Brandvarnare och Arduino Uno

Permalänk
Medlem

Brandvarnare och Arduino Uno

Har jobbat lite till och från på ett mini project för att fördriva tiden och fått sweet respons från folk, några har inte tänkt att kan kan använda arduinon med massa annat. Tänkte jag delar med mig även här , mer som en inspiration

Jag har alltid velat ha kontroll över hemmet, även om jag inte är på plats. En av dom värsta saker som kan hända är att något börjar brinna och jag (ex. på jobbet) får nog aldrig reda på det om ingen ringer mig.
Så tanken var, koppla ihop arduino med brandvarnaren, när den börjar larma, så kan jag med hjälp av arduino få ett utslag som i sin tur ska göra något. I mitt fall vill jag få en push notis i telefonen om att larmet gått. När det händer så kan jag med hjälp av en webcam kunna se hur det ser ut och vad som hänt.

Det finns massa saker som man kan göra för att utöka det här. Några av dom som jag funderat på är:

  • Koppla in en temperatur mätare i arduino, där mätaren sitter i brandlarmet, så man vet ex. temperaturen i rummet när larmet gått.

  • Seriekoppla fler brandlarm, så om ena går av så gör alla andra i olika rum också

  • Koppla en SIM shield till arduinon, så den skickar ett SMS till telefonen (då slipper man ha en dator igång som arduinon är kopplad till)

Här är några YT klipp som visar det första testet.

Och ett test med riktig rök

(Jag ska fixa bättre klipp lite senare)

Brandvarnaren som jag har är en riktig gammal och riktigt enkelt att koppla till arduinon, vet dock inte hur det är med dom nyare varnare och hur deras kretskort ser ut och hur enkla dessa är (tänker på dom optiska brandvarnare).

Det jag tänkte göra är, jag har en gammal PC snurrandes hemma, den är alltid på och perfekt för att ha arduino kopplad till.
Så i mitt fall, ska jag fixa en AIR app som ska sköta om signaler från arduinon och sen pusha meddelande till telefonen. Den är tänkt att vara som en "server" app, som även ska ge mig webcam stream till en Client app på mobilen.
Appar är iofs lite statiska, tappar man mobilen och fixar ny så måste appen installeras tillbaka till den nya, så jag kanske går via webbgränsnittet istället. Får se hur det blir

Lite mer detaljer kring projektet kan du hitta här: http://as3breeze.com/category/experiment/
bespara mig från kommentarer kring hur n00b jag är inom el, im aware of it already

Hoppas det inspirerar någon annan till något coolt
Dom tidigare responser jag fått har visat att många inte tänkt på att arduino kan kopplas ihop med massa roliga prylar

Permalänk

Intressant bygge, väldigt intressant eftersom jag själv funderar på en liknande lösning till exakt samma problem.
Efter att en larmförsäljare var hemma insåg jag fördelen med att ha ett uppkopplat brandlarm.

Tänkte använda en Raspberry Pi och använda de digitala ingångarna på den för att sen kunna skicka iväg ett mail till min mejladress och därigenom få direktkontakt med mobilen.

Tänkte också koppla in ett fuktlarm till denna.

Permalänk
Medlem

Tror rpi är bättre just för att då kan man ha ett helt operativ system för hem larmet. Tänkte själv gå rpi vägen men tyckte det vart jobbigt med att behöva extra skärm, fick aldrig igång min bluetooth mus o tangentbord.

Vet inte hur det ser ut med komponenter till rpi men för arduino så finns der massa roligt att köpa. Tänkte även koppla en termometer till den så man går veta temperaturen vid larmet. Då ser man även hur elden förökar sig med hjälp av temperaturen i det rummet.

En fråga dock, varför just mail som notification? Tänker de kan vara risky att man missar det. Mobilen låter likadant vid alla mail. Kanske köpa en billig android o stoppa in sim kort och programmera den så att den ringer upp eller smsar? Där kan du även välja spec. ringsignal

Kul o laborera

Permalänk
Skrivet av danelk:

Tror rpi är bättre just för att då kan man ha ett helt operativ system för hem larmet. Tänkte själv gå rpi vägen men tyckte det vart jobbigt med att behöva extra skärm, fick aldrig igång min bluetooth mus o tangentbord.

Vet inte hur det ser ut med komponenter till rpi men för arduino så finns der massa roligt att köpa. Tänkte även koppla en termometer till den så man går veta temperaturen vid larmet. Då ser man även hur elden förökar sig med hjälp av temperaturen i det rummet.

En fråga dock, varför just mail som notification? Tänker de kan vara risky att man missar det. Mobilen låter likadant vid alla mail. Kanske köpa en billig android o stoppa in sim kort och programmera den så att den ringer upp eller smsar? Där kan du även välja spec. ringsignal

Kul o laborera

Enkel anledning billigast och enklast. Hur enkelt som helst att skicka mail via python, vet inte några bra sms-tjänster men får luska på det längre fram men änsålänge får det räcka med mail.
Tänkte göra ett eget larmkonto på gmail som jag sen kopplar till min och tjejens mobil. Ska få till så att man kan ställa in separat larmsignal när det kommer på det larmkontot.

Tänkte även köpa en webkamera som jag kopplar upp hemma som kan se röken, precis som alla larmtjänster gör.
Termometer är inte så dum idé, men då måste jag köpa nån arduino, lutar åt det för man kommer på så många saker man vill göra

Permalänk
Medlem

Googla snabbt och första resultatet http://www.smsmail.com/sv Smidigare än en dedikerad mejl som ligger och väntar på pushnotifications. För att slippa datorn är det väll bara att köra en ethernet shield, eller orkar den inte med att mejla själv?

Borde man inte kunna koppla summern mot arduinon ev. med ett relä eller annan krets emellan? Dock blir det ju då larm av både test och när batteriet börjar bli dåligt. Blev iaf själv sugen på det här. Har själv funderat på något passersystem på dörrarna hemma med arduino eller raspberrypi. Fast den idén föll på att man måste byta dörrar för att få in motordrivna lås, som även de är dyra.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Googla snabbt och första resultatet http://www.smsmail.com/sv Smidigare än en dedikerad mejl som ligger och väntar på pushnotifications. För att slippa datorn är det väll bara att köra en ethernet shield, eller orkar den inte med att mejla själv?

Borde man inte kunna koppla summern mot arduinon ev. med ett relä eller annan krets emellan? Dock blir det ju då larm av både test och när batteriet börjar bli dåligt. Blev iaf själv sugen på det här. Har själv funderat på något passersystem på dörrarna hemma med arduino eller raspberrypi. Fast den idén föll på att man måste byta dörrar för att få in motordrivna lås, som även de är dyra.

Tack för länken, måste testas
Har precis fått igång mitt python program att skicka mail till ett dedikerat larm konto på gmail.
Ang. brandvarnare har jag siktat in mej på en som finns på clas ohlson med inbyggt relä.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurkläsk:

Tack för länken, måste testas
Har precis fått igång mitt python program att skicka mail till ett dedikerat larm konto på gmail.
Ang. brandvarnare har jag siktat in mej på en som finns på clas ohlson med inbyggt relä.

Du tänker på den här? Vad skulle jag vinna på en sådan här dyrare mot en billig för en hundring?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Du tänker på den här? Vad skulle jag vinna på en sådan här dyrare mot en billig för en hundring?

Vet faktiskt inte, har inte sett den innan men den är ju verkligen intressant, rejält mycket billigare.
Dock så måste själva utgången vara potentialfri eftersom man måste få tillbaka 3,3V, om det blir mindre kommer in Pi'n att reagera och är det mer så kan man säga hejdå till ingångarna.
Med ett relä är man säker på att det är potentialfritt, alltså det finns inga andra spänningar.
Får ta en sväng till classes och höra med de

Permalänk
Medlem

Hur gick det med dinna expriment? fickdu till det med en optiska brandvarnare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensl:

Hur gick det med dinna expriment? fickdu till det med en optiska brandvarnare?

Jäklar, sorry för sent svar
Jag la ideen på is av div personliga skäl. Har dock numera gett mig inpå bilvärlden och el i dessa