Permalänk

Win8 till HTPC

Hallå,

I dagsläget har jag 2st datorer en stationär och en htpc som används mestadels till surf/titta på filmer serier via streaming/XBMC. I dagsläget har jag win7 på båda datorerna och har egentligen inte varit spec intresserad av att uppgradera till win8 då jag egentligen inte sett någon större vinst med det. För ett tag sedan slog det mig att "the new UI" eller Metro gränssnitten eller vad man nu vill kalla det kan passa ganska bra på HTPCn. Speciellt nu när det bara kostar 279kr att uppgradera.

Vad tycker ni som är mer insatta? Är det bara att köra på båda datorerna? Är jag dum som överhuvudtaget tänker tanken?

Är tacksam för alla synpunkter.

Permalänk

Har själv gått i samma tankebanor med min HTPC som jag kör XBMC på med Windows Vista. Det fungerar utan problem men precis som du så funderar jag vad Modern UI kan göra på min HTPC.
Även på min stationära har jag gått över till Win8 och jag måste säga att jag gillar det. Där iaf.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Jag kör win 8 på min htpc och tycker det är grymt bra.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem

Kör Win 8 på en Amd A8 3870K htpc.
Xbmc funkar perfekt. Netflix & viasat´s appar är grymt smidiga.

Kan bara rekommendera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kloon:

Kör Win 8 på en Amd A8 3870K htpc.
Xbmc funkar perfekt. Netflix & viasat´s appar är grymt smidiga.

Kan bara rekommendera!

Funkar netflix och viasat apparna bra för dig alltså?

Netflixs app tycker jag ger sjukt dålig kvalité jämfört med att kolla via deras hemsida. Och viaplay fastnar vid laddning av film jag försöker se.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordis:

Funkar netflix och viasat apparna bra för dig alltså?

Netflixs app tycker jag ger sjukt dålig kvalité jämfört med att kolla via deras hemsida. Och viaplay fastnar vid laddning av film jag försöker se.

Båda funkar klockrent, dock tar det kanske ca 10 sekunder innan bilden blir går över till HD på netflix.

Har sett både fotboll och tv-serier på viaplay utan problem, men jag har inte lyckats få appen att komma ihåg mina inloggningsuppgifter.

Permalänk

Stort tack för alla svar. Sagt och gjort blir det till att testa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kloon:

Båda funkar klockrent, dock tar det kanske ca 10 sekunder innan bilden blir går över till HD på netflix.

Har sett både fotboll och tv-serier på viaplay utan problem, men jag har inte lyckats få appen att komma ihåg mina inloggningsuppgifter.

Gällande inloggning på Viaplay är det sjukt störande att dom inte kommer ihåg ens inloggningsuppgifter på varken deras hemsida eller appen.

Kanske får testa netflix igen, men sist var det sjukt dålig upplösning och sen låg det som ett grått "lager" över hela bilden. Vilket gjorde att svart såg grått ut och andra färger allmänt urvattnade ut.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Lego Master

Jag som precis var på väg att dualboota min Win8-dator med XBMCbuntu, när jag såg den här tråden. Klart som fasen jag ska prova med Metro/MUI med XBMC först!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av kloon:

Båda funkar klockrent, dock tar det kanske ca 10 sekunder innan bilden blir går över till HD på netflix.

Har sett både fotboll och tv-serier på viaplay utan problem, men jag har inte lyckats få appen att komma ihåg mina inloggningsuppgifter.

Fick du göra nån inställning eller liknande för att få Netflix att fungera?

Min laddar till 97% och stannar sen oavsett vilken video jag väljer. I browser funkar det.

Ringde faktiskt till netflix för att få igång det men de sa att de hade nått centralt problem som skulle lösas inom nån dag. Vilket låter konstigt om det funkar för andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GsuS664:

Fick du göra nån inställning eller liknande för att få Netflix att fungera?

Nej.

Permalänk
Medlem

Netflix stannar på 97%

Skrivet av GsuS664:

Fick du göra nån inställning eller liknande för att få Netflix att fungera?

Min laddar till 97% och stannar sen oavsett vilken video jag väljer. I browser funkar det.

Ringde faktiskt till netflix för att få igång det men de sa att de hade nått centralt problem som skulle lösas inom nån dag. Vilket låter konstigt om det funkar för andra.

Jag har samma problem på en av mina datorer, båda datorerna är anslutna till samma nätverk, har bytt router man samma problem på ena datorn, mycket konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peoltojo:

Jag har samma problem på en av mina datorer, båda datorerna är anslutna till samma nätverk, har bytt router man samma problem på ena datorn, mycket konstigt.

Jag har försökt att få detta att lira men inte lyckats, status hos dig?

Initialt såg jag att jag hade fel datum inställt på min HTPC vilket jag trodde skulle lösa problemet men det är fortfarande samma. Provat att installera om mm mm

Permalänk
Medlem

Ingen förändring

Skrivet av GsuS664:

Jag har försökt att få detta att lira men inte lyckats, status hos dig?

Initialt såg jag att jag hade fel datum inställt på min HTPC vilket jag trodde skulle lösa problemet men det är fortfarande samma. Provat att installera om mm mm

Jag har fortfarande samma problem, har i och för sig inte brytt mig så mycket och istället använt webbläsaren. Men det är konstigt att det fungerar på en dator men inte på den andra, de är ganska lika och båda är nyligen ominstallerade med win 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peoltojo:

Jag har fortfarande samma problem, har i och för sig inte brytt mig så mycket och istället använt webbläsaren. Men det är konstigt att det fungerar på en dator men inte på den andra, de är ganska lika och båda är nyligen ominstallerade med win 8.

Jag såg nånstans att det kan bero på vilka drivrutiner till grafikkortet man kör. Kör man inte med de windows hittar kan man drabbas av problemet.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av peoltojo:

Jag har fortfarande samma problem, har i och för sig inte brytt mig så mycket och istället använt webbläsaren. Men det är konstigt att det fungerar på en dator men inte på den andra, de är ganska lika och båda är nyligen ominstallerade med win 8.

Chattade med dem igen igår och enligt deras helpdesk ska det vara nått centralt problem de jobbar på. Får väl se om det löser sig.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Nordis:

Jag såg nånstans att det kan bero på vilka drivrutiner till grafikkortet man kör. Kör man inte med de windows hittar kan man drabbas av problemet.

Det har att göra med att grafikdrivarna inte är signerade (WHQL) av det jag läst mig till, har det problemet med Netflix-appen på min laptop som inte har signade drivare (ännu) till grafikkortet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det har att göra med att grafikdrivarna inte är signerade (WHQL) av det jag läst mig till, har det problemet med Netflix-appen på min laptop som inte har signade drivare (ännu) till grafikkortet.

Det stämmer nog, har NVIDIA i datorn där det fungerar och Ati i den som krånglar.

Permalänk

Är det någon som vet hur man ska göra om Netflix stannar på 97% i Windows 8? Nu menar jag inte i browsern utan i windows Appen.

Mvh
Hobbitar

Permalänk
Medlem

Tack för tipset om viaplay appen.
Har kört win 8 på min htpc i ett antal månader (preview och nu pro) och aldrig tänkt på det utan bara kört via webbläsaren.
Får dock vänta med det nån månad då mitt abonnemang är parkerat tills nya F1 säsongen börjar.

Permalänk
Medlem

Jag har också en HTPC, som jag då har Windows 8 på... Är det någon som vet om man kan få rutorna i metro gränssnittet att bli större, precis som man kan göra med det övriga skrivbordet? Jag har skalat upp allt till 200%, men det händer ingenting i metro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Jag har också en HTPC, som jag då har Windows 8 på... Är det någon som vet om man kan få rutorna i metro gränssnittet att bli större, precis som man kan göra med det övriga skrivbordet? Jag har skalat upp allt till 200%, men det händer ingenting i metro.

Japp, använd MetroScaler från http://touchmote.codeplex.com/releases/view/101682

Ta också en titt på Touchmote http://touchmote.net om du har en Wiimote liggandes kan du använda den för att navigera Windows 8.

Permalänk
Medlem

Trots alla varningar så har jag beställt Windows 8, 549 kr från SIBA. Nån som vet varför SIBA tar 549 kr och tex Webhallen 2 249 kr?. Jag har tänkt köra den i min HTPC, som inte har nån inbyggd DVD-läsare, alternativt i en annan dator med Vista som börjat bli seg. Ingen av dem används så ofta, det blir lite av ett experiment att köra Win8.

HTPC:n har ingen inbyggd optisk läsare, jag har dock en extern USB-Bluray. Funkar det att köra en win 8-installation från en extern läsare? Eller hur gör man?

Permalänk
Medlem

Är det denna du beställt?
http://www.siba.se/product/11284020/microsoft-win8-propack-sv...

Läs isåfall texten som förklarar varför den är billigare än andra.

"Denna versionen uppgraderar din förinstallerade Windows 8 till Windows 8 Pro. "

Permalänk
Medlem

Jag hoppade över den varianten och köpte denna istället:

http://www.siba.se/product/11284000/microsoft-win8-pro-svensk...

"Uppgradera till Windows 8 Pro från Windows Vista/XP eller Windows 7."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tamias:

Jag hoppade över den varianten och köpte denna istället:

http://www.siba.se/product/11284000/microsoft-win8-pro-svensk...

ok tur...

Vansinniga priser hos övriga handlare, är ju den versionen som kostade 279kr fram till sista Januari och nu vill de ha över 2k för den.
Förstår inte detta.

Permalänk
Medlem

Ajdå, då var jag försent ute, jämfört med 279 kr är ju 549 kr ett ockerpris

Permalänk
Medlem
Skrivet av tamias:

Ajdå, då var jag försent ute, jämfört med 279 kr är ju 549 kr ett ockerpris

hehe, iofs för nerladdning, ville man ha skiva kostade det 450kr.

Är bara att gratulera, trodde inte att den gått upp så mycket i priset hos alla andra.

Permalänk
Medlem

Verkar som att det var ett tillfälligt lockpris.

Microsoft tar 2 499 kr för Win 8 Pro nu. Förklarar varför de flesta butiker ligger på 2 000 kr eller mer. Man ska vara bra desperat för att betala det priset......

Permalänk
Medlem

Bill känner nog att han snart är nära att bli rikast i världen igen och har gett order om prisjusteringar för att bli nr 1. There can be only one!

http://www.di.se/#!/artiklar/2013/3/5/bill-gates-narmar-sig-v...