[VARNING!] Blåst på Blocket - Xbox 360

Permalänk

[VARNING!] Blåst på Blocket - Xbox 360

Jag drar svansen mellan benen och går ut med att jag (förmodligen) blivit blåst på Blocket genom ren klantighet/dumhet... Normalt är jag försiktig och kräver uppgifter av säljaren som man kan kolla upp genom facebook, eniro osv, trots att jag är så gott som 100% nöjd med alla begagnatannonser sen tidigare, har aldrig varit några problem och så klart blir man naiv...

Den här gången måste jag ha suttit och halvsovit medan jag bestämde mig för att lägga vantarna på ett Xbox 360. Mailade säljaren genom Blocket och fick snart svar. Säljaren "Simme" kunde tänka sig att skicka det i originalkartong och väl packat mot att jag betalade frakten. Här måste jag ha haft totalt hjärnsläpp och betalade glatt i förskott. Säljaren som har samma bank svarar att han mottagit betalningen och "drar iväg till posten med paketet." Detta var 23/01, efter detta har jag inte hört ett ord. Vet att det inte var så länge sen men jag började bli otålig samt märkte vad personens mail var, kollade upp vad det där hushmail var och det börjar ringa klockor. Inser vad jag faktiskt har gjort, FUCK. Har mailat säljaren flera gånger men inga svar. Snälla kom inte med en hel hög inlägg om hur korkat det här var, det tillför inte någonting, det vet jag redan och jag brukar inte göra så.

Idag (läs 27/01) fick jag nog av väntan utan ens ett mailsvar, annonsen låg dessutom kvar. Så jag lånade flickvännens mail och skicka in ett till svar genom annonsen och spelade intresserad. BINGO, får svar efter bara en liten stund och säljaren är än en gång villig att sälja varan mot fraktkostnad. Det var det det. Har även gjort en till mail där jag påstår mig vara en lokal köpare som kan hämta upp, inga svar där minsann.

Anledningen tiill att jag skapade den här tråden var inte att få hjälp, vet redan att det förmodligen är kört. Har skickat in en anmälan till Blocket men vill varna andra här så kanske Någon kan slippa undan att bli lurad av den här annonsen (den ligger fortfarande uppe).

Länk till annonsen:
http://www.blocket.se/eslov/Ang__Xbox_360_Slim___2_Handkontro...

Prinstscreen om annonsen tas bort:

Dold text

Har sökt upp IP-numret genom den här guiden men det leder bara till Hushmail Communications USA i Storbritannien.

Det enda jag har egentligen är hans kontonummer. Clearingnumret verkar stämma med orten han angett iaf. Nu känner jag mig redan dum nog som det är så alla "Jag skulle aldrig"-kommentarer kan ni skippa xD Jag vill bara försöka varna någon annan stackare innan den också "gått på den lätta". Nu är man garanterat försiktigare nästa gång. Ber om ursäkt ifall tråden hamnat i fel del av forumet.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk

Tyvärr är det bara att bita i det sura äpplet, råkade själv ut för något liknande, betalade en vara som aldrig kom. Hade Förnamn efternamn , ip nummer och personummer till personen med kontonummer. Polisanmälde det hela utan något resultat då polisen i sverige verkar inte ta nätbedrägerier på allvar (vilket jävla skämt de är) vad mer behöver polisen ha för att sätta dit han liksom? eller ska jag behöva göra det också?. Vi kanske för börja med det själva på blocket för att få igen våra pengar vilket är surt men sant då polisen som ska upprätthålla lag o ordning är upptagna med att skriva böter för att någon har kört 10km mer än tillåten hastighet.

Permalänk
Inaktiv

De där sätten att få fram IP via mail, om de någonsin fungerade, täpptes antagligen till när de började komma upp, för jag har aldrig fått dem att fungera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OnlyCasanova:

Tyvärr är det bara att bita i det sura äpplet, råkade själv ut för något liknande, betalade en vara som aldrig kom. Hade Förnamn efternamn , ip nummer och personummer till personen med kontonummer. Polisanmälde det hela utan något resultat då polisen i sverige verkar inte ta nätbedrägerier på allvar (vilket jävla skämt de är) vad mer behöver polisen ha för att sätta dit han liksom? eller ska jag behöva göra det också?. Vi kanske för börja med det själva på blocket för att få igen våra pengar vilket är surt men sant då polisen som ska upprätthålla lag o ordning är upptagna med att skriva böter för att någon har kört 10km mer än tillåten hastighet.

Skilj på trafikpoliser och övriga poliser.

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Skilj på trafikpoliser och övriga poliser.

Hurså? Ingen av de gör ju något vettigt.

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Skilj på trafikpoliser och övriga poliser.

Skrivet av OnlyCasanova:

Hurså? Ingen av de gör ju något vettigt.

Bra att ni bumpar upp tråden på förstasidan så lite fler ser den iaf... x)

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Gör en ny e-mail och maila han och kolla om du kan luska ut mer information, sen tar du det du har och går till polisen och anmäler han och hoppas att fler har gjort samma sedan tidigare, det är knappast hans första gång han lurar någon..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Gör en ny e-mail och maila han och kolla om du kan luska ut mer information, sen tar du det du har och går till polisen och anmäler han och hoppas att fler har gjort samma sedan tidigare, det är knappast hans första gång han lurar någon..

Det är precis det jag håller på med genom tjejens och den påhittade mailen. Försöker få namn genom den ena och luskar adress på den andra. Han verkar sluta svara så fort det kommer till några såna uppgifter men det är iofs sent och även bedragare kanske har jobb i morgon. Återstår att se om det kommer några svar i morgon, hoppas denne inte ser den här tråden bara x) men det är väl för sent redan ändå.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Gör en ny e-mail och maila han och kolla om du kan luska ut mer information, sen tar du det du har och går till polisen och anmäler han och hoppas att fler har gjort samma sedan tidigare, det är knappast hans första gång han lurar någon..

Faktiskt en bra ide. Göra lite nya mejladresser och mejla och få hans förnamn sedan hans efternam typ A.Johansson sedan Anders.J så har man Anders Johansson Sedan lite adresser och sånt skit... Föröker väll vara lite försiktig och face to face brukar jag köra med men det är ju så enkelt och hitta billiga saker i andra delen av landet och bara skicka lixom, bara sitta framför datorn och betala via nätet och sedan gå till närmsta utlämningsställe och hämta upp det Blivit jävligt bekväm nu Haha men dem som vill blåsa en blåser en och det finns inte så mycket man kan göra åt det...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Men kan du inte polisanmäla det så kan dom gå in och kolla vem som har kontot du satte in pengarna på?

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Polisanmäl, du har ju även hans bank uppgifter vilket gör det lätt för polisen att hitta honom, påvisa att annonsen varit aktiv även efter du betalat så som du gjort med din tjejs mail, när det är så solklara saker går det rätt snabbt för dem att lösa = bra för statistiken = troligt att de faktiskt tar tag i det.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd

Du har hans kontonummer så polisanmäl det, känner du nån som jobbar på samma bank? då kan du hälsa på han

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyCasanova:

Tyvärr är det bara att bita i det sura äpplet, råkade själv ut för något liknande, betalade en vara som aldrig kom. Hade Förnamn efternamn , ip nummer och personummer till personen med kontonummer. Polisanmälde det hela utan något resultat då polisen i sverige verkar inte ta nätbedrägerier på allvar (vilket jävla skämt de är) vad mer behöver polisen ha för att sätta dit han liksom? eller ska jag behöva göra det också?. Vi kanske för börja med det själva på blocket för att få igen våra pengar vilket är surt men sant då polisen som ska upprätthålla lag o ordning är upptagna med att skriva böter för att någon har kört 10km mer än tillåten hastighet.

Så du förväntar dig att en person skall bli dömd för ett brott enbart baserat på uppgifter som du likväl kunnat plocka fram för att det är din ex-flickväns nya gulleplutt, medan du själv inte skall bli bötfälld i en situation där du äventyrar din egen men framförallt andras säkerhet? Ett av de mest osympatiska inlägg jag läst på lång tid.

Skrivet av kaya:

Du har hans kontonummer så polisanmäl det, känner du nån som jobbar på samma bank? då kan du hälsa på han

Bankerna får inte lämna ut personuppgifter baserat på ett kontonummer, de bryter isåfall mot banksekretessen. Känner du någon som jobbar på bank såpass väl att denne vill riskera sitt jobb för att du klantat dig? Jo tjena.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tinardirith:

Jag drar svansen mellan benen och går ut med att jag (förmodligen) blivit blåst på Blocket genom ren klantighet/dumhet... Normalt är jag försiktig och kräver uppgifter av säljaren som man kan kolla upp genom facebook, eniro osv, trots att jag är så gott som 100% nöjd med alla begagnatannonser sen tidigare, har aldrig varit några problem och så klart blir man naiv...

Den här gången måste jag ha suttit och halvsovit medan jag bestämde mig för att lägga vantarna på ett Xbox 360. Mailade säljaren genom Blocket och fick snart svar. Säljaren "Simme" kunde tänka sig att skicka det i originalkartong och väl packat mot att jag betalade frakten. Här måste jag ha haft totalt hjärnsläpp och betalade glatt i förskott. Säljaren som har samma bank svarar att han mottagit betalningen och "drar iväg till posten med paketet." Detta var 23/01, efter detta har jag inte hört ett ord. Vet att det inte var så länge sen men jag började bli otålig samt märkte vad personens mail var, kollade upp vad det där hushmail var och det börjar ringa klockor. Inser vad jag faktiskt har gjort, FUCK. Har mailat säljaren flera gånger men inga svar. Snälla kom inte med en hel hög inlägg om hur korkat det här var, det tillför inte någonting, det vet jag redan och jag brukar inte göra så.

Idag (läs 27/01) fick jag nog av väntan utan ens ett mailsvar, annonsen låg dessutom kvar. Så jag lånade flickvännens mail och skicka in ett till svar genom annonsen och spelade intresserad. BINGO, får svar efter bara en liten stund och säljaren är än en gång villig att sälja varan mot fraktkostnad. Det var det det. Har även gjort en till mail där jag påstår mig vara en lokal köpare som kan hämta upp, inga svar där minsann.

Anledningen tiill att jag skapade den här tråden var inte att få hjälp, vet redan att det förmodligen är kört. Har skickat in en anmälan till Blocket men vill varna andra här så kanske Någon kan slippa undan att bli lurad av den här annonsen (den ligger fortfarande uppe).

Länk till annonsen:
http://www.blocket.se/eslov/Ang__Xbox_360_Slim___2_Handkontro...

Prinstscreen om annonsen tas bort:

Har sökt upp IP-numret genom den här guiden men det leder bara till Hushmail Communications USA i Storbritannien.

Det enda jag har egentligen är hans kontonummer. Clearingnumret verkar stämma med orten han angett iaf. Nu känner jag mig redan dum nog som det är så alla "Jag skulle aldrig"-kommentarer kan ni skippa xD Jag vill bara försöka varna någon annan stackare innan den också "gått på den lätta". Nu är man garanterat försiktigare nästa gång. Ber om ursäkt ifall tråden hamnat i fel del av forumet.

Allt är ju lugnt egentligen, du har hans kontonummer. Finns ingen bank i sverige idag där du kan öppna konto utan att legitimera dig.

Permalänk
Medlem

ring banken och säg att du satt över pengar till fel konto eller nått. Borde väll fungera?

Blocket är lurigt. Många idioter där. Bättre att köra Tradera så man ändå får lite koll med omdöme o sånt annars så fungerar ju Blocketpaketet bra när man gör affärer

https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

När jag köper varor på blocket så brukar jag alltid kräva bild på legitimation, kontouppgifter,bank, adress, telefon nr och körkort.
Känner jag mig lite extra osäker till och med reg nr på bilen för att kunna tracka mig till honom i värsta fall.

Visa signatur

|Asus GTX1070 Strix OC 8GB |16GB Veangeance 1600MHz|Intel Core i5 4690K|Corsair 650W|HDD 1TB|Samsung 840 Pro 256Gb|Gigabyte GA-Z97P-D3|Fractal Design R5|Steelseries M800|Steelseries Sensei wired/wirless Pro|Steelseries Elite Prism|Telia Fiber 100/10|

Permalänk

Tjena!

trist att du blivit blåst. IFall det är till någon tröst kan du få mitt 360 arcade 60GB mot frakt kostnad eller om du bor i närheten i skåne

Det har varit RRoD lagat men funkar bra efter jag fixade det

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Inaktiv

Som vanligt så kan jag tipsa TS om detta:
https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm

Använder du det så kan du inte bli blåst som köpare, prova nästa gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Som vanligt så kan jag tipsa TS om detta:
https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm

Använder du det så kan du inte bli blåst som köpare, prova nästa gång

Ser ut att vara ungefär samma sak som Ebay kör med, fast Ebay tar ju inget betalt :/
Helt galet att man ska behöva slänga ut 149:- för att slippa bli blåst

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Jag har mailat honom. Får se om man kan få fram lite info.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxnelson:

Ser ut att vara ungefär samma sak som Ebay kör med, fast Ebay tar ju inget betalt :/
Helt galet att man ska behöva slänga ut 149:- för att slippa bli blåst

Finns ju även sidor som https://www.internetgirot.se/ som är billigare men där frakt inte ingår.
Synd att det inte är gratis, men kanske värt några tjugolappar för att slippa skriva en tråd i forumet?

Permalänk
Medlem

Vilka idioter det finns alltså..Skottpengar på fanskapet

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Inte klokt att människor kan hålla på så här.
Jag är själv på jakt efter en Xbox 360. Tack TS för att du lägger upp detta!
Skulle nog ha snubblat över annonsen före eller senare.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3.8, GTX 1060, 16GB RAM

Permalänk
Skrivet av fermia:

Vilka idioter det finns alltså..Skottpengar på fanskapet

Jag är glad att du inte är president i något land för annars skulle kulorna vina konstant.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Jag är glad att du inte är president i något land för annars skulle kulorna vina konstant.

Hade gärna flyttat till det landet, istället för att bo i Sverige där polisen inte gör ett skit.

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg med enbart en meme raderad. Ej tillåtet på Sweclockers och faller under §1.6 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Annars kan du maila banken och spela lite dum, Och säga att du förde över pengarna till fel bank nummer/ fel person , Så då kan dom föra tillbaks pengarna om dom finns kvar på hans konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Hade gärna flyttat till det landet, istället för att bo i Sverige där polisen inte gör ett skit.

Det är ju inte riktigt sant, polisen agerar alltid på den information dom får, verkar ganska populärt att påstå motsatsen .. Däremot tar det tid, det gör det, men polisen har en skyldighet att agera och gör det dessutom.

Men chanserna är att om denna person är en van bedragare så leder kontonumret till en målvakt, som tar en del av kakan för att ge pengarna (förmodligen kontant) på en drop-off eller i handen till bedragaren i fråga, needless to say så håller förmodligen målvakten tyst också.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk

Jag litar aldrig på folk som säljer saker på blocket.
Köp endast med kontant när du köper från såna här hemsidor

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Medlem
Skrivet av baron:

Finns ju även sidor som https://www.internetgirot.se/ som är billigare men där frakt inte ingår.
Synd att det inte är gratis, men kanske värt några tjugolappar för att slippa skriva en tråd i forumet?

absolut, det är värt varrenda krona. Det som är galet är att såna här tjänster måste finnas, ibland tappar man extra mycket hopp om mänskligheten.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1