Sugen på Windows 8 - Vill ha lite tips

Permalänk
Medlem

Sugen på Windows 8 - Vill ha lite tips

Hejsan! Är en relativt okunnig (jämfört men majoriteten här) inom mjukvara osv.

Har vart sugen på att skaffa Windows 8 ett bra tag nu, är det värt det?

Vad jag använder min dator till:

Film & Musik
Internetbrowsing
Diverse spel; Aion online, Diablo2, Heroes of Newerth, Starcract 2 m.m

För mycket partiska trådar där ute, så lite svårt att hitta svaren jag söker.

Förlorar jag någonting på att upgradera? Jag ska ändå formatera om datorn, vet inte om jag ska fortsätta med Windows 7 eller 8 bara.

Permalänk
Medlem

Tja,

Jag använder min dator ungefär i samma användningsområden som du gör, browsar, film & musik, spelar lite league of legends, diverse fps, arma 2, diverse indiespel. Jag gjorde en helformatering och installerade Windows 8. Gillar det skarpt, riktigt snabb uppstart, sköter sig mest själv med drivrutiner osv. Antivirus integrerat, men känns fortfarande snabbare,

Ang. Metro, jag använder Metro precis som en vanlig startmeny, bara att den är större, stör mig inte alls (giillar du inte kan du ju alltid installera den vanliga startmenyn igen)! Det är bara att köra på, uppgradera din licens innan dom höjer priset, Om du är missnöjd kan du ju alltid gå tillbaka. Har en polare som uppgradera från w7 till w8 och han gillade det inte, han skrev bara in sin gamla w7 licens och det har rullat på som vanligt för honom sedan dess, så jag tror inte det ska vara någon fara.

Testa!

Permalänk
Medlem

Du kommer inte hitta trådar någonstans som inte är partiska åt ena eller andra hållet. Du förlorar inget på att uppgradera, knäckfrågan är om man gillar alla nya och ibland obskyra idéer. Tycke och smak handlar det om. Jag själv undviker Win 8 efter den period jag använt det. Nästa person kommer säga tvärt om.

EDIT: Känner du dig manad att testa, gör som Voff89 skrev. Kan man gå tillbaka till Win 7 har du all möjlighet att testa nu innan priset susar i höjden.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Hade inte win8 varit billigare än win7 så hade jag köpt win7 istället.

Har brottats med win8 ett par dagar nu och kan inte annat än säga: ofärdigt för desktop
Det finns en del intressanta/bra lösningar som jag måste vänja mig vid, men jag gillar inte win8 för 5öre. Bluescreens varje dag när man gör olika kombinationer av att öppna och stänga program, kompatibilitets problem med äldre mjukvara och som jag ser det inga direkta fördelar.

Hade du funnits en "remove metro" inställning som avinstallerar alla appar, allt som har med metro att göra och alla "shortcuts" som tar en dit så fine. Men nu finns inte det, bara appar som tar bort det och så vill inte jag ha det.

Om du inte är enormt sugen på att lära dig ett nytt OS som inte känns helt anpassat för desktop så kör på win8, vill du att datorn ska fungera på en hög nivå så kör vidare på win7

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

I princip tycker jag att det är en no-brainer, Windows 8 är aktuell version av Windows, så vill man köra Windows är 8:an i de flesta fall att föredra.

Det tar ett litet tag att ställa om, men min erfarenhet är att många brukar vara väldigt skeptiska i början, men när de gett det några dagar eller en vecka så vill de inte alls byta tillbaka.

Permalänk
Avstängd

Ja du förlorar ju vad det kostar att köpa om du upptäcker att du inte vill ha det. Något annat förlorar du inte.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Har du redan Win7 kostar en uppgradering bara typ 279kr vilket ärligt talat inte är så mycket. Hade nog tänkt två gånger om det kostat tusenlappen.
Erbjudandet gäller tom 31e Januari vad jag minns.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har du redan Win7 kostar en uppgradering bara typ 279kr vilket ärligt talat inte är så mycket. Hade nog tänkt två gånger om det kostat tusenlappen.
Erbjudandet gäller tom 31e Januari vad jag minns.

Kostar 279 oavsett vilket win OS man ahr från Xp sp3 och uppåt.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har du redan Win7 kostar en uppgradering bara typ 279kr vilket ärligt talat inte är så mycket. Hade nog tänkt två gånger om det kostat tusenlappen.
Erbjudandet gäller tom 31e Januari vad jag minns.

Vart hittar jag detta, Microsofts hemsida antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetch:

Vart hittar jag detta, Microsofts hemsida antar jag?

Japp, på första sidan.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/buy?ocid=GA8_O_MSC...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Windows 8 Pro som jag har fungerar mycket väl. Jag t.ex. spelar Diablo III, StarCraft II, Civ V, Rome – Total War, Silent Hunter 5 m.fl.
Sedan använder jag följande program : Photoshop Lightroom, office 2010, Core Temp, F-Secure, m.fl.
Datorn fungerar mycket bra med Windows 8 Pro utan ett enda problem.
Sedan tycker jag att Windows ”Metro” är rätt bra faktiskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem

Det jag inte fattar är, om man nu kör uppgraderingsgrejen och vid ett senare tillfälle vill installera om Win8, var skaffar man ISOn? För ens uppgraderade nyckel bör väl vara konverterad till en Win8 licens. Och hur blir det med x86 vs x64?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det jag inte fattar är, om man nu kör uppgraderingsgrejen och vid ett senare tillfälle vill installera om Win8, var skaffar man ISOn? För ens uppgraderade nyckel bör väl vara konverterad till en Win8 licens. Och hur blir det med x86 vs x64?

Ja tack, skulle någon kunna svara på detta. Kan vara bra att veta.

Annars tvingas man köpa en Win8 Skiva utan nyckel för 300kr ändå

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Det jag inte fattar är, om man nu kör uppgraderingsgrejen och vid ett senare tillfälle vill installera om Win8, var skaffar man ISOn? För ens uppgraderade nyckel bör väl vara konverterad till en Win8 licens. Och hur blir det med x86 vs x64?

ISO-filen får du när du uppgraderar om du vill. Nyckeln konverteras inte, du kan aktivera datorn med Windows 7 och din Windows 7 nyckel sen igen. Det går inte att uppgradera från x86 till x64 utan att installera en ren Windows 8, vilket du kan göra med uppgraderingsversionen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska uppgradera, datornn blir snabbare och uppstarten blir mycket snabbare.

De enda gångerna jag överhuvudtaget ser metro är när jag startat datorn, sen så ser jag vanliga w7 menyer eftersom jag installerat gamla start menyn, så är metro något du stör dig på så är det fixat på 2min!

dock har jag börja gillar metro då jag tycker det är jäkligt snyggt och smidigt

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetch:

Ja tack, skulle någon kunna svara på detta. Kan vara bra att veta.

Annars tvingas man köpa en Win8 Skiva utan nyckel för 300kr ändå

549kr kostar Win8 upgrade DVD

Skrivet av strejf:

ISO-filen får du när du uppgraderar om du vill. Nyckeln konverteras inte, du kan aktivera datorn med Windows 7 och din Windows 7 nyckel sen igen. Det går inte att uppgradera från x86 till x64 utan att installera en ren Windows 8, vilket du kan göra med uppgraderingsversionen...

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha okej, det var iofs inte så dumt att man fick ned ISOn så man kan spara den på något lämpligt ställe. Då kanske det inte är en dum idé att genomföra köpet trots allt. Men om jag uppgraderar min Vista x64 borde jag väl få Win8 x64?

Vänta nu, låt oss ta ett exempel:
Just nu sitter jag på Win7 x64 och genomför uppgraderingen till Win8.
Q: Eftersom jag har Win7 x64 borde jag väl få Win8 x64?
Om en månad blir jag less på Win8 och vill köra Win 7 istället...
Q: Antar att jag måste göra en clean install för man kan väl inte nedgradera?
Tre tre månader senare ångrar jag mig och vill köra Win8 igen. Jag uppgraderar via ISOn jag fick ned tidigare...
Q: Kommer Win8 acceptera min Win7 produktnyckel då eftersom du skrev att den inte konverteras till en Win8 nyckel?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

549kr kostar Win8 upgrade DVD

Jaha okej, det var iofs inte så dumt att man fick ned ISOn så man kan spara den på något lämpligt ställe. Då kanske det inte är en dum idé att genomföra köpet trots allt. Men om jag uppgraderar min Vista x64 borde jag väl få Win8 x64?

Vänta nu, låt oss ta ett exempel:
Just nu sitter jag på Win7 x64 och genomför uppgraderingen till Win8.
Q: Eftersom jag har Win7 x64 borde jag väl få Win8 x64?

Ja precis. Du får per automatik samma version som du har som default.

Citat:

Om en månad blir jag less på Win8 och vill köra Win 7 istället...
Q: Antar att jag måste göra en clean install för man kan väl inte nedgradera?

Det beror på hur du valt att installera men har du inte formaterat ska det gå att gå tillbaka, detta är inte nytt utan det har varit så sedan åtminstone Vista.

Citat:

Tre tre månader senare ångrar jag mig och vill köra Win8 igen. Jag uppgraderar via ISOn jag fick ned tidigare...
Q: Kommer Win8 acceptera min Win7 produktnyckel då eftersom du skrev att den inte konverteras till en Win8 nyckel?

Du får en ny produktnyckel när du köper uppgraderingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja precis. Du får per automatik samma version som du har som default.

Det beror på hur du valt att installera men har du inte formaterat ska det gå att gå tillbaka, detta är inte nytt utan det har varit så sedan åtminstone Vista.

Du får en ny produktnyckel när du köper uppgraderingen.

Tack för alla svar och jag har en sista fråga:
Personligen har jag alltid varit för "clean install" men i detta fallet blir det väl en uppgradering från Win7 tilll Win8?
Frågan är hur alla program, drivers osv kommer att må av att bli uppgraderade.
Vad rekommenderar du?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

549kr kostar Win8 upgrade DVD

Jaha okej, det var iofs inte så dumt att man fick ned ISOn så man kan spara den på något lämpligt ställe. Då kanske det inte är en dum idé att genomföra köpet trots allt. Men om jag uppgraderar min Vista x64 borde jag väl få Win8 x64?

Vänta nu, låt oss ta ett exempel:
Just nu sitter jag på Win7 x64 och genomför uppgraderingen till Win8.
Q: Eftersom jag har Win7 x64 borde jag väl få Win8 x64?

Ja du uppgraderas direkt till samma x64. Eller så får du även en ISO med x64.

Citat:

Om en månad blir jag less på Win8 och vill köra Win 7 istället...

Gör en backup image av hela disken, så är det bara att dra tillbaka den.

Citat:

Q: Antar att jag måste göra en clean install för man kan väl inte nedgradera?

Nope, du kan göra det licensmässigt men inte med mjukvaran.

Citat:

Tre tre månader senare ångrar jag mig och vill köra Win8 igen. Jag uppgraderar via ISOn jag fick ned tidigare...

ja, som vanligt

Citat:

Q: Kommer Win8 acceptera min Win7 produktnyckel då eftersom du skrev att den inte konverteras till en Win8 nyckel?

Din W7 nyckel är en helt egen nyckel och bunden till W7. W8 har en helt egen nyckel. Grejen är inte nyckeln utan aktiveringen.
För att aktivera en W8 upg så behöver du först en W8 upg nyckel OCH en tidigare nyckel. Har du båda dessa kan ditt system aktiveras. Inga nycklar konverteras.
Du måste då sluta använda någon dator som har den W7 nyckeln.
Precis samma sak som att du kan installera W7 med samma nyckel på 10 datorer men, bara en av dessa kan vara aktiverad då du ju bara har en licens.
Tröttnar du på W8 så slutar du använda/raderar det och installerar w7 som vanligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Tack för alla svar och jag har en sista fråga:
Personligen har jag alltid varit för "clean install" men i detta fallet blir det väl en uppgradering från Win7 tilll Win8?
Frågan är hur alla program, drivers osv kommer att må av att bli uppgraderade.
Vad rekommenderar du?

Jag rekommenderar att köra uppgraderingsassistenten då den söker igenom datorn och varnar ifall den hittar några program/drivrutiner som har haft problem tidigare. Det enda den varnade för för mig var DaemonTools som dock fungerade ändå (men kanske inte behövdes lika mycket på åttan då det klarar att mounta ISO-filer direkt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Ingen dum idé med en backup image. Har för mig man kan göra det i Win7.

Skrivet av snajk:

Jag rekommenderar att köra uppgraderingsassistenten då den söker igenom datorn och varnar ifall den hittar några program/drivrutiner som har haft problem tidigare. Det enda den varnade för för mig var DaemonTools som dock fungerade ändå (men kanske inte behövdes lika mycket på åttan då det klarar att mounta ISO-filer direkt).

Okej, jag förstår. Hoppas den är duktig och gör sitt jobb Har du gjort detta själv?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Ingen dum idé med en backup image. Har för mig man kan göra det i Win7.

Okej, jag förstår. Hoppas den är duktig och gör sitt jobb Har du gjort detta själv?

Jo, jag gjorde det innan jag installerade. Grejen är att W8 i princip är W7 så länge man håller sig på skrivbordet. Alla program utom några specialfall (typ specialutvecklade program, väldigt gamla program och drivrutiner till obskyr/mycket gammal hårdvara) fungerar utmärkt, ibland i kompabilitetsläget men för det mesta direkt. Har du en massa program som är utvecklade av eller för dig eller ditt jobb eller så så bör du testa dem innan, samma om du måste köra något program utvecklat för Windows 9x eller så eller någon storformatsskrivare från åttiotalet typ, annars så bör du inte oroa dig så mycket utan bara köra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, jag gjorde det innan jag installerade. Grejen är att W8 i princip är W7 så länge man håller sig på skrivbordet. Alla program utom några specialfall (typ specialutvecklade program, väldigt gamla program och drivrutiner till obskyr/mycket gammal hårdvara) fungerar utmärkt, ibland i kompabilitetsläget men för det mesta direkt. Har du en massa program som är utvecklade av eller för dig eller ditt jobb eller så så bör du testa dem innan, samma om du måste köra något program utvecklat för Windows 9x eller så eller någon storformatsskrivare från åttiotalet typ, annars så bör du inte oroa dig så mycket utan bara köra på.

Kör Win7 backup en gång i månaden och då ingår systemavbildning. Har inga konstiga specialprogram utan bara vanliga spel osv. Köpte det nu och laddar ned vilket verkar ta ca 3 timmar men lär nog inte orka installera det idag så jag hoppas att det går att senarelägga installationen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kör Win7 backup en gång i månaden och då ingår systemavbildning. Har inga konstiga specialprogram utan bara vanliga spel osv. Köpte det nu och laddar ned vilket verkar ta ca 3 timmar men lär nog inte orka installera det idag så jag hoppas att det går att senarelägga installationen.

3 timmar låter ju mycket, men det är klart beror hur snabb internet du har, har för mig att för mig tog det 5 minuter att ladda ner. Du kan installera den senare, du får en ikon på skrivbordet. Du kan välja att skapa en iso-fil, och sen installera när du känner för det.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

3 timmar låter ju mycket, men det är klart beror hur snabb internet du har, har för mig att för mig tog det 5 minuter att ladda ner. Du kan installera den senare, du får en ikon på skrivbordet. Du kan välja att skapa en iso-fil, och sen installera när du känner för det.

Först stod det faktiskt 5 timmar men sedan gick det ned lite till 3 timmar. Då spelade jag istället så jag vet inte exakt hur lång tid det tog troligtvis inte 3 timmar. Den var nog bara lite trög i början kanske? Dock fick jag ett fel och fick göra om allt men som tur blev det rätt andra gången när den bara kontrollerat nedladdningen.

Ja, såg sen att man kunde skapa en ISO vilket jag lätt kommer att göra för jag blev ju först sugen på att beställa hem en skiva från M$ men nu slipper jag det. Happy!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9