Licenshantering av OEM-licenser

Permalänk
Livsnjutare 😎

Licenshantering av OEM-licenser

Tjenare alla Swec's, detta kanske någon av er vet;

Jag jobbar idag på ett företag med c:a 100-150 datorer i drift runt om i org.
När vi köpt in datorer så har vi oftast köpt dem från Inrego eller Dustin med OEM licenser av Windows X.
Alltså har vi OEM licenser för dessa arbetsmaskiner.

Räcker det att man tar ett kort på den licenslapp som sitter klistrad under/på sidan etc. av datorn och skriver upp modell, serienr osv och sparar i en pärm alt. digitalt för att ha till sin licenshantering och då få en översikt av vilka licenser man har handlat in en gång i tiden.

Jag menar ungefär såhär;

Hört att detta skall funka - men vad säger den större massan?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av andreas_dock:

Tjenare alla Swec's, detta kanske någon av er vet;

Jag jobbar idag på ett företag med c:a 100-150 datorer i drift runt om i org.
När vi köpt in datorer så har vi oftast köpt dem från Inrego eller Dustin med OEM licenser av Windows X.
Alltså har vi OEM licenser för dessa arbetsmaskiner.

Räcker det att man tar ett kort på den licenslapp som sitter klistrad under/på sidan etc. av datorn och skriver upp modell, serienr osv och sparar i en pärm alt. digitalt för att ha till sin licenshantering och då få en översikt av vilka licenser man har handlat in en gång i tiden.

Jag menar ungefär såhär;
http://forumbilder.se/CD3TJ/screencap245.jpg

Hört att detta skall funka - men vad säger den större massan?

Ja varför skulle det inte gå?
Märk datorerna bättre, datornamnet på sidan av chassit t.ex och gör sedan allt i anteckningar, wordpad eller excel t.ex.

Är alla datorer av samma tillverkare/modell osv? Alternativet är att säkerhetskopiera aktiveringen, enklare och "smidigare" Samt att man slipper slösa OEM nyckeln när man inte behöver det.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kanske inte var tydlig nog med vad jag var ute efter...

Vid en licens revision, nöjer sig tex. microsoft eller deras sändebud att man samlat licenserna på detta sätt?

Vi har tittat på tex. "open license", men det blir så onödigt dyrt mot att köpa OEM / retail licenser när det behövs.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av andreas_dock:

Kanske inte var tydlig nog med vad jag var ute efter...

Vid en licens revision, nöjer sig tex. microsoft eller deras sändebud att man samlat licenserna på detta sätt?

Vi har tittat på tex. "open license", men det blir så onödigt dyrt mot att köpa OEM / retail licenser när det behövs.

Licensrevision? Låter spännande. Så nån kommer alltså och hälsar på erat företag för att kolla så att era mjukvarulicenser är OK?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av tcntad:

Licensrevision? Låter spännande. Så nån kommer alltså och hälsar på erat företag för att kolla så att era mjukvarulicenser är OK?

Japp, det kommer ut en snubbe eller snibba och stoppar in ett litet program på nätverket som scannar av samtliga licenser / installerade program.
Så visar det sig då att man har 50st windows xp, 25st windows 7, 10st windows server osv osv så skall man också kunna påvisa samtliga licensbevis för dessa programvaror man nyttjar.

Det är sällan revisioner utförs, men det är stickkontroller liksom.
Precis som självscanningen på ICA - sköter du dig slipper du regelbundna kontroller

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •