Tim Cook: Ipad tävlar mot persondatorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Jag blir fan mörkrädd över hur trångsynta många på Swecklockers är...

Antingen läser man inte artikeln och kollar bara på rubriken, vilket borde räcka för att förstå vad han menar, eller så har flesta här nedsatt läsförståelse.

Permalänk
Medlem

Nej Tim, folk köper Surfplattor för att dom inte haft några innan och då pengar för vanligt folk är en begränsad vara så skjuts datorköp upp. Den enda sortens surfplatta som kan konkurrera med PC om PC relaterade tillämpningar (tillämpningar, inte program.) är en surfplatta med tangentbord men då kan man lika gärna kalla det bärbar dator med pekskärm.
Att försäljningen av surfplattor kan komma att överskrida PC försäljningen sker inte på PC försäljningens bekostnad, snarare bok och pappershandelns till viss del också skrivskivorna.
Men återigen, för att en surfplatta ska kunna ersätta en PC så krävs det vissa ergonomiska uppoffringar såsom tangentbords docka vilket leder till att surfplattan just blir en bärbar dator med pekskärm.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av Yooriitzz:

Trams. Surfplattor är bara stora iPods med 3G

Min surfplatta har inte 3G. Å andra sidan har jag ingen surfplatta heller..

Permalänk
Medlem

Många verkar ha missförstått det hela, på ett eller annat sätt.

Jag tror trots allt att många överskattar plattornas betydelse.
Visst, dom är jävligt trendiga nu. Men jag tror ändå att väldigt många ser till att ha fortsatt tillgång till en stationär dator, även om många sett till att skaffa sin första platta under de senaste åren.

Enkelt uttryckt så tar plattorna över på vissa användningsområden. Men det ser ändå ut som att många fortfarande har en eller flera grejer som dom föredrar att göra på en riktig PC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av downup:

Om jag får välja en "ipad 7", "android platta" för 4000kr mot en Laptop på 4000kr så väljer jag nog plattan.
men får jag spendera mina pengar så väljer jag lätt en laptop. Laptops över 6000kr brukar vara bra.

1.Vad är en iPad 7?

2. För 4000:- så får du en fullstor iPad 4

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Och som vanligt så förnekar begåvningsreserven på Sweclocker sig inte.

"Öh, en platta kan aldrig ersätta en laptop för jag måste kunna spela spel."

"Man kan inte programmera på en platta och därför kommer plattorna aldrig konkurrera med laptops, goff goff!"

Det är kanske dags att sluta med navelskådningen och se vad större delen av datoranvändarna använder sina datorer till och sedan fråga sig om det verkligen är så långsökt att surfplattorna tar marknadsandelar på bekostnad av "vanliga" datorer?

Permalänk
Medlem

Nej.. Nej... Äter upp windows datorer? Haha pff.

Visa signatur

| CPU; i5-2500k & Antec Kühler 620 | Evga GTX 690 4GB | SSD; OCZ Agility 3 120GB | HDD; Seagate Green 1TB |
| MB; Asus P8Z68-V Pro/Gen3 | RAM; Corsair Vengeance 8GB CL9 | Case Fractal Design R3 Modded |

Permalänk
Medlem

Som webbutvecklare är det inte så lätt att skifta från dator till platta.

Visa signatur
Permalänk

Jag vet folk som använder sina plattor mer som mekbord än att faktiskt dra igång dom och sen så finns det folk som enbart sitter med sina plattor, hela tiden, överallt.

Klart som fan att den konkurerar på vissa plan, men på de flesta är snarare ett komplement än något annat.

Min platta ligger och skräpar hemma. IBLAND så surfar jag lite på den när jag ligger i sängen eller sitter i soffan och glor på TV, men i slutändan så går jag ändå bort till datorn om jag gör mer än bara kollar senaste forumstrådarna, osv.

De enda tillfällena då den faktiskt nyttjas friskt utav mig är vissa dagar på jobbet (kringgå proxy för att slippa jobbiga filter) och på resande fot.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Surfplattor är okej om man enbart ska ha den för att konsumera enklare underhållning. Men för att göra något mer kreativt, eller för den delen skriva, så är de väldigt begränsande genom bristen på inmatningsenheter och bristande programutbud.

Ser både bärbara datorer och surfplattor som ett bra komplement men nån ersättare för en riktig dator är de knappast och lär aldrig bli.

http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=ipad&bn=11300&mfr=

Inmatning finns det, lite sugen själv på logitechs vita lock, jäkligt smidigt.

För egen del; nej, en iPad kommer inte att ersätta iMac i mitt yrke, men den är ett verktyg och jag vet mängder av människor som vare sig skapar, producerar eller spelar som en iPad (eller motsvarande platta) skulle vara fullt tillräckligt för. Privat täcker den det mesta behovsmässigt för mig, rör knappt min bärbara sedan jag införskaffat plattan.

Nu när man enkelt kan blåsa vidare all information till sin TV dessutom så finns det ingen anledning för många att ha en dator i traditionell mening.

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

Tiim Cook kan sätta sig och rotera på något.

Iom att surfplattor fortförande är en ny grej så är det väl självklart att många köper dom, varesig dom vanligtvis använder en normal PC eller ej. Kan inte påstå att jag känner en kotte som bara använder sin surfplatta, utan det är inte mycket mer än ett komplement.

Personligen har jag inte köpt någon egen än, men om jag gör det så blir det en Win8-platta. Kommer dock aldrig överge stora datorn, utan den kommer isf funka som snooze- och skithus-platta.

Ja, för datorer har ju funnits sedan urminnes tider.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av star-affinity:

Varför det? Då får jag ju inte längre lika låg latency i Reason med det ljudkort jag har (märkbart bättre i OS X jämfört med Windows på samma hårdvara).

Ja, så är det ju folk resonerar här på SweClockers. ”Äh, det kommer aldrig att hända – man kan ju inte spela Crysis på en Ipad och det går inte så bra att kolla på porr”. Jo, det går fint att kolla på porr med webblösaren på Ipad. Jag har testat. Det gick… för mig. Höhöhö. Nä nu går jag… och lägger mig.

Porr + flash

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dj_Xearo:

Porr + flash

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha? Porr funkar ju. Och vad har du Flash till (som dessutom inte utvecklas längre för mobila enheter)? För att visa video finns det andra sätt än Flash.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma