Permalänk
Medlem

Wexnet / Bahnhof får ingen IP

Jag har precis bytt ut min router här hemma. Men jag får ingen extern IP-adress.

Jag provade först med 3 olika nätverkskort, och två olika datorer, samma problem, ingen IP.

Då trodde jag såklart att TP-kablen var keiko, så jag testade med en annan, men samma sak där.

Sedan testade jag med min MacBook, och då fick jag IP direkt.

Tänkte att jag kanske måste vänta lite, om Bahnhof måste gilla min nya MAC-adress först (ingen aning hur det fungerar egentligen)

Men nu en timma senare sitter jag fortfarande utan interwebs till min router.

Ideer på vad som felas?

Det fungerar alltså på min MacBook, men inte alls för något av mina 2 nätverkskort på routern*, eller min PC**.

*Router = ClearOS 6.3
**PC = Win 7

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chuck:

Jag har precis bytt ut min router här hemma. Men jag får ingen extern IP-adress.

Jag provade först med 3 olika nätverkskort, och två olika datorer, samma problem, ingen IP.

Då trodde jag såklart att TP-kablen var keiko, så jag testade med en annan, men samma sak där.

Sedan testade jag med min MacBook, och då fick jag IP direkt.

Tänkte att jag kanske måste vänta lite, om Bahnhof måste gilla min nya MAC-adress först (ingen aning hur det fungerar egentligen)

Men nu en timma senare sitter jag fortfarande utan interwebs till min router.

Ideer på vad som felas?

Det fungerar alltså på min MacBook, men inte alls för något av mina 2 nätverkskort på routern*, eller min PC**.

*Router = ClearOS 6.3
**PC = Win 7

ipconfig /release
ipconfig /renew

skriv in i cmd och se om det fungerar

Visa signatur

"En dator"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohoy:

ipconfig /release
ipconfig /renew

skriv in i cmd och se om det fungerar

Nope, hjälper inte.

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Klona macadressen från din Macbook till till Router så bör den få samma ip som macbooken.

Ja, jag funderade på det också, men sparar nog den som en last resort. I värsta fall skjuter jag bara på problemet till nästa gång jag får för mig att byta gateway eller nätverkskort

EDIT:
Vad tycker ethernet om två datorer som har samma MAC-adress? Det känns som det kan bli lite interna konflikter när två datorer får samma adress?

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Medlem

Det ska fungera för dem sitter på olika nätverk.

Routern separerar WAN och LAN.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Avstängd

Det fungerar inte eftersom du måste registrera varje ny enhet på bahnhofs hemsida. Din nya router har en ny mac adress därför får du inget ip. Regga din nya router så funkar det bra sedan.

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Klona macadressen från din Macbook till till Router så bör den få samma ip som macbooken.

Testade detta nu, men det blev ingen skillnad.
Kan Bahnhof se om en adress är spoofad och i så fall skita i att dela ut IP?

EDIT: Antar att det är lätt att misstro att jag spoofade min mac-adress, så bifogar tillvägagångssätt:

ifconfig eth1 down
ifconfig eth1 hw ether Min-Macs-MAC
ifconfig eth up
ifconfig -a | grep HWaddr
bla bla bla eth1 - min nya MAC-adress

Skrivet av Syhndel:

Det fungerar inte eftersom du måste registrera varje ny enhet på bahnhofs hemsida. Din nya router har en ny mac adress därför får du inget ip. Regga din nya router så funkar det bra sedan.

du menar på dhcp.bahnhof ?

Får meddelande om att jag inte kan regga "denna datorn" på grund av att det inte är en Wexnet IP (surfar på telefonens 3G).
Just formuleringen "Denna datorn" gjorde att jag inte testade att koppla in min macbook i ethernet-uttaget igen. Men kanske skulle testa det då

EDIT:
Testade ovan nu, men får exakt samma meddelande:

Du har abonnemang på Växjö, men denna ip ska inte kunna förekomma där. Därför kan vi inte aktivera din dator.

Testade för skojs skull att gå till samma ställe på grannens öppna wifi - samma meddelande där också

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Avstängd

http://dhcp.bahnhof.se/cgi-bin/macmanager.cgi

Så loggar du in med ditt användarnamn/lösenord så skall det funka, gör det inte det så är det nog bara att kontakta bahnhof´s support telefon på nr: 08-555 771 50 (eller om du tappat bort den informationen).

*Sätt routern i dmz läge till din dator och surfa sedan in på sidan, då kommer du få regga routerns mac adress.

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

http://dhcp.bahnhof.se/cgi-bin/macmanager.cgi

Så loggar du in med ditt användarnamn/lösenord så skall det funka, gör det inte det så är det nog bara att kontakta bahnhof´s support telefon på nr: 08-555 771 50 (eller om du tappat bort den informationen).

*Sätt routern i dmz läge till din dator och surfa sedan in på sidan, då kommer du få regga routerns mac adress.

Det fungerar inte, jag får direkt ett felmeddelande som man kan se här ovan.

Försökte ringa Bahnhof, men med kötid på 40 minuter så var det inte så enkelt att göra ett kvickt samtal här på jobbet ...

EDIT:
Phew. Nu fungerar det äntligen.

Lösning: Bytte externt nätverkskort.

Förklaring:
Ringde Bahnhof, de kunde se att det var ett Dlink-nätverkskort (vilket är sant) samt dess MAC-adress, samt att den tilldelats IP.
Dock nämnde operatören något om 150 000tal felpaket (vad nu detta är?)
Han klagade först på min nätverkssladd (och jag lät bli att säga att det är silvertejp som håller fast skiten...). När jag förklarade att samma sladd fungerade i en annan dator så blev det istället "Jag kan tyvärr inte se annat än att det är hårdvarufel på din sida - detta brukar bero på nätverkssladden".

Nåväl, tycka vad man vill om standardfraser och att det är ens egna fel...så var jag tyvärr benägen att hålla med honom i detta läget.

Så jag testade för femtioelfte gången att sätta mitt andra NIC som externt, och sätta in sladden där. Tog nog inte ens en sekund innan jag hade min IP.
De femtiotio andra gångerna detta har testats så hade förmodligen min MAC-book käkat upp den andra IPn (får max 2IP bundna till MAC-adress av Bahnhof).

Dock undrar jag om någon kan bemöda sig att svara:

Varför funkar det inte med mitt Dlink NIC externt? Det duger utmärkt internt, som det sitter nu och ger ett gäng andra enheter IP-adresser?

Visa signatur

Shit happens