores då spelen inte stödjer det. Ba kolla alla som kör 3770k och spelar. Dom får knappt nå mer prestanda från en 3770k än 3570k för att spelen inte har stöd för mer än 4cores. Därför jag tycker att 1155 borde hållas på 4cores och 2011 får fler cores, där dom faktiskt kommer att användas.[/quote

Det finns spel som använder fler än 4 kärnor, battlefield 3 t ex

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

"Ironi"
Att plana toppen mot garagegolvet är inte high end trimning, men det ger en liten prestanda ökning.

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem

Tänk om de bara kunde få ner TDP under Intels nivåer, AMD:s proppar med integrerad grafik skulle verkligen bli den våta drömmen för kompakta system i alla dess former.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av femkantig:

fast då är den ju i princip ännu sämre? kan man ens kalla den för 4-kärnig då den bara har 2 flyttalsberäkningsenheter

Vi behöver inte bestämma oss för om den har 4 kärnor eller inte, men i dagsläget presterar en Piledriver med 3 moduler ungefär som min 6 kärniga Phenom.
Tester har visat att Visheras L3 cashe inte gör speciellt mycket för att höja prestanda, räkna in övriga förbättringar för Richland så bör vi komma en bra bit över en fykärning Phenom II.

Gammal skit är det defenitivt inte, jag tror och hoppas att det inte visar sig vara ny skit, framtida tester får utvisa hur det blir.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Leatherface75:

Nej i3 är inte strömsnålare med en vettig GPU i den burken.
Vet att E2-1800 är inget prestandamonster men det är just GPU som gör den till ett bra val t.ex för HTPC.
Tror faktiskt tom E-450 piskar E2-1800 då det gäller CPU delen men E2-1800 har bättre GPU.
Som sagt jag räknar total förbrukning för hela datorn inklusive GPU.
Visst den kanske ligger på ungefär samma nivå om man kör inbyggda Intel grafiken men den ligger ljusår efter i prestanda så dom flesta med ett i3 system lär vilja ha ett diskret grafikkort och då är du uppe i minst 60-70W iaf för hela systemet vid låg belastning.

Om valet står mellan E2-1800 och Core i3 så lär man inte vara ute efter vare sig mycket CPU-kraft eller mycket GPU-kraft. Men många verkar missa att AMD har riktigt bra GPU-prestanda på sina desktop APUer jämfört med Intel, men jämför man i stället laptop varianterna så är det ungefär jämt skägg mellan GPUn i Intels och i AMDs CPUer med integrerade kretsar.

Så att jämföra E-serien med Core i3 blir totalt fel, E-serien spelar i samma liga som Atom inte Core i3. Titta på denna jämförelse mellan Core i3 2100 som kör HD2000, den långsammaste GPUn i "HD" serien. Även HD2000 är betydligt mycket snabbare än GPUn i E-serien. E-serien har däremot en klart bättre GPU än den som sitter i Atom.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Blir nog o köpa en 6800k till min nästa dator

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

fast då är den ju i princip ännu sämre? kan man ens kalla den för 4-kärnig då den bara har 2 flyttalsberäkningsenheter

Japp, så länge det finns en beräkningsenhet så är det väl en "kärna". Min gamla Amiga 600 saknar t.ex. både FPU och MMU

NVidias grafikkort har ju mängder med kärnor dessutom för att ta ett annat exempel.
Däremot kan man ju diskutera vad den presterar som, men att säga att den inte är en "riktig 4-kärnig" är felaktigt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX