Hur tjänar man pengar som 14 åring?

Permalänk

Hur tjänar man pengar som 14 åring?

Tjenare behöver pengar till en ny speldator (genom att sälja saker osv) och därför frågar jag er , kanske någon som har gjort något liknande.

Först vill jag bara säga att jag inte visste vart tråden skulle vara så jag lade den här ( Flytta den gärna)

Jag letar efter ett "jobb" som 14 åring och vad ska jag ha för jobb då?

Det som inte passar mig är att inte lämna tidningar på lördagar eller söndagar, då man spelar ishockey

Det som skulle passa mig är att dela ut saker eller sälja saker som sagt kan knappt något men har tittat på aftonbladet och dyligt men där är det ju rent ut sagt pisse lön tycker jag

Någon som har en idé?

All hjälp uppskattas enorm

Mvh Julius

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Det är pisselön på det mesta som är tillgängligt, dela ut reklam är det jag vet många har gjort i den åldern.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Det är pisselön på det mesta som är tillgängligt, dela ut reklam är det jag vet många har gjort i den åldern.

Yes vad roligt att någon svarade :), Det är verkligen en pisselön men något jobb borde man tjäna mer pengar på en att dela ut tidningar? Tror det var 35-45 spänn i timmen -_-

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av Tartaros:

Yes vad roligt att någon svarade :), Det är verkligen en pisselön men något jobb borde man tjäna mer pengar på en att dela ut tidningar? Tror det var 35-45 spänn i timmen -_-

bra betalt ju.

här i stan för att dela ut reklam fick tjejen 100:- för typ 4-5h arbete.

dvs

2h reklambuntning på lördagkvällen.

och 2-3h nånting för att dela ut skiten på söndagmorgonen kommer inte ihåg exakt.

ska t.om. hänga ut dom bara för att jag inte äns skulle önska min värsta fiende det jobbet.
Svensk Direktreklam http://www.sdr.se/

funderar fortfarande på om det verkligen kan vara lagligt för dom att hålla så låga löner för att dela ut reklam. speciellt när runddan att dela ut det tar ca 3h + sortering och buntning av det som ska delas ut.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Tror tyvärr du är lite för ung för McDonald's och butiksjobb, annars är det väl det enklaste för ungdomar.
Jag har för mig att de vill att man är 16 för att kunna klara av kassan.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

bra betalt ju.

här i stan för att dela ut reklam fick tjejen 100:- för typ 4-5h arbete.

dvs

2h reklambuntning på lördagkvällen.

och 2-3h nånting för att dela ut skiten på söndagmorgonen kommer inte ihåg exakt.

Bra betalt? :O, riktig pisse lön om du frågar mig ^^

Skrivet av Enduro:

Tror tyvärr du är lite för ung för McDonald's och butiksjobb, annars är det väl det enklaste för ungdomar.
Jag har för mig att de vill att man är 16 för att kunna klara av kassan.

Jag vet det som det dåliga är, Kanske blir att slita hemma istället:/

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Har du ingen släkting du kan få börja jobba åt? Hör med dom om dom inte behöver nå extra hjälp med något enkelt för en billig timlön

Jag började sommarjobba samt jobba vissa helger/kvällar när jag var i din ålder. Mina föräldrar hade dock eget så det var självklart att familjen hjälpte till, men jag jobbade även vid en släktings jordbruk i skördetid osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

bfunderar fortfarande på om det verkligen kan vara lagligt för dom att hålla så låga löner för att dela ut reklam.

Vi har ingen lagstadgad minimilön i Sverige, vi har ett system där facket förhandlar fram minimilöner.
Dock är det systemet ganska kaputt för tillfället.
Enkelt sammanfattat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

bra betalt ju.

här i stan för att dela ut reklam fick tjejen 100:- för typ 4-5h arbete.

dvs

2h reklambuntning på lördagkvällen.

och 2-3h nånting för att dela ut skiten på söndagmorgonen kommer inte ihåg exakt.

ska t.om. hänga ut dom bara för att jag inte äns skulle önska min värsta fiende det jobbet.
Svensk Direktreklam http://www.sdr.se/

funderar fortfarande på om det verkligen kan vara lagligt för dom att hålla så låga löner för att dela ut reklam. speciellt när runddan att dela ut det tar ca 3h + sortering och buntning av det som ska delas ut.

Hah, det där gjorde jag när jag var yngre, tror jag började när jag var tolv och håll på i ett par tre år. I mitt fall kunde det dock röra sig om kanske dubbla arbetstiden, men då för dubbelt betalt såklart Jag fick som tur var ganska ofta hjälp, som mest tror jag det rörde sig om runt 10 olika trycksaker som skulle sorteras ihop. Allt vägandes mer än 50 kg.

Permalänk
Skrivet av klantbo:

Har du ingen släkting du kan få börja jobba åt? Hör med dom om dom inte behöver nå extra hjälp med något enkelt för en billig timlön

Jag började sommarjobba samt jobba vissa helger/kvällar när jag var i din ålder. Mina föräldrar hade dock eget så det var självklart att familjen hjälpte till, men jag jobbade även vid en släktings jordbruk i skördetid osv.

Brukar sommarjobba I Norge dock 8k förra året, men dom flesta släktingarna bor i Norge så det är inget alternativ:(

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartaros:

Brukar sommarjobba I Norge dock 8k förra året, men dom flesta släktingarna bor i Norge så det är inget alternativ:(

Förväntar du dig en lön på 120kr/h som 14åring eller?

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Skrivet av Eptk:

Förväntar du dig en lön på 120kr/h som 14åring eller?

Nej såklart inte, men jag menar att jag tjänar bättre hemma om jag ska jobba för pisselön

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartaros:

Nej såklart inte, men jag menar att jag tjänar bättre hemma om jag ska jobba för pisselön

Ja men jobba hemma då? Det är svårt med jobb i dagens samhälle som det är och knappast lättare när du är 14. Du får ta det som finns och se glad ut. Spara, spara och spara. Snart sommar också, klipp gräset åt alla människor i staden/byn etc.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Skrivet av Eptk:

Ja men jobba hemma då? Det är svårt med jobb i dagens samhälle som det är och knappast lättare när du är 14. Du får ta det som finns och se glad ut. Spara, spara och spara. Snart sommar också, klipp gräset åt alla människor i staden/byn etc.

Tänkte börja med det, sedan kan man ju börja snåla lite med maten när man äter ute

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartaros:

Tänkte börja med det, sedan kan man ju börja snåla lite med maten när man äter ute

Ja, att prioritera räcker långt.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk

Fundera i banorna vad du kan göra för grannar till exempel; skotta snö, klippa gräs (inte så aktuellt just nu dock, men det kommer ju en tid för det också) gå ut med hundar, barnpassning till exempel är saker som kan generera sköna pengar för en ung tonåring. Möjligheterna finns där bara man inte är rädd för att hugga i lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartaros:

Nej såklart inte, men jag menar att jag tjänar bättre hemma om jag ska jobba för pisselön

Vad gör du hemma som gör att du tjänar mer?

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna sätta plant om du känner någon privat mark ägare du kan arbeta för, bland det tråkigaste man kan göra men ganska bra betalt (tror man behöver vara 15 år för att sätta plant åt företag).

Permalänk
Medlem

Jobbade med min styvfar när jag var 14 som byggare.. Hade ganska hyfsad lön då vill jag minnas. Gjorde dock väldigt mycket grovgöra med plattsättning, rivning av fasader och snickeri.

Permalänk
Skrivet av Hakkenarsk:

Fundera i banorna vad du kan göra för grannar till exempel; skotta snö, klippa gräs (inte så aktuellt just nu dock, men det kommer ju en tid för det också) gå ut med hundar, barnpassning till exempel är saker som kan generera sköna pengar för en ung tonåring. Möjligheterna finns där bara man inte är rädd för att hugga i lite.

Jag gick ut med hunden förut för 50kr halvtimmen, Vet inte varför vi slutade :S, är ju bra betalt :/

Skrivet av Frantic:

Vad gör du hemma som gör att du tjänar mer?

Får en 10:a för att plocka diskmaskinen, En 20 för att plocka, hänga och sätta på en ny tvätt osv

Skrivet av snö123456789:

Du skulle kunna sätta plant om du känner någon privat mark ägare du kan arbeta för, bland det tråkigaste man kan göra men ganska bra betalt (tror man behöver vara 15 år för att sätta plant åt företag).

Finns inte så många som jag känner här i örebro, gjorde detta i norge fick 95 norksa timmen

Skrivet av m0rk:

Jobbade med min styvfar när jag var 14 som byggare.. Hade ganska hyfsad lön då vill jag minnas. Gjorde dock väldigt mycket grovgöra med plattsättning, rivning av fasader och snickeri.

Känner ingen så detta är inget alternativ :/

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartaros:

Får en 10:a för att plocka diskmaskinen, En 20 för att plocka, hänga och sätta på en ny tvätt osv

Sånt hjälper man väl till med utan att få betalt för det?
Om jag skulle velat ha betalt för att hjälpa till med såna sysslor när jag var 14 skulle jag fanimej fått betala för den mat jag åt hemma

Men i övrigt har väl de flesta alternativ redan listats upp, som någon skrev är det 16årsgräns för att arbeta i t.ex en kassa av försäkringsskäl och detsamma gäller lite tyngre arbeten.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Sånt hjälper man väl till med utan att få betalt för det?
Om jag skulle velat ha betalt för att hjälpa till med såna sysslor när jag var 14 skulle jag fanimej fått betala för den mat jag åt hemma

Men i övrigt har väl de flesta alternativ redan listats upp, som någon skrev är det 16årsgräns för att arbeta i t.ex en kassa av försäkringsskäl och detsamma gäller lite tyngre arbeten.

Nu får ni inte tro att jag gör allt för pengar, Men om man är 10 pers in da family kan det behövs en extra hjälp ^^

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Får du så jävla bra betalt för att göra småsaker hemma förstår jag inte varför du letar efter småjobb utanför hemmet...

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt råd är att passa på när du ska praoa sen och försöka komma till ett ställe där chansen är stor att du kan få jobba extra sen.

Då kan säkert McDonald's, Ica osv vara bra ställen att praoa på så att du får in en fot.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Själv sålde jag GT när jag var 12-13 år gammal. Man fick väl 150-200 kr på 2-3h beroende på hur många som köpte av den. Sen var ju dricksen man fick en bidragande orsak till att det blev dem summorna. Jag tror att jag hade 10% per såld tidning med/utan bilagan. Man kan säkert tjäna bättre på det om du är i ett mer tätbefolkat område vilket jag inte hade.

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem

Postsorterare med tanke på din ålder 14år så får du räkna med 45 - 50kr timmen. Och det är en bra lön då du ej behöver skatta för pengarna då du ej når över tror det är 8000:- på ett år om de inte höjt summan.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Postsorterare med tanke på din ålder 14år så får du räkna med 45 - 50kr timmen. Och det är en bra lön då du ej behöver skatta för pengarna då du ej når över tror det är 8000:- på ett år om de inte höjt summan.

Är väl 16tusennågonting? Var det verkligen förra årtusendet som du sommarjobbade senast?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Är väl 16tusennågonting? Var det verkligen förra årtusendet som du sommarjobbade senast?

Sommarjobbade för typ 16 - 12år sen.

Numera heltidsknegare. Men drygt 45 -50kr timmen om man är 14 - 15år är att räkna med.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Tror spontant är att ringa runt i grannområdet, eller knacka på presentera vem du är och fråga om dom behöver hjälp.
Klippa gräs, gå med hunden, skotta snö, måla staket ? mm.
Detta är nog det som ger mest betalt om du lyckats hitta folk som behöver din hjälp.
Det är tufft vara 14 år på arbetsmarknaden, men kredit till dig att du försöker!

Att hjälpa till hemma oavsett hur stor familjen är något man bara gör, sen om det är hänga tvätt, tömma maskinen eller greppa dammsugaren spelar ingen roll.

Visa signatur

Chassi Obsidian 800D Aggregat Corsair TX V2 850W Processorer Intel® Core i7-2600K Moderkort MSI Z68A-GD65 (Gen3) Minne Kingston DDR3 4X4GBGrafikkort ZOTAC GeForce GTX 590 3072MB Hårddisk SSD Corsair 120GB Hårddisk,Seagate Barracuda® XT 2TB Tillbehör Razer BlackWidow, Mus Logitech G400 Bildskärm Samsung 23" 120hz

Permalänk
Medlem

Körde SDR i tre månader när jag var arbetslös i väntan på annat för något år sedan. Tror jag räknade ut att min timlön var på runt 40-50kr/h. Det blev i alla fall några kronor extra per månad samt att jag fick motion på köpet. Det som sög mest var dock att min lägenhet var full av reklam i ett par dagar.

Det var kanske inte ett bra jobb, men det är betydligt bättre än att inte ha något alls (såvida man inte har sjysst a-kassa ). Nu är du ju dock 14 år och har skola på vardagarna och fullt upp på helgerna, så då går det ju bort.

Som folk tidigare har nämnt, hör efter om du kan hjälpa folk mot betalning. Här i Gävletrakten är jag övertygad om att folk börjar bli jävligt less på att skotta snö :).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.