Lite frågor innan jag köper Windows 8

Permalänk

Lite frågor innan jag köper Windows 8

Tjena.

Installerade precis om Windows 7 på min dator och aktiverade det.
Jag har några stycken licenser som jag fick från MSDN när jag hade tillgång till det. Om jag köper den där uppgraderingen för 139kr, från min dator med W7 som är aktiverat, kommer jag fortfarande ha kvar min licensnyckel till W7 då? Eller är det den som uppgraderas till en W8 licens?

Om jag känner att jag vill gå tillbaka till W7 igen och kanske använda W8 igen senare, det kan jag göra eller?
Och jag kunde använda nyckeln flera gånger? t.ex. om jag vill använda den på en annan dator istället, eller om jag köper nytt moderkort t.ex.
Är det någon gräns på hur många gånger man kan använda den? Jag vet inte riktigt hur det funkar men min W7 Pro licens har jag använt en och samma säkert 10 gånger på olika datorer, men en i taget då.

Ja det var väl ungefär det jag kom på just nu. Jag vill ge det en chans när det är så billigt, har testat det lite smått hos en bekant och kan än så länge inte säga att jag gillar det. Men man vänjer sig kanske.

Tack på förhand!

En fråga till, vad är det för skillnad på uppgraderingen för 139kr och den för 279?

Permalänk
Avstängd

Ärligt talat så vet jag inte riktigt vad som händer med din W7-licens men W8 licensen går att flytta hur mycket man vill.

Uppgraderingen för 139 gäller bara om man köpt en dator med W7 den senaste tiden, annars är det den för 279 som gäller. Ett råd är att testa att logga in på MSDN då de inte är alls snabba med att avaktivera konton, du kan mycket väl ha några licenser att plocka ut därifrån.

När du väl aktiverat uppgraderingen till W8 så övergår den till en vanlig licens och går att flytta eller avinstallera och installera igen hur mycket man vill.

Permalänk
Medlem

Alla dina funderingar är möjliga.
Skillnaden mellan 139:- och 279:- uppgraderingarna är endast priset.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Okej det låter bra. Har för mig att jag läst att man kan uppgradera från oaktiverat W7. Så för att vara på den säkra sidan kanske jag borde ominstallera windows igen men den här gången inte aktivera det? Sedan köpa W8 uppgraderingen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sjuhundratjugo:

Okej det låter bra. Har för mig att jag läst att man kan uppgradera från oaktiverat W7. Så för att vara på den säkra sidan kanske jag borde ominstallera windows igen men den här gången inte aktivera det? Sedan köpa W8 uppgraderingen?

Aktiverar du en MSDN-licens så är den förbrukad för din dator. Jag är inte helt hundra men jag har svårt att tro att du inte ska kunna gå tillbaks till Windows 7 sen och aktivera igen med samma licens. Huruvida du installerar om eller inte har ingen betydelse.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Aktiverar du en MSDN-licens så är den förbrukad för din dator. Jag är inte helt hundra men jag har svårt att tro att du inte ska kunna gå tillbaks till Windows 7 sen och aktivera igen med samma licens. Huruvida du installerar om eller inte har ingen betydelse.

Vad menar du med att den är förbrukad? Jag har använt samma nyckel många gånger på olika datorer och när jag nyss köpte en ssd formaterade jag och intallerade på nytt t.ex.
Får man W8 nyckeln på mail när jag köper den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuhundratjugo:

Vad menar du med att den är förbrukad? Jag har använt samma nyckel många gånger på olika datorer och när jag nyss köpte en ssd formaterade jag och intallerade på nytt t.ex.
Får man W8 nyckeln på mail när jag köper den?

Japp, mailas direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardware guy:

Alla dina funderingar är möjliga.
Skillnaden mellan 139:- och 279:- uppgraderingarna är endast priset.

Nej. Det är hur lagligt du vill vara. Samt att du riskerar även att MS dödar din licens senare. Då du har bluffat. Är det värt 140 kr så ok.

Permalänk
Skrivet av lolight:

Nej. Det är hur lagligt du vill vara. Samt att du riskerar även att MS dödar din licens senare. Då du har bluffat. Är det värt 140 kr så ok.

Hur menar du? Är det den lite dyrare jag ska välja?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Nej. Det är hur lagligt du vill vara. Samt att du riskerar även att MS dödar din licens senare. Då du har bluffat. Är det värt 140 kr så ok.

MS kommer inte döda några licenser i efterhand, det kan jag nästan garantera.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Måste bara vara säker här. Om jag har installerat och aktiverat Windows 7 sedan köper uppgraderingen till Windows 8 på den datorn, kommer den då att ersätta min Windows 7 nyckel?
Eller kan jag installera Windows 7 utan att registrera det sedan köpa Windows 8? Kollar den om man har en giltlig licens innan köp eller bara om man har Windows Vista/7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuhundratjugo:

Måste bara vara säker här. Om jag har installerat och aktiverat Windows 7 sedan köper uppgraderingen till Windows 8 på den datorn, kommer den då att ersätta min Windows 7 nyckel?
Eller kan jag installera Windows 7 utan att registrera det sedan köpa Windows 8? Kollar den om man har en giltlig licens innan köp eller bara om man har Windows Vista/7.

Enligt Microsoft så kan man ånga sig och installera Windows 7 igen, scrolla längst ner på denna sida och klicka på Vad händer om jag ändrar mig? Kan jag gå tillbaka till mitt gamla operativsystem? http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-8/upgrade-to-windo...

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av sjuhundratjugo:

Måste bara vara säker här. Om jag har installerat och aktiverat Windows 7 sedan köper uppgraderingen till Windows 8 på den datorn, kommer den då att ersätta min Windows 7 nyckel?
Eller kan jag installera Windows 7 utan att registrera det sedan köpa Windows 8? Kollar den om man har en giltlig licens innan köp eller bara om man har Windows Vista/7.

Den dyrare gäller även uppgradering från XP eller Vista. Den billigare endast Windows 7 (osäker om den gäller billigaste home edition också, har för mig att det var någon ytterligare begränsning.)

Installationen kommer ersätta din W7-nyckel och den kommer inte finnas kvar på datorn någonstans. Dock finns inget som hindrar dig från att ominstallera w7 med gamla nyckeln igen.

Permalänk
Skrivet av Whippoorwill:

Den dyrare gäller även uppgradering från XP eller Vista. Den billigare endast Windows 7 (osäker om den gäller billigaste home edition också, har för mig att det var någon ytterligare begränsning.)

Installationen kommer ersätta din W7-nyckel och den kommer inte finnas kvar på datorn någonstans. Dock finns inget som hindrar dig från att ominstallera w7 med gamla nyckeln igen.

Okej. Tänkte den gjorde min gamla nyckel ogiltlig eller liknande.
Kunde man göra en clean installation med W8 Upgraderingen? Alltså formatera SSDn och lägga in W8 på nytt?

Permalänk
Skrivet av sjuhundratjugo:

Okej. Tänkte den gjorde min gamla nyckel ogiltlig eller liknande.
Kunde man göra en clean installation med W8 Upgraderingen? Alltså formatera SSDn och lägga in W8 på nytt?

Ja det ska gå. Du behöver ha w7 -media i något skede under installationen bara.
Den gör inte w7-nyckeln ogiltig, däremot får du inte använda den på nån annan dator parallellt med w8 installationen

Permalänk
Skrivet av Whippoorwill:

Ja det ska gå. Du behöver ha w7 -media i något skede under installationen bara.
Den gör inte w7-nyckeln ogiltig, däremot får du inte använda den på nån annan dator parallellt med w8 installationen

Okej tackar för hjälpen.

Jag laddade precis ner Windows 8 Upgrade Assistant och där dyker det upp att min CPU inte stödjer NX alternativt att det inte är påslaget. Vad är detta för något?
Jag har en i5 750 på ett Asrock moderkort.

Tack.

Permalänk
Skrivet av sjuhundratjugo:

Okej tackar för hjälpen.

Jag laddade precis ner Windows 8 Upgrade Assistant och där dyker det upp att min CPU inte stödjer NX alternativt att det inte är påslaget. Vad är detta för något?
Jag har en i5 750 på ett Asrock moderkort.

Tack.

http://windows.microsoft.com/en-US/windows-8/what-is-pae-nx-s...
"NX allows the processor to help guard the PC from attacks by malicious software"
Jag har för mig att det är det som innebär att datorn fördefinierar och separerar vilka minnesareor som är för program och vilka som är för data vilket alltså förhindrar typ SQL-injections och bufferoverflow-attacker

Permalänk
Inaktiv

Lite lustigt att när ni installerar om era OS att ni reaktiverar det hela tiden. Varför bara inte göra backup på aktiveringen och återställ om något skiter sig.

När jag installerat ett OS med drivrutiner, program etc. och aktiverat det gör jag backup så jag enkelt kan återställa aktiveringen.

Att ta backup på aktiveringen är enkelt och har funkat perfekt sedan Vista. Bara sök på Google så kan ni inte missa det.
Att ta backup på en laglig aktivering ska inte vara olagligt så vitt jag vet.

Känns bara onödigt att reaktivera hela tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sjuhundratjugo:

Okej tackar för hjälpen.

Jag laddade precis ner Windows 8 Upgrade Assistant och där dyker det upp att min CPU inte stödjer NX alternativt att det inte är påslaget. Vad är detta för något?
Jag har en i5 750 på ett Asrock moderkort.

Tack.

Uppdatera ditt BIOS och kolla om du hittar någon inställning för att slå på det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Hittade inställningen så det var bra. Men nu är jag jäkligt osäker. Kan inte bestämma mig om jag verkligen vill köpa det.
läst lite recensioner och kollat videos men det hjälper inte.

Morsan har en väldigt seg laptop som kör vista, tror den köptes 2008. Den skulle säkert må bättre med Windows 8. Så där kan jag ju köpa det. Men frågan är om jag ska ha det.
Borde jag testa eller inte..?

Tack.

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade till windows 8 i torsdags, och är väldigt nöjd med det, har nu köpt till min andra dator också med vista. Har även en bärbar med vista, som är väldigt seg, men tror inte det är värd att köpa till den, är nog för gammal. Med bara 2 gb minne en dual core processor T3400. Möjligt det skulle vara lite snabbare med windows 8, men tror inte det finns så mycket att göra för den.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuhundratjugo:

Okej det låter bra. Har för mig att jag läst att man kan uppgradera från oaktiverat W7. Så för att vara på den säkra sidan kanske jag borde ominstallera windows igen men den här gången inte aktivera det? Sedan köpa W8 uppgraderingen?

Dom erbjuder uppgraderingen till dom som har oärligt win med. Och det är lagligt.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zosma:

Jag uppgraderade till windows 8 i torsdags, och är väldigt nöjd med det, har nu köpt till min andra dator också med vista. Har även en bärbar med vista, som är väldigt seg, men tror inte det är värd att köpa till den, är nog för gammal. Med bara 2 gb minne en dual core processor T3400. Möjligt det skulle vara lite snabbare med windows 8, men tror inte det finns så mycket att göra för den.

Jag har uppgraderat en kompis dator med liknande specifikationer. Det blev en enorm skillnad faktiskt.

Men när man uppgraderar från Vista så kan man inte behålla några program så allt går nog inte att tillskriva W8.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av sjuhundratjugo:

Hittade inställningen så det var bra. Men nu är jag jäkligt osäker. Kan inte bestämma mig om jag verkligen vill köpa det.
läst lite recensioner och kollat videos men det hjälper inte.

Morsan har en väldigt seg laptop som kör vista, tror den köptes 2008. Den skulle säkert må bättre med Windows 8. Så där kan jag ju köpa det. Men frågan är om jag ska ha det.
Borde jag testa eller inte..?

Tack.

Du har ju precis ominstallerat säger du så du har ju inte massa data och program du måste ta backup på och sånt som tar tid så det är ju perfekt tillfälle.
Du kan ju som sagt alltid backa till W7 så det är kostnaden och installationstiden du riskerar att ha gjort av med i onödan. För min del vore det klart värt ett par hundra bara att testa.
Sen är det en annan sak om du tycker att det är ok och du kan leva med att ha Modern UI som startskärm etc eller om allt nytt retar gallfeber på dig.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det, om vi säger att jag har bränt iso-filen till dvd. Och till exempel byter dator, eller hårddisk kraschar och byter den. Kan jag då installera den rent, eller måste jag fortfarande installera gamla 7an först?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zosma:

Hur fungerar det, om vi säger att jag har bränt iso-filen till dvd. Och till exempel byter dator, eller hårddisk kraschar och byter den. Kan jag då installera den rent, eller måste jag fortfarande installera gamla 7an först?

Bara att köra åttan direkt. Det är bara första gången som någon tidigare version krävs.

Permalänk

Är inte helt säker än men tror jag skippar W8. Jag köpte det tidigare idag och installerade för en stund sedan det på morsans laptop, och jäklar vilken skillnad det blev! Den körde i och för sig Vista och hade aldrig ominstallerats tidigare så den var verkligen fylld till bredden med skit.

Men gå från Vista till W8 på den (Dual Core, 2GB ram, 5400rpmHDD) var till och med ett större hopp än att uppgradera till SSD i min dator.
Den startar nog 5 gånger så snabbt än tidigare och tar inte 15 sekunder på sig att starta webbläsaren..

Så det ångrar jag inte.

I alla fall så kan jag inte se mig själv ha någon användning för Metro (eller vad det nu kallas), alls.
Känns mest bara ivägen. Jag får väl försöka testa mig runt lite på laptopen och se om jag gillar det mer, men i nuläget stör jag mig bara på det.

Ni som kör det nu, vad använder ni för appar? Finns det något användbart?
Det känns också bara onödigt och jobbigt..

Och det går säkert att ändra men märkte att när man kollar i en mapp med bilder och dubbelklickar på en så öppnas den upp i bildappen i metro istället för det vanliga bildvisaren i W7. Då måste jag istället högerklicka och ta förhandsgranska.
I metro verkar det heller inte som att man kunde bläddra bland bilderna när man väl har dubbelklickat på en av dem.
Det är en del småsaker jag stör mig på som sagt..
Priset är ju bra men som vanligt har jag beslutsångest.

Permalänk

Det blev så att jag köpte det ändå. När jag först körde igång så satt jag i skivan med drivrutiner som kom ed moderkortet. Jag använder skivan för att det verkar vara samma version på drivrutnerna där som på moderkortstillverkarens sida.
I alla fall så stod det att när jag satt i skivan att den inte kunde hitta några drivrutiner för att operativsystemet inte stöds.

Så jag testade att köra programmet på skivan som administratör i kompabilitetsläge för W7 och då verkade det fungera.
Tror ni det fungerar som det ska när de inte egentligen är för W8?
t.ex. intel rapid storage som låg med på skivan brukade ligga en liten ikon i verktygsfältet men nu gör det inte det så är inte säker på att det fungerar.
Hur gjorde ni med drivrutiner?

Permalänk
Skrivet av sjuhundratjugo:

Det blev så att jag köpte det ändå. När jag först körde igång så satt jag i skivan med drivrutiner som kom ed moderkortet. Jag använder skivan för att det verkar vara samma version på drivrutnerna där som på moderkortstillverkarens sida.
I alla fall så stod det att när jag satt i skivan att den inte kunde hitta några drivrutiner för att operativsystemet inte stöds.

Så jag testade att köra programmet på skivan som administratör i kompabilitetsläge för W7 och då verkade det fungera.
Tror ni det fungerar som det ska när de inte egentligen är för W8?
t.ex. intel rapid storage som låg med på skivan brukade ligga en liten ikon i verktygsfältet men nu gör det inte det så är inte säker på att det fungerar.
Hur gjorde ni med drivrutiner?

Drivrutinerna ska du uppdatera till senaste från tillverkarens hemsida så fort du får nätåtkomst. Just Intel Rapid storage kan man vara tvungen att backa nån version för att få det att lira med ASUS egna finesser tex. om man har deras moderkort. Sen kör du windows update flera gånger tills den inte hittar nåt nytt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sjuhundratjugo:

Är inte helt säker än men tror jag skippar W8. Jag köpte det tidigare idag och installerade för en stund sedan det på morsans laptop, och jäklar vilken skillnad det blev! Den körde i och för sig Vista och hade aldrig ominstallerats tidigare så den var verkligen fylld till bredden med skit.

Men gå från Vista till W8 på den (Dual Core, 2GB ram, 5400rpmHDD) var till och med ett större hopp än att uppgradera till SSD i min dator.
Den startar nog 5 gånger så snabbt än tidigare och tar inte 15 sekunder på sig att starta webbläsaren..

Så det ångrar jag inte.

I alla fall så kan jag inte se mig själv ha någon användning för Metro (eller vad det nu kallas), alls.
Känns mest bara ivägen. Jag får väl försöka testa mig runt lite på laptopen och se om jag gillar det mer, men i nuläget stör jag mig bara på det.

Ni som kör det nu, vad använder ni för appar? Finns det något användbart?
Det känns också bara onödigt och jobbigt..

Och det går säkert att ändra men märkte att när man kollar i en mapp med bilder och dubbelklickar på en så öppnas den upp i bildappen i metro istället för det vanliga bildvisaren i W7. Då måste jag istället högerklicka och ta förhandsgranska.
I metro verkar det heller inte som att man kunde bläddra bland bilderna när man väl har dubbelklickat på en av dem.
Det är en del småsaker jag stör mig på som sagt..
Priset är ju bra men som vanligt har jag beslutsångest.

Jo, det är ganska frustrerande att det är appar som är inställt att öppna många filer som default, det är dock bara att ändra. Att apparna inte kommer åt allmänna filer hör till konstruktionen, hade du exempelvis sparat bilderna i bildbiblioteket eller lagt till mappen där så hade du kunnat bläddra som vanligt, med ett skrivbordsprogram så finns inga sådana begränsningar dock (exempelvis det inbyggda Windows Fotovisaren). Detsamma gäller video, ljud och pdf:er: Ändra till skrivbordsprogram direkt så slipper man mycket frustration.

Sen måste jag tipsa om menyn som kommer fram om man högerklickar i starthörnet, där finns väldigt mycket av inställningar och sådant som kontrollpanelen, system, enhetshanteraren osv. Jag kan tycka att de flesta borde hitta dit nu, i alla fall sådana som hänger här, men tydligen är det många som inte har hittat den genvägen.