Forskare lagrar 2,2 petabyte per gram i syntetisk DNA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dachloo:

Ja, precis som Polomononen oxå påpekar så blir det väldigt filosofiskt

Din sista mening är dock det jag lite är ute efter. Där är du med på att det är en kopia som skapas och att den inte är samma sak som du är. Skulle den vara 'mer' dig, om du (originalet) skulle förstöras i samma sekund som den skapades? Kopian kommer ju uppleva att den har överförts, för det sista den minns är ju att den är 'du' innan kopieringen, och sen helt plötsligen så är den på en annan plats. Typ som i Arnold-rullen 6e dagen

Den skulle vara mer jag om medvetandet överfördes och inte kopierades. Det andra håller jag med om

Permalänk

"A single sperm has 37.5MB of DNA information in it. That means that a normal ejaculation represents a data transfer of 1,587.5TB"

Kan vi 'komma' upp i dessa hastigheter med nya DNA tekniken så vore det helt underbart

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk

Har för mig att det stod någonstans att hastigheten på denna information låg på runt 2MB / dygn

Visa signatur

Att felsöka en dator på håll är som att köra bil från baksätet.

Nedanstående påstående är sant.
Ovanstående påstående är falskt.

Permalänk

Men vad händer om det kommer i kontakt med en bas? Ett alkaliskt ämne neutraliserar ju en syra. borde inte datat då försvinna? Hur är det med långtidsförvaring? Vi vet ju alla hur elektrolytkondensatorer torkar. "Elektrolytminnen" av det här slaget borde väl också vara utsatta för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Den skulle vara mer jag om medvetandet överfördes och inte kopierades. Det andra håller jag med om

Du skulle inte vara kopian, det skulle vara en ny person med dina egenskaper och minnen i en identisk kropp. Du dör i vilket fall, även om det är sekunden innan eller efter. Se det som att du skapar en identisk tvilling.

Undrar om vi har biologiska datorer om några år, och man behöver vara hjärnkirurg för att byta komponenter..

Permalänk
Medlem

..........

Bara jag som tänker på Animus i Assassin's Creed serien?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Jag som avskyr biologi (ifall man nu kallar det så i och med att det är syntetisk DNA), detta var riktigt intressant!

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Kvantdatorer. DNA lagring... Snart åker man rymdhiss till Mars och slänger skräp i svarta hål

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Ännu bättre: flytta alla minnen man har när man är 60+ till en 25-årig klon av en själv som aktiveras när minnena trycks in. Imagine that!

Mindre kul för 25-åringen...

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Skrivet av HElephant:

Jag som avskyr biologi (ifall man nu kallar det så i och med att det är syntetisk DNA), detta var riktigt intressant!

Jobbigt att avsky det man är – en biologisk varelse.
Kanske ballare att vara metafysisk. Vissa tror ju att vi är det också…

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

"A single sperm has 37.5MB of DNA information in it. That means that a normal ejaculation represents a data transfer of 1,587.5TB"

Kan vi 'komma' upp i dessa hastigheter med nya DNA tekniken så vore det helt underbart

Fast det är ju bara en spermie som "läses" och det kan ta upp till ett dygn. 0,0004 MB/s är ju inte så bra överföringshastighet. Inte om man tänker på att 99 % av den andra datan försvinner på vägen.

Och det är ändå när saker fungerar som de ska. 99 av 100 samlag leder ju inte till graviditet, så 99 % "disk error" känns ju sådär...

Nja, att kalla det för data transfer är nog som att kalla att kasta en hårddisk i väggen för data transfer.

Permalänk
Skrivet av Aloysius:

Fast det är ju bara en spermie som "läses" och det kan ta upp till ett dygn. 0,0004 MB/s är ju inte så bra överföringshastighet. Inte om man tänker på att 99 % av den andra datan försvinner på vägen.

Och det är ändå när saker fungerar som de ska. 99 av 100 samlag leder ju inte till graviditet, så 99 % "disk error" känns ju sådär...

Nja, att kalla det för data transfer är nog som att kalla att kasta en hårddisk i väggen för data transfer.

Så du menar att 99% av människans spermier är dåliga? skulle man använda det för att lagra data så lär det inte "läsas av" utav ett ägg så det är inte relevant.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Så du menar att 99% av människans spermier är dåliga? skulle man använda det för att lagra data så lär det inte "läsas av" utav ett ägg så det är inte relevant.

Ja, i så fall kommer det att läsas av på något annat för oss okänt sätt, så då vet vi ingenting om överföringshastigheten alls. Inlägget jag svarade på påstod att "That means that a normal ejaculation represents a data transfer of 1,587.5TB" vilket helt enkelt inte är sant eftersom datan inte överförs. Den flyttas bara lite fysiskt, ungefär som att slänga en hårddisk i väggen.