Första timmarna med Windows 8....

Permalänk
Sötast

Första timmarna med Windows 8....

Windows 8 ?

Tanken var aldrig att jag skulle röra Windows8 ens, men så skulle jag just installera om datorn då det var dags, såg ett erbjudande för 279KR...
Tänkte vafan då? Start8 finns ju så det kan väl inte skada?

Man körde kompatibilitetsprogrammet för att testa och köpa, detta skulle fungera utan problem.

Sagt och gjort så kör jag installationen och ska just installera det på SSDn, men nej. MBR körde jag och det fick jag inte tillsammans med UEFI.
Slutar med att jag får blåsa båda partitionerna på SSDn och radera allt.

Jag kommer in i windows och allt är väl, jag väljer att logga in med mitt passport, namnet stämmer inte men det byter vi sen väl?

Nej. Du byter inte namn sen, såfall får man tydligen formatera igen. Tack!

Ska lägga in senaste graffedrivern, jag hamnar i en black screen loop, får ingen bild.

Startar om, trycker F8..... ingen bootmeny.
Startar om, trycker F8..... ingen bootmeny.

Googlar Windows 8 safe boot...

Tydligen så har de nu bytt det till Shift+F8, galet produktivt.
Efter 7 omstarter och en buttonmash värd en egen symfoni som Windows helt enkelt ej pallade riktigt registrera så kom jag in på en blå meny, får trycka igenom 6 knappar för att komma åt safe booten.

Väl i safe booten så får jag bort drivrutinerna, ska starta om datorn men utan Start8 så lyckas jag inte ens hitta en avstängningsknapp, alt+f4 fungerar ej. Jag loggar ut och sedan stänger av från login menyn.

Startar om datorn, nu får jag bild men nätverket har slutat fungera, OM JAG BARA KUNDE SPELA PÅ UBUNTU !!!
Startar om datorn igen, nu fungerar det igen... tack och helvetes jävla lov.

Nu ska jag prova uppgradera mina grafikdrivers igen, wish me luck!

Diskutera: Hur uppfattar ni Windows 8? Har ni haft en lika rolig välkomstupplevelse som mig?

Permalänk
Medlem

Köpte det i torsdags. Har fungerat hur bra som helst för mig. Installation tog ungefär 15-20 min och sedan dess har det tuffat på hur bra som helst. Är riktigt nöjd med det faktiskt. Synd att det inte gick lika smärtfritt för dig.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Keeper of Traditions

Kör på W7 nu, men när jag prövade W8 stötte jag inte på några som helst problem... Det är mycket snabbkommandon och sånt att lära sig, men med tanke på hur mycket bra saker det för med sig så kan det nog vara värt att uppgradera.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Sötast

Märkte just att MS dumpat Aero, tillbaka till 98 style it is...
File delete confirmation fick man också sätta igång igen
Sitter mest å virrar på huvet

Permalänk
Medlem

Funkat felfritt sen start. Problemet med drivrutinerna kan du haft för att Windows 8 installerar grafikdrivrutinerna av sig själv när du startar det först/andra gången och kan väl bli lite fel om du försöker installera samtidigt.

Skrivet av Allexz:

Märkte just att MS dumpat Aero, tillbaka till 98 style it is...

Själv tycker jag Windows 8 UI är snyggare än Windows 7.

Permalänk
Medlem

Allexz:

Jag kör f.n. xp och Vista på två laptops som jag funderar att lägga W8 i.

När det gäller mina gamla program har jag fått reda på att dessa kan jag köra i kompabilitetsläge xp eller Vista ifall de inte funkar under W8.

Vad som nu är kvar innan jag bestämmer mig definitivt för att putta in W8 är frågan om vad som händer med laptopsen i övrigt, typ alla uttag, grafikkort, HD, eller "you name it". Vad tror du, kommer allt att haverera och jag står där?

Permalänk
Sötast
Skrivet av SthR:

Allexz:

Jag kör f.n. xp och Vista på två laptops som jag funderar att lägga W8 i.

När det gäller mina gamla program har jag fått reda på att dessa kan jag köra i kompabilitetsläge xp eller Vista ifall de inte funkar under W8.

Vad som nu är kvar innan jag bestämmer mig definitivt för att putta in W8 är frågan om vad som händer med laptopsen i övrigt, typ alla uttag, grafikkort, HD, eller "you name it". Vad tror du, kommer allt att haverera och jag står där?

Haha, tyvärr är jag inte rätt person att fråga för tillfället då jag är i världens ragemode på precis allt i Win8 för tillfället

Bättre att fråga mig om ett par veckor, eller någon annan

Jag skulle gissa att det funkar fint, jag har i all ärlighet haft all världens otur på en och samma kväll, men vissa saker ogillar jag oavsett dock. T.ex byta från F8 till Shift+F8... finns ingen logisk anledning till det imo.

Permalänk
Medlem

Du verkar ha fått all otur med Windows 8, hoppas att det kommer funka bättre för dig senare!

Själv så bytta jag till Windows 8 när Consumer Preview släpptes och har därefter inte installerat Windows 7 igen så man kan väll säga att jag är rätt van vid Windows 8 nu och tycker att det fungerar bra nu när jag har satt upp allt som jag vill ha det. Jag hade inte lika mycket problem som dig i början utan det var mest att det var svårt att hitta ett anti-virus program för Windows 8 då och den som jag bestämde mig för att använda gillade att ge mig BSOD och svart skärm efter inloggning, fick snabbt veta att det var en inställning som inte direkt gillade min dator och efter det så har det funkat fint.

Edit: Kan säga att jag använder Start8 fast med "Windows 8 Style" satt i Large. Tycker det fungerar riktigt bra och ser snyggt ut, sedan har jag också tagit bort genomskinligheten(stavning?) av Windows fönster och taskbar genom Stat8 inställningar då det av någon anledning inte ska gå att göra det genom Windows. <_<

Måste dock säga att Metro applikationer är jävligt dåliga, har testat flera stycken men tycker att de bara tar upp plats och är mindre användbara än deras respektive Desktop applikation eller webbsida.

Permalänk
Medlem

Jag var som dig och de flesta andra först, negativ som fan.
Men efter att jag installerat flera maskiner med win8 och lekt runt lite så tog det inte länge innan jag installera det på min burk här hemma.
Jäkligt skönt operativ!!. Försök att se "metro" som en stor startmeny.

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Medlem

Jag är lite tvärtom var lite positiv till att testa åttan men har blivit mer och mer negativ ju mer jag testkört Windows 8, kommer aldrig absolut aldrig hamna i nån av mina befintliga eller framtida datorer.

Dock med efterföljande versioner får vi se om Microsoft har tagit sitt förnuft till fånga lite , då kanske Windows 9 eller vad det kommer heta bli ok, och hamna i datorerna.

Om inte ger jag upp microsofts leksaks och trams OS

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Förlåt denna säkert korkade fråga men

Program, typ Office, Adobe m fl kan man köra under kompabiltetsläge ifall de inte skulle fungera under W8.

Vad jag undrar är vad finns de för kvarvarande saker, förutom programmen alltså, som är beroende av OS och där det kan gå fel i fall man installerar W8?

Kan bildskärmen i laptopen resp. USB:na sluta fungera? För då kan man inte göra det minsta som man bör kunna göra på en dator, dvs arbeta med program och flytta filer för att t ex skriva ut på annan dator.

Permalänk

Har kört windows 8 sedan början av december ... laddade ner win 7 shell temat då jag saknade windows 7 o har funkat bra faktist..skall nog #%"/ ner windows 7 ifrån &%#" bay igen...windows 8 lämpar sig bäst för surfplattor o mobiler.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Avstängd

Kör win8 på min hp touchmart via msdnaa som funkar riktigt bra!

Däremot föredrar jag windows 7 som har allt utom att touch skärm att göra dvs, kör du på en tablet, bärbar (med touchskärm), smartphone och så vidare så kan jag rekommendera w8. Då metro gränssnittet är mest till för att kunna använda sig utav touch. Ser mest som win 8 på det sättet.

För övrigt kan jag rekommendera windows 7 på stationära datorer samt bärbara (utan touch skärm) före win8 alla dagar i veckan. Vissa funktioner kan skiljas mellan de åt men jag säger som vad jag tycker sedan är det är det upp till sig själv vad man tycker om, antingen w8 eller w7.

Permalänk
Medlem

Har kört Win8 sedan release och det har fungerat utmärkt för mig. Det är något snabbare än vad win7 var, och allmänt bättre optimerat.

Du verkar ha haft väldigt mycket otur med din w8, hade absolut inga problem alls med installation eller sedan dess

Hoppas allt löser sig

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem

Körde precis in Win8 till mina päron de hade Vista sen typ 4-5 år tillbaka , och jävlar vilken skilnad det blev, som en ny dator.

Installerade dock Classic-Shell för de blir nog lite väl förvirrade av startskärmen

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Windows 8 ?

Tanken var aldrig att jag skulle röra Windows8 ens, men så skulle jag just installera om datorn då det var dags, såg ett erbjudande för 279KR...
Tänkte vafan då? Start8 finns ju så det kan väl inte skada?

Man körde kompatibilitetsprogrammet för att testa och köpa, detta skulle fungera utan problem.

Sagt och gjort så kör jag installationen och ska just installera det på SSDn, men nej. MBR körde jag och det fick jag inte tillsammans med UEFI.
Slutar med att jag får blåsa båda partitionerna på SSDn och radera allt.

Jag kommer in i windows och allt är väl, jag väljer att logga in med mitt passport, namnet stämmer inte men det byter vi sen väl?

Nej. Du byter inte namn sen, såfall får man tydligen formatera igen. Tack!

Ska lägga in senaste graffedrivern, jag hamnar i en black screen loop, får ingen bild.

Startar om, trycker F8..... ingen bootmeny.
Startar om, trycker F8..... ingen bootmeny.

Googlar Windows 8 safe boot...

Tydligen så har de nu bytt det till Shift+F8, galet produktivt.
Efter 7 omstarter och en buttonmash värd en egen symfoni som Windows helt enkelt ej pallade riktigt registrera så kom jag in på en blå meny, får trycka igenom 6 knappar för att komma åt safe booten.

Väl i safe booten så får jag bort drivrutinerna, ska starta om datorn men utan Start8 så lyckas jag inte ens hitta en avstängningsknapp, alt+f4 fungerar ej. Jag loggar ut och sedan stänger av från login menyn.

Startar om datorn, nu får jag bild men nätverket har slutat fungera, OM JAG BARA KUNDE SPELA PÅ UBUNTU !!!
Startar om datorn igen, nu fungerar det igen... tack och helvetes jävla lov.

Nu ska jag prova uppgradera mina grafikdrivers igen, wish me luck!

Diskutera: Hur uppfattar ni Windows 8? Har ni haft en lika rolig välkomstupplevelse som mig?

Kan vara så att win 8 hatar dig.

Går att stänga av med alt f4 utan problem, förutsatt att du inte har något annat uppe, tips kör win+d först och sen alt f4.
Du kan välja att använda ett lokalt konto istället för ditt live konto under inställningar.

Fungerat mer eller mindre problem fritt för min del, har lagt till en start meny men använder den mindre än metro. Använder framförallt snabbkommandon, utan dem skulle operativsystemet vara betydligt trögare.
Mest irriterande är nog alla metro appar som fungerar halvdant, metro e-posten i jämförelse med thunderbird/outlook/seamonky etc. är ett skämt minst sagt. Fjärrskrivbords appen fungerar helt ok under förutsättningen att man inte använder den i fönsterläge.
Det enda problemet jag haft är asus drivrutiner för xonar xense, fortfarande ingen win8 drivrutin från dem vilket jag inte tänker beskylla ms för.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Diskutera: Hur uppfattar ni Windows 8? Har ni haft en lika rolig välkomstupplevelse som mig?

Jag var liksom dig negativ till Win8, mycket p.g.a Metro GUI. Men jag köpte faktiskt också W8 Pro idag för 279:- och installerade. Allt har bara fungerat, direkt. Inga problem alls. Tråkigt för dig med en så dålig start, som om det inte vore nog med Metro...

Förövrigt kör jag Classic Shell och är mycket nöjd.

Permalänk
Medlem

Skaffade W8 när det kom ut via msdnaa och har kört det sen dess. Tycker att det är ett bra system men det har även sina nackdelar om man går på dina problem :S Det jag hade när W8 installerades var att drivrutinerna för mina skärmar krånglade med drivrutinerna till grafikkortet men det blev snabbt fixat med att avinstallera drivrutinerna för skärmarna.

Synd att du hade så många problem med W8 men du kanske kommer att ge det en bättre chans i framtiden

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus VIII Hero/Alpha | CPU: Intel i7 6700k 4 GHz | Minne: Kingston HyperX 8GB DDR4 2133MHz x4| Systemdisk: Samsung pro 950 256GB | Lagring: WD Purple 3TB x2 | GPU: Asus Strix GTX 970 DirectCU II | Ljudkort: Asus Essence STXII | Display: Samsung S24A650D x2 | Tangentbord: Qpad MK-85 | Mus: Razer Mamba 4G

Permalänk
Medlem

Inte kul när det bråkas!

Har själv inte haft några som helst problem, kör varken classic shell eller något annat för att få fram en startmeny. Har sedan windows 7 använt mig av genvägar på taskbar vilket går alldeles utmärkt även på win8

Hoppas du får en trevligare fortsättning på ditt användande! Tips är att högerklicka nere i vänsterhörnet där gamla startknappen satt, finns många bra genvägar där

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem

Jag fick blackscreen loop 3e gången jag skulle installera windows 8, installera grafikdrivrutiner samtidigt som den installerar windows updates är inte att rekomendera. Utöver den gången har jag aldrig haft några problem med win8. Har haft det sedan release och trivs bra

Permalänk
Medlem

Fråga: Fungerar alla program som funkar för w7 felfritt på w8 också? tänker främst på diverse ljudproduktionsprogram

Permalänk
Inaktiv

Tråkigt att höra att du haft så mycket problem med ditt Windows 8. Jag själv är väldigt nöjd med det, bra flyt och ser bra ut. Modern UI är jag ganska neutral till, går in på Skrivsbordsläge direkt. Det enda jag faktiskt hellre använder som applikationer i Windows 8 är sådana som Netflix. Väntar ivrigt på att/om HBO släpper en också.

Riktigt positiv uppstartningstiderna, min burk med mekanisk hårddisk på 7200 rpm startar på cirka 20 sekunder, vilket för mig är stor skillnad vad gäller Windows 7.

Mycket text, men lycka till med Windows 8!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag hade själv inga problem med min W8 installation, var visserligen en clean install så kanske lite smidigare då. Lite mindre driverproblem med min Ableton pad men löste sig efter ett tag!

Visa signatur

MB: Asus p8Z77-V PRO PSU: FD Newton R3 600W CPU: Intel i5 3570K @ 4.3 GHz Kyl: CM 212 EVO Ram: Vengeance 1600MHz 2x8GB GPU: ASUS Strix 1070 HDD: WD Caviar Green 2TB SSD: Samsung 840 PRO 250GB Burk: Define R4 Laptop: Alu Macbook 2008 Monitor: Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jag fick blackscreen loop 3e gången jag skulle installera windows 8, installera grafikdrivrutiner samtidigt som den installerar windows updates är inte att rekomendera. Utöver den gången har jag aldrig haft några problem med win8. Har haft det sedan release och trivs bra

detta har hänt mig två gånger, nu installerar jag alltid windows update innan jag kör in grafik drivisarna

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Väl i safe booten så får jag bort drivrutinerna, ska starta om datorn men utan Start8 så lyckas jag inte ens hitta en avstängningsknapp, alt+f4 fungerar ej. Jag loggar ut och sedan stänger av från login menyn.

Trist när saker inte fungerar. Men, det verkar som att något inte står rätt till med din burk? Om du inte ens får alt+f4 att fungera känns det som att du sitter på rätt grova hårdvarufel.

Min egen upplevelse är en problemfri installation på stationära, ock som krånglade massor, på min gamla htpc. Att komma åt felsäkert var inga problem, men lösningen fanns inte där, utan genom att sätta grafikkortet i en annan pcie-port. Varför vet jag ej.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Windows 8 ?

Tanken var aldrig att jag skulle röra Windows8 ens, men så skulle jag just installera om datorn då det var dags, såg ett erbjudande för 279KR...
Tänkte vafan då? Start8 finns ju så det kan väl inte skada?

Man körde kompatibilitetsprogrammet för att testa och köpa, detta skulle fungera utan problem.

Sagt och gjort så kör jag installationen och ska just installera det på SSDn, men nej. MBR körde jag och det fick jag inte tillsammans med UEFI.
Slutar med att jag får blåsa båda partitionerna på SSDn och radera allt.

Jag kommer in i windows och allt är väl, jag väljer att logga in med mitt passport, namnet stämmer inte men det byter vi sen väl?

Nej. Du byter inte namn sen, såfall får man tydligen formatera igen. Tack!

Ska lägga in senaste graffedrivern, jag hamnar i en black screen loop, får ingen bild.

Startar om, trycker F8..... ingen bootmeny.
Startar om, trycker F8..... ingen bootmeny.

Googlar Windows 8 safe boot...

Tydligen så har de nu bytt det till Shift+F8, galet produktivt.
Efter 7 omstarter och en buttonmash värd en egen symfoni som Windows helt enkelt ej pallade riktigt registrera så kom jag in på en blå meny, får trycka igenom 6 knappar för att komma åt safe booten.

Väl i safe booten så får jag bort drivrutinerna, ska starta om datorn men utan Start8 så lyckas jag inte ens hitta en avstängningsknapp, alt+f4 fungerar ej. Jag loggar ut och sedan stänger av från login menyn.

Startar om datorn, nu får jag bild men nätverket har slutat fungera, OM JAG BARA KUNDE SPELA PÅ UBUNTU !!!
Startar om datorn igen, nu fungerar det igen... tack och helvetes jävla lov.

Nu ska jag prova uppgradera mina grafikdrivers igen, wish me luck!

Diskutera: Hur uppfattar ni Windows 8? Har ni haft en lika rolig välkomstupplevelse som mig?

TLDR.
Welcome to hell.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Hahahaha.. Känner igen mig själv i allt du skriver. Var inte lätt att få till Win8 på min laptop, men ett antal omistallationer senare flyter det på bra ändå. Lite grejer som kommer krävas inlärning och några skrik om hur omständigt en del grejer är, sen är det nog bra.

Lite jobbigt med att drivrutiner till komponenter inte finns till allt ännu.. men jag har inte haft något mjukvaru-program som inte gått att installera och köra ännu.
Om man jämför drivrutinslistan till min laptop mellan Win7 och Win8, då är den hälften så lång med Win8.
Funktionsknapparna fick jag installera med Win7 drivisar, men det blev inte helt bra. En del funktionsknappar funkar inte..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Var nyfiken så skaffade W8 i slutet av sommaren och har kört det sedan dess. Jag ser inga som helst fördelar med det över W7 och jag kommer inte att installera det igen. Jag upplever inte det alls som snabbare, tvärtom tycker jag att det är segare i filhanteraren. Booten är samma som innan, eventuellt ett par sekunder snabbare, låg på runt 20 sekunder även innan. Avskyr "Metro"-stilen. Apparna är ett skämt. Blandar engelska och svenska (i svenska versionen).

Min första installation krånglade också så pass mycket att jag fick installera om allt igen. Då visste jag förstås inte vad jag vet nu, annars hade det blivit W7.

Dessutom har jag haft sjukt mycket problem med drivrutiner och sånt till laptopen. Problem som inte fanns på W7.

Två feta tummar ner. Hade jag haft fler hade det fått dom med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeVvE:

Funkat felfritt sen start. Problemet med drivrutinerna kan du haft för att Windows 8 installerar grafikdrivrutinerna av sig själv när du startar det först/andra gången och kan väl bli lite fel om du försöker installera samtidigt.

Själv tycker jag Windows 8 UI är snyggare än Windows 7.

Platt, kantigt, tråkigt, GRÅTT/VITT vid inaktiva rutor och inga færger nånstans.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Det skönaste i ditt inlägg tycker jag är att du har varit inne i varenda tråd om Windows 8 och kastat skit och nu erkänner du att du inte ens hade testat det?

Skrivet av Allexz:

Sagt och gjort så kör jag installationen och ska just installera det på SSDn, men nej. MBR körde jag och det fick jag inte tillsammans med UEFI.
Slutar med att jag får blåsa båda partitionerna på SSDn och radera allt.

Ja Windows 8 är modernt och använder GPT på UEFI-system istället för MBR. MBR klarar bland annat inte av partitioner som är större än 2,2TB. MBR klarar inte heller av mer än fyra primära partitioner. GPT fixar upp till en miljard terrabyte stora partitioner och ett oändligt antal partitioner.

Citat:

Jag kommer in i windows och allt är väl, jag väljer att logga in med mitt passport, namnet stämmer inte men det byter vi sen väl?
Nej. Du byter inte namn sen, såfall får man tydligen formatera igen. Tack!

Om du med namn menar ditt för och efternamn så jo, det kan du självklart byta i efterhand.

https://login.live.com/login.srf?wa=wsignin1.0&rpsnv=11&ct=13...

Citat:

Startar om, trycker F8..... ingen bootmeny.
Startar om, trycker F8..... ingen bootmeny.

Googlar Windows 8 safe boot...

Tydligen så har de nu bytt det till Shift+F8, galet produktivt.

Nä de har inte bytt till shift+f8, de har tagit bort möjligheten att avbryta en uppstart i Windows 8 på nya datorer. Kort kan man säga att Windows 8 startar för snabbt och därför tog man bort det. Man kommer åt dessa inställningar inifrån Windows 8 istället, exempelvis shift+omstart. Här kan du få mer detaljerad information om det:

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/05/22/designing-for-p...

Citat:

Väl i safe booten så får jag bort drivrutinerna, ska starta om datorn men utan Start8 så lyckas jag inte ens hitta en avstängningsknapp, alt+f4 fungerar ej. Jag loggar ut och sedan stänger av från login menyn.

Det finns minst nio olika sätt att stänga av Windows 8, härligt att du lyckades hitta en av dom. Den kanske mest uppenbara är... avstängningsknappen på din dator? ALT+F4 fungerar för mig i skrivbordet när man inte har något program framme.

Citat:

File delete confirmation fick man också sätta igång igen
Sitter mest å virrar på huvet

File delete confirmation har man inte tagit bort. Däremot har man tagit bort dialogrutan som dyker upp när man ska flytta något till papperskorgen med deleteknappen, jag tror att det är den du menar. Den går precis som du säger att ändra tillbaks så att det är som i Windows 7.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...