Spärr för att ändra tema i Windows XP?

Permalänk

Spärr för att ändra tema i Windows XP?

Tjenare,

Försöker lägga in ett tema på arbetsdatorn, men det händer ingenting. Har kört uxtheme patcher men när jag dubbelklickar på msstyles-filen så kommer bara utseende-taben upp utan att lägga in själva temat så att säga.

Det är även låst att byta bakgrundsbild men där kan man i alla fall ändra i registret så att spärren försvinner (dock inget jag planerar att göra). Finns det även något liknande för att ändra teman?

Kan det vara så att uxtheme-filen återställs vid omstart?

Misstänker att det finns en del IT-killar här på sweclockers som kan hjälpa mig

Bespara mig gärna eventuella kommentarer om hur jag inte borde ändra på saker som man inte "får" ändra på. Att inte kunna byta tema är enligt mig lite väl löjligt (men jag förstår självklart varför man låser vissa funktioner).

Tacksam för alla svar som ges!

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk

Med största sannolikhet så är det blockat med en GPO. (Kort sammanfattat; inställningar som skickas ut till datorn varje gång den startas om, eller när någon användare loggar in)
Så tyvärr får du nog glömma idén med att ändra tema.

Vi blockerar alla sådana typer av installationer hos våra kunder då det är en enorm säkerhetsrisk. (Och många övriga inställningar)

Permalänk
Skrivet av Psy_Lover:

Med största sannolikhet så är det blockat med en GPO. (Kort sammanfattat; inställningar som skickas ut till datorn varje gång den startas om, eller när någon användare loggar in)
Så tyvärr får du nog glömma idén med att ändra tema.

Vi blockerar alla sådana typer av installationer hos våra kunder då det är en enorm säkerhetsrisk. (Och många övriga inställningar)

Då är det inte så mycket att göra åt antar jag

Skulle du kunna förklara säkerhetsrisken med dessa installationer lite kort? Inte för att jag tror att det du säger är fel, men för att jag är nyfiken och intresserad.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Då är det inte så mycket att göra åt antar jag

Skulle du kunna förklara säkerhetsrisken med dessa installationer lite kort? Inte för att jag tror att det du säger är fel, men för att jag är nyfiken och intresserad.

Enkelt och kortfattat: Folk tankar saker från sidor som inte är säkra.
En okunnig person som googlar på "Windows XP tema" kan i princip tanka hem och klicka på vad som helst.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nåt är knas garanterat. Uxtheme skall inte återställas eller liknande och dina VS (Visual styles) ska fungera.

Permalänk
Skrivet av Spetch:

Enkelt och kortfattat: Folk tankar saker från sidor som inte är säkra.
En okunnig person som googlar på "Windows XP tema" kan i princip tanka hem och klicka på vad som helst.

Aha, jo det kan ju vara en väldigt stor risk i och för sig.

Skrivet av tcntad:

Nåt är knas garanterat. Uxtheme skall inte återställas eller liknande och dina VS (Visual styles) ska fungera.

Det skulle inte kunna vara en GPO (som Psy_Lover nämde) som hindrar det då?

Tycker också att det borde fungera, men jag har inte någon vidare koll på IT-säkerhet och liknande. Lite märkligt att det inte händer någonting bara. Att utseenderutan öppnas men inget mer händer eller laddas in.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av dysenteri:

Aha, jo det kan ju vara en väldigt stor risk i och för sig.

Det skulle inte kunna vara en GPO (som Psy_Lover nämde) som hindrar det då?

Tycker också att det borde fungera, men jag har inte någon vidare koll på IT-säkerhet och liknande. Lite märkligt att det inte händer någonting bara. Att utseenderutan öppnas men inget mer händer eller laddas in.

Inte omöjligt iofs.

Permalänk

Ur mitt perspektiv, jag jobbar med att ta fram images åt företag som sedan alla klienter kommer att använda i organisationen, så finns det framför allt två anledningar till att detta blockas som standard.

Det första är just säkerheten, även om många vet att man inte skall ladda ned från osäkra sidor, så är det inte många som vet om det är en säker eller osäker sida man kommit till. Även om filen man laddat ned har rätt filändelse, så kan det vara något annat osv osv.

Det andra är för att alla klienter skall se lika dana ut, även om man som användare kan tycka att det är rätt löjligt, så fyller det en funktion.
Får man problem med datorn, så vet alla tekniker i servicedesken hur den ser ut, var allt ligger osv osv.

Av de företag jag har jobbat på eller med, så är det bara ett företag som ger sina anställda fulla administratörsrättigheter.
Dock under förutsättningen att om något går fel, så kommer den att installeras om direkt och inte som en sista utväg.
(Detta gäller givetvis inte om man direkt kan se att det beror på något speciellt, utan om det krävs djupare felsökning till något som inte är rellaterat till hårdvara)

Så kort och gott, det ultimata är när en användare har så lite rättigheter som möjligt till sin klient.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nåt är knas garanterat. Uxtheme skall inte återställas eller liknande och dina VS (Visual styles) ska fungera.

Nej, vi har samma sak på vårat jobb. Kan inte röra tema eller bakgrundsbilder.