Konstigt fel med batteri i windows

Permalänk
Medlem

Konstigt fel med batteri i windows

Körde windows 7 ultimate x64 på laptopen.

Batteriet fungerade utmärkt. Sen började windows krångla och jag installerade om det med samma skiva. Windows fungerar bra. Men nu är det batteriet som beter sig mycket märkligt. Drar ur ström sladden och batteriet håller inte ens i närheten av så länge som innnan, kan ha 50% kvar och 30 min användning, sen kollar jag efter en stund igen då har jag 30% kvar och sen så stänger den bara av sig utan förvarning. Sätter i laddkabeln när jag har tex 60% kvar, när den börjar ladda så är det helt plötsligt 100%, efter en stund så är det 80%. Har varit inne och provat ändra i avancerande inställningar för engergisparfunktioner.

Känns som en mjukvarubug med tanke på att batteriet fungerade utmärkt innan ominstallationen, att windows inte riktigt fattar hur mycket ström det finns i batteriet. Men vad vet jag.

Finns det någon som har tips på program för att synca om batteriet med windows, eller vad man kan göra?

Har provat att starta datorn i felsäkert läge och låta datorn dra ur batteriet självt men utan framgång, även letat efter battery sync i bios men inte hittat något. Detta efter tips från andra på sweclockers.

Kan någon vänlig själ hjälpa mig med detta sjukt irriterande problem?

Permalänk

finns säkert nå program från tillverkaren som kan göra ett "batteri-test", eller så kan du ju bara hitta ett batteri-test-program xD googla och sök lite och så borde du läsa om hur du håller batteriets livslängd som längst

läste för ngt år sen om hur man ska ladda samt ladda ur och om man ska lägga undan batteriet ska man ha 40% batteri, samt att du inte ska ha batteriet i om du kör via nät-anslutning.

mitt tips till dig är, ladda batteriet på 40%, lägg undan det, använd nät-anslutning och då du vet att du ska åka någonstans, då! kan du ta fram batteriet, ladda de resterande 60%.

Du kan även testa att ladda ur batteriet helt, till 0.000000%, sedan ladda upp det till 100% så att batteriet får tillbaka sitt "läge", på gamla batterier, så ändrades kapaciteten beroende på när du ladda batteriet, om vi nu ex. har 40% och valde att ladda "60%" så vart 60%, batteriets 100%

Lycka till och säg till om du behöver hjälp med att hitta, borde inte vara så svårt men men ^^

förresten, hur lyser dina indikeringslampor då datorn är avstängd och batteriet laddas, testa att följa dom med laddningen, vissa lyser ju orange när de laddas, grön efter 90% samt släcks då den är på 100%, är det samma kan du ju utesluta mjukvarufelet (windows)

Visa signatur

FD Define R4 White/ ASRock Z77 Pro3/ Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz/ Corsair 8.00 (2x4) GB DDR3/ 120GB SAMSUNG SSD 830 Series/ AMD Radeon HD 7800 Series/ SyncMaster 226BW (1680x1050@60Hz)/ Intel(R) HD Graphics 4000/ AL2016W (1680x1050@60Hz)/ MS Windows 7 Ultimate 64-bit SP1/ 500GB Western Digital (SATA)/ TSSTcorp CDDVDW SH-222BB/ Realtek High Definition Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klick_Swe:

finns säkert nå program från tillverkaren som kan göra ett "batteri-test", eller så kan du ju bara hitta ett batteri-test-program xD googla och sök lite och så borde du läsa om hur du håller batteriets livslängd som längst

läste för ngt år sen om hur man ska ladda samt ladda ur och om man ska lägga undan batteriet ska man ha 40% batteri, samt att du inte ska ha batteriet i om du kör via nät-anslutning.

mitt tips till dig är, ladda batteriet på 40%, lägg undan det, använd nät-anslutning och då du vet att du ska åka någonstans, då! kan du ta fram batteriet, ladda de resterande 60%.

Du kan även testa att ladda ur batteriet helt, till 0.000000%, sedan ladda upp det till 100% så att batteriet får tillbaka sitt "läge", på gamla batterier, så ändrades kapaciteten beroende på när du ladda batteriet, om vi nu ex. har 40% och valde att ladda "60%" så vart 60%, batteriets 100%

Lycka till och säg till om du behöver hjälp med att hitta, borde inte vara så svårt men men ^^

förresten, hur lyser dina indikeringslampor då datorn är avstängd och batteriet laddas, testa att följa dom med laddningen, vissa lyser ju orange när de laddas, grön efter 90% samt släcks då den är på 100%, är det samma kan du ju utesluta mjukvarufelet (windows)

Grejen är den att jag använder min dator utan sladd ganska mycket, så att lägga undan batteriet är uteslutet. Jag provade som sagt köra felsäkert läge tills datorn dog, finns det något annat sätt att ladda ur den till 0.00%, dos läge?

Det märkliga är att detta har börjat sedan jag installerade om, varför?

Finns det något hett tips på vad man kan göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du måste lägga in ALLA drivrutiner själv när du inte använt datortillverkarens DVD skivor som måste bränna själv enligt datortillverkarens instruktioner. Du hittar drivrutinerna på datorn tillverkarens hemsida.

Gällande din fråga i din förra tråd. NEJ, Win 7 och Win Uppdater fixar INTE alltid drivrutinerna själv och dom den hittar själv kan vara gamla, dåliga eller fattas inställningar man förvänta sig ska finnas. Vilka källa som är bäst (tillverkaren eller Win 7) vet man först efter att man testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Du måste lägga in ALLA drivrutiner själv när du inte använt datortillverkarens DVD skivor som måste bränna själv enligt datortillverkarens instruktioner. Du hittar drivrutinerna på datorn tillverkarens hemsida.

Gällande frågan i din förra tråd. NEJ, Win 7 och Win Uppdater fixar INTE alltid drivrutinerna själv och dom den hittar själv kan vara gamla, dåliga eller fattas inställningar man förvänta sig ska finnas. Vilka som är bäst vet man först efter att man testat och sett hur datorn funkar.

Dom väsentliga drivrutiner som finns på HP's hemsida har jag redan lagt in.

Permalänk
Medlem

Det brukar finnas speciella strömsparprofiler från respektive tillverkare som man får installera manuellt om man kör en ren windowsinstallation. Samt alla drivrutiner också förstås, för att hårdvaran ska kunna köras optimalt med allt vad strömförbrukning heter.

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

Det brukar finnas speciella strömsparprofiler från respektive tillverkare som man får installera manuellt om man kör en ren windowsinstallation. Samt alla drivrutiner också förstås, för att hårdvaran ska kunna köras optimalt med allt vad strömförbrukning heter.

Har googlat som fan, utan resultat.

Har en HP G62-460SO

Permalänk
Skrivet av Klick_Swe:

finns säkert nå program från tillverkaren som kan göra ett "batteri-test", eller så kan du ju bara hitta ett batteri-test-program xD googla och sök lite och så borde du läsa om hur du håller batteriets livslängd som längst

läste för ngt år sen om hur man ska ladda samt ladda ur och om man ska lägga undan batteriet ska man ha 40% batteri, samt att du inte ska ha batteriet i om du kör via nät-anslutning.

mitt tips till dig är, ladda batteriet på 40%, lägg undan det, använd nät-anslutning och då du vet att du ska åka någonstans, då! kan du ta fram batteriet, ladda de resterande 60%.

Du kan även testa att ladda ur batteriet helt, till 0.000000%, sedan ladda upp det till 100% så att batteriet får tillbaka sitt "läge", på gamla batterier, så ändrades kapaciteten beroende på när du ladda batteriet, om vi nu ex. har 40% och valde att ladda "60%" så vart 60%, batteriets 100%

Lycka till och säg till om du behöver hjälp med att hitta, borde inte vara så svårt men men ^^

förresten, hur lyser dina indikeringslampor då datorn är avstängd och batteriet laddas, testa att följa dom med laddningen, vissa lyser ju orange när de laddas, grön efter 90% samt släcks då den är på 100%, är det samma kan du ju utesluta mjukvarufelet (windows)

tycker fortfarande du ska testa den mtoden så man kan utesluta annat,

kollade din dator på hp support, har du installerat alla nödvändiga?

denna verka ju vara viktig för din dator.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownloadIndex?softwareitem=ob-91749-1&cc=se&dlc=sv&lc=sv&os=4063&product=5040619&sw_lang=

och denna sida har du redan varit inne på?

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?os=4063&l...

Visa signatur

FD Define R4 White/ ASRock Z77 Pro3/ Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz/ Corsair 8.00 (2x4) GB DDR3/ 120GB SAMSUNG SSD 830 Series/ AMD Radeon HD 7800 Series/ SyncMaster 226BW (1680x1050@60Hz)/ Intel(R) HD Graphics 4000/ AL2016W (1680x1050@60Hz)/ MS Windows 7 Ultimate 64-bit SP1/ 500GB Western Digital (SATA)/ TSSTcorp CDDVDW SH-222BB/ Realtek High Definition Audio

Permalänk

vad hade du för OS innan?

http://notebooks.bigresource.com/HP-Compaq-Battery-life-worse...

Läste att windows 7 hade sämre batteri-längd i jämförelse med vista samt xp.

http://winsupersite.com/blog/supersite-blog-39/news2/windows-...

Och här har du ett program från självaste hp som kalibrerar och optimerar ditt batteri.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00821536...

Visa signatur

FD Define R4 White/ ASRock Z77 Pro3/ Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz/ Corsair 8.00 (2x4) GB DDR3/ 120GB SAMSUNG SSD 830 Series/ AMD Radeon HD 7800 Series/ SyncMaster 226BW (1680x1050@60Hz)/ Intel(R) HD Graphics 4000/ AL2016W (1680x1050@60Hz)/ MS Windows 7 Ultimate 64-bit SP1/ 500GB Western Digital (SATA)/ TSSTcorp CDDVDW SH-222BB/ Realtek High Definition Audio

Permalänk
Medlem

Jag skulle tippa på att ditt batteri är nåt år gammalt? jag upplevde samma symptom och batterybar talarade om hur slitet mitt var så jag bytte till ett nytt

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klick_Swe:

vad hade du för OS innan?

http://notebooks.bigresource.com/HP-Compaq-Battery-life-worse...

Läste att windows 7 hade sämre batteri-längd i jämförelse med vista samt xp.

http://winsupersite.com/blog/supersite-blog-39/news2/windows-...

Och här har du ett program från självaste hp som kalibrerar och optimerar ditt batteri.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00821536...

Som jag j
Skrev ovanför, körde samma os, tom från samma skiva. Win 7 ultimate x64

Permalänk
Skrivet av Megachef:

Som jag j
Skrev ovanför, körde samma os, tom från samma skiva. Win 7 ultimate x64

men har du testat kalibrera ditt batteri nu då från hp:s program och har du installerat de jag länkat????

Visa signatur

FD Define R4 White/ ASRock Z77 Pro3/ Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz/ Corsair 8.00 (2x4) GB DDR3/ 120GB SAMSUNG SSD 830 Series/ AMD Radeon HD 7800 Series/ SyncMaster 226BW (1680x1050@60Hz)/ Intel(R) HD Graphics 4000/ AL2016W (1680x1050@60Hz)/ MS Windows 7 Ultimate 64-bit SP1/ 500GB Western Digital (SATA)/ TSSTcorp CDDVDW SH-222BB/ Realtek High Definition Audio

Permalänk
Medlem

Jag har installerat programmet, men vet inte om det gjort någon skillnad än.

Provade att starta om datorn, trycka esc, F2, kör diagnos, men något batteri test fanns inte ens.

Klick swe, finns det ett speciellt program från HP för att synca batteriet? Ursäkta om jag har missat det isf.

Permalänk

(Via bios) det du testat,

1. Unplug the power cord and turn off the computer.

5.

NOTE: If your battery is fully charged, the battery test screen might not appear.

(Via windows) Testat detta?

Testing and calibrating the battery using HP Support Assistant

HP Battery Check is a utility in HP Support Assistant that provides a simple but accurate test of the battery.
To use the HP Support Assistant to check and calibrate the battery, follow the instructions in this section:

1. Click Start , type HP Support Assistant in the Search field, and select HP Support Assistant from the list.

2. On the HP Support Assistant window, click Troubleshoot , and then click Power, Thermal, and Mechanical .
Figure 1: Support Assistant

3. If the battery check option appears, go to step 4. If it is not available, perform the following steps:

a. Start HP Support Assistant, click Maintain , and then click Refresh to activate the maintenance tools.

b. When Refresh is complete, exit HP Support Assistant.

c. Restart HP Support Assistant and run Battery Check.

4. Click Battery Check to examine your battery and display the results of your battery status check.

Visa signatur

FD Define R4 White/ ASRock Z77 Pro3/ Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz/ Corsair 8.00 (2x4) GB DDR3/ 120GB SAMSUNG SSD 830 Series/ AMD Radeon HD 7800 Series/ SyncMaster 226BW (1680x1050@60Hz)/ Intel(R) HD Graphics 4000/ AL2016W (1680x1050@60Hz)/ MS Windows 7 Ultimate 64-bit SP1/ 500GB Western Digital (SATA)/ TSSTcorp CDDVDW SH-222BB/ Realtek High Definition Audio

Permalänk
Medlem

Hittade HP support programmet, körde batteri test, den säger att mitt batteri fungerar men börjar bli slitet, men hittar ingen batteri sync där heller, är det så att jag måste uppdatera bios för att kunna synca om det när jag startar datorn och trycker på ESC?

Permalänk

Calibrating a laptop battery puts the power meter back into sync with the battery's actual "fully charged" state

Read more: http://askbobrankin.com/calibrate_laptop_battery.html

Visa signatur

FD Define R4 White/ ASRock Z77 Pro3/ Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz/ Corsair 8.00 (2x4) GB DDR3/ 120GB SAMSUNG SSD 830 Series/ AMD Radeon HD 7800 Series/ SyncMaster 226BW (1680x1050@60Hz)/ Intel(R) HD Graphics 4000/ AL2016W (1680x1050@60Hz)/ MS Windows 7 Ultimate 64-bit SP1/ 500GB Western Digital (SATA)/ TSSTcorp CDDVDW SH-222BB/ Realtek High Definition Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klick_Swe:

(Via bios) det du testat,

1. Unplug the power cord and turn off the computer.

5.

NOTE: If your battery is fully charged, the battery test screen might not appear.

(Via windows) Testat detta?

Testing and calibrating the battery using HP Support Assistant

HP Battery Check is a utility in HP Support Assistant that provides a simple but accurate test of the battery.
To use the HP Support Assistant to check and calibrate the battery, follow the instructions in this section:

1. Click Start , type HP Support Assistant in the Search field, and select HP Support Assistant from the list.

2. On the HP Support Assistant window, click Troubleshoot , and then click Power, Thermal, and Mechanical .
Figure 1: Support Assistant
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf-JAVA/Doc/images/61/c03563116....

3. If the battery check option appears, go to step 4. If it is not available, perform the following steps:

a. Start HP Support Assistant, click Maintain , and then click Refresh to activate the maintenance tools.

b. When Refresh is complete, exit HP Support Assistant.

c. Restart HP Support Assistant and run Battery Check.

4. Click Battery Check to examine your battery and display the results of your battery status check.

Laddade ner HP support men den ser inte ut så, men gick in på batteri iaf, körde testet och den säger att det inte är något fel på batteriet men det är gammalt typ.

DET märkliga i detta är att mitt batteri var hur bra somhelst innan jag installerade om min datorn från exakt samma windows skiva som jag alltid använder win 7 ultimate x64. Detta gjorde jag för 5-6 dagar sen, och efter ominstallationen så blev batteriet helt sämst.

Kan någon förklara detta?

Och hur tvingar jag fram en omsynkning av batteriet? Jag hittar inget sådant alternativ i bios.

Permalänk
Medlem

Provade köra batteri testet igen i HP support i windows, helt plötsligt är batteriet OK, det är nånting konstigt med detta.

Permalänk
Medlem

Läste precis av mitt batteri, 41 min kvar (36%). Det stämmer inte för 5 öre, det rimliga skulle vara kanske 10-15 min. Varför visar windows så jäkla fel och varför drar windows ur mitt batteri så fort?

När det fungerade utmärkt innan.

Permalänk

installera om igen, köp nytt batteri, inte mer man kan göra eller jag kan säga

Visa signatur

FD Define R4 White/ ASRock Z77 Pro3/ Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz/ Corsair 8.00 (2x4) GB DDR3/ 120GB SAMSUNG SSD 830 Series/ AMD Radeon HD 7800 Series/ SyncMaster 226BW (1680x1050@60Hz)/ Intel(R) HD Graphics 4000/ AL2016W (1680x1050@60Hz)/ MS Windows 7 Ultimate 64-bit SP1/ 500GB Western Digital (SATA)/ TSSTcorp CDDVDW SH-222BB/ Realtek High Definition Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klick_Swe:

installera om igen, köp nytt batteri, inte mer man kan göra eller jag kan säga

Installerat om har jag redan gjort. Köpa nytt batteri - skulle jag absolut ha gjort om det har varit dåligt förra veckan också. Har liiiite svårt att acceptera att batteriet skulle blivit fysiskt sämre av en ominstallation.

Någon som kan förklara detta mysterium?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter precis som ett batteri som håller på att dö. Hur det kommer sig att batterier beter sig såhär vet jag inte men när det väl börjat brukar effekten avta väldigt snabbt.

Visa signatur

|| MSI GE60 0ND, Core i5 3230m, 8GB RAM, GTX 660m ||
|| Samsung Galaxy Tab 7.7 ||
|| Läst: CCNA 1,2,3,4 CCNP Routing, Switching ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkadde:

Låter precis som ett batteri som håller på att dö. Hur det kommer sig att batterier beter sig såhär vet jag inte men när det väl börjat brukar effekten avta väldigt snabbt.

Ja. Jag får väl acceptera att det är så, om ingen annan kommer på någon bra lösning.

Innan jag installerade om fick jag alltid en varning om att jag skulle sätta i strömmen. Nu bara dör skiten.