Vilka rättigheter har jag?

Permalänk
Medlem

Vilka rättigheter har jag?

Hej!

Jag köpte för runt 5 dagar sen ett par hörlurar som jag från dag ett hörde att ljudet lät högre i den ena hörluren. Jag behöll de några dagar för att spela in dom och se ifall det löste sig. Dock var detta inte fallet.

Nu tänkte jag då lämna in det och ville få den utbytt. Dock upptäckte jag att den redan har hunnit utgå då det var kampanj (halva priset). Jag vet redan att de kan erbjuda mig ett likvärt par, men är detta enligt de pris jag köpte som för eller vad riktvärdet säger?

Och sen ifall det nu skulle vara så att det är normalpriset som gäller, kan de då, ifall de är riktigt snåla, bara välja att ge mig pengarna tillbaka? Istället för ett par hörlurar för 900kr som priset egentligen var? Och med ge tillbaka pengarna så menar jag då de 450kr som jag köpte dom för när de hade halva priset och INTE fullpris.

Berätta gärna vad ni vet och vad jag har rätt att kräva,
tack för svar!
Mvh,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det bästa är att du ringer till företaget och säger som det är, berätta om dina problem och önskemål, dem hjälper dig säkert!

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att det är ursprungspriset som gäller vid utbyte till "likvärdig" vara.

Så fick jag berättat för mig när jag köpte ett MC-skinnställ när det var rea och om jag skulle krasha. Antar att samma princip gäller ett par hörlurar.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk

Vet ej vilka rättigheter du har. Men har de nya likadana hörlurar tillgängliga så kommer de med all säkerhet ersätta dig med ett par sådana. Om annat så kanske det är dags att undvika den butiken i fortsättningen.
Om de däremot har slut på högtalarna eller att de utgått ur sortimentet så kan nog pengar tillbaka vara aktuellt. Då blir det självklart den summan Du betalade för dina hörlurar.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av RellVek:

Hej!

Jag köpte för runt 5 dagar sen ett par hörlurar som jag från dag ett hörde att ljudet lät högre i den ena hörluren. Jag behöll de några dagar för att spela in dom och se ifall det löste sig. Dock var detta inte fallet.

Nu tänkte jag då lämna in det och ville få den utbytt. Dock upptäckte jag att den redan har hunnit utgå då det var kampanj (halva priset). Jag vet redan att de kan erbjuda mig ett likvärt par, men är detta enligt de pris jag köpte som för eller vad riktvärdet säger?

Och sen ifall det nu skulle vara så att det är normalpriset som gäller, kan de då, ifall de är riktigt snåla, bara välja att ge mig pengarna tillbaka? Istället för ett par hörlurar för 900kr som priset egentligen var? Och med ge tillbaka pengarna så menar jag då de 450kr som jag köpte dom för när de hade halva priset och INTE fullpris.

Berätta gärna vad ni vet och vad jag har rätt att kräva,
tack för svar!
Mvh,

Skickades från m.sweclockers.com

De kan välja att ge dig en likvärdig produkt eller pengarna tillbaka och det lär väl bli pengarna tillbaka i det här fallet

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

När det är utförsäljning är det inte alls säkert att du kan byta varan..
(egen erfarenhet)

Permalänk
Skrivet av RellVek:

Hej!

Jag köpte för runt 5 dagar sen ett par hörlurar som jag från dag ett hörde att ljudet lät högre i den ena hörluren. Jag behöll de några dagar för att spela in dom och se ifall det löste sig. Dock var detta inte fallet.

Nu tänkte jag då lämna in det och ville få den utbytt. Dock upptäckte jag att den redan har hunnit utgå då det var kampanj (halva priset). Jag vet redan att de kan erbjuda mig ett likvärt par, men är detta enligt de pris jag köpte som för eller vad riktvärdet säger?

Skickades från m.sweclockers.com

De kan alltid välja att ge dig pengarna tillbaka. Om de väljer att erbjuda likvärdig vara spelar priset ingen roll utan det handlar om att varan ska fylla väsentligen samma funktion och ha samma kvalitet. Om de kan ge dig en lika bra pryl som de slumpar bort till en tiondel av priset får de göra det, och om de vill ge dig ett annat märke som är dubbelt så dyrt så får de göra det. I praktiken är det alltid du som avgör om det de erbjuder är likvärdigt och kan välja att få pengarna tillbaka istället men då är det naturligtvis de pengar du betalt, dvs det lägre kampanjpriset

Skrivet av Tollen:

När det är utförsäljning är det inte alls säkert att du kan byta varan..
(egen erfarenhet)

Du kanske inte kan byta, men du har alltid rätt att få pengarna tillbaka för en felaktig vara

Permalänk
Medlem
Citat:

Du kanske inte kan byta, men du har alltid rätt att få pengarna tillbaka för en felaktig vara

Då byter han in varan mot pengar.
Det kan bli problem.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Lite mer kött på benen nu, det är förövrigt Hifi-klubben det handlar om så kan återkomma med svar ifall där finns någon nyfiken person där ute som vill veta! Ska dit där om en timme.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Tollen:

Då byter han in varan mot pengar.
Det kan bli problem.

Säljaren kan inte vägra att ta tillbaka en vara som är felaktig. Reklamationsrätten går inte att komma undan.
http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/tele-tv-och-intern...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Reklamation

Permalänk
Medlem

@Whippoorwill
Näringsidkaren har rätt att välja det som är minst konstamt för denne och i nästan alla fall är detta omleverans av varan dvs kund får en ny likvärdig produkt. Pengarna tillbaka är alltid det sista som väljs och det är bara om det inte går att lösa med ny vara.
Dvs kund har inte rätt att välja!

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Skrivet av Blow:

@Whippoorwill
Näringsidkaren har rätt att välja det som är minst konstamt för denne och i nästan alla fall är detta omleverans av varan dvs kund får en ny likvärdig produkt. Pengarna tillbaka är alltid det sista som väljs och det är bara om det inte går att lösa med ny vara.
Dvs kund har inte rätt att välja!

Nej , det är riktigt om det är en identisk produkt, samma vara. Däremot brukar ARN anse att kundens uppfattning om huruvida produkten är likvärdig eller inte ska vara vägledande.

Permalänk
Medlem

När jag själv råkat ut för detta så är erfarenheten att om inte exakt likadan vara finns får man en liknande eller bättre.
Och har inte det fungerat har jag frågat om man kan få pengar och i flesta fallen går det bra.
Så TS bara att marschera dit och fråga!

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Skrivet av Whippoorwill:

Nej , det är riktigt om det är en identisk produkt, samma vara. Däremot brukar ARN anse att kundens uppfattning om huruvida produkten är likvärdig eller inte ska vara vägledande.

ARN's beslut behöver inte följas då det bara är en rekommendation....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

TS. Du har rätt till ett nytt par av samma modell! (jag läste inte tråden så vet inte om någon redan svarat det).

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av DasBoot_swe:

ARN's beslut behöver inte följas då det bara är en rekommendation....

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, men företag som inte följer ARN's rekommendationer brukar inte ha speciellt bra rykte. HiFi-klubben har, så vitt jag vet, rätt bra rykte och är nog måna om detta. Går det så långt, tror jag nog att de kommer gå på ARN's linje.

TS, gå tillbaka och säg att lurarna inte fungerar som de ska. Har de ett par likadana kommer du troligen få dessa istället, i annat fall är det en bedömningsfråga för butiken hur de vill lösa problemet; pengarna tillbaka eller en annan ersättningsvara. Om de går på pris eller på funktion vågar jag inte uttala mig om, eftersom de var på rea.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det här är min samlade bedömning;
Säljaren kan inte häva köpet om det är fel på produkten, dvs betala tillbaka pengarna. Då även reavaror omfattas av konsumetköplagen så spelar inköpspriset ingen större roll. TS har rätt att kräva omleverans av likvärdig vara, men det är säljaren som avgör mellan valen omleverans eller reperation beroende på vad som är "oskäligt" dyrt. Likvärdig vara är helt enkelt efter de specifikationer de första lurarna har samt kundens övervägda krav vid inhandlandet. Om säljaren inte kan leverera likvärdiga så är täckningsköp ett alternativ, där TS helt enkelt köper in samma lurar hos annan butik. Säljaren får då stå för mellanskillnaden. ,

Arn prövar inte tvister i elektronik som understiger 1000kr.

Permalänk
Skrivet av Divil:

Det här är min samlade bedömning;
Säljaren kan inte häva köpet om det är fel på produkten, dvs betala tillbaka pengarna. Då även reavaror omfattas av konsumetköplagen så spelar inköpspriset ingen större roll. TS har rätt att kräva omleverans av likvärdig vara, men det är säljaren som avgör mellan valen omleverans eller reperation beroende på vad som är "oskäligt" dyrt. Likvärdig vara är helt enkelt efter de specifikationer de första lurarna har samt kundens övervägda krav vid inhandlandet. Om säljaren inte kan leverera likvärdiga så är täckningsköp ett alternativ, där TS helt enkelt köper in samma lurar hos annan butik. Säljaren får då stå för mellanskillnaden. ,

Arn prövar inte tvister i elektronik som understiger 1000kr.

Jag vet inte riktigt vad du menar med första meningen. Säljaren kan låta köpet gå tillbaka om han inte anser sig kunna reparera eller få fram en likvärdig vara utan orimlig kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Jag vet inte riktigt vad du menar med första meningen. Säljaren kan låta köpet gå tillbaka om han inte anser sig kunna reparera eller få fram en likvärdig vara utan orimlig kostnad.

jasså och vad grundar du det på?

Permalänk

Tillverkaren har rätt att försöka åtgärda felet tre gånger innan du har rätt till en ersättningsvara.

Dock nyttjas denna rätt väldigt sällan. Generellt byts produkten omgående, och den felande skickas till verkstad.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RellVek:

Hej!

Jag köpte för runt 5 dagar sen ett par hörlurar som jag från dag ett hörde att ljudet lät högre i den ena hörluren. Jag behöll de några dagar för att spela in dom och se ifall det löste sig. Dock var detta inte fallet.

Nu tänkte jag då lämna in det och ville få den utbytt. Dock upptäckte jag att den redan har hunnit utgå då det var kampanj (halva priset). Jag vet redan att de kan erbjuda mig ett likvärt par, men är detta enligt de pris jag köpte som för eller vad riktvärdet säger?

Och sen ifall det nu skulle vara så att det är normalpriset som gäller, kan de då, ifall de är riktigt snåla, bara välja att ge mig pengarna tillbaka? Istället för ett par hörlurar för 900kr som priset egentligen var? Och med ge tillbaka pengarna så menar jag då de 450kr som jag köpte dom för när de hade halva priset och INTE fullpris.

Berätta gärna vad ni vet och vad jag har rätt att kräva,
tack för svar!
Mvh,

Skickades från m.sweclockers.com

De är inte tvingade att ge dig bytesrätt om de är öppnade. Däremot om det är fel på lurarna och du lämnar tillbaka dem inom 7 dagar från dagen du köpte dem så har du rätt att kräva ett par nya.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200213:

Däremot om det är fel på lurarna och du lämnar tillbaka dem inom 7 dagar från dagen du köpte dem så har du rätt att kräva ett par nya.

Nej det kan man inte kräva, finns ingen sådan 7-dagers regel. Däremot finns DOA som är en service som vissa tillverkare lämnar och är helt frivilligt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kent:

Nej det kan man inte kräva, finns ingen sådan 7-dagers regel. Däremot finns DOA som är en service som vissa tillverkare ger och är helt frivilligt.

Jo det kan man, det står i konsumentköplagen och är lagstadgat, det är bara för butiken att följa och vara glad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200213:

Jo det kan man, det står i konsumentköplagen och är lagstadgat, det är bara för butiken att följa och vara glad.

Här har du konsumentköplagen, var står det nåt om en sådan 7-dagars regel?
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Divil:

jasså och vad grundar du det på?

På konsumenköplagen:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.htm

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren. (min kursivering)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kent:

Här har du konsumentköplagen, var står det nåt om en sådan 7-dagars regel?
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Nej du har rätt, det står inte angivet 7 dagar, det står "skälig tid" vilket i praktiken kan vara 10 dagar om man vill. Faktum kvarstår, om varan är defekt vid leverans har man rätt att kräva omleverans. Läs på länken du själv klistrade in så ser du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

På konsumenköplagen:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.htm

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren. (min kursivering)

Precis men detta gäller mellan alternativen omleverans eller avhjälpande av felet. Köparen kan kräva att säljaren fullgör köpet och det är möjligt att §12 kan komma träda i kraft. I det här fallet pratar vi om ett par hörlurar så det bör inte finnas några hinder för säljaren att ersätta köparen med ett par nya lurar.

edit: Påföljder vid fel på varan

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§.
Se även §33 för täckningsköp

Permalänk

läst lite i tråden å första frågan jag fick upp i huvudet är: Finns det ingen garanti på lurarna? borde väl vara ~1 år iaf?

vilka lurar är det vi pratar om?

Visa signatur

Moddat 700D | MSI Mpower |I5 3570k ~4,62Ghz | Corsair Dominator 1600MHz 16GB | XFX 6970 2GB CF | AX 850w | Phobia watercooling

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crazymike:

läst lite i tråden å första frågan jag fick upp i huvudet är: Finns det ingen garanti på lurarna? borde väl vara ~1 år iaf?

vilka lurar är det vi pratar om?

Det är inte ett garantiärende om de var defekta vid leverans.

Permalänk
Skrivet av Divil:

Precis men detta gäller mellan alternativen omleverans eller avhjälpande av felet. Köparen kan kräva att säljaren fullgör köpet och det är möjligt att §12 kan komma träda i kraft. I det här fallet pratar vi om ett par hörlurar så det bör inte finnas några hinder för säljaren att ersätta köparen med ett par nya lurar.

edit: Påföljder vid fel på varan

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§.
Se även §33 för täckningsköp

Köpet är ju att anses som genomfört och fullgjort iom att köparen betalat och fått varan. Alltså borde §12 inte vara aktuell

Men jag fattar vad du menar om alternativen.
Jaha.. det är möjligt att du har rätt. Jag vågar inte bedöma det ena eller det andra men det verkar onekligen som han annars kan kräva ersättning för att skaffa likvärdig produkt och inte bara pengarna tillbaka.